[Preview] Geschreven door Marcel op 2011-08-01 00:15:00

Xenoblade Chronicles

Met de aankondiging van de Wii U begint Nintendo de Wii-ondersteuning langzaam af te bouwen. De console krijgt desondanks nog een aantal langverwachte titels, waaronder Xenoblade Chronicles. Een nieuwe RPG van Monolith Software. bekend van onder andere Baten Kaitos, die een grote, open spelwereld combineert met talloze quests, verhalen en avonturen. Op papier een mooie game en wij hebben hem onder de loep genomen. Xenoblade Chronicles vertelt het verhaal van twee volkeren die al eeuwenlang met elkaar in een strijd verwikkeld zijn. De soldaten van Bionis proberen de mechanische troepen van Mechonis op afstand te houden. Het is min of meer een vervloekte wereld die bestaat uit de fossielen van twee reusachtige goden die millennia geleden tegen elkaar vochten. In onze speelsessie maakten we direct kennis met deze tweestrijd. Als koene held die de Xenoblade hanteerde moesten diverse robots een kopje kleiner gehakt worden. Het battle-systeem van Xenoblade Chronicles is een prima middel om dit voor elkaar te krijgen, maar het vergt wel gewenning.

Een frisse RPG Allereerst moet je met een knop de vijand selecteren. Wanneer je in de buurt bent van de tegenstander, voert je personage automatisch aanvallen uit met zijn wapen. Aangezien alle gevechten real-time zijn, moet je zelf de aanvallen van de vijanden ontwijken en hen van de juiste kant raken. Zo zijn er vijanden met schilden: projectielen die extra tactiek vereisen. Wanneer de automatische zwaardslagen niet sterk genoeg zijn, is het mogelijk om een sterkere magie- of combo-aanval te selecteren. Met een flits word je zwaard voorzien van kracht en verricht je veel meer schade dan voorheen. In Xenoblade Chronicles vecht je nooit alleen en de andere strijders uit je party kunnen bijvoorbeeld je leven herstellen of je bijstaan tijdens de aanval. Het spel kent daardoor een leuk, dynamisch battle-systeem en tijdens de knokpartijen is iedereen behoorlijk spraakzaam. Kreten als “Yes!', “Good job!' en “Watch out!' worden uitgesproken met een Brits accent en vliegen je om de oren. Na het spannende gevecht ontdek je dat Xenoblade meer om handen heeft dan battles. Je treedt in de huid van hoofdpersoon Shulk die op het slagveld op zoek gaat naar bruikbare resten van het verslagen Mechonis-leger. In de game kun je werkelijk gaan en staan waar je wil. De gedetailleerde spelwereld opende zich met grote grasvelden, rotsen, meren, stadjes en uitgestrekte velden. Het stadje werd bevolkt door tientallen computergestuurde personages waarvan sommigen quests aanboden. De quests betroffen in onze speelsessie meestal het verslaan van monsters of het vinden en ruilen van bepaalde items, maar later zullen er nog meer verschillende opdrachten zijn. Bovendien bevat de game een dag- en nachtcyclus en een optie om de tijd door te spoelen of te vertragen. Zo hoef je nooit te wachten totdat een quest beschikbaar is. Buiten de quests heeft de game een ijzerstek verhaal dat geleid wordt door het machtige Xenoblade. Het is aan Shulk en zijn vrienden om de geheimen van het zwaard te ontdekken en op avontuur te gaan in de immense spelwereld.

Imponerend Grafisch gezien oogt Xenoblade prachtig. De sfeervolle omgevingen die worden bijgestaan door een ijzersterke soundtrack voelen fris en avontuurlijk. De game kent de nodige details zoals gras, bomen, rotsen en meer, maar het is ook zeker het ontwerp van het landschap dat bijdraagt aan de pracht en praal. De designers hebben fantasievolle landschappen gemaakt en deze volgestopt met monsters en dieren om het spel levendig te maken. Men heeft enkele trucs gebruikt om alles goed te laten draaien. Zo zijn de vingers van de mensen in het spel nogal vierkant en zijn de ogen van de personages niet gemodelleerd, maar slechts opgeplakte textures. Door de soepele animaties, kleding en armor valt dit nauwelijks op. Bovendien verandert Shulk daadwerkelijk van uiterlijk wanneer hij een ander shirt, broek of harnas aantrekt. De veranderingen zijn niet alleen gebaseerd op zijn looks: de vele wapens en items in het spel kennen ook de nodige statistieken om je personages van upgrades te voorzien. Al met al biedt Xenoblade Chronicles alles wat je van een top-RPG mag verwachten. Het enige wat ontbreekt is een coöperatieve multiplayer-optie, want de stijl van Xenoblade had zich daar volgens ons perfect voor geleend. Voorlopige conclusie Onze korte speelsessie met Xenoblade Chronicles gaf ons slechts een klein kijkje op wat de uiteindelijke game te bieden heeft. Met een fenomenale soundtrack, stijlvolle graphics en de belofte van honderden quests en een meeslepend verhaal is het zonder twijfel de eerstvolgende topper in wording voor de Wii. De grote spelwereld geeft je een gezonde drang om op avontuur te gaan en het dynamische battle-systeem maakt de game interessanter dan klassieke turn-based RPG’s.

Gekoppelde games

Xenoblade Chronicles (Wii)