[Review] Geschreven door NielsvS2 op 2004-02-14 00:57:59

Need for Speed Underground Review

Need for Speed Underground voor de Gamecube (daarmee bedoel ik ook de PS2 en Xbox) ligt al een tijdje in de winkels. Het spel kreeg enorm goede recensies (ook op Gameqube.nl) en bracht als eerste game de “streetrace sfeer” tot zijn recht. Is EA in staat geweest om dit op dit op de GBA te kunnen doen? Je leest het hier!

[img] http://www.m-gaming.nl/files/nfsulogo.jpg border="1"[/img]
Underground Wie het spel al gespeeld heeft op zijn Cube weet wat het belangrijkste doel van dit spel is: De koning worden van de Underground-races. Op de GBA doe je dat net ietsje anders. Zat er bij NFSU op de Gamecube een soort van verhaallijn met tussenfilmpjes in, bij de GBA is dat helemaal niet het geval. Je hebt een aantal ranklisten (Circuit, Drift, Drag en Sprint) en jij moet degene voor je uitdagen om een plaatje te stijgen in de ranklist. Iemand onder je en iemand 2 of meerdere plaatsen voor je kun je niet uitdagen. Dus je kunt niet in 1 race 3 plaatsen omhoog. Leuk, zul je denken, even 20 races winnen en ik sta alweer bovenaan. Maar vergeet niet dat je zelf ook uitgedaagd kan worden en als je die race niet wint, een plaats omlaag valt.
[img]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=NFSU_2.jpg border="1"[/img]
[img]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=NFSU_7.jpg border="1"[/img]
Sleutelen Ja jongens, ik presenteer u de eerste game op de GBA waarbij je lekker veel kunt tunen. In het begin ga je nog met een slakkengangentje over de circuits heen, maar zodra je wat geld hebt verdient kun je er rustig op los sleutelen zodat je binnen de kortste keren veel sneller over het circuit scheurt. En als je steeds meer races wint, win je ook steeds meer modificaties voor je autootje. Als je eenmaal genoeg geld bij elkaar gesprokkeld kun je zelfs voor een nieuwe auto gaan. Natuurlijk kun je je auto versieren zoals jij het wilt, door middel van stickers, velgen, voorbumpers, achterbumpers, motorkappen enz. Helaas, voor de neonfans onder ons, is er geen neonlicht voor onder je auto. Ik heb trouwens zitten rekenen hoeveel verschillende auto’s je uiteindelijk kunt maken, nadat je alles hebt vrijgespeeld. Komt ie: 456.068.085.900.000.000. En na opgezocht te hebben hoe je een getal met 15 nullen noemt, is dat dus 456 biljard. Dus als je straks met precies dezelfde auto kom die ik nu heb (ik ga er niks over vertellen), scheer ik al het haar van mijn lijf en huppel ik voor altijd naakt over straat.
[img]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=NFSU_4.jpg border="1"[/img]
Speelmodi Op de console had je naast circuit, drag, drift en sprint ook nog lap knock-out. Op de GBA moet je het met de eerste vier doen. Om even uit te leggen aan de mensen die hem nog niet hebben: Circuit Deze mode kent iedereen eigenlijk wel. Je racet tegen 1, 2 of 3 tegenstanders op een afgezet parcours door de stad, waarbij de eerste die het aantal rondes heeft afgelegd wint. Same old shit, maar wel leuk genoeg.
[img]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=DWVF_screen.jpg border="1"[/img]
Sprint Dit is ongeveer hetzelfde als circuit race, alleen race je nu van punt A naar B. In vergelijking tot NFSU op de Gamecube zijn de sprintraces veel korter. 1 foutje en je ligt uit de race!
[img]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=QdDK_screen.jpg border="1"[/img]
Drag De mode waar ikzelf de grootste fan van ben. Laat op een kort stukje weg zien dat jij de beste zenuwen hebt door op tijd naar de volgende versnelling te schakelen. Op tijd schakelen is echter niet het enige waar je jezelf mee bezig moet houden, ook moet je de juiste timing hebben om je nitro te gebruiken en er voor zorgen dat je geen tegenliggers, waar je in vergelijking tot NFSU op de Gamecube amper last van hebt, raakt.
[img]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=cZ13_screen.jpg border="1"[/img]
Drift De bedoeling is dat je zoveel mogelijk door de bochten heen drift. Hoe langer de drift is, hoe meer punten je krijgt en dat heb je nodig als je op het moeilijkste niveau speelt. Er is zogenaamd olie op de weg gelegd zodat de wagen heel anders reageert dan bij gewone races. Dit is weer iets anders als op de Gamecube. De punten zijn veel minder, maar wanneer je bij de 200 bent, worden je punten verdubbeld. Bij 400 maal 3 , bij 800 maal 4 enz. Zodra je botst gaat je de verdubbeling weg. Erg leuke mode, maar soms wel een beetje frustrerend.
[img]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=Sdih_screen.jpg border="1"[/img]
Oeeeh NFSU voor op je console had een erg goede besturing. Bij de GBA is dit vrijwel ook het geval. De auto’s voelen redelijk realistisch aan (voor een GBA game) en elke auto reageert weer anders. Een nadeel is wel dat de auto wat laat reageert als je een bocht wilt maken. Maarja, als je even een nieuwe brake kit op je auto zit, is dat ook zo weer opgelost. In het begin verlopen de circuits erg langzaam en zul je weinig botsen, maar later wordt het uiterste van je reactievermogen gevraagd en zul je de hele tijd geconcentreerd moeten zijn en vooruit denken.
[img]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=oxnS_screen.jpg border="1"[/img]
Get Low Three six nine, standing real fine Move it to you sing it to me one more time Get low.. Get low, Get low, Get low, Get low, Get low, Get low To the window, to the wall To the sweat drip down my balls To all these female crawl Down skit skit skit, down skit skit skit Uit mijn hoofd, goed he? Lees dit zo’n duizend keer en je weet hoe irritant ik dit lied nu vind. Mensen die me goed kennen, weten dat ik niet zo van deze soort muziek hou, maar er zijn volgens mij genoeg mensen (kuchkuch Randy) die dit wel diggen (maar echt niet zoveel achter elkaar). Maar waarom moet je dit liedje nou horen als je in het menu bezig bent. Ben je in het menu bezig, dan hoor je dit lied. Ben je aan het racen, dan hoor je 3 andere liedjes en wanneer je pech hebt hoor je dat “Get Low” ook alweer. Ik moet trouwens toegeven dat je alles wat in de liedjes geroepen wordt goed te verstaan is en het wel redelijke klinkt. Het geluid van de wagentjes klinkt ook erg goed en elk wagentje heeft zijn eigen geluidje. Wanneer je tegen een gebouw rijdt, krijg je trouwens wel een goedkoop rotgeluid te horen.
[img]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=4KVJ_screen.jpg border="1"[/img]
Last and Least…. Dan zijn we nu aangekomen bij de graphics. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: die zuigen. EA probeerde mooie 3D graphics neer te zetten, maar dat is totaal mislukt. De game is te blokkerig en de tracks zijn daardoor erg onoverzichtelijk. Iets wat vooral in latere stages erg irritant is. Gelukkig staan er met pijlen langs de weg aangegeven welke kant je op moet, anders had je bijna tegen iedere muur opgebotst. EA wist prachtige graphics op de Cube te toveren en een echte “Underground” sfeer te creeëren. De auto’s zagen er geweldig uit, de omgeving was verschrikkelijk gedetailleerd en de natte wegen reflecteerde het maan- en straatlicht op een schitterende wijze. Op de Game Boy is dus geen Underground sfeertje te herkennen. Je hebt niet eens door dat je in het donker rijdt en de tracks zijn overal het algemeen heel geelgrijs getint. Ik wil hier geen woorden meer vuil aan maken, blaaaaargh….
[img]http://www.m-gaming.nl/showscreen.php?screen=Iscv_screen.jpg border="1"[/img]
Conclusieeeeeee (slippende auto) En dan zijn we aangekomen bij de conclusie: moeilijk, moeilijk, moeilijk….. De muziek is redelijk irritant, de graphics zuigen en er zijn hier en daar wat kleine foutjes. Maar toch heb ik heel wat plezier aan deze game beleefd. Hij gaat lang mee (zo’n 20 uur) en voor de liefhebbers is er ook nog multiplayer, iets wat de replay-waarde ook wat opkrikt. Het tunen is in nog geen enkele GBA game eerder voorgekomen en de auto’s rijden en slippen best lekker over de weg. Kortom: laat je niet afschrikken door de graphics en ga aan het spelen. Je zult er, op enkele irritaties na, best veel plezier aan beleven.

N1 Score: 6.9

+

-

Gekoppelde games

Need for Speed: Underground (Game Boy Advance)