[Review] Geschreven door Marcel op 2011-11-24 23:50:00

Super Mario 3D Land

De bladeren vallen van de bomen en met het gure weer wordt de warme kleding van zolder gehaald. Het is geen schets van het huidige seizoen, maar van de introductie van Mario’s nieuwste avontuur. In Super Mario 3D Land beleeft Mario opnieuw een avontuur om prinses Peach uit de klauwen van Bowser te redden, maar dit keer zijn ook alle bladeren die hem zijn Tanooki-kracht geven, vermist. Super Mario 3D Land is één van de eerste echt nieuwe Nintendo-titels voor de Nintendo 3DS. Men hield de fanbase lang zoet met remakes zoals Star Fox 64 3D en The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D, maar Mario’s avontuur is gloednieuw en speciaal ontworpen voor de hardware. De game borduurt voort op het Super Mario Bros. 3-principe van korte, maar krachtige platformlevels die aan elkaar geregen zijn met een level-selectie scherm en verdeeld zijn in werelden. Het zal de Mario-fan allemaal bekend in de oren klinken en ook op de Nintendo 3DS bewijst ‘s werelds populairste loodgieter wederom heer en meester te zijn in zijn genre.

Zoals vanouds Super Mario 3D Land speelt heerlijk weg. Met de Circle Pad van de Nintendo 3DS navigeer je Mario moeiteloos door de 3D-wereld. Met de B of A-knop laat je hem springen, terwijl de X en Y-knoppen het rennen voor hun rekening nemen. Super Mario 3D Land leent hier een principe van New Super Mario Bros. en de 2D-spellen die Nintendo tot aan Super Mario 64 ontwikkelde. In plaats van analoge besturing met de Circle Pad dien je een knop in te houden om te rennen. Voor de nodige acrobatische trucs kan Mario bukken met de L-knop. We missen in Mario’s moveset helaas het gooien en oppakken van schilden, bommen en andere objecten. Super Mario 3D Land verraadt ook hier de inspiratiebronnen, want terwijl men in Super Mario Galaxy en het vervolg vooral probeerde om nieuwe elementen te introduceren, en met New Super Mario Bros. Wii het klassieke gevoel wilde benadrukken, daar valt Super Mario 3D Land precies tussen deze twee standaarden in. Nintendo heeft voor inspiratie gegraven in 25-jaar Mario-historie en al het gevonden materiaal op een frisse manier toegepast. In Super Mario 3D Land heeft Nintendo er niet voor gekozen om de werelden thema’s te geven. Je krijgt in deze game per level een ander thema voor je kiezen en dat maakt het spel behoorlijk gevarieerd. Zo rent Mario door omgevingen die doen denken aan het Mushroom Kingdom van weleer, maar ook meer fantasierijke levels, zoals een level bestaande uit koekjes of het uurwerk van een klok. De levels zijn aangekleed met boompjes, muurtjes, hekjes, vraagtekenblokken en meer. Het gros van dit materiaal is direct gekopieerd uit Super Mario Galaxy 2. Het is een mooie, kleurrijke en goed afgewerkte stijl, maar aan de andere kant bekruipt toch het gevoel dat Super Mario 3D Land op dit gebied weinig nieuwe elementen te bieden heeft. Het is wat dat betreft een hele stap vooruit dat Nintendo in plaats van een port een compleet nieuwe 3D-Mario op een handheld uitbrengt, maar aangezien de Nintendo 3DS qua grafische trucs net iets meer in huis heeft dan de Wii is het enigszins een teleurstelling dat er zoveel gerecycled is. De special effects daarentegen, zoals het opspattende water, vuur en de reflecties op de muren en lichtinvallen, zijn wel allemaal nieuw en laten zien waar de Nintendo 3DS toe in staat is. Aangezien de game nooit hapert, is het duidelijk dat er nog veel verborgen power te vinden is in de handheld.

De muziek sluit naadloos aan op de visuals met klassieke en nieuwe Super Mario-deuntjes. De vrolijke muziek heeft een goed tempo en door de aanwezigheid van verschillende remixes zul je niet al te vaak achter elkaar hetzelfde nummer horen. De geluidseffecten zijn direct afkomstig uit de Super Mario Galaxy-games en dat is zeker geen verkeerde eigenschap. Mario’s kreetjes klinken ook op de Nintendo 3DS-zuiver en de ‘pwap’, ‘brioep’ en andere sound-effects die zich moeilijk vertalen naar woorden, zijn zowel herkenbaar als fris uitgevoerd. Al met al zit de presentatie goed in elkaar. Met grappige animaties voor de introductie van nieuwe werelden die je belonen met een artwork en korte filmpjes om nieuwe elementen te introduceren. Super Mario 3D Land kent geen Super Guide zoals een aantal andere moderne Nintendo-games, maar in plaats daarvan krijg je na vijf keer gefaald te hebben de mogelijkheid om een speciale zilveren Tanooki power-up te gebruiken die Mario oneindig laat zweven en onsterfelijk maakt gedurende één level. Een nieuwe 3D-beleving Super Mario 3D Land onderscheidt zich met name van andere Mario-games door de 3D-effecten. Het is in Nintendo 3DS-recensies haast een cliché geworden, maar de 3D-features van Super Mario 3D Land zijn van een speciale klasse. Met de D-Pad kun je onder het spelen kiezen tussen twee 3D-standen. Super Mario 3D Land biedt ten eerste een stand waarbij bepaalde elementen naar voren komen: de zogenaamde ‘pop-up’ stand. In de tweede stand vinden we de werkelijke 3D-magie terug. De ‘diepte’ stand lijkt van je Nintendo 3DS-scherm een soort van kijkdoos te maken, waarbij het gevoel van diepte als je van een hoog platform springt, onbeschrijfelijk is. Om dit gevoel te versterken heeft men bijvoorbeeld het helikopterblok uit New Super Mario Bros. Wii geleend en vlieg je de door de wolken terwijl de munten onder je steeds kleiner worden. Het 3D-effect werkt ook goed om gevaren te zien aankomen. Zo zijn de zwiepende ijzeren staven of vliegende vuurballen geen probleem voor een speler die perfect de diepte kan inschatten. Het meest sublieme van al dit 3D-geweld zijn zonder meer de onderwater werelden, waarbij je soms achter je Nintendo 3DS kijkt om uit te zoeken waar het water van het virtuele-aquarium gebleven is. In mijn ervaring was de ‘diepte’ stand bovendien een stuk rustgevender voor de ogen dan de ‘pop-up’ stand. Als je tot nu toe nog niet overtuigd bent van de 3D-feature van de Nintendo 3DS dan brengt Super Mario 3D Land je wellicht op andere gedachten.

Als je geen 3D kunt zien, hoef je je geen zorgen te maken, want ook bij Super Mario 3D Land is het geen must om gebruik te maken van de 3D-stand. Men heeft bovendien op andere manieren het 3D-thema in het spel verwerkt. Zo zijn er kamers die gebruik maken van gezichtsbedrog en hierbij worden bekende Escher tekeningen geïmiteerd; een waar kunstzinnig element in een Super Mario-game. In de levels zijn daarnaast verborgen grote sterrenmunten te vinden en je hebt er een groot aantal nodig om bepaalde werelden te openen. Qua bonussen kan Mario bovendien hoog in de wolken munten verzamelen of buizen in kruipen om hetzelfde doel te bereiken. Met muziekblokjes en meer krijg je als Mario-kenner al snel het Super Mario Bros. 3-gevoel en dit wordt extra versterkt door de power-ups. In Super Mario 3D Land maakt Mario’s Tanooki gedaante een welkome terugkeer. Met de staart van zijn Tanooki pakje kan Mario in de lucht zweven. De tweede power-up, afgezien van paddestoelen, vuurbloemen en sterren, is de boemerang. Met slechts twee nieuwe speciale power-ups is Mario’s arsenaal in Super Mario 3D Land vrij karig. Men maakt dit enigszins goed met de introductie van veel interactieve level-elementen, zoals touwtjes, afbrokkelende stenen en schroeven die je allerlei kanten op kunt draaien. In een aantal levels zijn bovendien de kanonnen uit Super Mario 64 en verrekijkers te vinden. Je kunt deze gadgets besturen met zowel de Circle Pad als de gyrosensor van de Nintendo 3DS. Mario is ondanks al deze toevoegingen net iets minder ‘Super’ dan in Super Mario Galaxy 2. Twee voor de prijs van één Een element dat in Super Mario 3D Land teleurstelt, zijn de eindbaasgevechten. In totaal zijn er slechts twee tot drie verschillende eindbazen ontworpen en om alle acht de werelden te vullen, herhaalt men deze diverse keren met een twist. Zo dien je in eerste instantie een Koopakid te verslaan in een standaard kamer en is de enige toevoeging bij een later gevecht een aantal vuurtegels. Het principe van de gevechten blijft hetzelfde: je dient op de kop van je belager te springen die je vervolgens met zijn of haar schild, of een aanval, probeert te verslaan. Het gebrek aan creativiteit bij dit onderdeel van de game wordt pas echt duidelijk wanneer men de twee verschillende eindbazen tegelijk op je afstuurt. Mario staat gelukkig ook een aantal keren oog in oog met zijn rivaal Bowser en deze gevechten vergen slim denkwerk en zitten een stuk beter in elkaar.

Wie alle eindbazen van Super Mario 3D Land na 5 uur rennen, zwemmen, springen en vliegen verslagen heeft en Peach weer veilig naar huis heeft gebracht, kan aan de tweede quest beginnen. Als je in ieder level van een wereld de drie sterrenmunten gevonden hebt en je op de top van iedere vlag bent gesprongen, dan mag je de zogenaamde Special Worlds betreden. De speciale werelden zijn min of meer een remix van het originele spel, voorzien van extra platformen, vijanden en zelfs een aantal nieuwe items. Je kunt in de alternatieve levels bovendien wederom drie sterrenmunten verzamelen en eindbazen te lijf gaan. Super Mario 3D Land zet daarmee wederom een Super Mario-traditie voort: twee spellen voor de prijs van één. Een andere manier om de spelduur te verlengen zijn de zogenaamde Mystery Boxes. Super Mario 3D Land maakt gebruik van Nintendo 3DS StreetPass en als je je gegevens uitwisselt met een andere Nintendo 3DS-gamer dan krijg je een nieuwe Mystery Box. De Mystery Box is niets meer dan een uitdaging van tien seconden tegen één of meerdere vijandjes, waarna je wordt beloond met munten of een item. Je kunt afgezien van de Mystery Boxes ook items uitwisselen via de StreetPass. Een leuke toevoeging, maar aan de andere kant bevat de game zoveel Toad-huisjes om gratis items te verkrijgen dat je vrijwel nooit de moeite neemt om hiervan gebruik te maken. Alle voortgang wordt netjes per level opgeslagen en aan de sterretjes naast je save-file en in het level-selectie scherm kun je per level zien of je alles gevonden hebt. Als je alle levels wilt voltooien en alle munten aan je collectie wilt toevoegen dan kun je meer dan veertien uur spenderen in het wonderlijke Super Mario 3D Land.

Conclusie Super Mario 3D Land is door de frisse presentatie, vrolijke muziek en steengoede gameplay een ware must-have voor de Nintendo 3DS. Het 3D-effect is op meerdere manieren verrassend toegepast en door de toevoeging van gadgets in de levels en de StreetPass-features maakt de game gebruik van vrijwel iedere unieke Nintendo 3DS eigenschap. Het spel biedt voor een handheld-titel veel inhoud en is een feest van herkenning voor de Mario-fan. Mede door dit feest van herkenning heb je zo nu en dan het gevoel dat je het allemaal al eens eerder gezien hebt en dat is afgezien van de teleurstellende eindbaasgevechten de grootste valkuil van Super Mario 3D Land. Desondanks is dit de game waar je als (potentiële) Nintendo 3DS-bezitter op hebt gewacht.

N1 Score: 9.2

+ ["Avontuurlijke platformer op zakformaat","Grafisch kleurrijk en fris met goed uitgewerkte 3D-features","Soepele controls en gevarieerde gameplay","Een groot aantal levels met veel verborgen bonussen","Een tweede quest na het uitspelen van de game","Maakt van diverse unieke Nintendo 3DS-eigenschappen gebruik, zoals StreetPass en de gyrosensor"]

- ["De eindbaasgevechten vallen in herhaling en zijn teleurstellend","Bestaat voornamelijk uit elementen van 25-jaar Mario-historie die op een verrassende manier toegepast zijn en kent daardoor weinig eigen nieuw materiaal"]

Gekoppelde games

Super Mario 3D Land (Nintendo 3DS)