[Review] Geschreven door Benjamin op 2011-12-04 00:58:00

Mario Kart 7

Wat is een Nintendo-systeem zonder Mario Kart? Dat is als Bassie zonder Adriaan, als Sinterklaas zonder Zwarte Piet, als Bert zonder Ernie, als... enfin. De Nintendo 3DS volgt ook het Mario Kart-patroon en kent zijn eigen Mario Kart-deel met de subtiele titel Mario Kart 7. Ook deze keer vliegen de bananenschillen, schilden in drie verschillende kleuren en ander spul je om de oren, maar biedt het spel net zoveel plezier als zijn voorgangers? Zorgen de verschillende, nieuwe toevoegingen voor voldoende vernieuwing? Algemeen overzicht De Mario Kart-serie staat altijd garant voor een kwalitatief hoge kartracer. Voor Nintendo zelf is de Mario Kart-reeks ook zeer succesvol, want de serie staat bekend als een echte systemseller, iets wat de Nintendo 3DS goed kan gebruiken. Om zich te onderscheiden van eerdere Mario Kart-games zijn er nieuwe gameplay-elementen geïntroduceerd. Daarnaast maakt de game gebruik van bijna alle functies die de Nintendo 3DS te bieden heeft: SpotPass, StreetPass, een bewegingsgevoelige besturing, 3D-beelden en verschillende online opties; indrukwekkend is het zeker.

Bij het opstarten van de game krijg je vier mogelijkheden voorgeschoteld: één speler, lokale multiplayer, online multiplayer en het Mario Kart-kanaal. De singleplayer-optie is voorzien van de vier standaard modi. De Grand prix-mode is verdeeld in de drie bekende snelheden - 50, 100 en 150 cc - en kent in totaal acht verschillende cups met in totaal 32 verschillende banen, waarvan er zestien nieuw zijn en de overige zestien reïncarnaties zijn van banen uit eerdere Mario Kart-games. De andere mode die niet mag ontbreken is de Tijdrace-mode, die ook deze keer een aantal vernieuwingen gekregen heeft. Tot slot zijn er de twee Gevechtstanden: het bekende Ballongevecht en Muntengevecht. Zwemmen en zweven Wat direct opvalt wanneer je de Grand prix-mode induikt, is dat het niet verplicht is om eerst alles te halen op 50 cc alvorens je met de hogere snelheden aan de slag kunt. Dit is een zeer slimme keus geweest, want de 50 cc-mode is traag. Tergend traag. Deze snelheidsoptie stond in vorige Mario Kart-games al bekend als erg langzaam, maar deze keer lijkt het alsof de snelheid er nog meer uitgehaald is. Daarbij ontbreekt dit keer een tijdklok, waardoor je niet kunt zien hoe close een finish nu precies was, hetgeen erg jammer is. De eerste, grote unlockables speel je pas vrij in de hogere snelheden, waardoor de 50 cc-optie vrij nutteloos geworden is en je al snel aan de slag zult gaan met de hogere snelheidsklasse om de diversiteit van de nieuwe banen te ontdekken. Deze zestien nieuwe banen zijn dan ook allemaal zeer vermakelijk om te spelen waarvan sommige zeer creatief zijn. Deze creativiteit komt mede door de twee nieuwe gameplayelementen: het zweven door de lucht en het racen onderwater. Bij de vele, blauwe schansen die de game rijk is, wordt automatisch een parachute, hangglider, of ander voorwerp waarmee je door de lucht kunt vliegen, geactiveerd. Dit voegt een nieuwe vorm van gameplay toe doordat je nu ook in de lucht je tegenstanders te slim af probeert te zijn. Door zorgvuldige besturing en timing kun je bij de grotere schansen een heel stuk over de baan zweven, zodat je bijvoorbeeld die ene lastige bocht kunt omzeilen.

Het racen onderwater zorgt weer voor een ander type gameplay. Op het moment dat je te water gaat, voel je direct een vorm van gewichtloosheid. Vooral bij het nemen van bochten zul je merken dat je deze op een andere manier moet benaderen, omdat je anders genadeloos uit de bocht vliegt. Beide gameplayaspecten zorgen voor een nieuwe dimensie in de Mario Kart-games die zelfs de ervaren spelers niet direct onder de knie zullen hebben. Banen-thema's Het zweven en duiken is ook terug te zien in sommige thema’s van de banen, zoals Wario’s Wrak (een gezonken schip waar je deels onderwater racet) en de Kampioensberg die een grote schans heeft. Ook zijn er een paar banen die maar één enkele, grote ronde kennen, verdeeld in drie trajecten, zoals Wuhu-eiland 1 en 2 en de Regenboogbaan, waarvan bij die laatste vooral het tweede gedeelte erg vermakelijk is om te racen. De klassieke selectie banen kent een aantal favorieten, zoals Waluigi Pinball uit de Nintendo DS-versie of Wildwestwoestijn met de bekende trein uit de Nintendo 64-versie van Mario Kart. Al deze klassieke banen kennen aanpassingen en toevoegingen voor de twee eerder besproken nieuwe gameplayelementen waardoor ook deze banen op sommige momenten nieuw aanvoelen. Wel zijn vooral de Wii- en Nintendo DS-versies van Mario Kart goed vertegenwoordigd met acht van de zestien klassieke banen, maar dat mag de pret niet drukken. Trucjes en muntjes In Mario Kart 7 zijn ook twee andere elementen aanwezig die slechts in een paar van de vorige delen aanwezig waren. Zo is het trucjessysteem uit de Wii-versie deels aanwezig in Mario Kart 7, door na een schans op het goede moment op de R-knop te drukken waarna je personage een vreugdekreet uitslaat wat resulteert in een kleine boost wanneer je eenmaal op de grond terechtkomt. Een belangrijker element dat terug is, zijn de muntjes uit Super Mario Kart en Mario Kart: Super Circuit. Tijdens een race kun je maximaal tien muntjes vasthouden waardoor je kart iets sneller over de baan crosst.

De muntjes worden deze keer echter ook voor iets anders gebruikt: door zoveel mogelijk muntjes te verzamelen, speel je nieuwe onderdelen en karts vrij. In Mario Kart 7 kun je voor het eerst deels je eigen kart samenstellen, door een frame, een bandenset en een type hangglider te kiezen welke allemaal invloed hebben op de prestaties van je wagen. Als je denkt dat je daar tijdens het racen toch niet zoveel van zult merken, zit je daar mooi naast. De gladde bandenset is bijvoorbeeld niet aan te raden wanneer je over het regenachtige Bowser City racet, aangezien je je dan letterlijk over de baan heen glijdt en je al snel de controle verliest. Ook dit zorgt voor een nieuwe uitdaging om de voor jouw perfecte combinatie te vinden van verschillende onderdelen. Nieuwe items en het character-roster Naast het racen, spelen ook de items een belangrijke rol in de Mario Kart-games. In de laatste paar delen lijkt het er zelfs op dat de items de overhand nemen in plaats van het racen, maar de verhouding items-racen is in Mario Kart 7 weer beter in balans en dat is dan ook één van de sterkste punten van de game. Beginnelingen zijn door de items nooit hopeloos, maar ervaren spelers kunnen toch hun stempel drukken op een potje door goed race- en stuurwerk. Enkele nieuwe items uit Mario Kart Wii zijn er niet meer, zoals de donderwolk of het POW-blok, maar Mario Kart 7 kent wel een drietal eigen, nieuwe items. Het eerste item is de Vuurbloem, bekend uit de Mario platformers. Hiermee kun je een paar seconden lang vuurballen afvuren, zowel naar voren als naar achteren. Het tweede nieuwe item is het Superblaadje, welke we eerder al zagen in Super Mario 3D Land en Super Mario Bros. 3. Dit blaadje voegt een wasberenstaart aan je auto toe waarmee je de karts om je heen kunt raken. Het laatste nieuwe item is meer een combinatie van al bestaande items. De Super-7 zorgt ervoor dat er zeven verschillende items tot je beschikking komen, van het groene schild tot aan de superster, welke je stuk voor stuk in kunt zetten. Dit is erg handig voor de speler die ver achter loopt. Deze drie nieuwe items voelen direct als klassiekers aan en je vraagt je vooral bij de eerste twee af waarom deze niet eerder toegevoegd zijn. Het aantal personages is respectabel en biedt genoeg variatie, maar het is spijtig en ronduit vreemd te noemen dat een paar klassieke personages, zoals Waluigi, ontbreken. Sommige nieuwe personages zijn een welkome toevoeging, maar er zitten er ook een paar bij die als een vreemde keuze kunnen worden gezien. Hierdoor is het ontbreken van de oude klassiekers des te onwenniger.

Tijdrace- en Battle-mode De Tijdrace-mode is gedeeltelijk op positieve wijze op de schop gegaan, mede door de nieuwe communicatiemogelijkheden van de Nintendo 3DS. Nieuw is bijvoorbeeld dat je tegen zeven ghosts tegelijk kunt racen om zo je snelste tijd neer te zetten, waardoor een ghostrace minder eenzaam voelt dan voorheen. Deze ghostdata zijn beschikbaar van allerlei Mario Kart-spelers die automatisch binnengehaald worden via de nieuwe communicatiemogelijkheden. Ook kun je racen tegen ghostdata van de ontwikkelaars van Nintendo en Retro Studios, wat een extra kick geeft wanneer je deze verslagen hebt. Een mode waar Nintendo in vorige Mario Kart-games veel mee heeft geëxperimenteerd is de Battle Mode. In Mario Kart Wii kon je enkel in teamverband spelen, maar in Mario Kart 7 is dat gelukkig weer gewijzigd in zowel teamspel als free-for-all. Een ballonnengevecht gaat dit keer echter op tijd in plaats van dat je een x aantal ballonnen hebt. Wanneer je alle drie je ballonnen kwijt bent, krijg je gewoon drie nieuwe ballonnen, waardoor deze mode meer lijkt op het zoveel mogelijk raken van je tegenstanders dan het zo lang mogelijk overleven. Hierdoor wordt het hele principe van de ballonnen overboord gegooid, wat een vreemde keuze is. Ook het muntengevecht loopt op tijd, maar dat maakt het type spel juist beter. In het muntengevecht moet je proberen om zoveel mogelijk muntjes te verzamelen, wederom tot een maximum van tien stuks. Je kunt munten van je tegenstanders afpakken door ze te raken met items. Wie na de tijdslimiet van twee minuten de meeste munten heeft, is de winnaar. Door de tijdslimiet voel je een bepaalde druk, vooral wanneer je ziet dat je tegenstander net een muntje meer op zak heeft. Dit zorgt voor de benodigde spanning en maakt de wedstrijd leuk om te spelen. Een nieuwigheid binnen de Battle Mode is dat je een paar aanpassingsopties hebt. Zo kun je een gevecht houden met enkel bommen of bananen, wat een leuke twist met zich mee brengt. De hoeveelheid aanpassingsmogelijkheden zijn echter wat karig. Naast het kiezen van de banen, de moeilijkheidsgraad van de computer en het wel of niet spelen in teams, kun je bijvoorbeeld niet de tijdslimiet aanpassen of per item bepalen of deze wel of niet moet voorkomen in de wedstrijd. Je kunt alleen kiezen voor 'enkel bananen' of 'enkel bommen', terwijl een game als Super Smash Bros. Melee liet zien dat hier vele uitbreidingen op mogelijk zijn. Elk gevecht duurt daarbij twee minuten, wat een tekortkoming is als je graag een langer of korter gevecht zou willen houden. Door de kleine hoeveelheid aanpassingsmogelijkheden voelt de Battle Mode over het geheel gezien zwakjes aan. In totaal bevat deze zes levels, waarvan de helft nieuw is en de andere helft oud. De selectie oudere levels is aardig te noemen, maar indrukwekkend is het niet, omdat er in de serie interessantere gevechtsarena's zijn verschenen. Ook de nieuwe banen zijn niet speciaal, omdat deze interactie en dynamiek missen. Er is bijvoorbeeld een Wuhu-stad level, wat neerkomt op een simpel plein met een paar straatjes.

Multiplayer Qua multiplayer-opties is Mario Kart 7 de meest uitgebreide titel voor de Nintendo 3DS tot nu toe. Je kunt zowel via Download Play als via Multi-card play spelen, waarbij met de eerste optie de spelers zonder gamecard enkel met Shy Guy kunnen spelen. Je kunt verder kiezen uit alle beschikbare opties, waardoor de lokale multiplayer plezier voor vele weken geeft. De online-mode in Mario Kart 7 is minstens zo indrukwekkend. Je kunt kiezen om wereldwijd een potje te racen of te vechten of om te spelen tegen één van je vrienden uit je Nintendo 3DS-vriendenlijst. Een handige, nieuwe functie is dat je direct vanuit de vriendenlijst in je HOME-menu deel kunt nemen aan een online potje waar je vriend op dat moment mee bezig is, ook als hij tegen mensen van over de gehele wereld speelt. De game houdt zelfs je recente tegenstanders bij, waardoor je later nog eens tegen die ene, vervelende Amerikaan kan spelen wanneer hij online is. Een andere optie is het aanmaken van Community’s: een groep waar honderden spelers aan deel kunnen nemen en je op deze manier tegen een vaste groep spelers kunt racen met van tevoren vastgestelde regels. Met een veertien-cijferige code kun je deelnemen aan de desbetreffende community, waardoor je met een vaste groep spelers kunt racen zonder dat je deze hoeft te registreren als Nintendo 3DS-vrienden. Dit maakt het racen tegen semi-bekenden een stuk eenvoudiger. Mocht je bijvoorbeeld tegen andere N1ntendo-bezoekers willen spelen, registreer jezelf dan zeker even binnen de N1ntendo-community met de code 32-3453-9871-1230. Het online racen zelf loopt op eenzelfde manier als in de Wii-versie, met het enige verschil dat je nu met 1000 racepunten begint in plaats van 5000. Dit heeft als voordeel dat je niet zo snel aan het maximum aantal punten kan komen, iets wat je in Mario Kart Wii nog wel eens zag gebeuren. Je hebt de keuze om snel aan een race mee te doen of om een hele lange reeks aan wedstrijden deel te nemen: je kunt na elke race beslissen of je wil stoppen of verder wil gaan, wat een enorme sprong voorwaarts is ten opzichte van de vorige handheld-Mario Kart waar je per se vier races moest spelen. Naast de bovenstaande modi, mist er toch nog wat in Mario Kart 7. Een zeer vermakelijke mode in de Nintendo DS-versie was de Mission Mode met heuse eindbazen, maar een soortgelijke mode is hier helaas niet aanwezig. Ook de speciale, twee wekelijkse toernooien uit de Wii-versie, met daarvoor speciaal aangepaste banen en regels, schittert door afwezigheid.

Communicatiemogelijkheden Een laatste, onbesproken onderdeel is het Mario Kart-kanaal, waar alle SpotPass- en StreetPass-gegevens worden bewaard. Wanneer je een andere Mario Kart 7-speler op straat tegenkomt, wordt dankzij StreetPass allerlei informatie uitgewisseld, zoals ghost data en spelersprofielen. Ook kun je tegen je StreetPass-hits online racen wanneer deze online zijn, wat een welkome toevoeging is. Via SpotPass worden dagelijks allerlei ghostdata binnengehaald, waardoor er elke dag weer een nieuwe uitdaging voor je klaar staat. Een andere Nintendo 3DS-functie die nog ondersteund wordt, zijn de bewegingssensoren. Wanneer je op de vierpuntsdruktoets drukt, schakelt de game over naar een eerstepersoons-perspectief en kun je je kart besturen door je Nintendo 3DS te kantelen. Hoewel dit enige oefening vergt, werkt het best aangenaam. Overigens kun je in dit perspectief je kart ook met de circle pad besturen, waardoor liefhebbers van de klassieke besturing ook kunnen genieten van dit nieuwe perspectief. Graphics en geluid Technisch gezien is Mario Kart 7 één van de meest indrukwekkende titels voor de Nintendo 3DS. De game ziet er niet alleen zeer scherp en kleurrijk uit, hij draait ook nog eens zeer soepel, ook in de online mode. Bovendien zijn de personages mooi vormgegeven en zijn de animaties zeer vloeiend. De graphics lijken soms zelfs die van de Wii-versie te overstijgen. De muziek in de game is net zo aanstekelijk als in alle andere Mario Kart-games en de muziek wordt zelfs een stuk opzwepender wanneer je tijdens een race ruim op de eerste plaats staat, wat zorgt voor een sterk overwinningsgevoel. Conclusie Mario Kart 7 is één van de beste Mario Kart-games. De banen zijn zeer divers, het zweefvliegen en het racen onder water zorgen daadwerkelijk voor een nieuw type gameplay en zorgen voor voldoende vernieuwing. Mede daardoor is de verhouding tussen het hebben van een goede racetechniek en het hebben van geluk met de items meer in balans. Dankzij de goede uitvoering van de online-functies, de toevoeging van Community’s en het deelnemen aan races van vrienden via de vriendenlijst is het racen tegen (semi-)bekenden een stuk eenvoudiger. Ook andere functies van de Nintendo 3DS worden goed gebruikt, zoals StreetPass, SpotPass en de bewegingssensoren met het eerstepersoons-perspectief wat letterlijk en figuurlijk voor een nieuw perspectief zorgt. Helaas is niet alles perfect. Zo is de Battle Mode wederom niet helemaal wat het had kunnen zijn. Ook zijn er nog een aantal andere kleinere minpunten, zoals het ontbreken van een tijdklok tijdens de Grand prix-racen en het ontbreken van een aantal klassieke en vaste personages. Dat mag de pret echter niet drukken, want Mario Kart 7 biedt pret voor weken, zo niet maanden en zal daarmee de taak als Nintendo 3DS-systemseller goed vervullen.

N1 Score: 9.3

+ ["Het zweefvliegen en onderwater racen biedt vernieuwing en werkt goed","Goed in balans","Sterke online mode","Leuke, nieuwe banen","Goed gebruik van alle functies van de Nintendo 3DS"]

- ["Battle Mode is karig","De selectie speelbare personages","Geen extra missie- of toernooi-mode"]

Gekoppelde games

Mario Kart 7 (Nintendo 3DS)