[Review] Geschreven door Benjamin op 2012-04-09 22:15:00

SpeedThru: Potzol's Puzzle

Het heeft even geduurd, maar de Nintendo eShop begint aardig op gang te komen. Zo reviewden we eerder al Pullblox, Mighty Switch Force, Zen Pinball 3D en het binnenkort te verschijnen Mutant Mudds, welke allemaal een zeer nette score behaalden. SpeedThru: Potzol’s Puzzle is de nieuwste aanwinst in Nintendo’s digitale winkel. Valt deze game ook zo goed in de smaak? SpeedThru: Potzol’s Puzzle is het vervolg op de WiiWare-game ThruSpace: High Velocity 3D Puzzle, welke ook door Nintendo werd uitgegeven. In die game was het de bedoeling om blokken te manoeuvreren door gaten in muren die langzaamaan op je af kwamen. In SpeedThru: Potzol’s Puzzle is dit niet anders, maar er zijn wel een hoop veranderingen doorgevoerd. Ten eerste bevat SpeedThru een flinterdun verhaaltje over de ‘wachters’, de blokken die je bestuurt), die de tempels dienen te beschermen. Met de komst van dit verhaal is ook één zeer belangrijk punt doorgevoerd ten opzichte van de WiiWare-game: de game heeft een veel uitgebreidere, visuele stijl. De game speelt zich af in verschillende gebieden, zoals een jungle- en tempel-wereld met bijpassende muziek. Dit maakt de game direct een stuk interessanter dan het vorige deel.

Qua gameplay is er weinig veranderd ten opzichte van ThruSpace. De muurgaten waar je de blokken doorheen moet manoeuvreren, kennen elk hartjes die je dient te verzamelen. Aan de hand van de hoeveelheid hartjes die je gedurende een level verzameld hebt, word je score bepaald. Het is daarom de bedoeling om je blok zo te kantelen en te draaien dat je hem positioneert op een manier dat je alle hartjes in de gaten te pakken krijgt. In het eerste deel van de game speel je met een relatief gemakkelijk gevormd blok, waardoor je zonder problemen door de eerste levels heen gaat. Later speel je met blokken die een ingewikkeldere vorm hebben, waardoor het manoeuvreren door de muren een stuk lastiger gaat, helemaal wanneer de afstand op de opeenvolgende muren korter is en je daarmee minder de tijd hebt om je blok goed te positioneren. In nog latere levels is het in positie brengen van je blok niet voldoende om alle hartjes te verzamelen. Het is dan voornamelijk de bedoeling om de vorm van je blok te plaatsen voor het gat, waardoor de schaduw van je blok ook die hartjes mee pakt, ondanks dat je blok niet direct zelf die hartjes aanraakt. Het is vaak niet noodzakelijk om deze techniek toe te passen om een level te behalen, maar je kunt het daardoor wel zo moeilijk maken als je zelf wil. Hiermee verhoog je je score aanzienlijk door een reeks aan combo’s, waardoor je meer lastigere levels kunt vrijspelen. Variatie Naast de standaard levels waar je zoveel mogelijk hartjes moet verzamelen, zijn er ook variaties aanwezig. Voorbeelden zijn de levels waarbij een tijdsklok aanwezig is, waardoor je nog sneller dient te handelen. Ook zijn er levels waar de gaten in de muren gesloten zijn en pas geopend worden nadat je je blok voor alle gaten gepositioneerd hebt. Vooral deze levels vergen een goed inzicht hoe je het snelst en het gemakkelijkst de gaten kunt openen. Later in de game kom je daarbij levels tegen waar er tussen de muren nog allerlei obstakels zitten, zoals uitstulpingen, pilaren en vallende blokken waar je met je eigen blok langs zult moeten bewegen. Ondanks al deze variaties ben je wel constant hetzelfde aan het doen, waardoor de game wat repetitief kan worden. Hierdoor hebben kortere speelsessies de voorkeur ten opzichte van langere speelsessies.

Waar je als speler nog wel eens mee in de knoop komt te zitten, is de besturing. Met de A- en Y-knop kantel je je blok links en rechtsom en met de B- en X-knop kantel je hem naar boven en naar beneden. Bovendien kun je je blok met de R-knop 90 graden kantelen, wat je zeker in de latere levels geregeld nodig zult hebben. Toch kan deze besturing je door de tijdsdruk in de weg zitten, waardoor de game soms frustraties op kan wekken. Het blok zelf kun je bewegen met de vierpuntsdruktoets of de draaiknop, maar dat moet voor niemand problemen geven. Multiplayer Naast de singleplayer-mode kun je de game ook met meerdere mensen spelen en dit kan op verschillende manieren. Ten eerste kan ieder met zijn eigen Nintendo 3DS-systeem en exemplaar van de game spelen. Je gaat hier de strijd tegen elkaar aan door in de levels de meeste hartjes te verzamelen. Een andere mogelijkheid is om samen tegelijk op hetzelfde Nintendo 3DS-systeem te spelen. De ene speler gebruikt hierbij de A-, B-, X-, Y- en R-knop en de andere speler gebruikt de vierpuntsdruktoets en de L-knop om zijn blok te kantelen. In deze mode is het de bedoeling om zo snel mogelijk je blok dusdanig te kantelen, dat zijn silhouet in het gat past. Je hoeft hiervoor het blok enkel te kantelen en te draaien, maar niet te bewegen, waardoor een wedstrijd als deze gauw afgelopen kan zijn. Helaas ondersteunt de game geen Download Play-mode, maar dat wordt deels goed gemaakt met het delen van een enkel Nintendo 3DS-systeem. Ook biedt de game geen ondersteuning voor andere functies van de Nintendo 3DS, zoals StreetPass en SpotPass, hetgeen als een serieus gemis kan worden ervaren.

Grafisch gezien ziet de game er prima uit. De gekozen stijl past goed bij het type gameplay, waardoor de game er niet als een standaard puzzel-game uit ziet, zoals bij het WiiWare-deel wel het geval was. Ook het 3D-effect werkt erg prettig in de game, omdat je hierdoor beter in kunt schatten wat de afstand is tussen jouw blok en de muur. Tot slot kent het spel een aantal opzwepende deuntjes en bijpassende muziek, welke prima bij de game passen en je aandacht niet afleiden. Conclusie SpeedThru: Potzol’s Puzzle is een vermakelijke puzzlegame die origineel in elkaar steekt, er leuk uit ziet en een hoop content biedt. Hoewel de game in lange speelsessies repetitief kan worden en de besturing nog wel eens in de weg kan zitten, biedt de game genoeg plezier voor de puzzelliefhebber. Daarnaast heeft de game een interessante multiplayer-mode die je zelfs met één Nintendo 3DS-systeem kunt spelen. Helaas ondersteunt de multiplayer mode geen Download Play-optie en biedt het spel geen StreetPass en/of SpotPass-functie, maar dat mag de puzzelliefhebber er zich niet van weerhouden om de game een kans te geven.

N1 Score: 8

+ ["Vermakelijke en originele gameplay","Ziet er leuk en verzorgd uit","Veel content","Leuke multiplayer-mode"]

- ["Besturing kan soms ingewikkeld zijn","In langere speelsessies repetitief","Geen StreetPass en\/of SpotPass"]

Gekoppelde games

SpeedThru: Potzol's Puzzle (Nintendo 3DS eShop)