[Preview] Geschreven door Randy1 op 2004-02-22 13:34:50

Biohazard 4

Een Remake, 2 poorts en een nieuwe game verder zijn we nog maar één poort verwijderd van een game waar bergen survivors al jaren naar uitkijken. Ik neem u mee voor een blikje op pure horror...ik neem u mee naar Biohazard 4. Kiddy 'Cube [img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=re45.jpg" border="1" align=left[/img] Na duizenden columns van andere websites en magazines, komt het me tegewoordig echt de strot uit, dat ''kiddy'' imago dat Nintendo zou hebben, en erger nog, het tegen gelul van iedereen die de kans krijgt zijn mening erover te uiten. Mensen, wat heeft het voor nut om een woordje te gaan tegenspreken dat alleen nog gebruikt wordt door fanboys van andere consoles? Het is als keihard met je hoofd naar voren gericht jezelf in een stenen muur rammen. Nutteloos dus, want jij vangt de klap, en de muur staat ijzersterk overeind. Wat boeit die muur het, dat jij erdoorheen wil? Dus je laat die muur staan. Een muur kan namelijk niet bewegen, en zal dus ook nooit opzij voor je gaan. Fanboys die Nintendo kiddy noemen zullen nooit hersens krijgen of met je instemmen, aangezien ze te dom zijn. Waarom zou je ze dus de waarheid vertellen? Laat ze gewoon staan, en binnenkort vegen ze je straat en halen ze elke Dinsdag je grof vuil op. Het is duidelijk onzin, en eigelijk hoef je het nieteens te onderbouwen. Want wie licenseert alle games voor de 'Cube? Juist, Nintendo. Als ze kiddy waren, hadden ze nooit Eternal Darkness uitgebracht, en dan ga ik nieteens beginnen over de bier-zuip-en-tieten-watch Guy Game die deze zomer moet verschijnen, waaronder weer netjes ''licensed by Nintendo'' staat. Nintendo had in de tijd van de Nintendo 64 duidelijk problemen met games voor ouderen. Zie Conker's Bad Fur Day, die Rare zelf moest uitbrengen. Dezer dagen is dat wel anders, en dat Nintendo de meest griezelige game aller tijden exclusief binnen heeft gesleept, duidt het maar aan; things have changed. Eat Your Heart Out [img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=re44.jpg" border="1" align=right[/img] Elk beetje Nintendo fan actief in 2002 zal het wel gehoord hebben; de Biohazard aka Resident Evil serie is exclusief verkrijgbaar op de GameCube. Na een remake van het origineel, 2 poorts en een ''gloednieuwe'' pre-quel in de vorm van Resident Evil Zero moet in 2005 dan eindelijk het langverwachte vierde deel in de Europese winkels liggen. Mensen die vragen om een ''volwassen'' game op de 'Cube...een waarschuwing; ''eat your heart out''. En dat bedoel ik niet letterlijk. Resident Evil 4 zal namelijk genoeg zombies en ander gespuis bevatten om het kloppende lichaamsdeel uit je borstkas te lepelen. Ik bedoel ermee te zeggen, dat mensen die de 'Cube verafschuwen vanwege het gebrek aan volwassen shooters en dergelijken met elke maand dichterbij de release komend de onzichtbare gulp op hun mond een stukje meer moeten gaan sluiten. Ik ben namelijk benieuwd of die gulp het openklappen van je mond kan tegenhouden, wat zeker zal gaan gebeuren bij het aanschouwen van de graphics van Resident Evil 4. Want welke game gaat de visuele kracht van deze horror/survival game verslaan? Is het Halo 2, Bungie's vervolg op de beste Xbox game tot nu toe? Textures in die screens knikken nee. Is het misschien Metal Gear Solid 3 voor Sony's console? Of Sony iets tegen Resident Evil 4 in kan brengen lijkt me sterk. En welke games in de line-up van de 'Cube maken een kans? Metroid Prime 2 misschien? Als het op graphics aankomt staat Capcom al extreem hoog met Resident Evil Zero, en als we de developer bij de woorden mogen geloven zal Resident Evil 4 uitgroeien tot de mooiste game ooit, en ik durf ze niet te gaan tegenspreken. Whole New Horror [img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=re43.jpg" border="1" align=left[/img] Bij de aankondiging van Resident Evil 4 werd er verteld dat de hele gameplay werd aangepast. Geen stroef lopende characters meer, die langzaam hun pistool trekken en stil moeten staan om te schieten. De achtergronden in de omgevingen zijn ook niet meer 2D-style, maar zijn geheel 3D en tegenstanders kunnen zich in de hele omgeving bevinden. Alles is overzichtelijk, want je loopt niet meer om hoekjes heen terwijl langzaam de volgende omgeving naar je scherm geladen wordt. Andere irritaties, zoals het extreem langzame filmpje van hoe een deur zich opent als je de klink overhaalt zijn ook weggehaald. Eigelijk moet je de game nu gaan zien als een game met de standaard besturing in action games, en in Resident Evil's geval is dat dus een geheel nieuwe ervaring. Je staat niet meer stil om te schieten zei ik zojuist al, aangezien je al rennend van locatie naar locatie je pistool trekt en je tegenstanders neerschiet. Waar schiet je ze neer? In het hoofd, zodat de kop eraf knalt als de kurk van een fles champage, of in het been, omdat je geen tijd hebt en dus alleen zorgt dat je niet achtervolgt zal worden? Ook zie je nu je statistieken op het scherm terwijl je speelt. Je hoeft dus niet langer je inventory te gaan checken om erachter te komen hoeveel kogels je nog in je blaffer hebt. Je zult al begrijpen dat dit niet zonder reden is. De tegenstanders komen in Resident Evil 4 niet meer met 2 tegelijk, want met al deze handige nieuwe features tot je beschikking en met het feit dat alles nu in overzichtelijk oogsbereik is, kun je het gemakkelijk opnemen tegen een massaleger zombies, nietwaar? Hersenloos met een hoog IQ [img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=re42.jpg" border="1" align=right[/img] Think again. Zombies zijn veel en veel slimmer dan voorheen. Naast observeren maken ze nu namelijk ook gebruik van de handige functies die de neus en oren hebben, want ze ruiken en horen je aankomen. Naast deze gigantische toename van de AI, wordt het alleen maar erger. Als een zombie in z'n eentje is, en jij schiet vanaf een afstand op 'em, dan zal 'ie de benen nemen in de hoop dat jij 'em achterna komt, zodat hij en z'n vriendjes je om de hoek in elkaar kunnen rammen. Dit is slechts één van de vele vuile onmenselijke menselijke truukjes die deze monsters kennen. Alhoewel zombies tot nu toe altijd de standaard tegenstanders zijn geweest in Resident Evil games, ligt dat deze keer heel anders. Fans van de serie zullen wel weten dat bepaalde proefen en testen van Umbrella ervoor hadden gezorgt dat bepaalde steden (zoals Racoon City) geinfecteerd waren geraakt met een bepaald virus, wat dus tot gevolg had dat mensen veranderden in zombies. De naam Umbrella zul je in Resident Evil 4 nergens tegenkomen. Leon S. Kennedy heeft namelijk een opdracht gekregen van de Amerikaanse President om zijn dochtertje te beschermen. Het dochtertje wordt echter ontvoerd en meegenomen naar Zuid Amerika. Leon achtervolgt de kidnappers en komt in een stad terecht waar monsters en ander gespuis hem achtervolgen en stalken als in z'n dromen, en vanaf daar zit je met vragen. Waarom zijn deze wezens hier, en hoe zijn ze ontstaan? Het vreemde is echter dat zombies zich in de eerdere delen aan alles wat mens was vergrepen. Vaak redde je iemand uit de klauwen van de wezens, of stierf iemand tussen de tanden van deze monsters in de poging jou te beschermen. In Resident Evil 4 neem je het niet alleen op tegen zombies en monsters, maar ook tegen mensen die aan de zijde van deze zombies strijden alsof ze zelf onmenselijk zijn. Nachtrust [img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=re46.jpg" border="1" align=left[/img] We zitten allemaal nog met vragen over Resident Evil 4, en Capcom is slim om hun mond niet al te veel te openen. Stiekem zijn we allemaal denk ik toch een beetje bang, en dan bedoel ik niet voor de game zelf. We zijn bang dat Capcom een fout begaat door van de oorspronkelijke style af te springen in een geheel nieuw avontuur. Menig developer heeft geprobeerd een serie een nieuwe draai te geven, maar vaak was deze draai niets meer dan een ordinaire draai om de oren, en soms zelfs een draai die uitliep op een gebroken nek. Maar zoals elke Resident Evil lover weet, zijn angsten er om overwonnen te worden, en Capcom doet eindelijk wat ze ons al die jaren al vertellen te doen. Ze lopen die hoek om, alhoewel ze toch een beetje rillerig zijn, want wat brengt het? Brengt het de schrik van hun leven, of vals alarm? De dood, of juist leven? Ze halen diep adem, en lopen pas bij pas verder, nieuwsgierig voor wat komen gaat, tot op een bepaald punt... Ze weten zeker waar ze aan toe zijn, en brengen die game uit, of geven een release date vrij. Voor ons staat die datum op begin 2005, nog heel wat nachtjes slapen dus. Alhoewel het een teleurstelling kan zijn, kun je het ook zien als de laatste nachten totdat je nachtrust weggenomen wordt door angstaanjagende ontwikkelingen in een game waar stiekem iedereen wel nieuwsgierig naar is, Resident Evil 4. Verwacht meer over de game in de komende maanden op GameQube.nl.

Gekoppelde games

Resident Evil 4 (Nintendo GameCube)