[Nieuws] Geschreven door Marcel op 2012-05-03 21:43:00

Sakurai: 'dual-analog besturing voor Kid Icarus technisch onmogelijk'

Masahiro Sakurai sprak met IGN over de ontwikkeling van Kid Icarus: Uprising en de kritische berichten over de besturing van de game. In de recensie van Kid Icarus: Uprising merkten ook wij op dat de besturing niet ideaal was. Een groot aantal spelers had voor Kid Icarus: Uprising het liefst een dual-analog besturing gehad. In theorie hadden we Pit kunnen laten voortbewegen met de Circle Pad en de Circle Pad Pro kunnen gebruiken om te richten. In theorie, want Masahiro Sakurai zegt dat het technisch onmogelijk was om dit te implementeren. Daardoor zullen we in Kid Icarus: Uprising blijven richten met het touchscreen en niet met één van de Circle Pad's.

"Aangezien we de Nintendo 3DS nagenoeg tot het uiterste benut hebben tijdens de ontwikkeling, is het een wonder dat we de extra besturingsmogelijkheid voor linkshandigen konden realiseren toen het spel al min of meer af was. Het was technisch onmogelijk om ook nog ondersteuning te bieden voor onafhankelijke analog controls.

Ik twijfel sowieso of het zo gemakkelijk en wenselijk is om een dergelijke optie te bieden. Ik denk dat ieder spel een unieke ervaring moet bieden en de mogelijkheid tot nieuwe ontdekkingen. Als we voor een standaard besturing hadden gekozen dan had het spel veel potentie verloren. Als een speler het touchscreen zou gebruiken om tegen een opponent te strijden die met dual-analog speelt dan had de eerste speler zonder meer gedomineerd. De snelheid van de besturing is in vergelijking van een heel ander niveau."

Sakurai is zich echter bewust van het feit dat de besturing van Kid Icarus: Uprising niet bij iedere gamer in de smaak valt. Hij heeft daarom nog een tip voor spelers die moeite hebben met de controls:
Als er spelers zijn die kramp krijgen in hun handen dan gebruiken ze waarschijnlijk te veel kracht. Het beste is om rustig te spelen en een ritme op te bouwen. Plaats de stylus op het midden van het scherm en schuif deze van het scherm af: dat is het basis idee."
Sakurai vergelijkt de kritiek op de besturing van Kid Icarus: Uprising met de kritiek op Super Smash Bros., want ook zijn meest populaire serie was ooit behoorlijk controversieel:
"Dezelfde verwarring ontstond toen Super Smash Bros. verscheen. Een aantal mensen, zelfs binnen ons bedrijf, zei dat ze zich geen slechter spel konden voorstellen. Het project werd gered, omdat sommige mensen na de release begrepen hoe het gespeeld moest worden. Als we gewoonweg naar de klachten hadden geluisterd en een levensbalk of moves door middel van knoppencombinaties hadden geïntroduceerd dan hadden we geen nieuwe gameplay uitgevonden. De besturing van Kid Icarus: Uprising is echt niet zo moeilijk dus ik hoop dat mensen er uiteindelijk gewend aan raken."

Gekoppelde games

Kid Icarus: Uprising (Nintendo 3DS)