[Special] Geschreven door Quint op 2012-06-06 15:50:00

Liveblog: E3 2012 Wii U Developers Discussion (Begint: 03:00 CET)

Nintendo pakt vandaag flink uit. Na Nintendo's E3 persconferentie om 18:00 en een ongetwijfeld grote stroom aan nieuwsberichten en media van de nieuwste games en aankondigingen gaat Nintendo morgen, woensdag 6, vrolijk verder om 03:00 met een zogeheten Wii U Developers Discussion met niemand minder dan Wii U hardware-producer Katsuya Eguchi. Hier zal alles over de Wii U uit de doeken worden gedaan waarbij leden van de pers vragen kunnen stellen. Daarbij bestaat de kans dat er een nieuwe aankondiging wordt gedaan op Wii U-gebied. Zo werden eerder bijvoorbeeld The Legend of Zelda: Ocarina 3D en Super Smash Bros. Brawl aangekondigd in een dusdanige Developers Discussion. Net als voorgaande jaren zal Nintendo geen livestream beschikbaar stellen van de Developers Discussion, maar zal er een video van het evenement vrijgegeven worden op een later moment. Dit moment is morgen, woensdag 6 juni, om 08:30 CET. We zullen dit bericht dan updaten met de video. Echter, hier op N1ntendo hoef je niet te wachten tot morgenvroeg, want wij zijn aanwezig in de zaal en zullen daarom het evenement live meebloggen op deze pagina vanaf 03:00 en we zullen live mee twitteren via ons Twitter-account! Het evenement duurt ongeveer 1,5 uur. Al het belangrijke nieuws zal tevens apart geplaatst worden op de website, waardoor je geen nieuwtje hoeft te missen. 03:00 - De Developers Discussion lijkt iets later te beginnen, want mensen nemen nog steeds plaats in de zaal. 03:04 - Er wordt nog steeds gewacht. 03:08 - En we wachten... 03:09 - Er staat nog steeds een flink aantal journalisten buiten in de rij te wachten. Het ziet er naar uit dat het allemaal wat uitloopt. 03:14 - Nintendo speelt wat muziek in de zaal af om ons te vermaken, maar vooralsnog zijn we niet begonnen. 03:19 - Uit verveling pakken veel mensen hun Nintendo 3DS erbij. Dit evenement verandert langzaam in een 'maak je puzzel compleet'-festijn. 03:21 - Er wordt omgeroepen dat het evenement elk moment kan beginnen. Jottum! 03:21 - En we zijn begonnen. 03:22 - Zoals bekend, zal het evenement in totaal 1,5 uur duren. 03:23 - Katsuya Eguchi komt op en zegt dat we beginnen met het bespreken van Nintendo Land. 03:25 - Er worden dingen verteld die we al eerder gehoord hebben bij de persconferentie: dit is als de Wii Sports van de Wii. 03:27 - We zien Animal Crossing: Sweet Day. 4 spelers kunnen op TV snoep verzamelen van een boom terwijl een vijfde op de GamePad ze bewaakt. 03:29 - We zien nu Donkey Kong's Crash Course. Deze minigame is enkel te spelen in de singleplayer. Je kantelt de GamePad om een karretje te bewegen. 03:30 - Je moet echter op sommige momenten ook de knoppen en de analoge sticks gebruiken in de game. 03:31 - Ook al zien we vandaag maar vijf minigames, er zijn er in totaal twaalf. Dit zijn alle icoontjes van de mini-games: 03:33 - We zien The Legend of Zelda: Battle Quest. Je speelt als een Link-achtig personage en je slaat met een zwaard en schiet met een boog. 03:35 - De minigame heeft verschillende levels. Op de E3 is een mix van het tweede en derde level speelbaar. De demo eindigt met een hoofdbaas. 03:35 - Op de Wii U GamePad speel je met de pijl en boog. Je kunt de game met meerdere mensen spelen, maar ook alleen in de singleplayer. 03:37 - Wanneer je alleen speelt, zal het spel de vijanden en features moeilijker maken, omdat je geen hulp krijgt van andere spelers. 03:38 - De meeste minigames in Nintendo Land ondersteunen de singleplayer. Sommigen bevatten zowel competitief als co-operatief online gameplay. 03:39 - De grootte van de wereld in de minigames zal aangepast worden naargelang het aantal spelers dat speelt. Nintendo legt hier veel nadruk op. 03:39 - Nintendo zegt dat Nintendo Land niet te vergelijken is met simpele minigames zoals in Wii Play. Het moeten echt ieder unieke ervaringen zijn. 03:41 - Door de naam 'Nintendo' in de titel te gebruiken, hoopt men zowel nieuwe spelers als oude spelers aan te spreken, vanwege de kwaliteit. 03:42 - Bill Trinen toont nu hoe je de gyroscoop van de Wii U GamePad kunt gebruiken om rond te kijken terwijl je loopt in het park-gebied. 03:43 - Een gids genaamd 'Sign Girl', tevens de mascotte van de game, is een robotje dat je alles uitlegt over het park en de attracties. 03:44 - Door de minigames te spelen, verdien je munten en deze munten kun je gebruiken om diverse extra's vrij te spelen in het park. 03:45 - Je kunt ook munten verdienen dankzij een ingebouwd Achievement-systeem. Voltooi bepaalde opdrachten en je krijgt zo extra munten. 03:46 - Miiverse is verbonden met Nintendo Land in het park. Je kunt zo van Mii's te weten komen waar ze vandaan komen en hoeveel muntjes ze hebben. 03:47 - Het park in Nintendo Land zal zo gevuld worden met Mii's over de gehele wereld dankzij Miiverse. Je kunt hiermee informatie delen. 03:49 - Nintendo heeft een systeem in Miiverse gebouwd dat spoiler-tags toevoegt. Je kunt zo zelf dingen als spoiler plaatsen of markeren. 03:49 - Bij een spoiler-markering zal Nintendo het reviewen of het klopt. Op deze manier hoef je geen 'verklapte' informatie te lezen van games. 03:50 - Er wordt gesproken over hoe makkelijk Miiverse werkt om online vrienden te maken. 03:51 - Er wordt een opmerking gemaakt over hoe Miiverse goed zou werken in Animal Crossing om zo 'betrouwbare vrienden' in je stad te laten. 03:52 - Is dit een hint naar een toekomstige Animal Crossing Wii U-game? 03:53 - Er wordt nu een F-Zero minigame getoond in Nintendo Land. Het is een klassieke baan, maar er zit een Mii in de wagen. De baan kent tornado's. 03:54 - Het is niet bepaald een volwaardige F-Zero game waar de fans op hoopten, maar het is in ieder geval iets... 03:55 - Nu wordt er gesproken over de toepassing van Miiverse in New Super Mario Bros. U. We zagen hier al wat van in Nintendo Direct. 03:57 - Wanneer je meerdere keren doodgaat op hetzelfde punt, vraagt het spel of je je gevoel daarover wil delen via Miiverse. 03:58 - Het spel zal echter ook zo nu en dan vragen of je je gevoelens kwijt wil wanneer je juist goed aan het spelen bent. 04:00 - Tezuka is inmiddels op het podium verschenen: de producer van New Super Mario Bros. U. 04:01 - Miiverse in New Super Mario Bros. U is uniek: Miiverse verschilt per game, maar kan eventueel dus ook hetzelfde zijn. 04:02 - Spelers op de Wii U GamePad kunnen het touchscreen aanraken om platformen te maken in de gamewereld. Dit wordt de 'Boost Mode' genoemd. 04:03 - Op deze manier kunnen andere spelers op de tv de platformen gebruiken om in geheime gebieden te komen. De platformen verdwijnen echter snel. 04:05 - De speler met de WIi U GamePad kan zelfs verschillende soorten blokken maken. Het is echter niet helemaal duidelijk wat voor blokken. 04:07 - Degene op de Wii U GamePad kan ook vijanden aanraken op het touchscreen om ze tijdelijk onschadelijk te maken. 04:08 - Tezuka hoopt dat de Boost Blocks ook ingezet zullen worden om diverse speedruns mogelijk te maken. 04:09 - Nu begint een Q&A-sessie: mensen in de zaal mogen vragen stellen over wat er zojuist getoond is. 04:10 - Er wordt gevraagd of Nintendo Land gebundeld wordt met de Wii U. Het antwoord is: "Dat is nu nog niet duidelijk." 04:12 - Er wordt gevraagd of Nintendo ook dingen op Miiverse filtert naast spoiler, zoals scheldwoorden. 04:13 - Het antwoord: "Jazeker. Miiverse moet een plek zijn waarin mensen niet bedreigd worden of bang hoeven te zijn. We zullen hier alles aan doen." 04:14 - Er wordt gevraagd of men met de Wii U hetzelfde publiek wil aanspreken als met de Wii. 04:15 - Het antwoord: "Het antwoord: "We zetten kracht bij voor een breder publiek. We zijn meer geïnteresseerd in mensen die echt van games houden." 04:16 - "We willen een platform creëren waar ook third party-ontwikkelaars enthousiast over worden om voor te ontwikkelen." 04:21 - Internet viel even weg hier. De laatste, interessante opmerking was: "Het beeld verspreiden over drie schermen haalt de performance omlaag." 04:23 - Nintendo legt uit dat men tevreden is over de Wii U qua technische specs, ondanks de mogelijke performance-verminderingen in dat geval. 04:24 - Het is volgens het bedrijf belangrijk "een goede overweging te maken van kwaliteit en prijs." Dat is wat ze gedaan hebben met de Wii U. 04:24 - Er wordt gevraagd of digitale aankopen van de Wii kunnen worden overgezet naar de Wii U. Dit was al bekend: Ja, dit kan. Ook Wii save-games. 04:26 - Er wordt gevraagd hoe Nintendo de ideeën voor Mario-games origineel houdt wanneer er zoveel verschillende Mario-games zijn. 04:26 - Het antwoord: "Verschillende teams werken aan zeer diverse kernideeën voor elke Mario-game." 04:27 - "Wanneer we een Mario-game maken voor een nieuw systeem, willen we graag dat de Mario-game de unieke mogelijkheden daarvan belicht." 04:28 - De laatste vraag is of New Super Mario Bros. 2 en New Super Mario Bros. U met elkaar in verbinding kunnen staan. Het antwoord: "Nee." 04:29 - Nintendo wilde overigens nog niet ingaan op de vraag over hoe Nintendo-games gebruik zullen maken van de NFC-technologie van de Wii U. 04:30 - Nintendo herinnert ons aan het Software Showcase-event van morgen voor de Nintendo 3DS. O.a. New Super Mario Bros. 2 wordt daar besproken. 04:30 - Met deze woorden is deze Developers Discussion afgelopen. Geen nieuwe aankondigingen dus en ondanks het late begin, toch 90 min. in totaal. *UPDATE* 06-06-2012 15:50* De eerder besproken, samenvattende video is vrijgegeven van het evenement. Je kunt hem hieronder bekijken:

Gekoppelde games

New Super Mario Bros. U (Wii U)

Nintendo Land (Wii U)