[Preview] Geschreven door Tristan op 2012-06-27 01:56:00

Batman: Arkham City – Armored Edition

Tijdens de E3 kreeg ik de indruk dat de Wii U dezelfde kracht kan leveren als een PlayStation 3 of Xbox 360 of wellicht een tikkeltje meer kracht dan die twee spelcomputers in huis heeft. Als gevolg daarvan hebben verschillende third party ontwikkelaars aangekondigd om games die eerder op de PlayStation 3 of Xbox 360 verschenen ook op de Wii U uit te brengen, of ze overwegen om dat te doen. Batman: Arkham City – Armored Edition is een heruitgave van de in 2011 verschenen Batman: Arkham City, die wat extra features toevoegt zoals een speciaal “Armor Pack' en een unieke Wii U-besturing. Batman-fans die de game eerder gemist hebben op de andere consoles kunnen zich verheugen op een uitgebreidere versie op de Wii U. Zelf heb ik het origineel niet gespeeld aangezien ik geen PlayStation 3 of Xbox 360 in mijn bezit heb, maar Quint heeft de game bijvoorbeeld al helemaal doorgespit. Voor mij was het dan ook tijdens de E3 een eerste kennismaking met de game en dat met de Wii U GamePad ter hand. Nintendo-gamers hebben wel eens de neiging om bij zo'n late release op een Nintendo console de game meteen te verwerpen als “oude troep' die ze niet meer willen spelen. In het geval van Batman: Arkham City - Armored Edition zou dat zonde zijn aangezien het origineel zeer goede reviews kreeg en vaak is vernoemd tot Game of the Year. Daarbij kent dit Wii U-deel alle voorheen uitgebrachte DLC op de Wii U-disc, waaronder het Harley Quinn's Revenge Pack, Catwoman Pack, Nightwing Bundle Pack, Robin Bundle Pack, Challenge Map Pack en Arkham City Skins Pack. Dit is een zeer mooi gegeven, want bijvoorbeeld het DLC-pakket Harley Quinn's Revenge Pack is pas sinds mei van dit jaar verkrijgbaar en voegt ruim twee uur singleplayer toe. Mocht de Wii U-versie daarom minstens hetzelfde niveau halen als de versies die nu verkrijgbaar zijn, dan heeft de Wii U een potentiële topper erbij. Batman: Arkham City - Armored Edition is het directe vervolg op Batman: Arkham Asylum. In de game neem je weer de rol aan van Batman in zijn strijd tegen het kwaad. Dit keer heeft het kwaad zich verspreid in Arkham City, een reusachtige gevangenis-stad in Gotham City die hermetisch is afgesloten met gigantische muren. De game is een mengeling van actie en avontuur en doet vanwege de grote, open wereld zo nu en dan denken aan Grand Theft Auto. Je gaat met een stevig arsenaal aan klappen en wapens het gevecht aan met het geboefte en tussendoor probeer je de weg te vinden door allerlei puzzels op te lossen. Tussendoor word je vermaakt met een zwaar psychologisch beladen verhaal waarbij je het Batman-universum beter leert kennen dan ooit tevoren.

Open wereld en gadgets De demo bestond helaas uit een gesloten level, maar Batman: Arkham City – Armored Edition zal bestaan uit een enorme, open wereld waarin je naar hartenlust rond kunt dwalen. De speler zal uitgedaagd worden om op onderzoek uit te gaan, maar dit zal wel met enige richting gebeuren waardoor het minder vrijheid zal kennen dan de reusachtige open wereld games zoals The Elder Scrolls-serie. Door middel van missiedoelen word je de weg gewezen. Voor de echte avonturiers zijn er daarnaast talloze andere zaken in de wereld te vinden, zoals vele raadsels van The Riddler. Onderweg stuit je op obstakels die je belemmeren om verder te komen. Het is aan de speler om progressie te maken door een slim gebruik van zijn omgeving en de speciale gadgets die je bij je hebt. Batman: Arkham City – Armored Edition legt een stevige nadruk op speciale gadgets voor onze duistere held. Je zult onder andere gebruik kunnen maken van de “line launcher', “smoke pallets' “explosive gel' of “ice grenades'. Uiteraard is je vertrouwde Batarang ook van de partij. Nog beter: hij is dit keer radiografisch bestuurbaar! Nieuw in de Wii U-versie is het Armor Suit wat zowel door Batman als Catwoman gebruikt kan worden. Het Armor Suit is niet uitsluitend een cosmetisch dingetje, maar voegt ook een tikje nieuwe gameplay toe. Tijdens gevechten zal het pak zich “opladen' en als je meter vol is, kun je een vernietigende reeks van aanvallen uitvoeren gedurende een beperkte tijd. Dit lijkt de game vooral gemakkelijker te maken en voegt verder maar weinig toe.

De Wii U GamePad-besturing In de demo werd uitgebreid getoond hoe je de Batarang kunt besturen met behulp van de Wii U GamePad. Met dank aan de gyrosensor in de Wii U GamePad kun je de Batarang besturen door met de nieuwe controller te kantelen. In de demo kreeg ik dit totaal niet aan de praat. Volgens de meneer bij de kast was het een kwestie van oefening, maar volgens mij lag het meer aan de gebrekkige kalibratie van de Wii U GamePad op de beursvloer. Gelukkig kun je er ook voor kiezen om de nieuwerwetse besturing over te slaan en lekker met de analoge stick te sturen, wat meer dan prima werkt. Het tweede scherm op de Wii U GamePad zal onder andere gebruikt worden voor een inventarisatiescherm. Hier kun je rechtstreeks gadgets aan een knop toewijzen om ze vervolgens te gebruiken. Dit lijkt op het systeem zoals Nintendo dat toepaste bij The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D voor de Nintendo 3DS. Het touchscreen van de Wii U GamePad reageerde nog wat ongewillig tijdens de demo, hetgeen tot wat frustratie leidde. Daarnaast wordt het tweede scherm veelal gebruikt voor je gadgets, waarbij Batman op zijn arm een schermpje heeft dat zich laat vertalen naar de Wii U GamePad in je handen. Dit onderdeel is volledig vernieuwd in Batman: Arkham City - Armored Edition ten opzichte van het PC, PlayStation 3- en Xbox 360-deel. Codes worden nu gekraakt door op het scherm de juiste punten te vinden. Onderwijl moet je er goed op letten dat je je vinger even van het scherm haalt als een beveiligingslaser langskomt. Het betrof een leuke, inventieve manier om de Wii U GamePad in het spel te gebruiken. Een ander goed voorbeeld hiervan is het plaatsen van “explosive gel'. Met een blik op je tweede scherm kun je zien of er een vijand in de buurt van je geplaatste bom loopt. Wanneer hij dan in de buurt is, blaas je de boel op met een tik op het scherm. Minder geslaagd was het richten van de Wii U GamePad op de tv om zo in first person zaken te bekijken. Dit voelde na twee keer al irritant en het is te hopen dat je niet constant dit soort capriolen uit moet halen, omdat dit nou eenmaal mogelijk is met de Wii U GamePad. Net als bij de Wii en de Nintendo (3)DS is het belangrijk dat de ontwikkelaars goede afwegingen maken welke functies wel iets toevoegen aan de gameplay en welke niet.

In dat opzicht is Batman: Arkham City – Armored Edition één van de games die het meeste gebruik maakt van de unieke mogelijkheden van de Wii U GamePad: alle snufjes worden gebruikt in deze game. Wat opvalt is dat de Wii U GamePad prima functioneert als normale controller bij een game met een complex besturingssysteem zoals dit spel. Tijdens de gevechten kun je met knoppencombinaties mooie combo's laten zien. Dankzij de prima ergonomie van de Wii U GamePad en de twee analoge sticks is het fijn gamen in het “freeflow' combatsysteem. Het tweede scherm geeft op vitale momenten belangrijke informatie of een handige shortcut naar de volgende benodigde actie. Het is nog niet bekend of je de game ook met de Pro Controller kunt besturen, maar mocht dat niet mogelijk zijn dan betwijfel ik of je hem zult missen. Een gamecombinatie van actie met avontuur in een grote spelwereld is bij uitstek geschikt voor de Wii U GamePad en dat laat Batman: Arkham City – Armored Edition al aardig overtuigend zien. Grafisch nog wat te poetsen Aangezien de game al eerder uitkwam op de PlayStation 3 en de Xbox 360 is dit bij uitstek zo'n spel wat door iedereen vergeleken wordt. Aangezien ik de eerdere versies niet gespeeld heb kan ik uitsluitend wat zeggen over de versie die ik zag op de E3. Die zag er verzorgd uit, maar had ook duidelijk nog wat grafische problemen te overwinnen. Hier en daar zag Batman: Arkham City – Armored Edition er wat gekarteld en grauw uit. Het was duidelijk een forse stap boven de graphics die we doorgaans van third party-games gewend zijn op de Wii, maar Batman: Arkham City – Armored Edition zal niet de game gaan worden die je van je stoel blaast. Alles liep echter wel vloeiend: er was geen hapering te constateren. De intense gevechten met meerdere vijanden tegelijk werden prima door de Wii U verwerkt. Dat is al een heel goed teken en de rest zal dan vast nog wel weggewerkt worden in de komende maanden. Voorlopige conclusie Tijdens de demo van Batman: Arkham City – Armored Edition was het verrassend om de diepe integratie van de Wii U GamePad met de gameplay te zien. Sommige zaken waren daarin meer geslaagd dan de andere. Het gebruik van het tweede scherm voor zaken zoals het kraken van een code werkt zeer goed, maar het richten van je GamePad op je tv is geen goed idee. De knoppenbesturing van de Wii U GamePad werkt goed, met dank aan de goede ergonomie van Nintendo's nieuwste controller. Grafisch kan het spel nog een poetsbeurt gebruiken, maar het is al een zeer positief teken dat de Wii U zo goed kan omgaan met veel bewegende mensen op het scherm. Het is onduidelijk hoe ver Batman: Arkham City – Armored Edition in ontwikkeling is en of deze game de launch zal gaan halen. Al met al zal Batman: Arkham City – Armored Edition ruim een jaar na het origineel pas op de markt verschijnen en daarom mag er in principe wel wat van verwacht worden. Voor mensen die de PlayStation 3- / Xbox 360-versie gemist hebben, zou dit wel eens een uitstekend moment kunnen zijn om in te stappen gezien de Wii U-versie een streepje voor lijkt te gaan hebben op het origineel. Heb je de game echter al uitgespeeld, dan is er waarschijnlijk buiten alle toegevoegde DLC-pakketten te weinig nieuws onder de zon om je interesse opnieuw te wekken.

Gekoppelde games

Batman: Arkham City - Armoured Edition (Wii U)