[Preview] Geschreven door Tristan op 2012-07-02 23:37:00

Assassin's Creed III

Het eerste deel in de Assassin's Creed-serie was indertijd een showcase voor de kracht van de nieuwe PlayStation 3. Al snel bleek dat de game ook naar de Xbox 360 zou komen. Assassin's Creed was een groot succes en ook het tweede deel haalde goede verkoopcijfers. Nintendo-gamers bleven al die jaren in de kou staan en moesten het doen met twee Nintendo DS spin-offs van de serie. Met de komst van de Wii U wordt echter alles anders. Ubisoft toont een overweldigende ondersteuning voor Nintendo's nieuwste console en kondigde snel na de onthulling van de Wii U aan dat Assassin's Creed III ook naar de Wii U zal komen, een welkome ondersteuning van het software-aanbod op de Wii U. Dat de ontwikkelaar nog een lange weg te gaan heeft voordat Assassin's Creed III als Wii U-game in de winkel ligt, bleek wel uit het feit dat de Wii U versie nog niet speelbaar was op de E3. Achter de schermen werden we echter wel getrakteerd op een voorgespeelde demo van een "Naval"-level uit de game. Woelige baren en verwoestende golven werden over ons uitgestort. Mogen we een volwaardige Wii U-versie verwachten in lijn met de andere consoles? Assassin's Creed III verplaatst de tijdszone van "heel lang geleden", naar "nog niet zo lang geleden". Centraal in dit deel staat de Amerikaanse revolutie. Een opvallende keuze, omdat de geschiedenis van deze periode bij veel Europeanen niet zo bekend zal zijn. Het verhaal beslaat de tijd voor, tijdens en na de oorlog van 1753 tot 1783. We maken in Assassin's Creed III kennis met een nieuwe hoofdpersoon die half Engels half Indiaan is. Geboren als Ratonhnhaké:ton neemt hij de makkelijker uit te spreken naam Connor Kenway aan.

Onderweg krijgt Connor te maken met talloze historische figuren waaronder Lafayette, George Washington en Benjamin Franklin. Je zult historische steden zoals Boston en New York aandoen te voet of ter paard en daarnaast rondstruinen door de eindeloze natuur van het wilde westen en de zee verkennen per zeilschip. Hiermee belooft Assassin's Creed III een nog grotere game te worden dan zijn twee voorgangers, waardoor het niet voor niets Ubisoft's grootste project tot nu toe is. Er zal met meer personen gecommuniceerd kunnen worden en je kunt dit keer ook op jacht naar wilde dieren. Met zijn acties zal de speler de historie dusdanig beïnvloeden dat deze doorslaat naar de juiste zijde. Sluipen en actie Assassin's Creed III zal de vertrouwde combinatie bevatten van het betere sluipwerk afgewisseld met intense gevechten. Dit maakt de game bij uitstek geschikt voor de oudere gamer die op zoek is naar een volwassen avontuur met een diepgaand verhaal. Ubisoft weet meer dan ooit een verband te leggen tussen het verhaal in de game en de werkelijke geschiedenis. Daarmee heeft Assassin's Creed III veel weg van een boek dat tot leven komt en waarin jij als gamer de hoofdrol speelt. In de sluipgedeeltes maak je slim gebruik van je omgeving om je “target' zo dicht mogelijk te naderen. Op momenten dat je toch ontdekt wordt door een mens of dier gaat het sluipen naadloos over in intense actie waarbij je met acrobatische vechtbewegingen je tegenstanders een kopje kleiner maakt. Connor Kenway is meedogenloos in zijn missie en niets of niemand zal hem tegenhouden om zijn doel, het elimineren van sleutelpersonen, te bereiken. Tijdens de E3-demo zagen we Connor al door het bos sluipen, van boom tot boom springend. In het fort waar hij uitkomt weet hij na een spectaculaire actie zijn tegenstander te elimineren, onderwijl beschietingen en explosies ontwijkend. In een andere demo zagen we Connor terug als kapitein van een reusachtig schip dat onder vuur lag van verschillende, vijandige schepen. In deze missie was het de bedoeling om heelhuids je schip op een bepaalde plek te krijgen en onderweg succesvol het bewind te voeren om alle vijandige schepen de kelder in te jagen.

Het goede nieuws is dat al dit moois rechtstreeks op weg is naar de Wii U. De Wii U-versie zal identiek zijn aan de andere versies en zal daarnaast nog enkele toevoegingen kennen met dank aan de Wii U GamePad. Spectaculair zijn deze toevoegingen echter niet te noemen. Het tweede scherm geeft je een kaart van de omgeving en daarnaast dient het als inventarisatiescherm waarop je snel een object kunt selecteren. Waarschijnlijk mogen we blij zijn dat Ubisoft niet meer toepassingen voor het tweede scherm in gedachten lijkt te hebben, want hierdoor wordt de prachtige ervaring van Assassin's Creed III niet teniet gedaan door onnodige gimmick toevoegingen. Besturing Tijdens de demo werd de game bestuurd met de Wii U GamePad, maar het ligt voor de hand dat een Pro Controller-besturing ook zal worden ondersteund. Gedurende de Naval demo gaf je commando's door de juiste momenten knoppen in te drukken. Het touchscreen van de Wii U GamePad leek hierbij nog niet gebruikt te worden, maar dat zou in de toekomst nog kunnen veranderen. In de actielevels speelt de game als iedere adventure. Je kunt de camera draaien met de rechter analoge stick en met de linker stick loop je rond. Vooral om deze reden is het goed nieuws dat Nintendo ervoor gekozen heeft om de Circle Pads op de Wii U GamePad te vervangen voor “echte' analoge sticks die fijner spelen. Dit maakt dat veel gamers zich thuis zullen voelen als ze met de Wii U GamePad zullen spelen, ook bij spellen zoals Assassin's Creed III.

Indrukwekkende wereld Voor een game met een grote wereld zag Assassin's Creed III er absoluut indrukwekkend uit op de Wii U. Aangezien dit een rechtstreekse port wordt van de PlayStation 3- en Xbox 360-versie is er grafisch op het eerste oog weinig verschil te zien. Het level op het zeilschip dat voorgeschoteld werd, zag er zeer goed uit met indrukwekkende water en geluidseffecten. In alles voelt de game aan als een epische film waarin je zelf de hoofdrol speelt. Assassin's Creed III scoort hoog op het neerzetten van een serieuze sfeer en biedt daarmee een mooi tegenwicht voor de vrolijke en kleurige games van Nintendo. Voor de gamer die op zoek is naar een game met een realistische uitstraling lijkt Assassin's Creed III de game om voor te gaan rondom de lancering bij de Wii U. Dit was grafisch één van de meest indrukwekkende Wii U-games op de beursvloer.

Voorlopige conclusie Of we Assassin's Creed III al in november kunnen verwachten tijdens de vermoedelijke lancering van de Wii U lijkt hoogst onwaarschijnlijk. Op de beursvloer durfde Ubisoft het nog niet aan om gamers zelf te laten spelen met het spel, hetgeen erop duidt dat er nog redelijk wat ontwikkeld moet worden voordat Assassin's Creed III voor de Wii U af is. Het is te hopen dat we het spel toch nog voor het eind van het jaar kunnen opstarten voor de Wii U. De extra toevoegingen van de Wii U GamePad lijken minimaal te worden, maar dat is totaal niet vervelend bij dit spel wat vooral niet afgeleid moet worden door gimmick toepassingen. Grafisch stelt Assassin's Creed III een mooi voorbeeld van hoe goed games eruit kunnen zien op een Wii U. Het voelt wat onwerkelijk dat de Assassin's Creed-serie straks een Nintendo-console aandoet. Zo'n groot en episch spel hebben we op de Wii slechts zelden mogen verwelkomen. Met een beetje geluk is dit het spreekwoordelijke eerste schaap over de dam waarna er nog velen mogen volgen.

Gekoppelde games

Assassin's Creed III (Wii U)