[Preview] Geschreven door Tristan op 2012-07-07 20:57:00

Rabbids Pretpark

De Rabbids zijn een stelletje mafketels dat we sinds de introductie van de Wii niet meer weg kunnen denken uit het game-landschap. Hoewel sommige gamers zouden wensen dat de Rabbids na hun avontuur naar de maan daar voor altijd gebleven zouden zijn, keren ze weer keihard terug op de Wii U. Nintendo en Ubisoft zijn in de afgelopen jaren trouwe partners geworden en het feit dat de Rabbids in navolging van de Mii's nu ook een pretpark aandoen is een toeval dat iets te groot lijkt om zomaar te gebeuren. We laten de “achter de schermen'-theorieën even voor wat ze zijn en storten ons op Rabbids Land, hier in Nederland bekend als Rabbids Pretpark.

Daar zijn ze weer! Degenen die bekend zijn met één van de vele “Raving Rabbids“-games op de Wii zullen geen moeite hebben om het concept van Rabbids Pretpark te begrijpen. Je wordt in een pretpark gedonderd en daarin kun je kiezen uit 20 tot 30 mini-games (het exacte aantal is nog niet bepaald) om met de Rabbids los te gaan. Centraal in de mini-games op de Wii stond de Wii Afstandsbediening en later ook het Balance Board. In Rabbids Pretpark gaat ontwikkelaar Ubisoft op zoek naar unieke mogelijkheden om de nieuwe Wii U GamePad te benutten. Op die manier bekeken kan Rabbids Pretpark dan ook gezien worden als een grote demonstratie van wat we mogen verwachten van asymmetrische gameplay en meer van dat soort fraais. In de E3-demo waren twee minigames speelbaar. Centraal in deze minigames stond het gebruik van de nieuwe Wii U GamePad. Of Ubisoft voor alle mini-games volop gebruik zal maken van de Wii U GamePad, valt nog te bezien. Het valt in ieder geval te hopen dat we een forse stapel unieke minigames krijgen zonder herhaling van concepten die we al eerder voorbij zagen komen in de (uitgekauwde) vier delen op de Wii. Besturing Bij het eerste spelletje probeerde je door het kantelen van de Wii U GamePad een bal door een doolhof te rollen en daarbij de Rabbids te pletten. De andere speler kon intussen alle Rabbids tegelijk aansturen met de Wii Afstandsbediening en Nunchuk. Het spel was afgelopen als de Wii U GamePad-bestuurder alle konijnen geplet had of als de konijnen alle diamantjes in het doolhof wisten te verzamelen voor de tijd om was. Leuk aan dit spelletje was dat de konijnen kleine voordeeltjes hadden doordat ze door openingen konden waar de bal niet doorheen kon. Door de drie konijnen slim te verspreiden over het doolhof maak je het de speler met de Wii U GamePad erg lastig, wat het nodige geschreeuw oplevert. Het was niet testbaar, maar het lijkt erop dat deze game met maximaal vier spelers tegelijk gespeeld kan worden, al is het waarschijnlijk dat dit uiteindelijk vijf spelers wordt. Binnen één seconde begrijpt iedereen wat er gedaan moet worden. Daarna kan de constante “nog één keer'-spiraal beginnen. Dit zal een minigame zijn die vaak opgestart wordt.

Het tweede spelletje had veel weg van de dans-minigames uit Raving Rabbids die in mijn woonkamer zeer populair waren in de begindagen van de Wii. Dit keer bevind je je in een achtbaan. Eén speler zit in het karretje, de ander is een konijn dat achter het karretje aanhobbelt op een surfplank en probeert om de warme uitlaatgassen van het karretje voor zich te ontwijken. De Wii U GamePad-speler bestuurt de konijnen in het karretje. Op zijn Wii U GamePad-scherm ziet hij balkjes verschijnen waarop hij op het ritme moet tikken, zoals je dat ook ziet in Guitar Hero. Doet hij dit goed dan komt er een vlam uit het karretje die de andere speler op het grote scherm moet ontwijken. Hoe beter de Wii U GamePad-speler het ritme houdt, hoe zwaarder het konijn achterin het krijgt. Het is een leuk spelletje, maar het jammerlijke is dat als de speler op het surfboard eenmaal goed is geworden in het ontwijken van vlammen, dat de speler in het karretje dan geen kans meer heeft op de overwinning. Aangezien bij de eerste keer op het surfboard al de overwinning werd opgeëist tegen de ervaren ontwikkelaar waartegen gespeeld werd, lijkt het erop dat er nog wat gedaan moet worden aan de balans in deze minigame. Graphics Grafisch maakte de game dezelfde indruk als op de Wii. Het zag er allemaal verzorgd uit zonder spectaculair te zijn. Eerlijk gezegd viel het verschil tussen HD en non-HD nauwelijks op., De konijnen hebben geen kartelrandjes meer, maar verder zou het zo een Wii-game kunnen zijn. Juist bij dit soort spellen valt op dat de HD-factor van de Wii U vooral indruk lijkt te gaan maken bij games die als “hardcore' worden omschreven. Bij een game als Batman: Arkham City of Assassin's Creed 3 valt duidelijk op dat je niet op een Wii speelt. Bij games als New Super Mario Bros. U of Rabbids Pretpark zou je genoeg mensen kunnen wijsmaken dat dit spel voor de Wii gemaakt is. En eerlijk is eerlijk, dat was technisch vast ook wel mogelijk geweest. Deze spellen zullen het bovenal moeten hebben van de unieke gameplay die de Wii U GamePad kan opleveren.

Voorlopige conclusie Rabbids Pretpark lijkt te brengen wat je ervan verwacht: een stapel minigames die meer en minder succesvol gebruik zullen maken van de Wii U GamePad. De twee minigames uit de E3-demo wisten in ieder geval het goede gevoel los te maken. Afhankelijk van het prijskaartje wat Ubisoft hieraan gaat hangen, zou dit zo maar een prima aankoop kunnen zijn om naast Nintendo Land nog meer variatie te hebben op een avondje met casual spelers.

Gekoppelde games

Rabbids Pretpark (Wii U)