[Review] Geschreven door Daan op 2012-07-14 13:12:00

Theatrhythm Final Fantasy

Ritme-games zijn redelijk vertegenwoordigd op de Nintendo 3DS. Eerder dit jaar kwam het excellente Rhythm Thief & the Emperor's Treasure en het vermakelijke BIT.TRIP SAGA. Nu kunnen we daar Theatrhythm Final Fantasy van uitgever Square Enix en ontwikkelaar Indies Zero aan toevoegen. De developer, voornamelijk bekend van Electroplankton en Cooking Guide, kreeg de verrassende taak op hun schoot geworpen om een spin-off te maken van de bekende Final Fantasy-games met een muzikaal thema. Raakt men de juiste snaar of betreft het hier een valse noot? Aan het begin der tijden Wanneer je Theatrhythm Final Fantasy voor de eerste keer opstart en je een profiel hebt aangemaakt, begint het spel een proloog waarin het verhaal wordt uitgelegd. Het spel volgt de goden Chaos en Cosmos, die de oude strijd van het duister en licht uitvechten. De ruimte tussen de twee giganten heet ''Rhythm'' en geeft geboorte aan een kristal dat de muziek van de wereld controleert. Chaos besluit voor zijn kwade plannen het kristal te breken, waardoor monsters en ongedierte de wereld bestormen. De enige manier waarop het kristaal weer een geheel kan worden, is door de muzikale stroom, Rhythmi' genaamd, te versterken. Nu zullen verscheidene Final Fantasy-personages samen moeten komen om de chaos van de muziek te bedwingen en de Rhythmia-krachten te verzamelen. Hier blijft het verhaal bij en gezien de diepgang die we normaliter zijn gewend in een Final Fantasy-verhaal is dit een teleurstellend gegeven. Het is daarom gelijk duidelijk dat het hier puur om de gameplay gaat.

Je eigen party Na de proloog zul je een eigen party samen moeten stellen. Ieder spel in de Final Fantasy-franchise krijgt zijn eigen hoofdpersonage en deze staan in dit spel volledig tot je beschikking. Je zult er vier op zorgvuldige wijze moeten kiezen, omdat elk personage zijn eigen specialiteiten en vaardigheden kent. De personages die je kiest, zullen afstanden moeten afleggen en vijanden moeten verslaan tijdens hun avontuur in het spel. Dit gebeurt allemaal op muzikale wijze, waarover later meer. Door gevechten te winnen, verdienen de characters experience points, waarmee ze levels kunnen stijgen en hierdoor allerlei nieuwe mogelijkheden kunnen vrijspelen. Langzamerhand komen er aanvallen en vaardigheden vrij, waardoor al het werk sneller gaat en je voorheen onbereikbare plekken opeens wel kunt bereiken. Dit levert dan items, bonusmateriaal en soms andere extra's op en het zorgt ervoor dat je regelmatig naar oudere levels terugkeert. Daarnaast brengt het vechtgedeelte een belangrijk deel van de Final Fantasy-historie naar de voorgrond. Het stijgen in levels zorgt er tevens voor dat moeilijkere nummers gemakkelijker overleefd kunnen worden met een personage, dat al een paar levels gestegen is. Met het stijgen van een level, stijgen de Hit Points (HP) die je in staat zullen stellen om meer fouten te mogen maken. Je Hit Points kunnen echter ook stijgen met de eerdergenoemde items. De items die je onderweg tegenkomt betreffen regelmatig klassieke gebruiksvoorwerpen uit de wereld van Final Fantasy. Hoewel een aantal je HP zal herstellen, zullen andere je aanvallen tijdelijk krachtiger maken. Je activeert deze voorwerpen door ze van tevoren in te stellen in het Party-menu. Muzikale wonder en pracht Het avontuur begint met de hoofdmodus in het spel, Series genaamd. In Series ga je op een muzikale reis door de dertien Final Fantasy-games en elke sectie bestaat uit vijf nummers. Als je nog nooit een Final Fantasy-game hebt gespeeld, maakt dat niets uit: Theatrhythm Final Fantasy vertelt je de achtergronden en verhaallijnen van ieder spel, waardoor misschien zelfs sommige mensen geïnteresseerd zullen raken in het spelen van de hoofddelen. Daarnaast is er voor liefhebbers van videogame-muziek genoeg om van te genieten, gezien je via deze weg een evolutie van het aspect kunt ervaren. In de Series mode vind je onder andere de opening- en ending-nummers uit ieder spel om zo een gevoel te krijgen van de muziek in de game. Je kunt hier meetikken op het touchscreen om wat extra Rhythmia te verdienen, maar ervaring krijgen de personages hier niet. De andere nummers onderscheiden zich in drie categorieën: Battle Music Stages, Event Music Stages en Field Music Stages. Hoewel ieder van deze stages zijn eigen fundamentele regels kent, blijft de opzet hetzelfde: je maakt gebruik van de stylus om op de maat van de muziek verschillende gekleurde bollen, die je ziet verschijnen op het bovenste scherm, op tijd te raken. De rode bollen zullen je vragen om te tikken met de stylus en zijn over het algemeen genomen de simpelste klus. Dan volgen de gele bollen, waarbij je de stylus moet slepen in een bepaalde richting en dat op de maat. In het begin is het lastig om dit onder de controle te krijgen, maar je krijgt het vanzelf onder de knie. Tenslotte zijn er de groene bollen, waarbij je de stylus op het touchscreen moet houden totdat de groene balk of lijn ophoudt. In het begin worden vooral de rode bollen gebruikt, maar zodra je hogere moeilijkheidgraden probeert, worden alle drie de bollen op geniepige wijze gecombineerd. Dit wordt echter op een eerlijke manier gedaan, waardoor je altijd bent aangewezen op je eigen vaardigheden.

In Battle Stages worden alle gekozen personages ingezet om de strijd aan te gaan met een verscheidenheid aan monsters. Je zult hier vier personages in beeld zien waarbij de muzikale actie wordt opgebroken in vier rijen. Met elke succesvolle tik of slag word je toegelaten om de tegenstander aan te vallen. Lukken de tikken of slagen niet al te best, dan krijgt de tegenstander alle gelegenheid om jou aan te vallen en ben je in kortste keren game over. Vervolgens zijn er de Event Stages, die zich richten op een emotioneel moment uit een bepaalde game en de lijn overal over het speelveld op het bovenste scherm laat bewegen. Er zijn hier weinig bijzondere handelingen te verrichten, waardoor de moeilijkheidsgraad wat lager ligt. Tenslotte zijn er de Field Stages, waarin je over de velden beweegt uit een klassieke wereld en probeert grote afstanden te overbruggen. Er is nog steeds één lijn, maar zodra er groene bollen in het spel komen, zul je zowel helemaal boven als onder op het scherm moeten meebewegen om een combo staande te houden. Het zorgt voor extra uitdaging en een welkome afwisseling tussen de Stages. Speciale noten Elke Stage kent een aantal speciale noten. Wanneer je deze selectie succesvol weet aan te tikken, krijg je een speciale bonus, die vergelijkbaar is met de Star Bonus in Guitar Hero. Zo zul je in Field veranderen in een Chocobo om zo sneller meters te maken. In Battle zul je een reusachtig wezen kunnen oproepen dat voor enige tijd monsters van het speelveld afveegt. In Event zal het nummer simpelweg langer worden, waardoor je highscore zal stijgen. De speciale noten zorgen ervoor dat het spel gevarieerd blijft, zelfs na lange uren en dagen spelen. Daarnaast is het verslavend om terug te keren naar de levels en je scores te verbeteren, al kun je deze level-scores jammer genoeg op geen enkele wijze delen.

Makkelijk van de buitenkant, pijnlijk aan de binnenkant De Series-modus is vermakelijk, maar deze is doorgaans vrij gemakkelijk. Meerdere moeilijkheidsgraden waren daarom zeker geen overbodige luxe geweest. Zodra je echter alle nummers hebt doorlopen, komen deze beschikbaar in de Challenge mode. In Challenge mode kun je de nummers op de moeilijkheidgraden Basic, Expert en Ultimate spelen waarbij de characters blijven levelen, nog lang nadat je de Series modus hebt doorlopen. Dit is waar je het langst van het spel zult genieten en jezelf dagelijks kunt uitdagen. Een nummer uitspelen op Expert is al een kunst opzich, maar mocht je de legendarische grens van een A- of zelfs een S-rank bereiken, dan kun je je wagen aan Ultimate. Deze moeilijkheidsgraad is bijzonder moeilijk en zal elke doorgewinterde gamer tot het uiterste drijven. Multiplayer en StreetPass Hetgeen het spel echter nog moeilijker maakt, zijn de Dark Notes. Dark Notes zijn twee speciale nummers op Expert en Ultimate, die speelbaar zijn in de Chaos Shrine, en ze bevatten altijd een Battle en een Field Stage. In Dark Notes kom je ook de meest overweldigende vijanden tegen die altijd de meest zeldzame items in de game zullen droppen. Het is hierdoor absoluut de moeite waard om de Dark Notes te proberen. Wees wel voorbereid om alles zo goed als perfect te doen, want na een paar fouten ben je af. Multiplayer en StreetPass spelen handig in op de Dark Notes: je kunt met maximaal drie vrienden, die ook een kopie van het spel bezitten, aan de slag om de Dark Notes te trotseren in de Multiplayer. Vervolgens kun je je scores delen en af en toe een nieuwe uitdaging verkrijgen via StreetPass, hetgeen allemaal zeer welkome opties zijn. Het is echter jammer dat Download Play niet wordt ondersteund. CollectaCards en muziekstukken verzamelen Een andere manier waarop Theatrhythm probeert de speeltijd te verlengen, gebeurt met de CollectaCards. Dit zijn speciale kaarten met welbekende personages en monsters uit het Final Fantasy-universum erop afgebeeld. Deze kaarten kun je levelen door ze meerdere keren te verzamelen, waardoor ze nog zeldzamer worden. De kaarten zijn leuk om te bekijken en te verzamelen, zeker voor de echte fans die de verschillende levels af zullen speuren voor dat ene laatste kaartje. Naast de kaarten zijn er ook verschillende muziekstukken die je kunt verzamelen en rustig kunt beluisteren. Je kunt zelfs een koptelefoon in de Nintendo 3DS steken, het systeem vervolgens dichtklappen en gewoon lekker doorluisteren.

Downloadable Content Theatrhythm is de allereerste game in Europa die gebruik maakt van het DLC-systeem op de Nintendo 3DS. Hiermee kun je tegen de betaling van één euro een nieuw nummer downloaden die je op alle drie moeilijkheidsgraden kunt doorspelen. Op het moment van schrijven kent Japan een grote variatie aan nummers, met meer dan 50 stuks om uit te kiezen. Deze nummers komen niet alleen uit de standaard dertien games, maar ook uit verschillende spin-offs en games die nog niet eens uit zijn. Als Square Enix een zelfde soort schema aanhoudt voor Europa en de nummers elke paar weken beschikbaar stelt, kunnen spelers de komende maanden nog voldoende aan de slag met het spel. Het spel op zich biedt genoeg content om een aanschaf te rechtvaardigen, maar degenen die verslaafd raken aan het spel, kunnen zo nog wekenlang nieuwe content aanschaffen. Graphics en geluid Het 3D-effect in Theatrhythm Final Fantasy is één van de weinige minpunten in het spel doordat het simpelweg weinig tot niets toevoegt en amper op te merken is. Grafisch ziet het spel er verder echter zeer mooi uit. De visuele aspecten hebben een zeer cartoony stijl wat goed past bij de muzikale gameplay. Het is een lust voor het oog wat een glimlach op je gezicht tovert. Een glimlach zal er ook zijn door de muziek, want met meer dan 70 nummers uit de verschillende Final Fantasy-games, plus alle muziek die specifiek gemaakt is voor de menu's, kent Theatrhythm een diverse soundtrack. Van het prille begin met klassieke 8-bit geluiden tot de moderne klanken van Final Fantasy XIII: het biedt voor ieder wat wils.

Conclusie Theatrhythm Final Fantasy is een uiterst goed ritmisch en muzikaal spel voor de Nintendo 3DS. Met meer dan 70 nummers, gemakkelijk op te pikken gameplay en veel content, kun je hier heel lang zoet mee zijn. De RPG-elementen geven het geheel tevens diepgang, waar het verhaal helaas te weinig van biedt. Ook het gemis van enige vorm van leaderboards is jammer. Je hebt de mogelijkheid om Dark Notes-scores uit te delen via StreetPass in de Chaos Shrine mode, maar daar blijft het bij. Daar staat dan wel weer een goede lading aan DLC tegenover, waardoor het spel de komende maanden in je Nintendo 3DS zou kunnen blijven zitten, mits je er het geld voor over hebt van één euro per extra nummer. Gooi daar het verzamelen van kaarten en muziek bovenop en Theatrhythm Final Fantasy komt al snel bovenaan het lijstje van echte Final Fantasy-fans te staan. Dit betekent echter niet dat je de Final Fantasy-games gespeeld moet hebben om dit spel te waarderen: iedereen met een voorliefde voor videogame-muziek of ritmische gameplay kan dit spel zonder te aarzelen aanschaffen.

N1 Score: 9

+ ["Geslaagde ritme-game met leuke RPG-elementen","Makkelijk op te pikken gameplay","Afwisseling groot tussen verschillende stages","Hogere moeilijkheidsgraden voor doorgewinterde speler","Multiplayer- en StreetPass-plezier met Dark Notes","Veel bonusmateriaal om te verzamelen","Constante updates in vorm van DLC"]

- ["Geen leaderboards of Download Play","3D-effect valt tegen","Verhaal kent geen diepang"]

Gekoppelde games

Theatrhythm Final Fantasy (Nintendo 3DS)