[Preview] Geschreven door Benjamin op 2012-08-02 15:00:00

Luigi's Mansion: Dark Moon

Het is na jaren weer eens tijd voor de broer van ’s werelds bekendste gamepersonage om in de spotlights te treden. Na zijn eerste eigen game voor de GameCube in 2003, verschijnt eind dit jaar het eerste echte vervolg op Luigi’s Mansion met de subtitel Dark Moon. Wij speelden alvast de nieuwste E3-demo om te kijken of de game ten opzichte van vorig jaar enige kwalitatieve progressie doorgemaakt heeft. In de originele Luigi’s Mansion gaat de groene held op zoek naar zijn gewonnen landgoed. Eenmaal aangekomen merkt hij dat het een groot spookhuis blijkt te zijn en tot overmaat van ramp is ook zijn broer Mario nergens te bekennen. Hij ontmoet al snel de bebrilde professor E. Gadd die hem de opdracht geeft om alle spoken in het gebouw op te zuigen met zijn speciaal ontworpen stofzuiger. Deze basis, het opzuigen van de spoken met een speciaal ontworpen stofzuiger, is in dit nieuwe deel hetzelfde. In de demo ging Luigi in de tuin voor het landgoed van start met enkel en alleen zijn zaklamp als wapen. Zomaar binnentreden tot het landgoed zit er niet in: je zult op zoek moeten gaan naar de sleutel. Na wat geschuif met standbeelden en het doorzoeken van plantjes, nemen we een kijkje door het raam. Wat we zien zijn twee ondeugend spelende spoken rondom een oude geroeste auto. Met behulp van de gyrosensor van de Nintendo 3DS kun je door het raam om je heen kijken, wat prima werkte. Na wat getuur door het raam is een muis te zien die de sleutel met zich meedraagt. Na een korte achtervolging is de eerste sleutel gepakt die toegang geeft tot het landhuis.

Stuntelende Luigi Eenmaal aangekomen in de hal, is er slechts één keuze door twee gesloten deuren: de linkerkamer. Dit blijkt de eerder genoemde garage te zijn waar we in de roestige auto Luigi’s wapen vinden: de spookzuigende stofzuiger. Door Luigi’s gestuntel wordt de uitgang van de kamer echter geblokkeerd, waardoor je voor het eerst je zuigkrachten in zult moeten zetten. In deze kamer is ook de sleutel verstopt die leidt naar een lange gang, dezelfde als in de demo van vorig jaar: gevuld met ruiterstandbeelden die je een kopje kleiner willen maken. Aan het eind van deze hal bevond zich echter opnieuw een gesloten deur, waardoor het teruggaan naar de grote hal de enige uitweg was om aldaar een andere weg te nemen. Na een aantal leuke en vermakelijke puzzels, zoals het oprollen van een tapijt of het rond laten draaien van een ventilator, is ook deze sleutel gevonden. Al dit gepuzzel tovert een tevreden lach op je gezicht, omdat het met grappige animaties gebeurt en alles soepel op je beeld wordt weergegeven. Het laatste gedeelte van de demo zat ook in de demo van vorig jaar, maar was dit keer van opzet veranderd. Zo bevatte de kamer na de lange gang de eerste deur die op een speciale manier geopend diende te worden: met behulp van een enorme flits van je zaklamp wordt er een mechanisme geactiveerd dat ervoor zorgt dat de deur geopend kan worden. Om deze functie te kunnen gebruiken, zul je eerst een item moeten vinden dat je aan dient te sluiten op de stofzuiger. Middels een aangename puzzel is ook deze uitbreiding gevonden, waardoor met een ingedrukte A-knop een enorme flits tevoorschijn komt. In de kamer die door dit lichtmechanisme geopend wordt, verschijnt het allereerste spook. Ironisch genoeg schrikt het spook zich een hoedje als hij eenmaal oog in oog komt te staan met Luigi, maar desondanks probeert de plaaggeest de besnorde loodgieter de stuipen op het lijf te jagen. Na een korte achtervolging in onder andere de badkamer worden er nog andere spoken ingezet, maar ook deze werden overmeesterd waarna de demo ten einde kwam.

Humor Grafisch gezien zag de game er vorig jaar al piekfijn uit, maar deze nieuwe demo lijkt er nog beter uit te zien. Alle animaties zien er goed uit en alle kamers lijken wederom hun eigen stijl te kennen. Ook qua geluid lijkt alles goed voor elkaar te komen met bijpassende muziek: Luigi’s stem die zo nu en dan een schrikbarende kreet uitslaat en ook de spoken laten dikwijls van zich horen met hun typische stemgeluid. Wat opviel in deze demo was dat de game opnieuw veel humor lijkt te gaan krijgen. Dit komt mede door de animaties van Luigi en de gehele stijl van de game. Dit humoraspect kwam in deze demo veel beter tot uiting dan in de demo van vorig jaar, wat een zeer aangename verrassing was. Qua gameplay had deze demo ook meer om handen dan vorig jaar. Er zullen vaak genoeg puzzeltjes voorbij komen om bij bepaalde gebieden te kunnen komen. Ook lijkt het erop dat je, net als in het eerste deel, vaak naar eerdere kamers terug zult moeten keren om nog meer te ontdekken wat bij je eerste bezoek aan de kamers onbereikbaar was. Het is echter de vraag of de puzzels niet te veel op elkaar gaan lijken en er wel genoeg afwisseling in de game zal zijn. Ook is het nog afwachten of de kamers genoeg onderscheidend zijn. Met meerdere landhuizen lijkt het in ieder geval qua kwantiteit wel goed te komen.

Voorlopige conclusie De meest recente demo liet al veel meer zien wat Luigi’s Mansion: Dark Moon allemaal te bieden heeft dan de eerste demo. De nieuwe demo kende genoeg puzzels, een bescheiden aantal verschillende kamers en bevatte de nodige humor. Luigi’s Mansion: Dark Moon lijkt dan ook een zeer aantrekkelijke Nintendo 3DS-game te worden. Het is afwachten hoeveel variatie de game uiteindelijk zal gaan hebben, maar de Nintendo-magie die vorig jaar nog ontbrak is in deze demo gelukkig volop aanwezig.

Gekoppelde games

Luigi's Mansion 2 (Nintendo 3DS)