[Preview] Geschreven door Daan op 2012-08-10 21:27:00

Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate

In 2010 kwamen we voor het eerst in aanraking met de reboot van de Castlevania-franchise genaamd Lords of Shadow op de Xbox 360 en de PlayStation 3. Vele fans schreeuwden bij het zien van de beelden moord en brand vanwege de aparte stijl, maar het spel groeide uit tot een kleine culthit. Gezien de lange, succesvolle historie van de Castlevania-games op Nintendo-platformen, was het een kwestie van tijd totdat een vervolg op de Nintendo 3DS zou verschijnen. Het betreft geen nieuwe 2D-Castlevania game van Koji Igarashi, maar een vervolg op Lords of Shadow van ontwikkelaar MercurySteam. Op de E3 speelden we de demo van dit prestigieuze, nieuwe handheld-deel waarbij we een goed beeld kregen van de game. Is het een gemis dat het geen IGA-game betreft of is dit een welkome nieuwe, frisse wind in de handheld-serie van Castlevania?

Er was eens... Het verhaal van Mirror of Fate vindt 25 jaar na de gebeurtenissen van de originele Lords of Shadow plaats. Gabriel Belmont, het hoofdpersonage uit het eerste avontuur is de almachtige Dracula geworden en heeft zijn vrouw in koelen bloede van het leven beroofd. Trevor, de zoon van de familie Belmont, pikt dit niet en gaat zijn vader achterna in een mysterieus kasteel. Trevor is een ridder in de Brotherhood of Light en daarmee tegen alles wat zijn vader momenteel doet. Dracula heeft op zijn beurt de oorlog verklaard aan de Brotherhood en wil er voor zorgen dat het niet eindigt in een één-op-één gevecht. Dit is waar de demo en onze reis begint. In het reguliere avontuur zul je op verschillende punten in het spel wisselen tussen een aantal beschikbare personages zoals Gabriel, Aculard en Trevor's zoon Simon. Het spel belooft vier sterke verhaallijnen die ieder een puzzelstuk kennen om zo uiteindelijk de geheimen van de Belmont-familie te ontrafelen. Lords of Shadow 2.0 Het eerste wat opviel tijdens de demo was dat de gameplay bijna exact hetzelfde was als in Lords of Shadow. Dit is een groot verschil ten opzichte van de Game Boy Advance- en Nintendo DS-delen, waar de focus lag op 2D-achtige Metroid-avonturen met een lichtelijk RPG-sausje. De avontuurlijke elementen die de spellen zo goed maakten, zijn nog steeds aanwezig, maar ze zijn op de Nintendo 3DS in een nieuwe vorm gegoten. De omgevingen in de demo waren bijvoorbeeld meer lineair en waren dusdanig groot dat het hoofdpersonage maar klein in beeld verscheen. Beide elementen waren wat onwennig gezien het niet aan de typische Castlevania-formule doet denken. Wat wel bekend voorkwam, was het feit dat er een zweep kon worden gebruikt om hogerop wat plekken te onderzoeken en om vijanden te verslaan. Op sommige punten was er sprake van backtracking, maar het aantal keer is drastisch naar beneden geschroefd ten opzichte van de vorige titels. Dit is ook eenvoudiger gemaakt door op handige wijze een kaart op het touchscreen te verwerken. Hoewel dit niet voor iedereen als muziek in de oren zal klinken, werd het spel er wel toegankelijker door.

Om het voor de liefhebbers interessant te houden, zijn de vijanden veel sterker dan voorheen. Dit was onmiddellijk te merken toen we de strijd aangingen met wat simpele skeletten. Het kostte meer moeite om ze naar de grond te krijgen en je kon ook niet zomaar langs ze heen. In Mirror of Fate zul je eerst alle vijanden in een bepaalde kamer moeten vernietigen voordat je toegelaten wordt tot de volgende ruimte. Het vechten zelf heeft het meeste weg van hack & slash-achtige combat: je beschikt over twee aanvalstoetsen, die ieder lichte of sterke aanvallen voor hun rekening nemen. Met twee andere toetsen zorg je ervoor dat Trevor een aanval ontwijkt door te rollen, of de aanval blokkeert. Dit is essentieel tegen de grotere vijanden of bazen die zich sterk zullen beveiligen met gespijkerde schilden en bijna onverslaanbare wapens. Tof is hoe Trevor, met een juiste verdedigingsslag, de vijand tijdelijk kan verlammen en de overwinning sneller naar zichzelf kan trekken. Daarbovenop kun je, wanneer een vijand oplicht, door een druk op de R-knop een zeer brute en krachtige aanval loslaten op je tegenstanders. Negen van de tien keer schakelt dit de monsters direct uit, hetgeen voor een aangenaam spektakel zorgt. Waar de frustratie wacht De combat werkt goed, maar hoe lang kan het verslaan van een grote horde vijanden leuk blijven? Zeker wanneer de vijanden steeds qua uiterlijk worden herhaald, zoals het geval was in de demo, dan wordt het al gauw minder interessant. Een ander probleem lag bij de diverse platformonderdelen die het spel rijk is. Gezien Trevor op een onaangename, trage manier springt en voortbeweegt, is dit onderdeel vrij onwennig. Vooral de precisie die komt kijken bij het springen kan voor veel frustratie zorgen wanneer je voor de zoveelste keer van boven naar beneden valt en helemaal opnieuw kunt beginnen met het klimmen naar boven. De puzzels maken ook weer hun opwachting in dit nieuwe Castlevania-deel en ze zijn zo geniepig als voorheen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het overhalen van een schakelaar waarna je snel door een deur heen moet. Het tussendoor moeten verslaan van tegenstanders zorgt ervoor dat dit echter pittiger is dan het lijkt, waardoor je veel moeite zult hebben met het maken van progressie. Trial & error komt hierbij ongetwijfeld om de hoek kijken en daar moet je van houden. Het zijn echter wel de momenten die van Mirror of Fate een uitdagend geheel maken.

Aardige presentatie Grafisch ziet Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate er aardig uit. Het is niet vergelijkbaar met zijn grotere broer op de HD-spelcomputers, maar voor een Nintendo 3DS-game is het een overtuigend geheel. De character models kennen veel detail en de duistere sfeer van het spel komt aardig tot zijn recht. Het is echter wel zo dat het character model ontzettend klein is vergeleken met de omgevingen en op het kleine Nintendo 3DS-scherm is dit niet altijd even handig. De verhoudingen voelen vreemd aan waardoor je niet echt het idee hebt dat je met een heldhaftig hoofdpersonage te maken hebt. Het 3D-effect wordt op effectieve wijze toegepast door diepte te bieden, maar zorgde wel voor meer duizeligheid dan we normaal van Nintendo 3DS-games gewend zijn. Hoe dan ook maakt de game meer gebruik van leuke 3D-toepassingen dan andere Nintendo 3DS-spellen door bijvoorbeeld objecten of vijanden letterlijk naar de speler toe te gooien. De muziek in de demo was zeer sterk met een aantal bekende Castlevania-tunes die speciaal geremixed zijn voor Mirror of Fate. Het zijn voornamelijk deuntjes uit de oudere Castlevania-games en ze voelen allemaal aan als een warme douche. Er is zelfs een speciale rol voor Bloody Tears, een nummer dat in vrijwel elk Castlevania-avontuur zit. Nog nooit heeft dit lied zo goed geklonken. Gelukkig waren er ook een aantal nieuwe composities te bespeuren en ook deze klonken naar behoren. Ze volgen de lijn die gestart is met Lords of Shadows en zetten hem op een succesvolle manier voort.

Voorlopige conclusie Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate laat aardig wat potentie zien en kan uitmonden tot de nieuwe hit van Konami. Het verhaal belooft het boekje open te trekken over de familie Belmont en hun mysterieuze verleden, iets waar de liefhebbers ongetwijfeld naar uitkijken. De gameplay neemt bladzijden uit het boek van de originele Lords of Shadow en doet hier zeer interessante dingen mee. Dit kunnen we echter niet zeggen over de constante herhaling van vijanden en gekke handelingen in de platformonderdelen van het spel. Liefhebbers van de 2D Castlevania's zullen zich ook achter het hoofd moeten krabben of ze blij moeten zijn met meer lineaire omgevingen en minder backtracking. Daarbij is de verhouding tussen de character models en de omgevingen onwennig, maar de algemene presentatie mag er zeker zijn. We zullen tot het najaar moeten wachten voor een definitief oordeel, maar we zijn voorlopig redelijk positief gestemd over Mirror of Fate.

Gekoppelde games

Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate (Nintendo 3DS)