[Review] Geschreven door Daan op 2012-08-15 20:31:00

New Super Mario Bros. 2

In 2006 werden de kreten van Nintendo-fans na vijftien jaar beantwoord en werd er een nieuwe 2D Mario-sidescroller uitgebracht, op de Nintendo DS, genaamd New Super Mario Bros. DS. De game, die we destijds met een 9.0 beoordeelden in onze review, groeide uit tot een handelsmerk van Nintendo en het werd één van de meest verkochte Nintendo DS-titels aller tijden. Van levels die je kapot kon maken met de Mega Mushroom tot aan verschillende minigames die je met drie andere vrienden kon spelen: het spel kende vele plezierige speeluren met diverse nieuwigheden. Al snel kwam er ook een New Super Mario Bros.-titel naar de Wii, die wij beoordeelden met een hoge, maar verdiende, 9.7 in onze review. De game voegde leuke power-ups toe aan het bekende arsenaal en met de nadruk op de multiplayer was het geheel een ongekend leuke ervaring met vier spelers op de bank. Nu zijn er drie jaren verstreken na het Wii-deel en keert Nintendo terug naar de handhelds met New Super Mario Bros. 2. Het hoofddoel van de game is het verzamelen van een miljoen munten, wat gelijk het thema en de toon aangeeft om een nieuw New Super Mario Bros.-deel te rechtvaardigen. Gezien de kwaliteit van de vorige Mario-titels, en met het zeer sterke Super Mario 3D Land nog vers in het geheugen, stond dit nieuwe deel onder veel druk. Kan Nintendo hetzelfde trucje uithalen of loopt het creatieve vat langzaam leeg? Zoals vanouds Het verhaal in New Super Mario Bros. 2 is allesbehalve verrassend en het gewone routinewerk voor een hedendaagse Mario. Princess Peach wordt gevangen genomen door de Koopalings en nu zul jij naar acht verschillende werelden moeten reizen om te laten zien dat het menens is. De gameplay vanuit de NES-tijden is nog steeds in tact: je springt, rent, zwemt en klautert van links naar rechts met Mario door een level om vervolgens zo hoog mogelijk te eindigen op de vlaggenmast. Het besturen van Mario met de Circle Pad of de vierpuntdruktoets voelt solide zoals altijd zonder gekke vertragingen. Met de A- of B-knop laat je het personage springen, terwijl je met de Y- en X-knoppen Mario een sprintje laat trekken. In ieder level zijn er drie grote sterrenmunten te vinden, waarmee je verschillende Toad-huizen kunt openen, die tot de nok toe gevuld zijn met diverse items om te gebruiken tijdens het avontuur. Het levert je, door er in totaal 90 te verzamelen, aan het einde van je avontuur ook nog een extra uitdagende wereld op. Je bent ze niet verplicht te verzamelen, maar Mario-puristen of mensen die op zoek zijn naar een uitdaging, wordt het aangeraden het zeker te doen. Het rekt de gemiddelde spelduur van 10 uur ook op naar zo'n 20 uur.

Te veilig Het spelverloop bestaat uit in totaal acht normale werelden, waarvan je er maar zes hoeft te spelen om officieel de game uit te spelen. De twee extra werelden, de Mushroom en Fire Flower werelden, kennen een ietwat andere indeling en vallen daarmee duidelijk buiten het ‘gewone’ spel. Dit is echter niet erg, want het biedt een welkome afwisseling na de standaard normale werelden. De lay-out op de reguliere overworld kaart kent bijvoorbeeld hetzelfde design als de andere New Super Mario Bros.-games en doet daarmee geen enkele poging tot vernieuwing. Zo begin je wederom met een vrolijke graswereld bij het kasteel van Princess Peach en eindigt bij de vurige kastelen van Bowser. Dit wil echter niet zeggen dat het level design slecht is, want deze is nog steeds zeer goed wat leidt tot plezierig en leuk platformen, maar verwacht geen verbazingwekkende momenten. Er zijn dit keer echter wel binnen levels een hoop extra uitgangen te vinden die verscheidene bonuslevels vrijspelen. Dit aspect doet denken aan Super Mario World op de Super Nintendo en is daarmee een nostalgische terugkomer. Het is echter zo’n beetje het enige ‘nieuwe’, want voor de rest mist het spel vooral enige magie die het laat uitsteken boven andere platform-games. Er wordt weinig tot niet geëxperimenteerd met het Mario-concept, hetgeen we nog wel terugzagen in bijvoorbeeld New Super Mario Bros. Wii en Super Mario 3D Land. New Super Mario Bros. 2 is daarmee vooral een ‘velige’ Mario, dat voortborduurt op oude en vertrouwde motieven binnen de Mario-reeks. In 2006 kwam Nintendo hier met New Super Mario Bros. op de Nintendo DS prima mee weg door de lange 2D sidescrolling-droogte, maar nu we daar geen last meer van hebben, voelt het concept verouderd aan. Deze veroudering is aan vele facetten te merken, waaronder bijvoorbeeld aan de vijanden. Er wordt geen enkele nieuwe vijand geïntroduceerd, hetgeen voor Mario-liefhebbers wellicht geen negatief punt is, maar voor anderen is dit mogelijkerwijs een teleurstelling. Het ontbreekt hierdoor aan verrassingselementen en uitdagingen, waarbij het dieptepunt bereikt wordt met de Reznors, de vier kleine Triceratops-dino’s die we eerder al in Super Mario World zagen. De dino’s fungeren als hoofdbaas in elk Fortress, het middelpunt van een reguliere wereld, maar zijn dusdanig simpel te verslaan dat ze niets anders teweeg brengen dan teleurstelling. Het is tekenend voor de ervaring van New Super Mario Bros. 2: je hebt het allemaal al eens eerder gezien. Een miljoen munten met Gold Mario Wat betreft de power-ups is er ook weinig nieuws onder zon: de Mega en Mini Mushrooms maken een prima comeback uit het origineel en ook Fire Mario en Tanooki Mario zijn weer van de partij. Tanooki Mario kan hierbij net als in Super Mario Bros. 3 weer vliegen, hetgeen een aangename verandering is ten opzichte van Super Mario 3D Land. Anders dan dat is er echter niets nieuws aan het power up-arsenaal toegevoegd, behalve de mogelijkheid om met Gold Mario te spelen: Nintendo’s bestaansreden voor dit nieuwe platformavontuur.

De game kent één hoofddoel: het verzamelen van één miljoen munten. Dit kun je op verschillende manieren bewerkstelligen waarbij het verzamelen van munten die verspreid liggen in de levels de voornaamste optie is. De meeste munten zijn direct zichtbaar, maar er liggen er ook een hoop verborgen op een aantal goed verstopte plekken waardoor je elke pijp en elk blok af zult moeten speuren. Een ander element dat je zult tegenkomen is een gouden ring. Deze ring, die je maar voor een korte tijd zult kunnen gebruiken, zal alle vijanden die je pad kruisen een gouden kleur geven, waarna ze een rits aan munten achterlaten. Alsof dat nog niet genoeg is, zullen ze bij iedere slag of stoot zelfs nog meer munten produceren. Iets vergelijkbaars vind je terug in de Gold Block: Mario kan een 10-Coin Block veranderen in een Gold Block en deze op zijn hoofd zetten waarna een flinke stroom munten zal verschijnen voor een bepaalde tijd. De laatste en belangrijkste manier om aan de miljoen munten te komen, is door de strijd aan te gaan als Gold Mario. Met Gold Mario heb je voor één level de mogelijkheid om gouden vuurballen te schieten die alle blokken, vijanden en andere bewegende obstakels verandert in munten. Het voelt zeer prettig om alles met een gouden bal tot een muntenzee te brengen, zeker doordat het soepel verloopt en je er het landschap van het level radicaal mee verandert. Het vinden van deze Gold Mario power-up is echter lastig, waardoor het gevoel van voldoening en onoverwinnelijkheid alleen nog maar groter wordt wanneer je er daadwerkelijk aan de slag gaat. Oneindig veel levens Hoewel de verbreding van het muntenconcept veel plezier oplevert, zijn er toch bepaalde dingen die tegenvallen. Het actief willen verzamelen van alle munten levert meer uitdaging op voor de speler, maar het feit dat het niet halen van het einde van een level geen negatieve consequenties kent, geeft het geheel nogal een vreemde nasmaak. De munten worden ongeacht winst of verlies uitbetaald en door het grote aantal munten dat je verzamelt, blijf je alsmaar extra levens verdienen. Dit zorgt ervoor dat je nooit op een Game Over-scherm belandt en hierdoor weinig tot geen druk voelt in het reguliere spel. Na vijf keer dood te zijn gegaan, kun je zelfs een gouden Tanooki pak aantrekken dat je zo goed als onverslaanbaar maakt: je kunt nog steeds dood gaan door vervuild water of lava aan te raken, maar vijanden maken totaal geen kans, waardoor je je volledig kunt richten op de platformelementen. Dit is een handige optie voor de minder ervaren gamers onder ons, maar gezien de grote hoeveelheid levens in het spel voelt het een beetje dubbelop. Een ander probleem is dat het verzamelen van munten na verloop van tijd niet meer zo interessant is als het op het begin was. Je raakt gewend aan het concept, waardoor het al gauw aanvoelt als een reguliere Mario-game. Het daadwerkelijk willen verzamelen van één miljoen munten wordt daarbij nooit echt aangemoedigd, waardoor je er al gauw met de pet naar gooit. Desondanks heeft Nintendo in haar marketing-campagnes voor de game diverse malen stilgestaan bij de belofte dat er een geweldige beloning op je staat te wachten wanneer je het voor elkaar krijgt om één miljoen munten te verzamelen. Gezien je zeer waarschijnlijk met minder dan 100.000 munten het spel uit zult spelen, betekent dit dat je er erg veel tijd in moet steken, mocht je de miljoen willen halen. Zonder te zeggen wat de beloning voor de miljoen munten is, kunnen we je wel vertellen dat Nintendo helemaal niets waar heeft gemaakt van de belofte dat deze moeite waard is. In tegenstelling zelfs: de onthulling zal zeer waarschijnlijk leiden tot een grote teleurstelling.

Coin Rush en StreetPass Naast het verzamelen van de munten tijdens het reguliere spel kun je ook stapels munten verdienen in een modus genaamd Coin Rush. Het concept van Coin Rush is simpel: het spel kiest drie willekeurige levels en in deze drie levels zul je zoveel mogelijk munten moeten verzamelen. De twist is dat je maar één leven hebt en dat er maar een gelimiteerd aantal seconden op de teller staat. Dit betekent dat je weinig tijd hebt om na te denken over beslissingen en aan één stuk door zult moeten lopen om het einde te bereiken. Op deze manier wil Nintendo vooral de spelers die op zoek zijn naar een echte uitdaging aanspreken en mensen aansporen om speedruns te maken, hetgeen van New Super Mario Bros. 2 toch nog een unieke ervaring maakt, al zij het niet in het hoofdverhaal. Naargelang je gespring kun je tevens de gebruikelijke power-ups oppakken, waardoor je ook in Coin Rush in Gold Mario kunt veranderen. Indien je de Golden Flower oppakt, zal je dit tevens 50 extra munten opleveren. Om al je munten ook nog eens te verdubbelen, dien je de top van de vlaggenmast te bereiken aan het einde van een level. Alle munten die je verzameld hebt, zullen opgeteld worden bij het muntentotaal, waardoor het doel van één miljoen een stuk sneller gehaald kan worden. Je kunt tevens te allen tijden terugkeren naar de Coin Rush-levels om zo te proberen om je eigen scores te verbeteren. Deze scores kun je vervolgens delen via StreetPass om zo scores te vergelijken, maar ook om andere spelers uit te dagen. Door mensen uit te dagen via StreetPass kun je op een actieve wijze je scores proberen te verbeteren en krijg je hun totale muntenscore er gratis en voor niets bij op de grote muntenteller. Dit is een erg leuke extra en houd je ongetwijfeld voor een langere tijd bezig. Helaas is het niet mogelijk om je scores te delen met mensen uit je vriendenlijst, wat een groot gemis is: het had de uitdaging een persoonlijk karakter gegeven en de lust om te presteren groter gemaakt. Ook het ontbreken van online leaderboards is een jammerlijk gemis. Downloadable Content Nintendo zal met New Super Mario Bros. 2 ook gebruik maken van betaalbare Downloadable Content (DLC). Op een later, vooralsnog onbekend, moment zal Nintendo de mogelijkheid bieden om tegen betaling extra Coin Rush-uitdagingen te downloaden. Voor nu is dat geen gemis, want de Coin Rush-mode is volwaardig zoals hij nu is. Voor spelers die tegen die tijd het uiterste uit de game hebben gehaald, is dit echter een handige toevoeging.

Co-op multiplayer New Super Mario Bros. 2 biedt een volledige co-op multiplayer waarbij de tweede speler de controle neemt over Luigi terwijl alle levels van het hoofdverhaal doorlopen kunnen worden. Het is hierbij wel de noodzaak dat allebei de spelers een cartridge bezitten. Hoewel de modus op een stabiele framerate voortbeweegt, is de camera hetgeen dat de ervaring de das omdoet. Nintendo heeft er bewust voor gekozen om de camera op één speler te richten, wat ervoor zorgt dat er maar weinig ruimte voor de andere speler is om te bewegen. Volgens Nintendo was het niet mogelijk om het beeld uit te zoomen zoals in New Super Mario Bros. Wii vanwege de schermbeperkingen van de Nintendo 3DS. Doordat één speler wordt gevolgd, gebeurt het regelmatig dat de andere speler achterblijft en zo in een luchtbel vast komt te zitten. Dit werkt zeer vervelend en zorgt daarmee regelmatig voor frustratie. Mocht op een bepaald punt blijken dat het beter is dat de camera de andere speler volgt, dan kan de controle over de camera doorgegeven worden door een ground pound uit te voeren op de medespeler. Dit lost de problemen met de camera zelf echter niet op: nu komt de andere speler zo nu en dan vast in een luchtbel. De beste oplossing was daarom geweest om elke speler een eigen speelscherm te geven op zijn/haar Nintendo 3DS, maar dit bleek technisch niet mogelijk. De co-op modus in New Super Mario Bros. 2 voelt daarmee een beetje onwennig en overbodig aan. Het is dan ook niet geheel verbazingwekkend dat Nintendo er een hele tijd aan heeft gedacht om de co-op modus uit New Super Mario Bros. 2 te verwijderen. Graphics en geluid Grafisch gezien ziet New Super Mario Bros. 2 er zeer vergelijkbaar uit met New Super Mario Bros. Wii: het ziet er allemaal mooi en kleurrijk uit, maar het stijgt niet boven andere Nintendo 3DS-games uit. Het is niet bijzonder, maar het is functioneel en bepaald niet storend. Hetzelfde geldt voor het 3D-effect: het is niet het beste wat we op het platform hebben gezien, maar het doet zijn werk prima genoeg. Het gevoel van extra diepte tussen Mario, de objecten, de vijanden en de achtergronden komt overtuigend over. Op muzikaal gebied is New Super Mario Bros. 2 helaas teleurstellend. De meeste muziek komt direct uit New Super Mario Bros. Wii met hier en daar wat extra ‘doo's’ en ‘waa’s’. Er zijn hooguit vijf originele composities te ontdekken en dat is toch echt te weinig voor een compleet nieuwe Mario-game. De muziek is allesbehalve slecht, maar Nintendo probeert er te gemakkelijk vanaf te komen en dat is jammer.

Conclusie New Super Mario Bros. 2 is een goede platformgame, maar biedt absoluut niets nieuws onder de zon. De game leunt op vele nostalgische elementen zoals de Koopalings en de vliegende Tanooki Suit, maar dit zorgt vooral voor een gevoel dat je het allemaal al eens eerder gezien hebt. Het level design is echter zo goed als altijd en het spel speelt als een zonnetje. Hoe dan ook voelt de ervaring wat goedkoper aan door onder andere de recycling van de soundtrack, power-ups en vijanden. Het verzamelen van één miljoen munten is een slimme manier om mensen geïnteresseerd te maken in de game, maar het blijkt uiteindelijk niets meer dan een geniepige marketingtruc, zeker wanneer blijkt dat de beloning voor het verzamelen van één miljoen munten een complete anti-climax is. De co-op multiplayer is door de camera-beperkingen alles behalve geslaagd, hetgeen een gemiste kans is. De uitdaging in de Coin Rush-mode is een zeer welkome toevoeging, maar het alleen via StreetPass kunnen delen van je scores, is dan weer een stuk minder. Echter, aan het einde van de dag blijft New Super Mario Bros. 2 een meer dan prima platformgame waar je je uitstekend mee kunt vermaken, al moet je wel veel voor lief nemen.

N1 Score: 7.5

+ ["Een goed platformavontuur...","Zeer sterk level design","Veel extra uitdaging in Coin Rush","Leuke StreetPass-toevoeging","Later DLC-toevoegingen","Aanwezige co-op modus"]

- ["...met erg weinig vernieuwing","Oneindig veel levens","Camerasysteem in co-op werkt erg slecht","Recycling van elementen en muziek","Beloning voor een miljoen munten verzamelen is waardeloos"]

Gekoppelde games

New Super Mario Bros. 2 (Nintendo 3DS)