[Review] Geschreven door Marcel op 2012-08-23 18:39:00

The Amazing Spider-Man

Superhelden kennen door de populariteit van onder andere Batman en Iron Man een nieuwe golf van interesse. Spider-Man is op het gebied van films volgens de kenners wat achtergebleven op zijn collega superhelden en ook zijn games komen niet altijd even goed uit de verf. Met The Amazing Spider-Man voor de Nintendo 3DS probeert Activision Spidey opnieuw aan de man te brengen, maar staat het woordje 'Amazing' daar wel terecht? Als ontwikkelaar heb je twee keuzes als het aankomt op het maken van een handheld game die gebaseerd is op een console spel: je kunt er voor kiezen om een aparte, unieke game te maken voor de handhelds of je kunt de console-versie van de game dusdanig beperken dat je het toch op een handheld draaiende krijgt. Het team achter The Amazing Spider-Man heeft voor dit laatste gekozen en met weinig success. In het begin valt dit gegeven niet op, want wanneer je The Amazing Spider-Man opstart, krijg je netjes het CG introfilmpje te zien en mag je de volledige introductiemissie spelen. Na deze imposante intro waren de tekortkomingen echter al snel niet meer te verhullen.

Het verhaal van The Amazing Spider-Man is grotendeels afkomstig uit de gelijknamige film. Spider-Man brengt als Peter Parker een bezoekje aan Oscorp en zijn vriendinnetje Gwen geeft hem een rondleiding. Al snel ruiken een aantal experimentele wezens dat ook Spider-Man behoort tot de zogenaamde ‘cross species’. De mislukte experimenten van de gevangen genomen Dr. Connors breken uit en slopen de stad. De nieuwe leider van Oscorp wast zijn handen in onschuld en stuurt gigantische robots de wereld in om de misbaksels uit de weg te ruimen, maar deze robots nemen ook Spider-Man op de korrel. Na een daverende introductie verslaat Spider-Man de eerste robot en probeert hij Connors uit de gevangenis te bevrijden om een meer vredige oplossing te vinden voor het probleem. De losgeslagen robotbaas is hier fel op tegen en zo ontstaat er wederom een kat-en-muis spel tussen Oscorp en Spider-Man. Hakken en zagen De volgende scène van het spel is vreemd, want in plaats van dat je de stad New York kunt ontdekken, krijg je een laadschermpje voor je kiezen en begint de volgende missie. Al vrij snel wordt duidelijk dat Activision elke vorm van free-roaming gameplay uit The Amazing Spider-Man voor de Nintendo 3DS heeft gehaald. Je blijft achter met een port van de belangrijkste missies uit de volwaardige Xbox 360- en PlayStation 3-versies van het spel. Het ontdekken van de stad en het vrij rondslingeren door de straten van New York is echter een cruciaal element van de Spider-Man-games en zul je hier moeten missen. Daarnaast krijg je nooit grip op de ernst van de situatie, omdat je afgesloten gangen doorloopt om wat bad guys in elkaar te timmeren.

Grafisch Aangezien de aanloop naar vrijwel iedere missie ontbreekt, heb je totaal geen binding met het spel. De grafische kant van de game weet daarbij ook niet te overtuigen. Spider-Man is mooi vormgegeven en zijn pak kent de nodige details en ook de animaties van zijn aanvallen zijn prima in elkaar gezet. Zijn vijanden bestaan echter uit standaard generieke slechteriken die hem met geweren of messen belagen. Met een paar rammen op de Y-knop ruim je het uitschot op en na een bepaald aantal rake klappen mag je een sterkere combo-move uitvoeren. Spider-Man kan ook met een soort van slow-motion mode alle actie om hem heen vertragen en zichzelf vervolgens lanceren met een Spider Web richting objecten en vijanden. Op dezelfde manier kan hij ontsnappen aan zijn belagers of hen bestoken met objecten uit de omgeving, zoals brandblussers en containers. Dit werkt goed en brengt het nodige spektakel met zich mee. Spider power Al met al geeft de game je voldoende het gevoel dat je in de huid van Spider-Man bent gekropen. Zo heeft Spider-Man zijn eigen unieke eigenschappen, zoals de mogelijkheid om over muren te klimmen en gebruik te maken van ventilatieschachten. Met de bovennatuurlijke krachten van het spinnenmens kun je tevens gevaar van ver zien aankomen en hierop anticiperen met de juiste acties. Helaas voor Spider-Man is ook hij op den duur overgeleverd aan de liefhebbers van gimmicks. Zo krijg je op een gegeven moment een fotocamera in je handen die je bedient met de gyrosensor van de Nintendo 3DS. Je zult bewijsmateriaal moeten fotograferen om de mysterieuze bedoelingen van Oscorp te onthullen, maar het fotograferen van een vat met chemisch afval of het vastleggen van een lekkende container voelt geforceerd aan. Het is bovendien storend dat het lang duurt om deze foto’s op te slaan. Wie genoeg comics en bewijsmateriaal tegen Oscorp heeft verzameld, mag Spider-Man voorzien van een aantal upgrades. De XP punten kunnen ingeruild worden voor bijvoorbeeld een steviger web of een langere combo. Dit zijn over het algemeen geen wereldschokkende veranderingen en soms zijn de upgrades slechts subtiel merkbaar. Het doorlopen van saaie, kale gebouwen en gangen en het voltooien van simpele opdrachten, zoals het beschermen van andere personages uit het Spider-Man-universum of het verslaan van eindbazen, zijn de enige drijfveren van de gameplay. Het spel doet bovendien bizar weinig met de 3D-functies van de Nintendo 3DS.

Statische StreetPass De game bevat een zogenaamde Vigilante mode, waar de StreetPass-functie voor gebruikt kan worden. Je ziet de kaart van New York en vervolgens dien je een gebied te selecteren. Vervolgens kies je een missie en zie je een balkje vullen richting het portret van Spider-Man of richting een portret van een tegenstander. Als jij wint dan ‘voltooi’ je de missie, als je ‘verliest’ dan blijft de missie net zolang beschikbaar totdat je hem wel gehaald hebt. Door andere mensen met de game via StreetPass tegen te komen, verzamel je punten die je in kunt zetten om de kans van slagen bij deze ‘missies’ te verhogen. Dit voelt echter dusdanig cosmetisch aan dat het het principe van gameplay bij lange na niet benadert. Het voelt nutteloos aan en voegt niets toe aan het spel. Geluid Het is best jammer dat ook The Amazing Spider-Man niet kan tippen aan de concurrerende superhero games. Zo heeft men bijvoorbeeld veel moeite gestoken in de voice-acting en zijn ook sommige eindbazen voorzien van het nodige grafische geweld. De muziek van de game is moody en weet de juiste snaar te raken zonder te vervallen in de achtergrond. In deze Frankenstein-versie van de nieuwste Spider-Man-game is mede daardoor bij vlagen het originele spel te ontdekken, maar door het snijden in een best aardig spel is de acht tot twaalf uur gameplay van The Amazing Spider-Man niet spannend of afwisselend genoeg.

Conclusie The Amazing Spider-Man laat veel steken vallen en mist op de eerste plaats de beroemde free-roaming gameplay die Spider-Man-games populair hebben gemaakt. Het gemis van vrijheid en de kale, ongeïnspireerde omgevingen kunnen de speler niet overtuigen om de twaalf uur aan missies te voltooien. Ook de StreetPass-opties zijn letterlijk statisch en bieden geen enkele toevoeging aan het spel. Ondanks dat de grafische kant best aardig is, doet de game vrijwel niets met de 3D-functie van de Nintendo 3DS. Al met al voelt The Amazing Spider-Man daarmee aan als een overbodige en generieke game en hebben we Spider-Man in de loop der jaren zien schitteren in veel betere games.

N1 Score: 4

+ ["De iconische moves van Spider-Man komen goed naar voren","Het verhaal wijkt niet af van de film"]

- ["Geen free-roaming gameplay","Unieke Nintendo 3DS-features worden slechts ingezet als gimmicks","Ontwikkelaars kunnen niet verhullen dat meer dan de helft van de inhoud van de console-versie mist"]

Gekoppelde games

The Amazing Spider-Man (Nintendo 3DS)