[Preview] Geschreven door Daan op 2012-08-29 17:43:00

Tank! Tank! Tank!

De Nintendo E3 persconferentie kende vele hoogte - en dieptepunten, maar ook een rits vreemde momenten passeerden de revue. Een aankondiging die zeker bij deze descriptie past is Tank! Tank! Tank! van Namco Bandai voor de Wii U. Het spel is gebaseerd op een arcadespel uit 2009 dat nooit in Europa is verschenen. Waar je in het origineel met twee personen aan de slag kon, daar belooft het vervolg op de Wii U plezier voor vier spelers. Kan het Namco Bandai-team deze port de moeite waard maken of had hij beter niet gelokaliseerd kunnen worden? Slechte besturing In Tank! Tank! Tank! bestuurt de speler een tank. Het is de bedoeling om verschillende missies alleen of met meerdere spelers te voltooien en proberen zoveel mogelijk punten te scoren door alles en iedereen om je heen kapot te knallen. In de E3-demo hadden we de keuze uit twee verschillende opties: Story en Versus, die ieder een unieke ervaring bieden.

We begonnen ons avontuur met een blik op de Story modus, waar we twee verschillende missies kregen voorgeschoteld. In de eerste missie was het de bedoeling om verscheidene robotspinnen uit te schakelen en dit te doen binnen een vastgestelde tijdmarge. Dit klinkt wellicht simpel, ware het niet dat de game een verschrikkelijke besturing kent. Met de bewegingsgevoelige besturing van de Wii U GamePad laat je de tank draaien, hetgeen simpelweg niet accuraat werkt. Het pakt de bewegingen zeer moeizaam op, waardoor je uiterst simpel uit de bocht vliegt en heel gemakkelijk tijd aan het verknoeien bent. In eerste instantie dachten we dat het aan de Wii U GamePad lag, maar toen dezelfde problemen te vinden waren bij de Wii Remote-besturing was het duidelijk: het simpelweg navigeren in Tank! Tank! Tank! is vooralsnog om te huilen. Met één van de analoge sticks of met de vierpuntdruktoets stuur je de tank verschillende kanten op. Dit werkt prima op de Wii U GamePad, maar wanneer je enkel met de Wii Remote speelt, wordt dit een onwennig verhaal door de plaatsing van je vingers. Wanneer blijkt dat deze besturing van je tank zo’n beetje het enige is waar je je mee bezig houdt in het spel, wordt het alleen maar een pijnlijker gegeven dat juist dit onderdeel niet goed is afgewerkt. Het spel richt automatisch voor je wanneer je dingen neer wilt knallen waardoor je totaal geen controle hebt over waar je wil schieten. Daarnaast is het raken van doelwitten hierdoor dusdanig gemakkelijk dat Tank! Tank! Tank! al snel saai wordt. Wat wel gezegd moet worden, is dat de wapens veel spektakel teweeg brengen en een lust voor het oog zijn. Van machinegeweren tot reusachtige rocket launchers: op dit gebied is het optima forma. Wat betreft de toepassingen van de Wii U GamePad zijn de mogelijkheden naast de gyrosensor minimaal. Zo lijkt het er vooralsnog op dat de game niet speelbaar zal zijn op enkel het scherm van de Wii U GamePad en dat het touchscreen enkel informatie biedt zoals de score en hoeveel vijanden je nog moet verslaan. Het zijn dit soort beperkingen die Tank! Tank! Tank! een goedkoop gevoel meegeven.

Uitdagend drakengevecht Nadat je de robotspinnen met succes hebt verslagen, komt gelijk de volgende vijand om de hoek kijken. Deze vijand kun je het beste beschrijven als een driekoppige, mechanische draak, die niets liever wil doen dan jouw tank met huid en haar te verslinden. Tijdens dit baasgevecht komt er aardig wat strategie om de hoek kijken en is het belangrijk dat de draak voor het verstrijken van de tijd verslagen wordt. Dit is geen gemakkelijke taak en dat komt niet alleen door de matige besturing. De draak toont bepaalde patronen, maar het herkennen hiervan kan aardig wat tijd in beslag nemen, waardoor er nog maar bar weinig seconden overblijven om de missie succesvol tot een einde te brengen. We kunnen ons voorstellen dat vier personen het werk lichter zullen maken, maar voor nu was dit een zeer prettige uitdaging. Deze uitdaging kun je tevens zo moeilijk maken als je zelf wil, want onderweg vind je verschillende power-ups die je schietopties een stuk krachtiger maken. Zonder deze power-ups wordt het al gauw een erg moeilijk verhaal. Versus mode In de Versus mode strijd je tegen maximaal drie andere vrienden en probeer je de levensmeter van de tegenstanders naar de nullijn te krijgen. Bij elke succesvolle slag verdien je een punt en wie er aan het einde van de rit de meeste punten heeft, wint. Dit onderdeel was duidelijk hetgeen waar Tank! Tank! Tank! uiteindelijk om zal draaien, want hier hebben de ontwikkelaars ook meer uitgepakt qua speltoepassingen. Zo is de gevechtsarena een gigantische stad waar je alles kort en klein kunt knallen en waar je de gebouwen kunt gebruiken als verstopplek of schild. Ook wordt er meer gestrooid met power-ups voor je wapens waardoor de stad al snel in een spectaculair slagveld verandert. Het zijn dit soort kleine tweaks die het concept aanzienlijk verbeteren, waardoor Tank! Tank! Tank! voor nu vooral een multiplayer-game lijkt te worden. Grafisch een oude arcadegame Tank! Tank! Tank! ziet er kleurrijk en vermakelijk uit op het grote televisiescherm, maar het kent te weinig elementen die het tot een interessante HD-titel maken. De game had zonder problemen op de Wii kunnen verschijnen en dat is een domper voor een mogelijke Wii U-launchtitel. In plaats van mooie HD-graphics betreft de game op grafisch gebied een één op één kopie van het 2009-origineel uit de arcadehal. Dit is wellicht voor de puristen een leuk gegeven, maar de meeste mensen zullen hierin teleurgesteld zijn.

Voorlopige Conclusie Tank! Tank! Tank! biedt hier en daar wat potentie, maar het wist vooralsnog in geen enkel opzicht te overtuigen. De besturing werkte alles behalve perfect en de gameplay werd al snel saai vanwege het automatisch richten van het spel. De toepassingen voor de Wii U GamePad zijn daarbij minimaal en de presentatie van een oud arcade-spel zal ook niet iedereen aanspreken. De multiplayer kende nog enig plezier door meer ingame-toepassingen, waardoor het spel zowaar veranderde in een spectaculair slagveld. Wanneer de game zich volledig op dit gebied zal richten en de lokale multiplayer uitbreidt tot een online multiplayer, kan Tank! Tank! Tank! wellicht nog gered worden. Voor nu leek het een slecht afgewerkt spel dat zelfs voor een flinke budgetprijs nog niet interessant zou zijn. We houden onze adem in voor wanneer de game later dit jaar voor de Wii U verschijnt.

Gekoppelde games

Tank! Tank! Tank! (Wii U)