[Preview] Geschreven door Daan op 2012-09-07 17:26:00

escapeVektor

Eén van de laatste WiiWare-spellen die de service een waardig afscheid bood, was escapeVektor: Chapter 1 van ontwikkelaar Nnooo. De Australische developer leverde een unieke ervaring af met vele elementen die deden denken aan oude games als Qix en Pac-Man. Oorspronkelijk zou het avontuur bestaan uit vier aparte hoofdstukken, die één voor één op het Wii-winkelkanaal zouden verschijnen. Uiteindelijk bleek deze strategie al na het eerste hoofdstuk niet te slagen vanwege teleurstellende verkoopaantallen. Nnooo liet zich echter niet zomaar uit het veld slaan en besloot alles samen te voegen voor één groots avontuur op de Nintendo eShop onder de naam escapeVektor. Wij speelden hier de Gamescom-build van. Vastzitten in je Nintendo 3DS Het verhaal in escapeVektor draait om Vektor, een personage dat letterlijk opgesloten zit in je Nintendo 3DS. Hij weet niet beter dan dat hij daar altijd heeft vastgezeten en jij bent de eerste persoon die na lange tijd met hem in contact komt. Vektor weet, buiten zijn naam, niet meer wat hem is overkomen en het is aan jou de taak om zijn geheugen terug te laten komen. Dit gaat gepaard met het ontsnappen uit de Nintendo 3DS, maar dit gaat moeilijker dan het klinkt. De verschillende onderdelen van de handheld hebben het gemunt op Vektor en willen hem laten verdwijnen. Vooral de CPU doet er alles aan om Vektor te pakken te krijgen. De grote vraag is echter waarom de onderdelen Vektor te grazen willen nemen. En waar komt Vektor eigenlijk vandaan en wat is er oorspronkelijk met hem gebeurd? Dit zijn de soort vragen die je spelenderwijs in EscapeVektor zult beantwoorden, hetgeen voor een prettig mysterie zorgt dat je langzaamaan ontrafelt. Ruimtelijke gameplay met experience points Tijdens het spelen bestuur je Vektor met de vierpuntdruktoets of de Circle Pad over een ruimtelijk oppervlak dat de inhoud van de Nintendo 3DS moet voorstellen. In het begin beweeg je hier enkel over de aangegeven lijnen en probeer je weg te blijven van zoveel mogelijk vijanden. Door het bewegen over bepaalde lijnen vul je figuren, zogeheten cellen. Door het vullen van deze cellen activeer je bepaalde moves, zoals het uitvoeren van een shockwave om vijanden te kunnen verslaan en het krijgen van een boost zodat je sneller vooruit kunt bewegen. Dit soort moves worden uitgebreider naarmate het spel vordert, hetgeen voor een prettige diversiteit zorgt. Het is echter ook mogelijk om bestaande moves uit te breiden door experience points te verzamelen. Door stages tot een goed einde te brengen en veel punten te scoren, verdient Vektor experience points. Deze experience points zorgen ervoor dat Vektor in level stijgt en zo zijn moves sterker kan maken. Door nieuwe levels te bereiken en meer experience points te verdienen, worden de mogelijkheden in het spel steeds uitgebreider. Je wordt hierdoor goed beloond om niet alleen het level uit te spelen, maar dit ook goed te doen. Dit wordt nog meer aangemoedigd door de introductie van online leaderboards, die gekoppeld zijn aan het Nintendo Network. In het volledige spel zul je scores van lokale mensen, vrienden en wereldwijde spelers kunnen vergelijken en ze op deze manier kunnen uitdagen. Het is een goede toevoeging en iets wat vele mensen misten in het WiiWare-origineel. Pittige gameplay door vijanden en obstakels Het gehele systeem omtrent het levelen en het leren van nieuwe mogelijkheden draait vooral om gemakkelijker af te kunnen rekenen met de vijanden die het spel rijk zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld vijanden die een vastgesteld pad volgen die je bij aanraking schade aan zullen doen. Ook zijn er vijanden die zich over het gehele speeloppervlak verspreiden en vijanden die onderweg de lijnen waar jij overheen wil gaan, opeten. Om met dit soort gespuis af te rekenen, zul je er voor moeten zorgen om niet in hun baan terecht te komen waarna je met ze afrekent door middel van een aanval. Word je gezien, dan zullen de vijanden je achtervolgen en zul je vaak allerlei afslagen moeten nemen om van ze af te komen.

Naast vijanden zijn er ook diverse obstakels die het je een stuk moeilijker maken. Zo zijn er torens die bij het aanzien van Vektor allerlei vijanden het speelveld in zullen gooien en zijn er automatische geweren die om de zoveel seconden een schot afvuren. De combinatie van obstakels en vijanden zorgt ervoor dat escapeVektor veel van je aandacht vraagt en strategische oplossingen benodigt. Het zorgt voor een unieke ervaring waarbij geen enkel level hetzelfde is. De moeilijkheidsgraad is tevens zeer pittig, hetgeen goed past bij dit soort type gameplay. Replay-value escapeVektor zal in totaal meer dan 100 levels kennen met een oplopende moeilijkheidsgraad. De levels zijn verspreid over 27 zones die je doorkruist via een simpele kaart. Een aantal hiervan zijn speciale bonus zones die via geheime paden in de reguliere zones gevonden kunnen worden. De levels in deze zones bieden je meer uitdaging zoals het toevoegen van een tijdslimiet of de regel dat je niet twee keer over dezelfde lijn mag gaan. Het zorgt ervoor dat de speelduur van escapeVektor behoorlijk lang is en samen met de online leaderboards zorgt dit voor een zeer hoge replay-waarde. Gelikte presentatie escapeVektor zag er zeer mooi uit op de schermen van de Nintendo 3DS. Beide schermen werden gebruikt om de levels in hun volle glorie te tonen en het kleurenpalet was hierbij aardig uitgebreid. De game zette een overtuigend beeld neer van de binnenkant van je Nintendo 3DS door de speciale kleurencombinaties in zowel de lijnen als de achtergronden. Vooral de kleuren paars en blauw speelden hierin de hoofdrol, hetgeen de sfeer van een ruimtelijke omgeving zeer ten goede kwam. Het 3D-effect zag er daarnaast zeer gelikt uit en je kon werkelijk naar de verschillende lagen van een level staren. Vooral wanneer een level schuin de diepte in liep, was dit dankzij het 3D-effect goed merkbaar. Het is duidelijk dat ontwikkelaar Nnooo hier goed over heeft nagedacht.

De muziek van escapeVektor bestond uit een aantal aantrekkelijke nummers die een mix waren tussen chiptune en pure elektrische muziek. Het gebruikte pure chiptune geluiden voor de beats en omlijstte het op goede wijze met meer serieuze ondertonen. Het betrof een zeer speelse soundtrack die lekker wegluisterde, waarbij gedurende één level meerdere lagen muziek te horen waren naargelang je progressie. Het was hierdoor een compleet audiovisueel spektakel. Voorlopige conclusie Na een flink aantal levels gespeeld te hebben, smaakte escapeVektor nog steeds naar meer. De aparte gameplay waarbij het de bedoeling is om over lijnen te bewegen in een ruimtelijke omgeving werkte verrassend genoeg zeer verslavend. De game lijkt genoeg uitdaging te gaan bieden mede dankzij de toevoeging van een level-systeem en vele vijanden en obstakels. Het spel betrof daarnaast nu al een audiovisueel spektakel, hetgeen veel goeds belooft voor de uiteindelijke versie. Ook de toevoeging van online leaderboards en diverse, extra uitdagende bonuslevels lijkt erop te duiden dat escapeVektor geen één in een dozijn-eShop titel wordt. Nintendo 3DS-eigenaren die op zoek zijn naar een unieke game-ervaring met veel uitdaging moeten deze titel zeker in de gaten houden: tegen het einde van het jaar moet hij voor een zacht prijsje in de eShop te downloaden zijn.

Gekoppelde games

escapeVektor (Nintendo 3DS eShop)