[Review] Geschreven door Paul S op 2004-03-08 15:06:10

Digitale wintersport

Wintersport… witte bergtoppen, steile hellingen, gebroken benen en liters gluhwein. Ik heb het nog nooit mee mogen maken, want de enige sneeuwvlaktes die ik ken, zijn die zoals een maand geleden. Dat wil niet zeggen dat ik nog nooit op digitale wintersport ben geweest. 1080 snowboarding voor de N64 is zelfs een van mijn meest favoriete games ooit! Dus we zullen maar eens gaan kijken of de wintersport die het 3de deel uit de SSX serie ons brengt zijn geld waard is. Ok, ik moet wat bekennen, de digitale wintersport die SSX heet heb ik nog nooit meegemaakt. Maar ja, ik zou en moest SSX3 reviewen van onze site bazen(Ok, geen reviewgames meer voor Paul S - RutgerK). Ik weet wel het een en ander van deel 1 en van SSX tricky, maar ik heb beide games nog nooit gespeeld. Dit wordt een nuchtere review, laat de Gluhwein dus maar thuis.

De basics Het draait in SSX 3 om een ding, een berg… DE berg. De ultieme snowboard berg. De bedoeling van de game is dat jij de held van die berg wordt. In 3 ‘peaks’ onderverdeeld biedt de berg je ook genoeg ruimte om te laten zien dat je het predikaat ‘Held’ ook echt waard bent. Dat worden weer mooie tijden voor de Extreme Sports freak. Het draait naast die berg ook om stunten en snelheid. Het gameplay systeem in de game is ook zo opgezet dat deze 2 dingen hand in hand samen gaan. Door wrede stunts uit te halen (daarover dadelijk meer) stijgt namelijk je boost meter waarmee je, je raadt het al, een tijdelijke boost kunt krijgen. Maar naast het functioneren als boost meter, geeft een volle meter je ook toegang tot de Uber en Super Uber moves. Hmm, ok, je bent net zo into deze game als ik was voor het schrijven van deze review? Laat me je dan uit leggen hoe je de game bestuurt… en wat al die vage termen betekenen. In SSX3 kun je stunten, en dat is (zoals eerder al vermeld) erg belangrijk. Door snelheid te maken en A ingedrukt te houden (waardoor je bukt) en weer los te laten (waardoor je springt) maak je air waarin je tricks kunt uit halen. Je kunt ook tricks uithalen terwijl je aan het sliden bent over rails, bankjes of boomstammen. Grabs (het vastpakken van je board) maak je met L en R, terwijl je spins e.d. uitvoert met je D-pad. Je kunt deze 2 trick soorten ook combineren en tweaken met B (je krijgt meer punten, maar heb het doel van die B knop nog niet ontdekt).
OK en geloof me, het maken van die tricks is te lame voor woorden (maar ik probeer het toch te verwoorden :P). Je neemt een aanloop (of aan-glij) je houdt A in totdat je bij de rand van de sprong bent. Je laat A los en drukt spastisch op een D-pad richting, L of R en B. Wat een schijt systeem. Echt te simpel dat het na een paar afdalingen al saai is. Je hoeft niets meer te doen dan de knoppen op tijd weer los te laten en je land bijna altijd goed… gelukkig maakt de C-stick (waarmee je nose- en tailslide achtige moves kan maken) nog iets goed, maar werken voor je punten zoals in 1080 is er niet bij… In mijn ogen is dit echt hét minpunt in deze game, dus op naar de pluspunten. Track design De tracks in SSX3 zijn duidelijk geïnspireerd op de levels van games als GTA3. Denk nu niet dat je snowboards moet gaan jatten of mede boarders in een ravijn moet zien te lanceren (al is dat laatste natuurlijk niet verkeerd, het is gewoon niet je doel). De overeenkomst zit hem in de vrijheid die je hebt. Want je kunt “gaan en staan” waar je wilt. Helaas zit hier wel een beperking aan, want de avontuurlijke boarder zal regelmatig een “off-track” melding op zijn scherm zien. Maar om die te krijgen moet je of heel slecht zijn (en constant in een ravijn landen) of goed je best doen om zo ver buiten de track te boarden dat de level designers dachten dat er toch nooit een speler zou komen. Maar toch, op sommige momenten krijg je de off-track melding iets te vroeg. Het nadeel van een snowboard game met vrijheid is dat je onderworpen bent aan de wetten van de zwaartekracht. Je kunt dan ook alleen maar naar beneden op een berg, de vrijheid komt dus ook (voor de lezers die het nog niet door hadden) doordat jezelf je weg naar beneden kunt kiezen. Hierdoor kun je iedere keer weer nieuwe routes vinden en nieuwe jumps maken. 't Is zelfs zo dat je jezelf kunt upgraden waardoor je hoger kunt springen en dus weer nieuwe paden kunt vinden.
De tracks zelf zijn echt enorm goed in elkaar gezet. De ene keer raas je langs een lading jumps en enkele tellen later scheer je door scherpe bochten heen. Dan toren je weer met een jump boven een paar flatgebouwen uit (sommige tracks lopen door steden heen) om weer te landen op een railing waar je soms wel 30 seconden overheen kunt grinden (natuurlijk doe je dit zo sierlijk dat je onderweg enkele malen overspringt op andere pipes of omgevallen bomen). De weg die je naar beneden aflegt vorm je op deze manier zo om, dat je een combo van de bergtop tot in het dal kunt maken! Alle tracks zijn verdeeld onder 3 bergtoppen en als je de meeste game types op een berg succesvol hebt afgerond, krijg je de mogelijkheid om van de top van de berg helemaal naar beneden te racen. Deze races zijn enorm vet en je doet er al snel 15 minuten over om helemaal beneden te komen!

Modes en conclusie

Modes en mogelijkheden De belangrijkste mode in de game is “Conquer the Mountain”. Hierin moet je een aantal sub-modes doorlopen die je toegang geven tot nieuwe mogelijkheden en soms een nieuwe bergtop om te veroveren. De soorten submodes worden hieronder toegelicht:

Freeride Board in alle vrijheid over een bergtop. Als je denkt dat deze mode een beetje zoetsappig genieten van het uitzicht is, dan heb je het mis. Onderweg kom je namelijk allerlei Big-Challenges tegen. Dat zijn opdrachten als het zoeken van ski spullen en een afdaling maken door alleen te grinden. Ze komen ook in 3 smaken, easy, medium en hard. Je verdient voor het uitvoeren van deze opdrachten geld, zoals bij alle sub-modes, waarmee je jouw karakter kunt aankleden of upgraden. Race De mode die waar iedereen zich iets bij kan voorstellen. Een race tegen andere boarders waarbij de snelste wint. Slopestyle In deze mode is het de bedoeling om zoveel mogelijk punten bij elkaar te sprokkelen. Dit doe je uiteraard door de vetste tricks uit te halen (en goed te landen). De boarder met de meeste punten wint. Super pipe Haal nog meer tricks uit, maar doe dit nu in een halfpipe. Big Air Sprokkel de meeste punten bij elkaar op een mini track met 3 enorme jumps. Rival Challenges Bewijs jezelf in een één-tegen-één duel met je rivaal. Deze zal je van tijd tot tijd uitdagen. Je snapt wel dat hem met z’n smoel in de sneeuw duwen een enorm opgewekt gevoel veroorzaakt. Dat is dus bijna de bedoeling. Win van hem in een race en je bent weer een stapje dichter in de richting van de ultieme SSX held.
Backcountry race en jam Afhankelijk van in welke mode je veel punten hebt gescoord krijg je weer een duel met je rival op het gebied van snelheid of tricks. Win je deze, dan krijg je toegang tot het ultieme event, waarover je hieronder meer leest. Peak event De ultieme race en trick uitdaging. Je rivaal vindt nog steeds niet dat z’n ego genoeg deuken heeft en nu moet je hem verslaan in een afdaling van de bergtop tot in het dal. Scoor veel punten of ben erg snel en hij zal met z’n staart tussen z’n benen wegrennen (of is dat misschien meer iets voor Donkey Kong Boarding?). Zoals je ziet is er genoeg te doen. Besef je ook dat deze modes gelden voor iedere berg! Je ziet wel dat samen met de multi-player mode, deze game je erg lang bezig houdt. Graphics De game bevat veel witte textures, maar naast de goed ogende sneeuwlandschappen board je ook door kleurrijke steden en grotten. Over het algemeen wordt alles goed afgewisseld. Sommige delen van tracks doen heel groot en wijds aan, terwijl andere stukken meer klein en hectisch zijn. De karakters zijn mooi uitgewerkt. Ze hebben allen herkenbare gezichten en een eigen stijl van kleding. Je kunt overigens die stijl ook zelf aanpassen. Tja, wat valt er verder nog over te zeggen. De graphics zijn niet briljant, maar wel erg mooi. Sound Met gelicenseerde muziek van verschillende stijlen bevat de game voor iedereen wel herkenbare tunes. Van ‘Felix the House Cat’ tot ‘Junkie XL’ komen er genoeg leuke nummers voorbij die je zullen boeien. De geluidseffecten zijn ok. Ieder karakter heeft ook een eigen voice actor, en ze praten regelmatig. Nadeel is wel dat je ook regelmatig dezelfde uitspraken hoort. De hele soundtrack van SSX3 is ook (net zoals bij GTA3) in de vorm gegoten van een radio station, een af en toe irritante DJ vind het ook erg leuk om te vertellen over je prestaties (ook als je die nog niet hebt geleverd, ach ja, sommige DJ’s zijn ook ver van goed ingelicht), dit is wel leuk in elkaar gezet.
Conclusie De game is erg leuk om te spelen. Nodig een paar vrienden uit en speel de multi-player of probeer elkaars scores te overtreffen en je hebt gegarandeerd een avond plezier (en een tijd lang zeurende vrienden: “Wanneer gaan we weer SSX3 spelen?”). De game is snel op te pakken en biedt enige diepte, al vind ik het trick systeem nog te droog. Je hoeft niet te werken voor een draai van 1080 graden. Gewoon een knopje lang genoeg in houden voldoet. De game ziet er verder goed uit, klinkt ook goed en biedt uren speelplezier met zijn legio aan modes. 1080 of SSX3, wat voor jou een betere game is, is moeilijk te zeggen. Ik heb zelf 1080: Avalanche ook niet gespeeld en kan je dus moeilijk adviseren. Ik heb me in ieder geval vermaakt met SSX3 en weet zeker dat ik dat met 1080 ook had gedaan. Met SSX3 doe je, ook zonder snowboard ervaring en interesse, in ieder geval geen miskoop.

N1 Score: 8.4

+

-

Gekoppelde games

SSX3: Out Of Bounds (Nintendo GameCube)