[Review] Geschreven door Daan op 2012-11-24 23:06:08

Disney Epic Mickey: Power of Illusion

Twee jaar geleden brachten Warren Spector en zijn team bij Junction Point Studios een uniek project naar de Wii: Disney Epic Mickey. Het betrof hier een kijk op de vergeten tijdperken van Walt Disney, waarin de hoofdrol was weggelegd voor Mickey Mouse in een platformavontuur. In de game werden oude concepten als Disney Land-ritten en vergeten tekenfilmpersonages in het zonnetje gezet en op moderne wijze verwerkt in een game die vooral draaide om het gebruik van verf en verfverdunner. Hoewel Warren Spector toegang had tot het volledige Disney-archief ter inspiratie, deed hij na de release van het Wii-deel een interessante uitspraak: hij wilde graag de wereld van vergeten Disney-spellen onder handen nemen, omdat hij vond dat deze categorie niet sterk vertegenwoordigd was. Het gevolg was de aankondiging van Disney Epic Mickey: Power of Illusion voor de Nintendo 3DS. Gemaakt door de mensen van Dreamrift Studios, waarvan sommige werknemers eerder hebben gewerkt aan de Nintendo DS-game Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure, moet Power of Illusion een spiritueel vervolg worden op Castle of Illusion Starring Mickey Mouse, een zeer geliefde SEGA Mega Drive-klassieker. Gezien Castle of Illusion Starring Mickey Mouse door velen als één van de beste Disney-spellen ooit wordt gezien, was de druk voor Dreamrift vanaf de eerste minuut hoog. Is hier op goede wijze mee omgegaan of is men er aan onder door gegaan? Je leest het hier in de review van Disney Epic Mickey: Power of Illusion voor de Nintendo 3DS. Mickey vs. Mizrabel In Disney Epic Mickey: Power of Illusion draait het verhaal volledig om Mickey Mouse en de gemene heks Mizrabel. Mizrabel was eerder al de slechterik in Castle of Illusion op de SEGA Mega Drive, maar keert nu terug in dit Nintendo 3DS-deel voor meer onheil. De heks is in dit verhaal samen met haar kasteel langzaam in de vergetelheid geraakt, waardoor ze in Wasteland is beland. In dit land hebben vergeten attracties, onderdelen en personages uit het Disney-universum een thuis gevonden hebben. Mizrabel wil hier weg en bedenkt een plan om uit het diepe dal te komen. Ze wil geliefde personages, die zich nog niet in Wasteland bevinden, opsluiten in Castle of Illusion en daarna de ''Heart Power'' van ze afnemen. Deze Heart Power is wat personages als het Beest of Peter Pan nodig hebben om niet in de vergetelheid te belanden. De boze heks wil deze kracht allemaal voor haarzelf, maar Oswald, het konijn dat de slechterik betrof in Disney Epic Mickey voor de Wii, krijgt al aardig snel lucht van de zaak. Hij neemt dan ook contact op met Mickey en zonder een moment na te denken komt de muis met de ronde oren gewapend met verf en verfverdunner naar Wasteland. Nu is het aan Mickey om de personages te redden uit het kasteel en uit te vinden wat Mizrabel nog meer bekokstoofd heeft. Platformen en verfen Disney Epic Mickey: Power of Illusion voor de Nintendo 3DS is een rasechte platformer waarin van links naar rechts allerlei levels moeten worden uitgespeeld waarbij zo nu en dan een puzzeltje moet worden opgelost. Je bestuurt Mickey met de Circle Pad of met de vierpuntdruktoets en beide manieren werken even goed. Door de B-knop in te drukken, kun je springen en hoe langer je de toets vasthoudt, hoe groter de sprong wordt. Dit springen is even wennen: soms lijkt het alsof Mickey wat onnatuurlijk zweeft, wat mensen kan afschrikken. Het werkt over het algemeen echter naar behoren en belemmert je niet in de gameplay. Wanneer je de B-knop twee keer achter elkaar indrukt, voert Mickey een stomp-beweging uit. De stomp zal voor fans van Castle of Illusion gelijk goed aanvoelen, want hij is gelijkwaardig aan de beweging uit dat avontuur. De geluidseffecten zijn daarbij zelfs één op één nagemaakt wat gelijk een goede sfeer zet. Disney Epic Mickey: Power of Illusion zit vol met dit soort leuke knipogen naar vervlogen gametijden. Een nieuw onderdeel in Power of Illusion is de toevoeging van verf en verfverdunner, hetgeen afkomstig is uit de Wii-game Disney Epic Mickey. Net als bij de Wii-versie gebruik je deze opties om objecten in de omgevingen te laten verschijnen of te laten verdwijnen. Dit doe je door middel van het touchscreen op de Nintendo 3DS, waar je in normale instanties een kaart zult vinden. Door op plekken van de kaart te drukken met de stylus, krijg je een minigame voorgeschoteld. Hierin moet je de omlijning van een personage of een object tekenen waarna je beoordeeld wordt op je ambacht. Een beter resultaat zorgt ervoor dat je meer verf en verfverdunner tot je beschikking hebt, waardoor een goede inzet loont. Doe je het goed, dan verschijnt het voorwerp of het personage in de spelwereld. Doe je het fout, dan moet je alles zo snel mogelijk weer uitgummen en verlies je snel voorraden. Wanneer je verf en verfverdunner op zijn, zul je al het harde werk over moeten doen en dat is soms een bittere pil. Het is hiermee de eerste paar keer leuk om de omgeving op deze wijze te beïnvloeden, maar wanneer blijkt dat je dit bijna elke twee minuten op dezelfde wijze moet doen, begint het al gauw te vervelen. Het voelt traag aan en breekt de game op een onprettige wijze op. Gezien de verf ook nog eens wordt gebruikt voor ammunitie tegen vijandig vuur, zul je regelmatig gedwongen moeten schuilen na de minigame, omdat al je verf op is. Op deze wijze vult de verf zich dan weer langzaam op, maar hierdoor valt de gameplay compleet dood. Het spel maakt het geheel nog een beetje goed door de verf en verfverdunner ook in te zetten in een aantal puzzelsituaties, waarin timing en strategie doorgaans belangrijk zijn. Dit zijn dan ook de momenten waar Disney Epic Mickey: Power of Illusion het van moet hebben, maar deze komen relatief gezien weinig voor.

Een uiterst kort avontuur Een groot probleem van Disney Epic Mickey: Power of Illusion is de lengte van het spel, wat uiteindelijk niet verder reikt dan zo'n vier uur. Het geheel bevat slechts drie werelden, waaronder het Londen uit Peter Pan en Agrabah uit Aladdin. Elke wereld bevat slechts drie of vier levels, met drie baasgevechten die de spelduur nog wat verlengen. Mocht je een goede gamer zijn, dan is er geen twijfel over mogelijk dat je het spel in een enkel dagdeel zou kunnen uitspelen. Het kunnen herspelen van de levels voor andere eindes is dan een slap excuus om meer uit het spel te halen. Gelukkig biedt het spel ook een andere reden om de levels opnieuw te spelen, die wel meer de moeite waard is. Tijdens het reizen in de verschillende levels zul je diverse Disney-personages tegenkomen. Deze zul je vervolgens bevrijden en welkom heten in het fort van het kasteel. Ieder bevrijd personage heeft dan een eigen kamer in het fort, waar je met ze kunt praten. Vaak leidt dit tot het vragen om een gunst, waardoor je een sidequest kunt starten. In het geval van bijvoorbeeld het Beest betekent dit dat je Lumière moet vinden, die ergens in een oud level verstopt zit. Door terug te keren naar zo'n level en de opdracht te vervullen, maak je de personages gelukkig. Dit levert Heart Power op, hetgeen volgende levels ontgrendelt. Echter, je vindt deze Heart Power ook in de gewone levels, waardoor de sidequest geheel optioneel blijven. Het is echter aan te raden om alle verzoeken aan te nemen, want je verlengt de spelduur er tot een totaal van zo'n zes uur mee. Daarnaast word je extra beloond met upgrades voor Mickey, zoals meer verf of meer levens, en krijg je hulp van personages in je avontuur. Het zijn leuke concepten, maar ze voelen als een deceptie wanneer blijkt dat het geheel hoe dan ook snel voorbij is. StreetPass- of SpotPass-functies hadden er nog iets leuks mee kunnen doen, maar ook dit is helaas niet het geval: deze ontbreken volledig. Graphics en geluid Grafisch ziet Disney Epic Mickey: Power of Illusion er strak uit op de Nintendo 3DS en dit heeft alles te maken met de handgetekende omgevingen. Ontwikkelaar Dreamrift laat zien dat ze als geen ander weten hoe ze interessante games maakt met 2D pixel art en hoe je met een 16-bit-achtige stijl de juiste noot kunt raken. De stijl van de levels zijn daarbij sterk overeenkomend met de filmversies en dit geeft alles een sfeer van herkenning en genot. Het 3D-effect is daarnaast in duidelijke mate aanwezig met verschillende lagen op het scherm.

De muziek komt van goede huize en het duurt niet lang voordat je bepaalde tunes begint te herkennen. Het spel opent zelfs met een remix van Castle of Illusion, waardoor Power of Illusion de goede trend voortzet met muziek die geïnspireerd is op diverse Disney-games en films. De muziek is nooit irritant en is daarmee meer dan prima. Conclusie Disney Epic Mickey: Power of Illusion is helaas lang niet zo goed als zijn inspiratiebron Castle of Illusion Starring Mickey Mouse. In plaats daarvan is het een redelijke platformer geworden met leuke concepten die niet altijd even goed uit de verf komen. Vooral het tekenen op het touchscreen gaat snel vervelen en het ontbreekt aan een degelijke hoeveelheid creatieve puzzels. Daar komt nog eens bij dat het spel in zo'n vier uur is uit te spelen, wat het geheel een zeer vieze nasmaak meegeeft. De extra sidequests met allerlei hedendaagse Disney-personages, die het geheel opkrikken naar zo'n zes uur, kunnen het spel dan niet meer redden. Gelukkig is de presentatie dankzij de handgetekende beelden wel erg goed, waardoor het spel in ieder geval een lust voor het oog is. Dat rechtvaardigt echter niet de adviesprijs van €39,99, waardoor de game alleen interessant wordt wanneer hij in de budgetbakken ligt. In dat geval is het zeker de moeite waard om het kasteel met een bezoek te vereren, al is het maar om wat nostalgie op te snuiven.

N1 Score: 5

+ ["Redelijk platformavontuur","Veel nostalgische momentjes","Mooie presentatie"]

- ["Verven wordt snel saai","Mickey lijkt soms te zweven bij sprongen","Levels moeten herspelen in sidequests niet altijd leuk","Weinig creatieve puzzels","Belachelijk kort met zo'n vijf uur aan gameplay","Geen StreetPass","Geen SpotPass"]

Gekoppelde games

Disney Epic Mickey: Power of Illusion (Nintendo 3DS)