[Review] Geschreven door Quint op 2012-11-28 07:44:00

ZombiU

Het was de E3 van 2011 toen Ubisoft de game Killer Freaks From Outer Space aankondigde voor de Wii U. Het spel zat nog in een vroeg stadium en draaide om het neerknallen van gemuteerde konijnen in een griezelachtig Londen. In de loop van de ontwikkeling zijn de gemuteerde konijnen vervangen door zombies en werd de naam van de game omgedoopt tot ZombiU. De setting bleef gelijk evenals het genre: een first-person survival horror. Gezien dit type games niet vaak voorkomt, het een nieuwe IP betrof van Ubisoft en vanwege het feit dat het een launchtitel zou worden voor Nintendo's nieuwste console, gooide ZombiU al vanaf de aankondiging hoge ogen. Daar kwam nog eens bij dat Ubisoft het spel diverse keren behandelde als het paradepaardje van haar Wii U line-up en dat Nintendo een duit in het zakje deed door het spel te gebruiken in haar eigen Wii U promotie-filmpjes. Nu is de grote vraag: is de hype terecht geweest of betreft ZombiU de 'Red Steel van de Wii': leuk geprobeerd, maar het kon vele malen beter? Je leest het in deze review!

Prepper prepareert de Prepper-Pad ZombiU vindt plaats in Londen vlak na de uitbraak van een gemeen virus dat zo goed als de gehele populatie heeft veranderd in een zombie. De wereld lijkt te vergaan, maar gelukkig is er nog een aantal overlevenden te vinden in de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk dat een laatste beetje hoop geeft voor de mensheid. Een moraalridder genaamd Prepper gaat op zoek naar deze overlevenden en leidt ze een metrostation binnen dat fungeert als schuilplek. Je schrikt hier als speler wakker waarna je al gauw de beschikking krijgt over de 'Prepper-Pad': een in-game Wii U GamePad dat binnen het verhaal voor jouw overleving moet zorgen. Prepper is nergens te bekennen, maar verspreidt via het speakertje van je Wii U GamePad vrij doorgrondend advies over hoe hij denkt dat je in leven kunt blijven. Hij rust je uit met een cricket bat, wat al gauw je steun en toeverlaat blijkt, en stuurt je op pad om allerlei missies uit te voeren zoals het zoeken naar andere overlevenden, het vinden van benzine of simpelweg het krijgen van nieuwe wapens of ammunitie. In ZombiU draait alles om het zo lang en efficiënt mogelijk in leven te blijven. Het spel wrijft het er niet voor niets in door bij te houden hoe lang je het volgehouden hebt totdat je (opnieuw) het loodje legde. WAAAAAAARGH! De eerste uren van ZombiU zijn één van de meest intense uren in de geschiedenis van gaming. Londen heeft nog nooit zo grauw gezien, je Prepper-Pad stelt nog weinig voor en je hebt zo goed als geen wapens of ammunitie om de zombies mee te lijf te gaan. En het wemelt van de zombies. Hierdoor ben je vooral aangewezen op je cricket bat die je met de schouderknoppen van de Wii U GamePad hanteert. Je maakt aanstalten om te meppen met de linkerschouderknop om vervolgens met de rechter een flinke klap uit te delen. Moet je meerdere zombies tegelijk weerstaan en heb je wat ruimte nodig, dan volstaat een druk op enkel de rechterschouderknop om het gespuis van je af te duwen. Mocht het je allemaal te veel worden, dan kun je door de linker analoge stick in te drukken ook nog hard wegrennen. Met deze besturing moet je in feite de gehele game uit kunnen spelen, ware het niet dat de zombies je het niet alleen moeilijk maken, maar je ook de stuipen op het lijf jagen. Met een simpele zaklamp dwarrel je door allerlei donkere ruimtes waarbij de game het je ontzettend benauwd maakt door te allen tijde de uithoeken van je beeldscherm te vervagen. Hierdoor heb je constant het idee dat je net niet alles ziet, wat een beklemmend gevoel meegeeft. Dit wordt alleen maar erger wanneer je in catacomben of rioleringen rondloopt, waarbij je visie daadwerkelijk gelimiteerd wordt tot een simpel rondje dat je zaklamp creëert. Een verschijning van een door het spel tactisch geplaatste zombie resulteert dan regelmatig niet alleen in geschreeuw van het game-personage, maar ook in een schrikmoment voor jou als speler. Ik heb mezelf er meerdere malen op betrapt dat ik iets uitslaakte van angst en zelfs een meter met mijn bureaustoel naar achter deinsde van de schrik. Heerlijk, nietwaar?

Een helse uitdaging Tot dusver lijkt ZombiU echter niets meer te bieden dan de gemiddelde survival horror game, maar daar komt dan ook de aap uit de mouw. De Wii U GamePad wordt niet alleen gebruikt als in-game vervanging van de Prepper-Pad, maar kent ook een dubbele functie als rugzak. Hierdoor kun je gemakkelijk met één blik je zes belangrijkste spullen bekijken op je Wii U GamePad en werkt het wisselen tussen items zonder enige problemen. Denk echter niet dat je de tijd krijgt om de rest van je inventory in alle rust te bekijken, want wanneer jij door je spullen zit te neuzen, gaat het spel op tv gewoon door. Het geeft een ongekende spanning mee wanneer je je gamepersonage in zijn tas ziet rondkijken terwijl de camera een duidelijk standpunt inneemt om te laten zien waar er eventueel een zombie kan verschijnen. Mocht dit het geval zijn, dan is het de bedoeling om zo snel mogelijk je tas dicht te klappen en korte metten te maken met het monster. Dit gebeurt zo talloze keren, waardoor je nooit echt het idee hebt dat je ergens veilig zit of rustig adem kunt halen. ZombiU voelt hiermee in de eerste uren aan als een bijzonder intense rollercoaster-rit. Geen enkel hoekje voelt prettig om te passeren en elke zombie lijkt een helse uitdaging, laat staan twee of drie tegelijk. Deze spanning heeft ook alles te maken met het gegeven dat wanneer je dood bent, je ook echt dood bent. Je zult dan wederom beginnen in je schuilplek als nieuwe recruit van Prepper, waarna je terug zult moeten gaan naar de plek waar je eerder je laatste adem uitblies. Dit is bijzonder belangrijk, want je vorige personage is omgetoverd tot zombie en draagt nog al je oude spullen met zich mee. Had je bijvoorbeeld veel healthpacks en geweren tot je beschikking, dan is het echt even slikken om weer met enkel een cricket bat en een geweer met zes kogels op pad te moeten. Het geeft dan ook een uitzonderlijke voldoening wanneer je de oude jij hebt vermoord en zijn rugzak hebt leeggeroofd. Lukt dit niet en leg je het loodje voordat je jouw vorige personage hebt bereikt, dan ben je al je spullen kwijt en kun je helemaal opnieuw beginnen met het zoeken naar goede wapens. Dit soort frustrerende momenten kunnen met enige regelmaat voorkomen en dat maakt ZombiU bijzonder pittig. Het is een game die bedoeld is voor doorzetters en voor mensen die houden van een uitdaging, want ook het kunnen saven is schaars. Het past allemaal bij de zenuwslopende sfeer van de game en dat maakt ZombiU juist zo uniek en mooi.

Wegebbende spanning Op een gegeven moment ebt de spanning in de game echter wat weg doordat je steeds behendiger wordt in het meppen met je cricket bat en je diverse nieuwe dingen kunt toevoegen aan je arsenaal. Zo beschik je op den duur over diverse shotguns, automatische vuurwapens en accessoires als mijnen, flares en molotov cocktails, wat je een zelfverzekerder gevoel meegeeft. Kogels blijven echter ontzettend schaars, waardoor het niet bepaald slim is om je magazijn leeg te knallen op een willekeurige, eenzame zombie. Zeker niet wanneer je je bedenkt dat schoten andere ondoden wakker schudden en je er zo binnen no-time meerdere op je dak hebt. De updates van de Prepper-Pad zijn de grootste boosdoener voor het afnemen van de spanning. Zo beschik je op een gegeven moment over een automatische radar, waardoor je binnen een bepaalde straal altijd op de Wii U GamePad kunt zien of er zombies in de buurt zijn. Een handjevol scripted momenten valt hier buiten, maar anders dan dat geeft dit een veel geruststellender gevoel mee in je avontuur. Dat is echter niet wat de meeste survival horror-liefhebbers willen, waardoor dit een knelpunt kan zijn. Ook de mogelijkheid om alles in je omgeving te scannen, zorgt ervoor dat alles een stuk gemakkelijker gaat. Op deze manier kun je de bewegingen van bepaalde zombies bijhouden en kun je van een afstand zien of er ergens ammunitie te vinden is. De toepassing hiervan is echter erg goed bedacht en werkt perfect: door je Wii U GamePad omhoog te houden en op de L-knop te drukken, scan je de omgeving en verschijnt de informatie zo op je tweede scherm. Ook hier gaat het spel gewoon door op de tv, waardoor je altijd op je hoede moet zijn. De game compenseert het gemak van de speler na de verschillende Prepper-Pad updates door over het algemeen meer zombies in te zetten, maar de spanning zoals die in het begin aanwezig was, zal niet meer terugkomen. Moeilijk blijft het echter tot het bittere eind en daar doet de Survival Mode nog een schepje bovenop. In deze modus krijg je maar één leven voor het gehele singleplayer-avontuur, wat haast onmogelijk lijkt. Het is dan ook niet zo gek dat slechts één speler deze modus sinds de Amerikaanse release, hetgeen op het moment van schrijven tien dagen geleden is, heeft uitgespeeld.

Genoeg afwisseling Naargelang je avontuur vordert, weet ZombiU genoeg afwisseling te bieden om het geheel interessant te houden. Zo worden er diverse verschillende zombies geïntroduceerd, waaronder zombies met een helm, zombies die exploderen bij aanraking, zombies die gif kunnen spuwen en zombies die in brand staan. Zeker wanneer ze in een meute op je afkomen is het zaak je wapens aan te passen aan het type zombie om op die manier zo effectief mogelijk om te gaan met je ammunitie. Ook het verhaal neemt interessante twists waarbij de lijn tussen goed en kwaad niet altijd even duidelijk is. Tevens kennen de missies een prettige variatie: de ene keer loop je in een bizar onheilspellende kindercrèche rond, inclusief kippenvelgevende kinderspeelgoeddeuntjes, terwijl je de andere keer in een indrukwekkend Buckingham Palace een dokter helpt met het maken van een medicijn tegen het zombievirus. Ook qua upgrades en extra's heeft het spel meer dan genoeg te bieden. Zo kun je je wapens upgraden qua vuurkracht en vuursnelheid, beschik je op een gegeven moment over de mogelijkheid om sloten te kraken met een handige Wii U GamePad-toepassing, vind je vele extra's zoals kranten en brieven die achtergrondinformatie bieden over het verhaal, en heb je ineens de mogelijkheid om jezelf te barricaderen met opnieuw een handige Wii U GamePad-toepassing. Tel hier de grote hoeveelheid verschillende wapens en accessoires bij op en je hebt genoeg om jezelf gedurende het zo'n twaalf uur durende singleplayer-avontuur zoet te houden.

Een gemixte presentatie Op het gebied van de presentatie doet ZombiU hele goede dingen, maar helaas ook hele slechte dingen. Over het algemeen is de sfeer ongekend: alles werkt zeer beklemmend en laat je op het puntje van je stoel zitten. Grafisch is de game een hele flinke vooruitgang op welke Wii-game dan ook, maar mensen die mooie Xbox 360- of PS3-graphics als standaard hanteren, kunnen wat teleurgesteld zijn. Dit is vooral te wijden aan het gebrek aan detail op sommige gebieden. Zo heb je verschillende voorwerpen en objecten die enkel fungeren als afbakening van je pad en daarmee niet beïnvloedbaar zijn. Het kan dan frustrerend en suf aanvoelen wanneer je op een gloednieuwe console wordt tegengehouden door een afvalzak of stoel die zogenaamd onzichtbare muren moeten vormen. Er zijn echter nog meer dingen die afdoen aan de perfecte survival horror-ervaring. Zo kom je ontzettend vaak exact dezelfde zombie tegen en gebeurt het meer dan eens dat er meerdere zombies tegelijkertijd precies dezelfde animaties tonen. Daar komt nog eens bij dat niet alle animaties even soepel zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een zombie slaat terwijl hij op een trap staat, zul je vaak zien dat hij op onnatuurlijke wijze naar boven glitcht. Ook is het wel eens voorgekomen dat een zombie zijn hoofd wegviel in een omgevingselement of dat een zombielichaam voor de helft in een muur verdween. Daarbij is het vrij schaamteloos te noemen dat Ubisoft sommige omgevingen letterlijk één op één meerdere keren inzet, terwijl het binnen het verhaal compleet andere locaties moeten zijn. Dat het dan een verbloeming van laadschermen betreft, is geen excuus. Het is niet alleen storend, het is ook nog eens ontzettend verwarrend.

Iets anders wat regelmatig vraagtekens oplevert, zijn de momenten waarop het spel zonder goede reden besluit om deuren die eerder gewoon toegankelijk waren, in het heetst van de strijd te vergrendelen. Hetzelfde geldt voor shortcuts die normaal altijd inzetbaar zijn vanaf je schuilplaats, maar tegen het einde van de game opeens niet meer werken. Het spel dwingt je dan een bepaalde route te nemen, waardoor alles vaak net wat langer duurt dan je zelf zou willen. Negen van de tien keer word je dan verplicht een compleet gebied af te struinen dat je al eens hebt bezocht, wat dan ook nog eens geen enkele verandering kent behalve nieuwe hordes van dezelfde zombies. Dit verplichte backtracken geeft het geheel dan al gauw een zuur nasmaakje. Qua geluid doet ZombiU goede zaken: de zombies klinken overtuigend eng, de muziek zet fenomenaal de sfeer neer en het gebruik van de speaker in de Wii U GamePad is erg sterk ingezet. Het enige minpunt op dit gebied betreft de herhalende kreten van je personage wanneer deze slaat met de cricket bat. Vooral bij mannelijke personages klinkt het allemaal hetzelfde: bij vrouwen klinkt het hysterische geschreeuw dusdanig zorgwekkend, dat dat wat minder gauw verveelt. ZombiU beschikt verder over een Nederlandstalige ondertiteling, indien gewenst, maar stelt op dit gebied verschillende keren teleur. Zo wordt er regelmatig naar vrouwelijke zombies gerefereerd met 'hem', staat er bij een deur meer dan eens "Ga naar buiten", terwijl je dan juist naar binnen gaat, en komt het wel eens voor dat de ondertiteling de gesproken tekst simpelweg niet goed bijhoudt. Daarnaast spreekt een woord als "Loot" toch meer tot de verbeelding dan "Plunder" wanneer je een zombie kaalplukt.

Online-ondersteuning en Uplay ZombiU's singleplayer-avontuur kan in zijn totaliteit gespeeld worden terwijl men verbonden is met de Ubisoft-servers, waardoor je in staat wordt gesteld om berichten te sturen naar andere ZombiU-bezitters. Dit gebeurt in de vorm van symbolen, waardoor spelers elkaar bijvoorbeeld kunnen waarschuwen over gevaar of kunnen attenderen op nieuwe wapens of ammunitie. Deze teksten zie je dan verschijnen in je eigen avontuur, zonder dat een andere speler fysiek aanwezig is in de game. Volgens de Amerikanen is dit dé manier om de singleplayer van ZombiU te beleven, maar wij hebben dit helaas niet kunnen testen gezien de Europese servers op het moment van schrijven nog niet online zijn. ZombiU ondersteunt ook Uplay met bijbehorende achievements, maar ook dit hebben wij helaas niet kunnen testen vanwege het ontbreken van een internetconnectie. Het is echter makkelijk na te gaan dat dit achievement-systeem voor een prettige motivatie zal zorgen voor de liefhebbers en de anderen er geen kwaad mee doet. Multiplayer Naast een singleplayer-avontuur biedt ZombiU ook nog een multiplayer voor twee spelers. Deze modus kan het beste omschreven worden als een mix tussen Tower Defense en Real Life Stratego en is verrassend leuk. De Wii U GamePad-speler neemt hier de rol op zich van Koning Boris, een personage uit het singleplayer-avontuur, en ziet een bovenaanzicht van een level. De speler met de Wii Remote speelt zoals dat gebeurt in de singleplayer en ziet alles vanuit het first-person aanzicht. Het is dan voor beide partijen de bedoeling om een aantal vlaggen voor een bepaalde hoeveelheid seconden in bezit te houden, waarna men een punt scoort. De Wii Remote-speler doet dit door simpelweg bij een vlag te staan, terwijl de Wii U GamePad-speler zich alleen maar bezig houdt met het tactisch kopen en plaatsen van zombies. Op het touchscreen kunnen de verschillende zombies uit de singleplayer gekocht worden voor een aantal munten. De ene zombie is bijvoorbeeld zwak, maar nodig om vlaggen te veroveren en daarom duur, terwijl de ander juist goed kan vechten, maar verder geen andere functie kent en daarom goedkoop is. De uitgegeven munten worden langzaam bijgevuld, waardoor er steeds weer nieuwe zombies gekocht kunnen worden. De Wii Remote-speler moet met deze zombies afrekenen door ze neer te slaan of neer te knallen. Het geheel wordt hierbij verrassend spannend en tactisch, waarbij de gameplay erg goed is gebalanceerd, ondanks dat de twee spelers totaal verschillende dingen doen. Op deze wijze kan er stiekem nog vele extra uren in ZombiU worden gestopt, wat een hele aangename verrassing is. Hetgeen echter wel een jammerlijk gemis is, is dat de multiplayer niet online kan worden gespeeld. Het had zich hier meer dan prima voor geleend.

Conclusie ZombiU is een zeer goede third party launchtitel voor de Wii U. Het spel kan dankzij zijn zeer hoge spanningsboog en moeilijkheidsgraad worden geplaatst tussen de meest intense survival horror-games ooit en dat mede dankzij de slimme en goede toepassingen van de Wii U GamePad. Jammer genoeg ebt de spanning op den duur wat weg, maar wellicht is dat voor sommigen juist een opluchting bij een rollercoaster-ervaring als dit. Ook de multiplayer voor twee spelers is verrassend leuk waardoor er na het uitspelen van de singleplayer nog vele uurtjes in ZombiU kan worden gestoken. Echter, er zijn ook een paar flinke missers te bespeuren en dat vooral op het gebied van de presentatie. De ervaring wordt aanzienlijk omlaag gehaald door de gekopieerde zombies en omgevingen, de vreemde bugs, de soms wat rare design-keuzes, de statische objecten en de herhalende kreten van de personages. Toch blijft ZombiU met weinig moeite overeind staan als een zeer goede survival-horror, wat heel veel belooft voor een eventueel vervolg. Zelfs al mocht die niet komen, dan bega je als horror-liefhebber en Wii U-bezitter zeker geen miskoop met ZombiU.

N1 Score: 8.2

+ ["Voor het grootste deel een ijzersterke survival horror","Oprecht eng","Goede en slimme toepassingen van de Wii U GamePad","Erg pittig","Genoeg variatie in gameplay dankzij vele wapens en upgrades","Een verrassend leuke multiplayer"]

- ["Spanning ebt op den duur wat weg","Vreemde bugs","Gekopieerde vijanden en omgevingen","Soms wat rare design-keuzes","Multiplayer kan niet online"]

Gekoppelde games

ZombiU (Wii U)