[Review] Geschreven door Daan op 2012-12-06 18:33:08

Paper Mario: Sticker Star

Het afgelopen jaar heeft ontwikkelaar Intelligent Systems zeer sterke producten afgeleverd die bij het publiek veel bekijks trokken. Zo kon Japan in april genieten van Fire Emblem: Awakening voor de Nintendo 3DS en werden we in Europa onlangs getrakteerd op de Nintendo 3DS eShop-game Fallblox, die wij beoordeelden met een 9.3 in onze review. We wachtten echter met smart op een andere Nintendo 3DS-titel die we meer dan twee jaar geleden voor het eerst zagen tijdens de E3. Het ging hier om Paper Mario: Sticker Star, het officieuze vierde deel in de RPG spin-off reeks. De ontwikkelaar wilde in eerste instantie terug naar de opzet van Paper Mario: The Thousand-Year Door voor de Nintendo GameCube, maar Shigeru Miyamoto stak daar een stokje voor. De game-goeroe eiste een vernieuwend spelprincipe in het welbekende Mushroom Kingdom en zo ontstond het idee om met stickers aan de slag te gaan in de RPG-reeks. Is dit een meerwaarde gebleken of kunnen we dit spel als een propje papier in de prullenbak gooien?

Een dun verhaal Het verhaal van Paper Mario: Sticker Star opent op de avond van het Sticker Festival, waar het verschijnen van de Sticker Comet wordt gevierd. De Sticker Comet kan verschillende wensen in vervulling laten gaan, zolang je het als wenser zeer diep verlangt. Dit maakt het evenement interessant voor Bowser, die altijd één grote wens lijkt te hebben: het kidnappen van Princess Peach. Hij probeert de Star Comet te grijpen, maar deze breekt in zes delen, waarvan Bowser er één krijgt. Deze delen worden de Royal Stickers genoemd en staan bekend om hun magische krachten. De rest van de stickers komen in de handen van diverse oude en vertrouwde Mario-schurken, zoals een grote Goomba en een Blooper. Aan Mario de taak om iedere vijand kort en klein te slaan en de stickers veilig te herbergen in een speciaal stickeralbum. Het grote probleem met het verhaal in Paper Mario: Sticker Star is dat het erg vergelijkbaar is met een regulier Mario-avontuur. Het verhaal neemt hiermee een achtergrondpositie in naargelang het avontuur vordert, wat in schraal contrast staat met de vrij diepgaande verhaallijnen van de vorige Paper Mario-games. Daar komt nog eens bij dat alle personages die je tegenkomt tijdens de reis uit voornamelijk Super Mario World komen, waardoor verrassingen op dat gebied uitblijven. De vorige delen pakten dit veel beter aan en lieten je zelfs partneren met geheel nieuwe personages om zo je avontuur aantrekkelijker te maken. Dat is in Paper Mario: Sticker Star volledig van de baan: je zult het enkel met je metgezel Kirstie moeten doen. Kirstie is een stickerfee, die bemand is met de taak om de Royal Stickers koste wat kost te verdedigen. Deze sidekick is over het algemeen goed te pruimen, maar soms kan ze je ook behoorlijk frustreren met oppervlakkige en soms zelfs neerbuigende opmerkingen. Een goed voorbeeld is de uitspraak "je had het beter kunnen doen" na een gevecht. In een doorgaans vrolijk getinte game komt zoiets dan wat vreemd over.

Overworld Compleet nieuw in Paper Mario: Sticker Star is dat alle progressie verloopt via een wereldkaart, waarop je constant van level naar level reist. Dit brengt zowel positieve als negatieve aspecten met zich mee. De korte levels en de structuur van het spel maken dit een perfecte handheld game, zodat je onderweg een portie kunt spelen en al snel een bevredigend gevoel krijgt. Het geeft de wereld van Sticker Star ook een meer open gevoel, een punt dat in andere games zeker ontbrak. Echter, aan de andere kant zorgt de structuur ervoor dat de levels niet als één grote wereld aanvoelen, waardoor het spel wat charme verliest. Niet alles staat met elkaar in verbinding, waardoor je soms het gevoel hebt dat je daadwerkelijk level na level aan het spelen bent in plaats van één groot avontuur. Vechten met stickers Paper Mario: Sticker Star draait volledig om het verzamelen en het verkrijgen van de juiste stickers. Deze maken volledig plaats voor de RPG-elementen, waardoor zaken als het upgraden van skills of het verhogen van levels geen deel meer uitmaken van de gameplay. De stickers vind je door vijanden te verslaan, puzzels op te lossen, door ze te kopen in speciale winkels of door simpelweg de levels af te speuren. Je stickers zijn de battle commands uit de eerdere games en dit maakt het managen van deze stickercollectie belangrijk. Zeker gezien je elke sticker maar één keer kunt gebruiken voordat deze verdwijnt, is het zaak om goed na te denken over je keuzes. Dit zorgt voor een prettige diepgang in de gevechten die samen met de elementen uit de vorige Paper Mario-games, zoals het moeten hebben van de juiste timing en het aanschouwen van speelse animaties, voor heel wat plezier kan zorgen. Er is tevens een hoop variatie te vinden in de stickers, waardoor je qua aanvallen niet zo snel verveeld zult raken. Zo kun je de vertrouwde wasbeerstaart, een vuurbloem of speciale springschoenen verkrijgen die ieder voor een andere actie staan tijdens een gevecht.

De grote valkuil zit hem echter in het missen van een goede beloning na het succesvol afsluiten van de strijd. Doordat je niet langer kunt levelen, kun je je afvragen waarom je dure stickers, die je net heb gekocht, zou willen gebruiken tegen bijvoorbeeld een stelletje Goomba's. De enige beloning die je ervoor terugkrijgt is een aantal nieuwe, doorgaans zwakke stickers, of munten waar je, jawel, stickers voor kunt kopen. Hierdoor ruil je voor je gevoel een beter item in voor een slechter item, hetgeen de motivatie in het spel uit balans brengt. Dit is een zeer groot euvel waar je het gehele avontuur mee zult zitten. Hierdoor draagt Paper Mario: Sticker Star constant een negatieve lading met zich mee, ondanks dat het gevechtsysteem zelf goed en leuk werkt. Puzzels Waar Paper Mario: Sticker Star het meer van moet hebben, zijn de verscheidene puzzels die in elk level zitten verwerkt. Sommige kunnen opgelost worden door de juiste sticker te plakken, terwijl anderen iets meer werk vereisen van de speler. Zo zijn er de speciale 'Thing'-stickers die je op een bijzondere manier moet verkrijgen. Bij deze 'Things' moet je denken aan objecten zoals een schaar, een draagbare ventilator of een kraan die je terug moet brengen naar een speciale locatie in het spel, waarna deze worden getransformeerd in een sticker. Zo zul je in het begin met een ventilatorsticker de wieken van een molen uit de weg moeten ruimen, om zodoende verder te komen in het avontuur. Andere puzzels belonen je met bijvoorbeeld health upgrades zodat je de aanvallen van vijanden langer kunt weerstaan. De 'Thing'-stickers kunnen ook ingezet worden in gevechten, maar na gebruik zul je het object weer opnieuw op moeten sporen alvorens je hem weer kunt inzetten. Dit is simpelweg vervelend.

De eerste twee werelden in Paper Mario: Sticker Star lijken qua puzzels weinig weerstand te bieden, waardoor je er zo doorheen fietst. Daarna wordt het echter pittig, omdat het spel je niet langer specifiek vertelt hoe je verder moet, waardoor je regelmatig allerlei 'Thing'-stickers uitprobeert op diverse plekken. Dit brengt het spel meer dan eens tot stilstand en het is daarmee zeer persoonlijk of je dit wel of niet kunt waarderen. Soms is het mysterie leuk en voelt het uitvinden ervan als een uitdaging, maar op andere momenten heb je het idee dat je niets fout doet en krijg je het gevoel dat het spel niet altijd even goed is in haar leveldesign. Deze momenten zijn uiterst vervelend en hadden voorkomen kunnen worden wanneer men niet te geforceerd met het sticker-idee was omgegaan. Extra's Naast alle reguliere levels die je kunt doorlopen, zijn er ook verschillende bonusuitdagingen te vinden in Paper Mario: Sticker Star. Deze speel je vrij door verscheidene paden te onderzoeken om uiteindelijk te stuiten op een speciale uitgang. Dit geeft het spel een extra laag diepgang en laat wederom zien dat een wereldkaart ook zijn positieve kanten heeft. Je ziet de extra paden hierbij vooraf, maar de grote vraag is dan hoe je er kunt komen. Dit zorgt voor een grotere herspeelbaarheid in de levels wat het complete avontuur op zo'n 25 uur aan speeltijd brengt.

Een andere extra is dat je een speciaal stickermuseum op kunt vullen met alle stickers die je vindt in het spel. Het is een goede bezigheid voor wanneer je vast zit in het hoofdavontuur die stiekem behoorlijk verslavend kan zijn. Het spel kent verder geen ondersteuning voor SpotPass- en StreetPass-functionaliteiten en dat is een gemiste kans. Het was bijvoorbeeld leuk geweest om stickers uit te wisselen en naar elkaars progressie te kunnen kijken. Graphics en geluid Grafisch ziet Paper Mario: Sticker Star er adembenemend uit op de schermen van de Nintendo 3DS. Alles kent tot in de kleinste details een papierachtige look die beter uit zijn verf komt dan in de andere spellen uit de serie. Munten kennen kartonnen gaten in hun doorsnee, lagen papier vliegen van de ?-blokken af en de omgevingen lijken letterlijk in elkaar geknutseld. Dit maakt het ook prachtig om naar te kijken in 3D, waardoor Paper Mario: Sticker Star echt een lust voor het oog is. De soundtrack mag er ook duidelijk wezen met zowel volledig nieuwe als geremixte tunes uit andere Mario-spellen. De algemene stijl die hierbij wordt gehanteerd is dat alles aardig jazzy klinkt en voor je het weet, neurie je de deuntjes lekker mee.

Conclusie Paper Mario: Sticker Star ziet er prachtig uit en lijkt alle andere Nintendo 3DS-games te overstijgen. Het probleem is echter dat het spel qua inhoud niet al te geraffineerd is, waardoor dit RPG-avontuur beduidend minder leuk is dan de vorige Paper Mario-RPG's. De introductie van de stickers is een interessant gebaar, maar het komt de welbekende charme van de reeks niet ten goede. Het vechten met de stickers is leuk en werkt goed, maar zonder echte RPG-elementen en diens beloningen voelt het allemaal wat leeg aan. De puzzels zijn tevens niet altijd even duidelijk, waardoor het spel je zo nu en dan onnodig kan frustreren. Ook het oppervlakkige verhaal en het missen van nieuwe, interessante personages maken het geheel teleurstellend voor een Paper Mario-titel. Ironisch genoeg is Paper Mario: Sticker Star opzichzelfstaand geen slechte game, maar degenen die een volwaardig doch vertrouwd Paper Mario-vervolg hadden verwacht, komen van een koude kermis thuis.

N1 Score: 7

+ ["Het managen van de stickers biedt diepgang","Het gevechtsysteem werkt goed en leuk","Gebruik van een overworld is perfect voor een handheld","Prachtige presentatie","Geheime paden in levels","Het stickermuseum werkt verslavend","Zo'n 25 uur aan gameplay"]

- ["Zeer standaard verhaal","Voelt niet altijd aan als \u00e9\u00e9n groot avontuur","Geen goed beloningssysteem voor gevechten","Puzzels niet altijd even duidelijk","Niet dezelfde charme als de vorige Paper Mario-RPG's","Geen StreetPass- of SpotPass ondersteuning"]

Gekoppelde games

Paper Mario: Sticker Star (Nintendo 3DS)