[Review] Geschreven door Mink op 2012-12-11 03:18:43

Assassin's Creed III

Assassin’s Creed III is alweer het vijfde deel van de Assassin’s Creed-serie die al jarenlang heel veel geld in het laatje brengt voor Ubisoft. Nu moet dat echter rechtmatiger gebeuren dan ooit tevoren, want volgens het Franse bedrijf is Assassin's Creed III haar grootste project ooit met een ontwikkeltijd van meer dan drie jaar. De succesvolle Action Adventure-franchise verscheen eerder al in de vorm van Assassin´s Creed: Altaïr’s Chronicles en Assassin’s Creed II: Discover op de Nintendo DS, maar de hoofdserie deed nog nooit eerder een Nintendo-platform aan. Met Assassin's Creed III komt daar echter verandering in, want het spel is een heuse launchtitel voor de Wii U. De game verscheen op 31 oktober al voor andere platformen, maar met de vele beloftes die van Assassin's Creed III ook op de Wii U een topper in spe maakten, zou dat maandje wachten vergeven moeten kunnen worden. Is dat inderdaad het geval en kunnen Nintendo-liefhebbers nu eindelijk genieten van de 'echte' Assassin's Creed-reeks of betreft het een gefaalde overzetting?

Een stukje Assassin's Creed-geschiedenis In de Assassin’s Creed-reeks draait alles om de Animus, een hightech apparaat dat de inzittende terug laat reizen naar één van zijn of haar voorouders. Hiermee kun je achter eeuwenoude geheimen komen zonder daarmee zelf de straat op te gaan. Deze Animus wordt ingezet door de Tempeliers, een machtzoekende organisatie die het al eeuwen heeft gemunt op controle over de wereld en dit probeert te bemachtigen met krachtige artefacten uit het verleden. De Tempeliers gaan hedendaags onder de naam Abstergo Industries en met de ontvoering van Desmond Miles, een assassin zonder de juiste opleiding of in het bezit van enige informatie, begint het avontuur. Desmond Miles moet via de Animus terug in de tijd om het leven van zijn voorouderen te beleven. Eerst zal hij het leven van de arrogante doch eervolle Altaïr beleven in Assassin's Creed, een game die eerder op andere platformen verscheen. Desmond Miles komt daar achter een grote ontdekking en verandert het leven van alle assassins. Hij weet vervolgens dankzij Lucy te ontsnappen uit de handen van de Tempeliers en sluit zich opnieuw aan bij de assassins. Desmond moet wederom in de Animus stappen om de Tempeliers voor te blijven en doet dit in Assassin's Creed II: wederom een titel die niet op Nintendo-platformen verscheen. Hier stapt hij in het leven van Ezio Auditore, een vurige en naar wraak zoekende Italiaan uit Florenze. Ezio probeert Italië te bevrijden van de Tempeliers en tegelijkertijd brengt hij Desmond Miles dichterbij de waarheid. Miles vindt vervolgens in Assassin's Creed: Brotherhood, wederom geen Nintendo-titel, een artefact genaamd De Appel van Zij Die Voor Ons Kwamen, en hiermee boort hij het plan van de Tempeliers door. In de één na laatste Assassin's Creed-game, Assassin's Creed: Revelations, komt Desmond er dan via De Appel achter dat het einde van het leven op onze planeet op 21 december 2012 staat gepland door middel van een enorme zonnevlam. Dit is het punt waar Assassin's Creed III begint. Mocht je nog nooit een Assassin’s Creed-game hebben gespeeld, dan zul je alle bovenstaande informatie moeten missen. Het spel begint vrij plots en doet bijzonder weinig moeite de onwetenden te verlichten. Je wordt door het magere begin-intro in het diepe gegooid en krijgt geen geschiedenisles zoals dat wel het geval was bij Mass Effect 3: Special Edition. Dit is een gemiste kans om Nintendo-spelers gelijk betrokken te laten raken met de Assassin's Creed-reeks, want het lijkt aannemelijk dat een significant aantal nu voor het eerst met de serie in aanraking komt. Ubisoft houdt daarmee niet je hand vast, maar laat je gelijk met Desmond Miles, zijn vader en twee mede assassins een eeuwenoude grot openen om aldaar de oplossingen en antwoorden te vinden voor de zonnevlam. Al gauw blijkt dat Desmond eerst de Animus in moet, een sprong in de tijd moet maken en een sleutel moet vinden om zo de wereld te redden van haar ondergang.

Terug in de Animus beleeft Desmond Miles het verhaal van Connor Kenway, een half Inheems Amerikaanse, half Engelse jongeman die zijn stam probeert te beschermen. Connor wil tevens wraak op de Tempeliers, omdat zij zijn moeder hebben vermoord. Na een epifanie gaat Connor op zoek naar een leermeester, terwijl Desmond Miles ook zijn eigen avonturen en actie kent naargelang de game vordert. Het verhaal van Connor speelt zich hierbij af tijdens en rondom de Amerikaanse Revolutie. Deze historistische gebeurtenis wordt in beeld gebracht in New York, Boston, op zee en in de wildernis en als Connor zul je deze gebieden helemaal moeten uitkammen om uiteindelijk te zien of Desmond Miles de aarde kan beschermen. Avonturieren met de Wii U GamePad Assassin’s Creed III is een Action Adventure met een bijzonder grote, open wereld. Je loopt rond, klautert over daken, klimt in bomen, zwemt zeeën, berijdt paarden en sluipt over de straten. Het is echter niet alleen een kwestie van voortbewegen, want je zult ook in vele gevechten zitten. Deze gevechten lopen uiteen van een openbaar conflict dat je met een zwaard, tomahawk of geweer te lijf gaat tot aan een sluwe, snelle en doeltreffende aanpak waarbij niemand behalve je slachtoffer zal weten dat je aanwezig was. Als een echte sluipmoordenaar zul je jezelf moeten verstoppen en pas toeslaan wanneer je ongezien je slachtoffer te pakken kunt nemen. Dit alles is zeer spectaculair met een groot arsenaal aan moves en wordt met veel flair in beeld gebracht.

De besturing bij dit alles is lekker vlot. De linker analoge stick van de Wii U GamePad zorgt ervoor dat je kunt bewegen in ieder gewenste richting terwijl de rechter analoge stick ervoor zorgt dat de camera 360 graden kan draaien. Met de ZR-knop kun je beginnen met free-runnen, waardoor Connor sneller voor zich uit beweegt. Met de vierpuntdruktoets verander je snel van wapen en met de “Y”-knop en “X”-knop kun je deze wapens dan gebruiken. De “X”-knop is voor langeafstandswapens en de “Y”-knop voor korteafstandswapens. Het touchscreen van de Wii U GamePad zal continu de kaart, je leven, je beruchtheid en je wapenarsenaal in beeld tonen. Dit is een verademing ten opzichte van de Xbox 360- en PlayStation 3-versie, want zo kun je allerlei handelingen uitvoeren zonder de gameplay te onderbreken. Mocht je dit toch niets vinden, dan kun je ook aan de slag gaan met de Wii U Pro controller. Dit voelt echter een stuk minder intrigerend aan, zeker wanneer blijkt dat Assassin’s Creed III ook Off TV-Play ondersteunt. Hierdoor kun je het immense avontuur tevens beleven in de palm van je hand waarbij zelfs de weergave van 3D-beelden mogelijk is. Het is echter jammer dat je de Off TV-Play-functie verplicht vanuit het spelmenu moet activeren en je niet te allen tijde kunt wisselen door de druk op één knop. De Wii U-versie wint het desondanks toch op het gebied van de besturing op alle fronten van de andere versies dankzij de slimme Wii U GamePad-toepassingen. Missies Assassin’s Creed III maakt qua spelopzet gebruik van missies om het verhaal te ontplooien. Je kunt een missie starten en deze vervolgens succesvol uitvoeren, maar je kunt hem ook perfect uitvoeren door tevens de optionele doelen te halen. Deze optionele doelen geven je echter weinig voldoening en leveren pas een goede beloning op wanneer je ze allemaal in elke missie weet te halen. Dit is leuk voor de fans van de reeks, maar nieuwelingen kunnen hierdoor mogelijk afgeschrikt worden.

Buiten de verhaalmissies kun je ook vele andere missies doen. Je kunt bijvoorbeeld de zee opgaan met je schip, de Aquila, en de golven proberen te temmen, of Boston en New York proberen te bevrijden van de tirannie van de Tempeliers. Deze laatstgenoemde bevrijdingsmissies zijn niet altijd even vernieuwend, maar toch zeker de moeite waard dankzij de beloningen: telkens wanneer je een gebied bevrijd hebt, zul je een nieuwe assassin in opleiding krijgen die je er vervolgens op uit kunt sturen om zo geld en grondstoffen laten te verdienen. Mocht je helemaal geen zin hebben in een missie, dan is er in de wereld zelf van Assassin's Creed III ook genoeg te doen. Je kunt jacht maken op alle schatkisten, alle adelaarsveren verzamelen, almanakpagina’s verzamelen voor Benjamin Franklin, de ondergrondse tunnels zoeken, de grote steden simpelweg verkennen of de wildernis trotseren. In de wildernis kun je kiezen om de jacht te starten op verschillende dieren en deze vervolgens te villen. De gewonnen vachten, tanden of staarten kun je dan weer verkopen. Hoe moeilijker het dier te doden was, des te meer geld je ervoor krijgt. Geld krijg je ook door missies te voltooien en dit is belangrijk, want hiermee kun je nieuwe lange- en korteafstandswapens, pijlen, kogels, schatkaarten en outfits kopen. Je kunt het ook investeren in je eigen thuis in de game, een boerderij met een groot stuk land. Op je stuk land wonen ook andere mensen waar je onder andere spullen van kunt kopen om daar dan door vakmannen allerlei producten van te laten maken. Vervolgens kun je het eindproduct met forse winst verkopen door de spullen met een konvooi mee te sturen. Kijk wel uit dat je konvooi niet wordt aangevallen door roodrokken. Mocht dit gebeuren, dan zul je de aanval moeten inzetten en jouw konvooi verdedigen om je winst of producten van veiligheid te voorzien. Het is een leuk concept dat zeer goed is uitgewerkt en daarmee één van de vele dingen die je het gevoel geven dat de spelwereld in Assassin's Creed III echt leeft.

Ter zee! De zeemissies zijn geheel nieuw in dit deel en betreffen een leuke verfrissing ten opzichte van de voorgaande spellen in de reeks. Ze zijn tevens goed uitgewerkt waardoor een immens groot schip besturen bijvoorbeeld oppermachtig aanvoelt. De missies verschillen van het moeten beschermen van bondgenoten tot aan een gebied bevrijden van Engelse schepen. In zulke missies moet je letten op de wind, windsnelheid, groot zeil varen of half zeil varen en op het ontwijken van rotsblokken, grote golven en zandbanken. Dat zijn echter slechts de natuurlijke factoren die meespelen in de missie. De vijandige schepen vuren saldo’s van kanonnen op je af, proberen je zeil te breken of proberen te vluchten. Met twee verschillende soorten kanonnen en vijf verschillende kogels is variatie vaak de sleutel tot overwinning. Zo moet je bij verscheidene missies niet alleen een dozijn schepen vernietigen, maar ook één schip enteren. Het schip dat geënterd moet worden, mag dan niet zinken en met kettingkogels moet je het grote zeil eraf proberen te schieten. Het is allemaal enorm indrukwekkend en een groot plezier om uit te voeren. De zeemissies zijn daarbij niet alleen een lust voor het oog, maar ook een grote uitdaging. De variatie tussen de missies, het weer, het varen en het enteren maken deze altijd interessant en nooit hetzelfde. Daar komt nog eens bij dat je de Aquila tegen een hoog bedrag kunt upgraden en zo sterker kunt maken. Een sterkere romp, meer kanonnen en stalen platen zijn enkele upgrades die ervoor zorgen dat de Aquila domineert op zee en je als speler zelden tot nooit uitgekeken raakt op deze missies.

Ter land! Ook geheel nieuw in Assassin's Creed III ten opzichte van de vorige delen is de wildernis. De natuur kent niet alleen alle vier de seizoenen van het jaar, maar leeft over het algemeen meer dan je ooit eerder gezien hebt in een game. Beren vissen bij kleine beekjes, herten eten de bessen uit struiken, bevers bouwen dammen in de rivieren, mannelijke elanden maken ruzie om te bepalen wie het vrouwtje mag bevruchten en wolven lopen in roedels rond om zo de kleintjes te beschermen. Het gedrag van de beesten is zeer natuurlijk, waardoor een hert je bijvoorbeeld nooit uit het niets zal aanvallen, terwijl een wolf dit wel doet. Konijnen zullen al huppelend snel uit de gevaarlijke zone proberen te komen terwijl de wolven je naar de nek springen en deze proberen weg te bijten. Het vechten tegen roofdieren betreft hierbij een spannend gevecht door middel van een quicktime event. Je zult de knoppen die op beeld verschijnen snel moeten indrukken, want lukt dit niet, dan valt de wolf, beer of poema je aan. Ook dit wordt zeer spectaculair in beeld gebracht en toont bijvoorbeeld overtuigend de fysieke kracht die eraan te pas komt om een beer van je af te duwen of een bijtende wolf van je ribben af te schoppen. Ook kent de game winterse sneeuwbuien, zomerse briesjes, vroege lente regenbuien of een late lente droogte. Alle neerslag heeft tevens een invloed op de omgeving. Zo kan er een dik pak sneeuw liggen waar je doorheen moet ploeteren of liggen er dikke plassen regenwater die omhoog spatten wanneer je er doorheen rijdt of rent. Het geheel komt de serie absoluut ten goede: een bekende omgeving kan opeens totaal nieuw ogen door bijvoorbeeld een laag sneeuw en dat werkt zeer motiverend om overal weer eens een kijkje te nemen na een bepaalde tijd.

Desmond Miles In Assassin’s Creed III draait niet alles om de forse Connor en zijn oorlog met de Tempeliers, je zult ook als de vlotte Desmond Miles een aantal missies in het heden moeten spelen. Deze missies bestaan echter grotendeels ook uit sluipen, klimmen en vechten. Zo zul je in de eerste missie de top van een wolkenkrabber moeten bereiken om vervolgens met een parachute bij de volgende wolkenkrabber te komen. Dit speelt oogverblindend en is een verfrissing ten opzichte van Desmond Miles-secties in vorige Assassin's Creed-delen. Het probleem is echter dat verwacht wordt dat je enige kennis van voorgaande delen hebt om deze stukken te begrijpen. Heb je die gemist, dan zul je opmerkingen en reacties van bepaalde personen niet snappen, wat jammer is. Bekenden met de serie zullen hier echter des te meer van genieten, want het zorgt voor interessante toevoegingen in het Assassin's Creed-universum. Bugs en glitches Tot nu toe klinkt Assassin's Creed III wellicht als een hemels spel, maar toch is niet alles koek en ei. Dit komt vooral door één grote boosdoener: de grote hoeveelheid bugs en glitches. Als je bijvoorbeeld met een paard van de normale weg afgaat en door de wildernis wil rijden, kan het beest hoe dan ook niet tussen twee bomen door rennen. Het paard kan in sommige gevallen ook zonder reden geen sprong maken terwijl het in andere gevallen juist onnodig veel springt. Hierdoor is het paardrijden in de game helaas erg teleurstellend, terwijl dit juist veel potentie kende. Er zijn echter meerdere bugs aanwezig, al zij het op een kleinere schaal. Zo kennen vele mensen en huizen een pop-up effect en word je soms gezien terwijl je jezelf toch echt goed had verstopt. Ook komt het wel eens voor dat een mond niet beweegt van een personage, terwijl de persoon wel spreekt. Dit soort bugs en glitches brengen kleine ergernissen met zich mee, maar in de grootsheid van de game verbleken ze al gauw. Daarnaast is Ubisoft bezig met diverse patches om een aantal van deze problemen op te lossen.

Online multiplayer De online multiplayer feature van Assassin’s Creed III is redelijk uitgebreid en kent drie verschillende modi: Co-op, Free For All en Team Deathmatch. De Co-op multiplayer is een race tegen de klok waarin je tijd wint door samen doelwitten om te leggen. Doe je er echter te lang over, dan zul je af gaan. De Team Deatmatch-multiplayer modus kent twee teams die om de beurt sluipmoordenaar of doelwit zijn. Als sluipmoordenaar moet je proberen de tegenstanders te vinden en te vermoorden. Echter, doe je dit te opvallend dan zien de doelwitten dat jij geen computergestuurd personage bent en zullen ze je daarom verdoven. Dit geeft de doelwitten dan weer een kans om weg te rennen en zich opnieuw te verstoppen. De Free For All-multiplayer modus laat acht spelers het tegen elkaar opnemen. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk tegenstanders te verslaan en zelf zo lang mogelijk te blijven leven. Je bent hierdoor zowel een sluipmoordenaar als een doelwit. Dit concept is spannender dan de voorgaande modi, omdat je hierbij veel meer moet opletten en de ervaring zo een stuk intenser wordt. Over het algemeen is de online multiplayer een leuke extra, maar helaas niet meer dan dat. Dit komt vooral doordat de modi qua inhoud tekort schieten ten opzichte van de uitgebreide offline singleplayer, waardoor je al gauw liever daar in terugduikt. Daar komt nog eens bij dat de Wii U-versie minder duidelijkheid kent in de online gameplay dan de andere versies van de game. Een goed voorbeeld is dat in de andere versies een grote, blauwe pijl een doelwit aanwijst, wat in de Wii U-versie een onduidelijke, blauwe omlijning is geworden. Ook het fluisteren, dat je laat weten dat een sluipmoordenaar achter je aanzit, start in de Wii U-verse veel te laat waardoor je geen mogelijkheid kent om nog te ontsnappen. Dit soort slordigheden maken van de online multiplayer op de Wii U niet de ervaring die het had kunnen zijn, ondanks het feit dat het spel wel bijvoorbeeld voice chat ondersteunt. DLC Assassin's Creed III ondersteunt op de Wii U ook Downloadable Content in de vorm van verschillende pakketten die tegen betaling verkrijgbaar zullen worden gesteld. De DLC zal variëren van nieuwe multiplayer-levels tot aan geheel nieuwe singleplayer-missies die nog meer variatie bieden aan het geheel. Een goed voorbeeld is het al aangekondigde DLC-pakket The Tyranny of King Washington die gepland staat voor het eerste kwartaal van 2013. Hierin heeft King Washington de verleiding van de macht niet kunnen weerstaan en deze op een kwaadaardige wijze ingezet. Hier moet Connor iets aan doen om zo de vrede in het land terug te laten keren. Deze DLC zal zo nog meer uren gameplay toevoegen en Wii U-eigenaren hoeven hier niets van te missen, hetgeen een mooi gegeven is.

Uplay Ook Assassin's Creed III ondersteunt Uplay waardoor je een klein aantal achievements kunt vrijspelen tijdens je avontuur. Deze achievements zijn niet bepaald indrukwekkend, maar leveren wel punten op die je vervolgens in de Uplay-winkel kunt uitgeven aan nieuwe wapens, nieuwe outfits en nieuwe multiplayer-maps. Het zorgt ervoor dat het spel nog langer leuk blijft, terwijl je voor het hoofdavontuur alleen al zo'n 20 uur nodig hebt. Mocht je echter alles uit het spel willen halen, dan ben je al gauw zo'n 50 uur zoet, waardoor de game een zeer respectabele hoeveelheid content kent. Graphics, geluid en Nederlandse ondertiteling Assassin’s Creed III oogt fantastisch en kent op de Wii U zelfs wat betere textures dan in de andere versies van het spel. De immens grote wereld is hierdoor een lust voor het oog: de bomen hebben scheuren in de schors, het water spat zeer overtuigend de juiste kant op als je erin loopt, de winter brengt een winterwonderland met zich mee en zelfs de verschillende soorten rimpels, wallen en rotte tanden bij mensen zijn in het spel enorm gedetailleerd uitgewerkt. De kledij van alle personages reageert realistisch op de wind en de ongetemde wildernis, de krottenwijken van New York en de levendige haven van Boston zijn allemaal even mooi en overtuigend. Je zult op de meest drukke momenten een enkele framedrop kunnen bespeuren, maar over het algemeen is dit absoluut geen remmende factor voor een positieve ervaring van het spel. Qua geluid doet Assassin's Creed III ook erg goede dingen. De gesprekken tussen stedelingen, de hoeven van een paard door de sneeuw en een musket dat afgaat, klinken stuk voor stuk zeer realistisch. Alle ingesproken stemmen passen tevens perfect bij de personages. Het is echter jammer dat de speakers in de Wii U GamePad niet gebruikt worden voor een meer unieke ervaring. Zo was het perfect geweest om het fluisteren in de online multiplayer hier harder op af te laten spelen, maar in plaats daarvan is de audio identiek aan die van op de tv. Dit heeft echter wel weer als voordeel dat de Off TV-Play-ervaring identiek is aan het spelen op de tv.

Assassin's Creed III kent ook de toevoeging van een Nederlandse ondertiteling. Deze is identiek aan die uit de andere versies en doet zijn ding: het houdt de gesproken tekst goed bij, maar kent zo nu en dan een slordige typo. Daarnaast kan de tekst voor sommigen wat klein ogen, zeker op de Wii U GamePad, maar het is dan ook vooral een handig extraatje dat optioneel is. Conclusie Assassin’s Creed III is een meer dan volwaardig deel van de Assassin’s Creed-serie. Dankzij de Wii U GamePad heb je altijd een kaart bij de hand, kun je gemakkelijker wapens wisselen en dankzij de ondersteuning van Off TV-Play heb je een immens avontuur met een prachtige presentatie in de palm van je hand. Een groot minpunt is de hoeveelheid bugs en glitches dat aanwezig is in de game wat de speelervaring soms op vervelende wijze onderbreekt. Ook de online modus had meer potentie gekend dan nu het geval is en het is jammer dat de Off TV-Play-functie niet tijdens het spelen via één knop inzetbaar is. Toch is dit een Action Adventure waar je u tegen zegt, waardoor Nintendo-fans op het juiste moment binnen lijken te vallen in de reeks. Qua verhaallijn zul je dan echter wel veel moeten slikken, want deze is verre van duidelijk wanneer je niet bekend bent met de Assassin's Creed-delen. Desondanks kunnen liefhebbers van het genre zonder enige twijfel voor Assassin's Creed III op de Wii U gaan, die met extra's als betere textures en geslaagde Wii U GamePad-toepassingen ook nog eens de beste versie op de markt is.

N1 Score: 9.2

+ ["Zeer grote en realistische wereld","Goede Wii U GamePad-toepassingen","Off TV-Play-ondersteuning","Veel afwisseling in missies, omgevingen en gameplay","Zeemissies zijn indrukwekkend","Prachtige presentatie"]

- ["Geen goede verhaal-introductie voor nieuwkomers","Off TV-Play kan niet geactiveerd worden door de druk op \u00e9\u00e9n knop, maar moet via het menu","Online multiplayer stelt wat teleur","Aantal irritante bugs en glitches"]

Gekoppelde games

Assassin's Creed III (Wii U)