[Review] Geschreven door Benjamin op 2013-01-14 00:30:09

Batman: Arkham City - Armoured Edition

Sinds jaren is de superheld Batman weer helemaal terug. Niet alleen op het witte doek schitterde hij in The Dark Knight Trilogy van Christopher Nolan, maar ook op de spelcomputers is Batman een hit. Dankzij ontwikkelaar Rocksteady werden grenzen verlegd met het personage in de game Batman: Arkham Asylum. De third person action adventure speelde heerlijk weg, zat goed in elkaar en zag er erg sterk uit, maar verscheen helaas niet op een Nintendo-platform. In het vervolg, Batman: Arkham City, werd deze koers voortgezet en zelfs op vele gebieden verbeterd. Echter, ook voor dit deel gold dat hij niet beschikbaar leek te worden voor Nintendo-gamers, totdat Warner Bros. Studios besloot om de game intern te porten naar de Wii U. Het resultaat is Batman: Arkham City – Armoured Edition, de Game of the Year-editie van het origineel met alle DLC en enkele Wii U-exclusieve toepassingen bijgevoegd. Het nadeel is echter dat de Wii U-versie ruim een jaar na andere versies verschijnt, waardoor het de grote vraag is of een aankoop van Batman: Arkham City – Armoured Edition gerechtvaardigd kan worden voor Nintendo-gamers. Is het spel goed overgezet en de volle 60 euro waard of kan beter de Game of the Year-editie voor de andere platformen kopen voor de helft van dat geld? Criminelenstad In Batman: Arkham City – Armoured Edition is een deel van de stad Gotham City wegens verhaaltechnische redenen omgebouwd tot een buitengevangenis, waardoor een groot deel bewoond wordt door een enorm arsenaal aan criminelen en slechteriken. Om de stad weer zo veilig mogelijk te maken, komt Batman allerlei slechteriken uit het verleden tegen, zoals Hugo Strange. Als de plannen van Hugo Strange voor het creëren van Arkham City duidelijk worden, laat Bruce Wayne al snel merken dat hij fel tegen dit idee is. Voor Bruce het in de gaten heeft, wordt hij gevangen genomen in deze Arkham City. Zodra Bruce zijn Batman-kostuum aantrekt, hoort hij al snel van het Protocol 10-project van Hugo Strange en besluit hij om te achterhalen wat dit plan inhoudt. Gedurende het verhaal komen er nog veel meer bekende personages voorbij, zoals The Joker en The Penguin, waardoor de game voor de echte Batman-fan zal aanvoelen als een feest van herkenning.

Het verhaal speelt in de game een belangrijke rol en is erg sterk in elkaar gezet. Gotham City is een stad waar je vrij in rond kunt lopen, gliden en klauteren waarin je vervolgens diverse missies uit kunt voeren. De hoofdmissies, die voltooid moeten worden om het verhaal te volgen, zijn erg gevarieerd en bestaan uit vechtgedeeltes en hier en daar een puzzel . Een voorbeeld van een missie is dat The Joker zijn eigen bloed in je gespoten heeft, waardoor je op zoek moet gaan naar een medicijn van een dokter die op zijn beurt weer gevangen genomen is door een andere slechterik. Je zult daarbij van hot naar her door de hele stad moeten vertoeven, waardoor de game een grootse uitstraling krijgt. De mogelijkheden om met Batman door de stad te vliegen dankzij zijn cape in combinatie met de Batclaw maakt het tevens een epische ervaring. De Batclaw is echter niet het enige voorwerp waar je qua upgrades naar uit kunt kijken gedurende je avontuur: Batman heeft een groots arsenaal om het zichzelf gemakkelijker te maken en de omgeving te verkennen. Zo beschikt hij op den duur over onder andere explosieve gel om muren kapot te maken, de Batarang om van een afstand camera’s kapot te maken en knoppen in te drukken, en een Remote Electrical Charge om elektronische apparaten, zoals schuifdeuren, te bedienen. Het zorgt ervoor dat de game continu verfrist wordt, waardoor de gameplay nooit zal gaan vervelen. Knokken Gezien Gotham City nogal vol zit met gespuis, zul je vaak van Batman zijn vechtmoves gebruik moeten maken om verder te kunnen. De gevechten bestaan voornamelijk uit het ritmisch drukken op de X-knop in combinatie met de analoge stick om zo je doelwit te bepalen. De Y-knop fungeert als counteraanval-knop, waarbij de game je een handige cue geeft wanneer een vijand op die manier neergehaald kan worden. De andere knoppen worden gebruikt om te springen of te ontwijken. Verschillende knoppencombinaties kunnen worden ingezet om bepaalde combo's uit te voeren. De combinaties zijn bijna eindeloos, zeker wanneer je er steeds meer vrijspeelt, en Batman tovert de ene toffe beweging na de andere uit zijn mouw, waardoor je al gauw versteld staat van de vechtkunsten die je op het scherm tovert. Je kunt bij het vechten ook handig gebruik maken van al je gadgets en apparaten die ieder ook aan een handige knoppencombinatie gekoppeld worden. Je kunt er tevens voor kiezen om de vijand van een afstand te benaderen met een glide-aanval en de omgeving in je voordeel gebruiken, wat ervoor zorgt dat je het zo divers kunt maken als je zelf wil. Hierdoor wordt het geen buttonbasher, maar zul je na moeten denken hoe je sommige vijanden verslaat, mede doordat er veel verschillende soorten vijanden zijn die anders reageren en daardoor een andere aanpak vereisen. Zo heb je vijanden die een mes hanteren en daarom per se een counteraanval benodigen om neergehaald te worden. Andere kennen bijvoorbeeld een schild, waardoor je eerst over ze heen zult moeten springen om ze schade toe te kunnen doen. De variatie is groot en zorgt ervoor dat je goed op moet letten om het meest efficiënt toe te slaan. Vooral op de hogere moeilijkheidsgraden is het vechten een ware kunst om op goede wijze uit te voeren. Het is echter zeker de moeite waard, want door het verslaan van alle vijanden in een bepaalde omgeving, word je beloond met experience points die zorgen voor verschillende upgrades aan je wapens. Als extra wordt de laatst verslagen vijand in een mooie slow-motion in beeld gebracht, zodat je meteen weet dat je alle vijanden in de buurt een lesje geleerd hebt. Het is ook het vermelden waard dat zowel Batman als Catwoman als Robin als Nightwing ieder eigen aanvallen kent en daadwerkelijk anders voelen om mee te spelen, waardoor de game nog uitgebreider en interessanter wordt.

Extra missies en modi Naast de hoofdmissies kent Batman: Arkham City – Armoured Edition veel zijmissies die optioneel zijn, maar wel het één en ander opleveren. Zo zijn er vaak upgrades beschikbaar voor je uitrusting, waardoor je gadgets net even krachtiger zijn en meer functies krijgen. Een voorbeeld van een zijmissie is het lokaliseren van telefoontjes verspreid over de stad, waarbij je deze in een race tegen de klok op moet nemen voordat de slechterik onschuldige mensen om het leven brengt. Elke missie is enorm leuk om te spelen en bevindt zich zo goed als altijd in een andere locatie van de stad in vergelijking met de andere missies. Denk hierbij aan het ondergrondse metrostelsel of een groots museum. De Batman-delen van de game worden tevens afgewisseld met missies waarin je speelt met Catwoman. Doordat zij een stuk leniger is, speelt het daadwerkelijk anders wat zorgt voor de nodige afwisseling. Ook het feit dat zij haar eigen rol speelt in het verhaal, zorgt ervoor dat je erg gemotiveerd bent om haar onderdelen te spelen, want de mysterie en spanning in de vertelling is zeer sterk aanwezig. Een belangrijk aspect in de game zijn de Riddler Challenges. Door de gehele stad zijn verschillende trofeeën verstopt, die door middel van kleine puzzeltjes bemachtigd dienen te worden. Naarmate je meer trofeeën verzameld hebt, geeft Riddler locaties vrij waar je zijn volgende gevangene kunt vinden om te bevrijden. Dit bevrijden gaat dan vaak door middel van een puzzel of een raadsel, wat zorgt voor een welkome afwisseling ten opzichte van de normale missies. Een voorbeeld van zo’n puzzel is het ouderwetse spelletje balletje-balletje met een gevangene. Het zijn doorgaans de meest sadistische momenten in het spel, maar ze passen perfect bij de grauwe sfeer die het spel over het algemeen hanteert. Het is jammer dat de achievements van de andere delen die voor meer uitdaging en motivatie zorgden, niet verwerkt zijn tot in-game achievements in deze Armoured Edition.

Een andere extra mode in de game is de Challenge mode. Deze mode kent drie types: Combat, Predator en een categorie met overige uitdagingen. In de Combat-type uitdagingen is het de bedoeling om in een bepaald gebied een zo hoog mogelijke score te halen met het verslaan van vijanden in mooie combinaties. De vijanden komen hierbij in verschillende rondes op je af, waardoor het steeds pittiger zal worden. In de Predator-versie draait het vooral om je stealth-vaardigheden en bij het laatste type wordt er bijvoorbeeld bij het vechten een metertje opgebouwd, waarbij je met een druk op de knop je punten kunt bemachtigen. Hoe hoger je level is, hoe hoger het puntenaantal is dat je kunt krijgen. Het gevaar is echter dat de vijanden ook een stuk sterker worden. Zodra je geraakt wordt, zakt de meter weer terug naar nul en kun je weer opnieuw beginnen. Al deze versies bieden een enorme uitdaging en verlengen de duur van de game behoorlijk. Het zal in deze mode dan voornamelijk gaan om het verbeteren van je eigen score. Wel is het jammer dat er geen online ranglijsten bijgehouden worden. Sluipen en afleiden Een ander zeer belangrijk aspect in Batman: Arkham City - Armoured Edition is het sluipen. Batman zou Batman niet zijn wanneer hij zijn vijanden niet geruisloos uit zou schakelen. Op plekken waar de vijanden met vuurwapens klaar staan om je overhoop te knallen, is het van belang om ze één voor één neer te halen zonder ontdekt te worden. Zo zul je van waterspuwer naar waterspuwer moeten slingeren en in diverse schachten moeten duiken om ongezien te werk te kunnen gaan. De game kent hierbij veel mogelijkheden om met de vijanden af te rekenen. Ten eerste kun je simpelweg achter een vijand langs sluipen om hem dan stilletjes uit te schakelen, maar je kunt bijvoorbeeld ook aan een rand van een brug hangen. Hierdoor kun je de personages die op de brug op de uitkijk staan achterover de afgrond in trekken. Een andere optie is om de vijand die onder je langs loopt op te pakken en op zijn kop aan een touw vast te binden, waardoor de andere vijanden verbaasd opkijken waarom hun collega daar rondhangt. Welke manier je ook gebruikt, ze geven allemaal erg veel voldoening. Vaak reageren de aanwezige vijanden geschrokken als één van hun maatjes door jou uitgeschakeld is. Ze lopen dan met knikkende knieën rond om je op te sporen. Door de reactie van de andere vijanden geeft dat jou als speler een enorm gevoel van sterkte en macht, wat zeer prettig is. Met je gadgets kun je zelfs de vijanden afleiden en ze op een verkeerd spoor zetten, wat zeer leuk werkt. Door al deze opties kun je jezelf een eigen stijl aanleren voor het uitschakelen van je personages en dat werkt zeer verslavend.

Eindbazen De eindbazen in de game zijn erg tof om tegen te vechten en betreffen ieder een iconisch personage uit het Batman-universum. Je zult vaak even uit moeten vogelen hoe je een vijand dient te verslaan, zoals we dat bijvoorbeeld kennen uit de The Legend of Zelda-reeks. Vaak zul je gebruik moeten maken van je verschillende accessoires om grote monsters en sterke vijanden te verslaan. Het uiteindelijk verslaan van grote vijanden levert dan ook vaak een gevoel van voldoening op, waardoor je al direct uitkijkt naar de volgende eindbaas. Een voorbeeld van zo'n eindbaas is Solomon Grundy, een enorm monster dat geleid wordt door stroomstoten. Het doel is om er achter te komen hoe je deze uit kunt schakelen en daarmee het monster kunt verslaan. Batman’s arm Tot dusver verschilt de game op geen enkele wijze van de versies op de PlayStation 3 en Xbox 360. Het zit hem in de Wii U-versie dan ook vooral in de manier hoe je de gadgets gebruikt waarbij de Wii U GamePad optioneel om de hoek komt kijken. De controller fungeert hierbij als een verlengde van een arm van Batman. Ten eerste kun je door middel van de kaart op je Wii U GamePad, die daardoor altijd binnen handbereik ligt, gemakkelijk herkennen waar je moet zijn om aan de missies te beginnen. Je verschillende gadgets, zoals de explosieve gel, de Batclaw en de Remote Electrical Charge, maken vaak gebruik van de mogelijkheden die de Wii U GamePad biedt, al zijn ze vaak optioneel. Zo wordt tijdens het sprayen van de explosieve gel de game ook op de Wii U GamePad weergegeven, waarna je op het scherm kunt tikken om ze één voor één tot ontploffing te brengen. Ook is de Remote Controlled Batarang bestuurbaar door middel van de bewegingssensoren van de Wii U GamePad, terwijl op het scherm de actie weergegeven wordt. Echter is het in dit geval het beste om gewoon de analoge sticks te gebruiken, omdat dat vele malen nauwkeuriger is.

Op het touchscreen van de Wii U GamePad worden er, naast de kaart, knoppen weergegeven die je leiden naar het upgraden van je uitrusting, objectives en allerlei data zoals biografieën van de personages. Daarnaast krijg je vaak instructies van je opdrachtgever via telefoontjes, waarbij het geluid uit de Wii U GamePad-speakertjes komt. Dit is een erg leuk extraatje en zorgt voor een meer unieke ervaring. Tot slot wordt de Wii U GamePad ook bij andere puzzeltjes ingezet, zoals het kraken van een code door je vinger op het scherm te houden, terwijl je de rode lijn die over het scherm beweegt probeert te ontwijken. Over het algemeen gezien is het gebruik van de Wii U GamePad aardig uitgevoerd, maar heel speciaal is het niet. Je kunt daardoor goed merken dat de game oorspronkelijk niet voor de Wii U ontwikkeld is, maar een latere overzetting is. De Wii U GamePad krijgt hierdoor al gauw een gimmicky gevoel mee in het spel, waardoor een Wii U Pro Controller wellicht aan te raden is. De grootste troef van de Wii U-versie is echter, net als meer Wii U-games, de Off TV-Play-functie waarbij de gehele game op het scherm van de Wii U GamePad afgebeeld wordt. Het geweldig goede avontuur dat Batman: Arkham City – Armoured Edition weet te bieden, wordt dan opeens vertaald naar een handheld, wat ongekend is.

B.A.T.-mode Naast de toevoegingen van de Wii U GamePad kent de Wii U-versie nog een extra genaamd de B.A.T.-mode. Dit houdt in dat zowel Batman als Catwoman gehuld zijn in een nieuw glimmend pantser wat ervoor zorgt dat er tijdens de gevechten een metertje wordt gevuld. Op het moment dat deze volgelopen is, kun je met een druk op het touchscreen de B.A.T.-mode activeren, waardoor Batman of Catwoman een stuk sterker worden en vijanden gemakkelijker uit kunnen schakelen. Dit is leuk bedacht, maar heel functioneel is het niet. De B.A.T.-mode maakt de gevechten gemakkelijker, wat lang niet voor iedereen een fijne bijkomstigheid is, omdat de uitdaging daardoor minder wordt. Gelukkig is deze optie, net als de meeste Wii U-specifieke mogelijkheden, optioneel. DLC en levensduur Armoured Edition bevat, net als de Batman: Arkham City Game of the Year Edition op andere platformen, alle al uitgebrachte downloadable content, waardoor je meteen een compleet pakket in huis haalt. De bijgeleverde downloadable content, zoals nieuwe maps voor de Challenge Mode, voegen nog meer variatie toe, waardoor de levensduur van de game nog langer wordt. Je hebt hier ook de keuze om met meerdere personages te spelen, zoals Robin en Nightwing. Tevens zijn er voor de personage verschillende kostuums beschikbaar, zoals de kostuums bekend uit de animatieseries en comics. Tot slot is ook de Harley Quinn's Revenge-DLC aanwezig waarin je enkel met Robin kunt spelen en twee uur singleplayer toevoegt aan het spel. Voor de hoofdmissies in de normale game ben je al gauw zo'n 20 uur kwijt, maar als je daar nog alle DLC, Challenge Modi en Riddler-Challenges bij optelt, kun je dit zo goed als verdubbelen.

Graphics en geluid De graphics van Batman: Arkham City – Armoured Edition zijn prima in orde. De stad ziet er goed uit en alles wordt scherp weergegeven met mooie animaties en sterke lichteffecten. Het is vooral de sfeer in de stad die een goede indruk achterlaat, waardoor je echt het idee hebt dat je in een criminele stad ronddwaalt. Technisch gezien laat de Wii U-versie soms wel wat kleine steekjes vallen. Zo is de framerate niet altijd spot-on en zijn er wat piepkleine oneffenheden te ontdekken, maar deze doen zeker geen afbreuk aan het plezier dat je met de game beleeft. Het geluid zorgt ook voor de nodige sfeer. De rustige en dramatische muziek zorgt ervoor dat je in de game gezogen wordt en je er echt bewust van bent dat je een bloedserieuze game aan het spelen bent. De voice-acting draagt ook zijn steentje bij aan de geloofwaardigheid van het geheel die bij alle personages prima verzorgd is. Er is qua ingesproken zinnen ook bijzonder veel variatie aanwezig: bijna geen enkele vijand zal dezelfde zin twee keer uitspreken, waardoor soms zelfs het simpelweg luisteren naar de personages om je heen een genot kan zijn. De sterke dialogen en de goede humor dragen hier hun steentje goed aan bij. Conclusie Batman: Arkham City was in de basis al een ijzersterke game en deze Armoured Edition is daar een meer dan prima editie van. De fundering van de game is exact hetzelfde en kent een grote open wereld met sterke missies en speelt op de Wii U net zo lekker als op de andere spelcomputers. Het zijn de extra Wii U-functies die de game uniek maken, maar deze zijn niet altijd even interessant. Sommige manieren om je gadgets te besturen met de Wii U GamePad zijn niet optimaal, maar gelukkig heeft de ontwikkelaar de traditionele besturing intact gelaten. Wat wel handige functies zijn, zijn de kaart die nu altijd zichtbaar is op de Wii U GamePad en dat de game in zijn geheel op de Wii U GamePad te spelen is dankzij Off TV-Play. Samen met het feit dat alle DLC in dit Wii U-deel is toegevoegd, zorgt dit ervoor dat Batman: Arkham City – Armoured Edition de beste versie is van het spel die op de markt te verkrijgen is. Mocht je daarom heil zien in de kleine extra’s zoals alle toegevoegde DLC en de Wii U GamePad-toepassingen, en de mogelijkheid om het spel in de palm van je hand te spelen, dan is het Wii U-deel zelfs interessant wanneer je het spel al hebt gespeeld op de andere consoles. Mensen die het spel echter nog nooit hebben gespeeld, kunnen Batman: Arkham City – Armoured Edition blindelings aanschaffen, want een episch avontuur als dit wil je absoluut niet missen.

N1 Score: 9

+ ["IJzersterke gameplay met leuke missies en goede stealth-actie","Gevechten erg tof door variatie in moves en vijanden","Goed en sterk verhaal","Een hele hoop extra's in de vorm van sidequests en Riddler Challenges","Ondersteunt verschillende besturingsmogelijkheden","Compleet pakket met alle downloadable content"]

- ["Wii U-specifieke besturingsopties niet optimaal","Kleine framerate drops en andere technische oneffenheden","Geen online ranglijsten om scores in Challenge-mode te vergelijken","B.A.T.-mode voegt weinig toe","Geen in-game achievements"]

Gekoppelde games

Batman: Arkham City - Armoured Edition (Wii U)