[Review] Geschreven door Daan op 2013-03-07 20:17:45

Real Heroes: Firefighter 3D

Vier jaar geleden kwam er een Wii-titel uit die na het verschijnen van een aantal prima recensies al heel snel de cultstatus kreeg. Het ging hier niet om een racer of de miljoenste platformer, maar om een titel waarin je een brandweerman speelde. Real Heroes: Firefighter was geen meesterwerk, maar het deed heel wat meer dingen goed dan fout. Er werd op een interessante manier verteld over hoe je efficiƫnt branden kon bestrijden en de motion controls werkten dankzij de Wii Remote goed. De titel verkocht helaas niet geweldig, waardoor ontwikkelaar Reef Entertainment en uitgever Zordix besloten het spel een tweede kans te geven. Het spel is daarmee nu in een geremakete vorm verkrijgbaar in de Nintendo 3DS eShop, maar betreft het hier een gemakzuchtige port of komt het spel daadwerkelijk beter uit de verf op de handheld? Met Real Heroes: Firefighter 3D stap je in de schoenen van een brandweerman, met de bijnaam Probie, die helpt met het bestrijden van incidenten in de omgeving van Los Angeles. Het is de warmste en droogste zomer sinds tijden waardoor het team in Los Angeles je hulp goed kan gebruiken. Je zult vuren moeten bestrijden en mensen uit levensgevaarlijke situaties moeten bevrijden. Er is ook een groot assortiment aan locaties zoals winkelcentra, bedrijven en woonwijken.

Too hot to handle Je begint het spel door te leren hoe ieder stuk gereedschap werkt en hoe je door de wereld heen beweegt. Het besturen van je personage doe je met de Circle Pad terwijl je de camera tegelijkertijd beweegt via het touchscreen. Dit werkt verschrikkelijk onwennig en kost te veel moeite om correct en vloeiend uit te voeren. Tijdens de gameplay zul je verschillende vaardigheden moeten toepassen zoals het gebruiken van een ladder of het gebruik van een waterslang. Hiervoor zul je met flinke precisie de camera moeten richten op het voorwerp, een knop op het touchscreen moeten indrukken en het item met de L-toets inzetten. De combinatie van knoppen, touchscreen en Circle Pad maakt voor een onprettige samenwerking en het maakt het doorgronden van Real Heroes: Firefighter 3D minder aangenaam. Nadat je het uitgevochten hebt met de besturing zul je om moeten gaan met de verschrikkelijke AI. Wanneer je iemand probeert te redden, is het de bedoeling om een pad vrij te maken zodat de te redden persoon met je mee kan lopen . Het probleem is dat de AI liever het langere pad wil nemen en het daarom vaak vertikt om naar je te luisteren. Verder worden ze bang van de simpelste dingen zoals een stoel die naast ze in brand staat. Ze vertellen ook niet waarom ze gestopt zijn, waardoor je constant zelf de antwoorden in moet vullen. Real Heroes: Firefighter 3D kent geen ruimte voor eigen inbreng, want alles loopt via een vast script. Je hulptroepen zijn niet veel beter en staan vaker in de weg dan dat ze je daadwerkelijk helpen.

Een ander probleem is te vinden in de missies zelf die vooral uit het bestrijden van vuur bestaan. De manieren waarop deze vuren verschijnen, zijn raadselachtig. Je kunt soms door een kamer lopen en totaal niets vinden, om vervolgens later terug te komen en zien dat alles nu opeens in lichterlaaie staat. Het spel weet slechts zelden een heldhaftige emotie op te roepen, zoals de keren dat je met een bijl in de aanslag flink op een deur in mept. Deze momenten duren echter maar heel kort en na een paar minuten is een volgende illusie alweer gebroken. Het gehele avontuur voelt als een taak en minder als een plezierige kijk op het brandweer bestaan. Wellicht ethisch juist, maar als gamer minder aantrekkelijk. Het spel bevat geen functies als StreetPass, SpotPass of multiplayer, dus na het einde is er weinig om naar terug te keren. Het was wellicht interessant geweest om de tijden van missies te delen, maar hier hebben de makers geen enkele poging tot gedaan. Graphics en geluid Grafisch ziet Real Heroes: Firefighter 3D er net acceptabel uit. Het is niet verschrikkelijk, maar het oog wil zeker wel wat weer. De verschillende textures en achtergronden hadden stukken beter gekund. De framerate is ook niet geweldig en het spel vertraagt hier en daar wat, zowel in 3D als in 2D. Het 3D-effect is prima en er zijn goede lagen te vinden tussen de verschillende onderdelen, maar het is maar een druppel op een gloeiende plaat. Muzikaal is het prima, maar het betreffen geen liedjes die goed in het gehoor blijven hangen. De voice acting die Real Heroes: Firefighter 3D kent, komt van goede huize en de personages herhalen hun zinnen zo goed als nooit.

Conclusie Real Heroes: Firefighter 3D is een teleurstellend product op vele fronten en maakt een aanbeveling vrij onmogelijk. De ontwikkelaar heeft de belangrijkste concepten van de Wii-versie overgenomen, maar heeft alles simpelweg slechter gemaakt. De innovatieve besturing is eruit gevist en omgeruild voor een systeem met knoppen en touchscreen controls. Als je eenmaal over deze schrik heen bent, zul je nog moeten wennen aan de vreemde wendingen in de missies en de verschrikkelijke AI-personages. Daar komt bij dat de framerate alles behalve uitstekend is en de graphics wel wat weer aandacht hadden mogen hebben. Er zijn hier en daar momenten dat het spel interessant oogt, maar dat maakt het nog steeds niet de moeite waard. Als je de Wii-versie nog ergens op de kop kunt tikken, dan moet je de kans zeker niet voorbij laten gaan, maar blijf zover mogelijk van de Nintendo 3DS eShop-versie vandaan.

N1 Score: 3

+ ["Goede voice acting","Korte momenten van glorie tijdens gameplay","Goed gebruik van de 3D-effecten"]

- ["Onwennige besturing","Verschrikkelijke AI zit vaak in de weg","Weinig ruimte voor eigen inbreng","Vreemde structuren in de missies","Framerate en graphics niet overweldigend","Geen extra's of functionaliteiten zoals StreetPass"]

Gekoppelde games

Real Heroes: Firefighter 3D (Nintendo 3DS eShop)