[Review] Geschreven door Daan op 2013-03-19 00:01:00

Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate

Het was voor sommigen een schok toen een nieuwe ontwikkelaar, genaamd MercurySteam, de Castlevania-franchise onder zijn hoede nam in 2010. De Spaanse studio besloot de reeks wat op de schop te gooien en dit leverde uiteindelijk Castlevania: Lords of Shadow op voor de Xbox 360 en PlayStation. De meningen over die titel lagen zeer uiteen: de één prijsde de nieuwe richting de hemel in, de ander vond het heiligschennis. Ongeacht wat het publiek ervan vond, bleek het spel een commercieel succes voor de uitgever Konami. Dit zorgde ervoor dat de ontwikkelaar na de afronding van het spel gelijk mocht beginnen aan twee nieuwe Castlevania-games: een vervolg op Lords of Shadow en een game voor de Nintendo 3DS die qua verhaal tussen de twee titels in zou zitten: Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate. De handheld-titel gaat verder waar het vorige verhaal ophield en geeft ons een diepere kijk in de wereld van de Belmonts. Kent de titel dezelfde klasse als zijn voorganger, of was de Nintendo 3DS een foute plaats voor een voortzetting?

Verschillende generaties, één verhaal Ondanks dat Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate zich qua verhaal 26 jaar na Lords of Shadow afspeelt, hoef je het origineel niet gespeeld te hebben om te begrijpen wat er gaande is, want Mirror of Fate legt je alles op een goede manier uit. In de vorige game nam je voornamelijk controle over Gabriel Belmont, die aan het einde van zijn vorige avontuur naar Dracula is getransformeerd. In Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate kruip je echter niet alleen in de huid van Gabriel Belmont, maar zijn er meerdere Belmonts speelbaar. In het begin speel je een aantal momenten als Gabriel, maar al snel wordt het pad vrijgemaakt voor zijn zoon Trevor. Gabriel weet ten tijde van zijn transformatie niets van zijn zoon, omdat Trevor bij zijn geboorte werd meegenomen door de Brotherhood of Light. Hier werd Trevor getraind om het uiteindelijk op te kunnen nemen tegen zijn vader. Het grootste gedeelte van het spel zul je echter spelen als Simon, de zoon van Trevor, die op jonge leeftijd gescheiden werd van zijn ouders en in zijn eentje moest proberen te overleven. Wat Simon zijn taak is en waarom je juist met hem het grootste gedeelte van het spel speelt, zul je naargelang het avontuur vordert vanzelf zien: het is allemaal te spoiler-gevoelig om hier meer over te zeggen. Wat wel gezegd kan worden, is dat de verhaallijn van Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate één van de sterkste aspecten van avontuur is en dat komt mede door de goede presentatie. Zo kent de game verscheidene cutscenes, zowel in-game als in een speciaal cel-shaded design, en deze worden versterkt door zeer goede voice acting. Wat ook lof verdient, zijn de creatieve vrijheden die MercurySteam heeft genomen om hun vertelling van dit epos naar hun hand te zetten. Diverse bekende namen uit de Castlevania-franchise komen langs, maar door de eigen invulling van het verhaal krijgt het geheel een veel persoonlijker en psychologischer karakter wat zorgt voor een sterk en beladen script.

Combat Mirror of Fate is van het begin tot het einde een sidescrolling platform/action avontuur, waarin je allerlei omgevingen doorloopt en constant vecht tegen vijandig gespuis. Daarnaast probeer je de wereld te ontdekken en vind je geheimen, doorgangen en constante oplossingen voor puzzels. De gebeurtenissen van Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate vinden vooral plaats rond het kasteel van Dracula, waar je diverse soorten locaties afstruint. Zo zul je de grotten onder het kasteel ontdekken, rondlopen op de buitenterreinen van het fort en de trappen opklimmen om nieuwe gebieden te ontdekken. Het totaalpakket is sfeervol en duister met een grote rol weggelegd voor wat zich er nu precies afspeelt. De gameplay van Mirror of Fate leunt echter vrij duidelijk op één aspect en dat is op het vechten tegen de uiteenlopende vijanden met de Y- en X-knoppen. Het systeem in de game is voor het merendeel uit de originele Lords of Shadow gevist en het maakt van het aanvallen een zeer interessante uitdaging. De meeste vijanden hebben meerdere slagen nodig en ze reageren goed op iedere beweging die je maakt. Simpelweg op de knoppen rammen heeft geen nut: je moet tactisch te werk gaan. Zo zullen de vijanden het je moeilijk maken door aanvallen te blokkeren, waardoor je constant na zal moeten denken over een vervolgstap. Verdedigen met de L-toets is hierbij een must en leidt vaak tot een opening voor een potentiële aanval. In zo'n geval zul je de afgrijselijke monsters met je zweep alle hoeken van de kamer kunnen laten zien. Dit komt voornamelijk in het geding met de bazen, die heel wat verschillende patronen gebruiken om het zo moeilijk mogelijk te maken. Gelukkig is het spel zeer vergevend, want de checkpoints zijn geplaatst tussen ieder onderdeel van het gevecht. Je begint dan echter wel met slechts 50% van je levensmeter, waardoor de uitdaging er nog steeds is.

Secundaire wapens en de haak Andere belangrijke aandelen in de combat zijn de secondaire wapens en de haak. Ieder personage kent zijn eigen secondaire wapen dat je zult moeten overmeesteren. Een goed voorbeeld is Simon die met een simpele druk op de A-knop bijlen kan gooien. Deze bijlen doen meer schade aan de tegenstander, maar je kunt er maar een beperkt aantal tegelijkertijd met je mee dragen. Je zult hier de voordelen op moeten wegen tegen de nadelen en zien in welke situatie deze het beste te gebruiken zijn. Een ander voorbeeld is Trevor’s boemerang, die geschoten kan worden op een vijand om deze flink te verwonden. Vooral tegen de verschillende bazen die je zult bevechten, kan een secundair wapen belangrijk zijn om het geheel open te breken. Het is ook goed om de knop voor een secondaire aanval langer vast te houden, zodat deze sterker wordt en vijanden soms in één enkele klap kan vernietigen. De haak komt voornamelijk goed te pas als een tegenstander aan het einde van zijn Latijn is. Door de haak toe te passen zal de vijand naar het hoofdpersonage gestuurd worden, waardoor je hem naar de hel kunt helpen met een overweldigende aanval. Sommige van deze scripted aanvallen worden helaas net iets te veel herhaald, waardoor je het soms achterwege laat om deze optie ook daadwerkelijk in te zetten. Weinig exploratie Doordat de aandacht in het spel vooral is gericht op het verhaal en de combat, is er een minder grote rol weggelegd voor ontdekking. Exploratie en backtracking zit nog steeds in het spel, maar Mirror of Fate leid je liever naar een juist pad, wat het allemaal wat minder moeilijk maakt. Je vindt daarnaast al je opties qua kamers op het touchscreen, wat hier en daar een gevoel van verrassing wegneemt, wat de oudere Castlevania-delen juist kenmerkte. Het zorgt ervoor dat het avontuur gemakkelijker te overzien is, wat nieuwelingen in de franchise wellicht kunnen waarderen, maar waar de liefhebbers van de Metroidvania's mogelijk in teleurgesteld zullen zijn.

Wat hoe dan ook teleurstellend is, is het schaarse aantal aan collectables en extra's dat je onderweg kunt oppikken. Er zijn wat perkamenten te vinden om meer te weten te komen over het verhaal en er zijn pick-ups om jezelf sterker te maken of je gezondheid te herstellen, maar daar houdt het ook mee op. Deze beloningen zijn zwakjes, maar het past wel binnen de meer gestroomlijnde ervaring die Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate wil bieden: exploratie is nu eenmaal niet een hoofdonderdeel van de game. Platformen Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate kent nog een ander aspect dat regelmatig op de voorgrond treedt en dat is het platformen. Deze secties zitten met de nok toe gevuld met puzzels en avontuur. Je springt, klimt en zwemt door de verschillende secties in het kasteel om zodoende verschillende obstakels te overbruggen en nieuwe gebieden te bereiken. De bewegingen voelen natuurlijk in de omgang en je zult goed gebruik moeten maken van al je vaardigheden. Zo zul je de haak moeten gebruiken om afgronden te ontwijken en grote gaten in de omgeving te omzeilen. Daarnaast zijn de secties goed opgebouwd, zonder dat ze onnodig moeilijk zijn of geforceerd aanvoelen. Met een grote puzzel in het vooruitzicht zal de camera uitzoomen en de volledige omgeving laten zien, zodat je niet volledig met de mond vol tanden staat. Het zorgt voor behapbare stukken klim- en klauterwerk, hetgeen waar de oudere Castlevania-games wat moeizamer mee omgingen. De speler kan ook op elk moment pauzeren en de moeilijkheidsgraad aanpassen, wat het spel geschikt maakt voor verschillende soorten spelers.

Spelduur en extra's Het duurt ongeveer 10 uur om de verhaallijn van Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate volledig te doorlopen. Nadat het avontuur voorbij is, kunnen spelers dankzij de keuzemogelijkheid tussen de verschillende hoofdstukken in alle rust proberen gemiste perkamenten op te sporen en onopgeloste kamers te onderzoeken. Als je het spel regulier wil onderzoeken, is er een New Game+-optie waarin je al je statistieken behoudt. Voor de echte doorzetter is er ook een Hardcore moeilijkheidsgraad, die de patronen van de vijanden op nieuwe manieren zal aanpassen, wat zorgt voor nog een grotere uitdaging. Een andere leuke extra is dat je in het hoofdmenu in The Bestiary de profielen kunt bekijken van diverse bazen die je bent tegenkomen om zo meer over hun oorsprong lezen. Daarnaast ben je vrij om alle cel-shaded scenes nogmaals te aanschouwen. De extra's zijn hiermee aardige toevoegingen die je nog wat langer zoet kunnen houden, maar het gebrek aan StreetPass- en SpotPass-ondersteuning is een groot gemis. Graphics en geluid Grafisch is Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate aangenaam om te zien op de schermen van de Nintendo 3DS. Er zijn momenten waar de game het uiterste uit het systeem lijkt te halen en het doet dit met grote klasse. Het is een grimmig schouwspel dat er indrukwekkend uitziet. De framerate is echter niet altijd geweldig en dit zorgt ervoor dat je op een aantal momenten wat slowdown zal aantreffen. Gelukkig komt dit zelden voor, maar het is toch een lelijk smetje. De 3D-effecten zijn daarentegen wel volledig naar behoren en doen zeker niet onder voor de meeste spellen op het systeem. Er zit een duidelijke diepte in wat vooral in de cutscenes meer charme toevoegt wanneer er bijvoorbeeld een groot beest op je af komt.

Op het gebied van het geluid is de instrumentale en orkestrale soundtrack prima, maar daarmee is ook alles gezegd. De muziek is sfeervol en op zijn plaats, maar het zit niet op hetzelfde niveau als op de klassieke Castlevania-tunes. Het is goede achtergrondmuziek, maar ze blijven niet in je hoofd zitten. Op de juiste momenten helpt de muziek echter wel degelijk om een gevoel van spanning op te roepen en daarmee doet het dan ook goed zijn ding.

Conclusie Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate is een game met twee gezichten. Aan de ene kant heb je een solide verhaal en aangename puzzel/vecht-gameplay, die je vanaf het prille begin tot het ruige einde zullen boeien. Daartegen staat het ontdekken van gebieden minder hoog in het vaandel, waardoor het spel duidelijk wat van de charme van de vorige Castlevania-games mist. Mirror of Fate wil je liever op een recht pad houden en een cinematisch avontuur laten beleven met de familie Belmont. Het is compleet afhankelijk van de speler of dit een probleem is of niet: als losstaand avontuur zit Mirror of Fate goed in elkaar, maar indien je echt een Castlevania-titel verwacht, zul je teleurgesteld zijn in de mindere hoeveelheid verrassingen en exploratie. Het gemis van StreetPass en SpotPass, de minder memorabele soundtrack, de lagere hoeveelheid collectables en de aanwezigheid van wat framedrops zijn echter wel hoe dan ook jammerlijke bijkomstigheden. Ontwikkelaar MercurySteam laat desondanks wel degelijk zien dat ze een zeer degelijk handheld-avontuur neer kunnen zetten. Als je bereid bent met een open mind tegen Dracula ten strijde te strekken, valt er gemakkelijk tien uur plezier te beleven aan Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate en daarmee is de Nintendo 3DS een nieuwe kwaliteitstitel rijker.

N1 Score: 7.5

+ ["Boeiend verhaal over de familie Belmont","Aangename gameplay, voornamelijk de combat","Goede en solide platformsecties","Leuke extra's die de speelduur verlengen","Prima presentatie, met aandacht voor de 3D-effecten"]

- ["Exploratie en collectables minder aanwezig","Een aantal framedrops tijdens de reis","Geen memorabele soundtrack","Geen SpotPass of StreetPass"]

Gekoppelde games

Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate (Nintendo 3DS)