[Review] Geschreven door Daan op 2013-03-26 00:11:00

Monster Hunter 3 Ultimate

Langzamerhand lijkt de Monster Hunter-franchise van Capcom een nieuw thuis gevonden te hebben op Nintendo-platformen. Het begon allemaal met de PlayStation 2-game Monster Hunter G die in 2009 op de Wii verscheen in Japan. Bij deze game zat een demo voor een nieuwe titel genaamd Monster Hunter 3-Tri. Het bleek hier om een gloednieuwe Monster Hunter-game te gaan die exclusief op de Wii verschijnen en uiteindelijk ook naar Europa zou komen. Het was voor vele van ons de eerste introductie tot het slachten van monsters en dat bleek al gauw een aangename ervaring in 2010: de game kreeg een 9.2 in onze review. Nu na drie lange jaren hebben we een remake van deze titel gekregen, die tegelijkertijd op de Wii U en Nintendo 3DS is verschenen. Is deze port de moeite waard of had Capcom beter al haar aandacht op Monster Hunter 4 voor de Nintendo 3DS kunnen richten? Een herintroductie Je avontuur begint in Moga Village, waar je je voorbereidt om ten strijde te trekken tegen vijandige monsters. Het verhaal in het spel draait om het redden van je dorp van een rits aan onverklaarbare aardbevingen, maar het is flinterdun en bedoeld om het geheel wat aan te dikken. Monster Hunter 3 Ultimate draait om zijn gameplay, al zijn de eerste momenten een slappe hap. De eerste drie á vier uur worden besteed aan een hele saaie tutorial zoals die bij Monster Hunter 3-Tri ook in volle glorie aanwezig was. Je leert alles over je bewegingen, hoe de jacht aangepakt moet worden en hoe je het beste gebruikt kunt maken van de items. Voor nieuwkomers is dit wellicht verplichte kost, maar het is jammer dat de experts dit gehele traject nogmaals moeten doorlopen.

Monster Hunter 3 Ultimate wordt gespeeld met een personage in een third person perspectief. In Moga Village loop je rond, koop en verkoop je items, praat je met dorpsbewoners en sla je je spelgegevens op. Hier begin je ook met het kiezen van een quest, waarmee je de ruige wereld van het avontuur instapt. Deze taken betreffen de hoofddoelen van het spel, waardoor je er de meeste tijd aan zult besteden. De quests verschillen enorm: van het vermoorden van een reusachtige hagedis tot het verzamelen van flora en fauna. Zodra je de quest gekozen hebt, ga je de wijde wereld in en probeer je je missie succesvol te voltooien. De grote wereld is opgedeeld in diverse kleinere werelden, zoals werelden met verschillende thema's als ijs en vuur, en het ligt aan de quest naar welke wereld je gestuurd zult worden. Je bent hier vervolgens vrij om aangrenzende gebieden te bezoeken, wat je doet door naar de rand van een gebied te lopen. Vervolgens krijg je een kort laadscherm te zien, maar deze belemmert het spelverloop niet. Toch is het jammer dat de game niet één grote, open wereld betreft, maar het komt de overzichtelijkheid van het spel wel ten goede. De gebieden hebben uiteenlopende kenmerken en dit is wat ze interessant houdt. Zo zul je bijvoorbeeld in het ene gebied vriendelijke graseters tegenkomen op een wei, terwijl een ander gebied vooral wordt gekenmerkt door water waar je eventueel kunt vissen of in het diepe kunt duiken. Het is hierbij belangrijk om je kaart in de gaten te houden waar je verteld wordt wat de verschillende gebieden in hun mars hebben. In totaal zijn er 211 nieuwe quests in het spel aanwezig ten opzichte van Monster Hunter 3-Tri, wat het totaal op 339 brengt. Dit is een immens groot aantal, wat voor heel wat uren speelplezier kan zorgen.

Monsters Als je op pad gaat om een creatuur te slachten en verschillende onderdelen te verzamelen, is de keuze van het wapen enorm belangrijk. Monster Hunter 3 Ultimate is niet zomaar een spel waar je instapt en alles vanaf de eerste keer onder de knie hebt. Bij de gevechten komt heel wat strategie en geduld kijken en dat is niet voor iedereen weggelegd. Tijdens de gevechten zul je eerst tegen de monsters moeten verdedigen, zodat je goed hun patronen kunt leren en eventuele openingen kunt bespeuren. De krijger heeft meters voor de levenskracht en voor het uithoudingsvermorgen, maar het monster heeft dit niet. Hierdoor blijft het giswerk hoeveel kracht je er precies in moet stoppen om het beest te verslaan. Daarnaast zullen de monsters regelmatig op de vlucht slaan om zo je strijd nog lastiger te maken. Sommige zullen wegvliegen en andere zullen een bedekt plekje zoeken, waar ze zich vervolgens wat kunnen herstellen. Met verschillende items kun je ervoor zorgen dat je ze niet uit het oog verliest, waarbij het ook belangrijk is dat je rekening houdt met je eigen gezondheid. Er zijn zo heel veel dingen waar je op moet letten, wat typerend is voor een Monster Hunter-game en zo ook de ervaring fris houdt. Elk monster heeft zijn eigen kenmerken en mogelijkheden, waardoor geen enkele confrontatie hetzelfde zal zijn. In totaal zijn er 73 verschillende monsters, waarvan er één compleet nieuw is en er nog eens 37 extra monsters zijn toegevoegd uit vorige Monster Hunter-games. Ten opzichte van Monster Hunter 3-Tri zijn dat meer dan twee keer zoveel monsters, wat een knappe prestatie is. Wapens De wapens in Monster Hunter 3 Ultimate zijn nog belangrijker geworden dan in de originele Monster Hunter 3-Tri. Naast de acht verschillende opties die al bestonden, zijn er vier gloednieuwe soorten aan toegevoegd. Wanneer je snel over het speelveld wil bewegen, ben je verplicht een licht wapen met je mee te dragen. Een goed voorbeeld hiervan is het zwaard en schild, die tevens een gebalanceerde combinatie qua defensie en offensief leveren. Ben je echter meer van het zwaardere geschut en maakt de snelheid je niets uit, dan kun je voor een grote hamer gaan of een zwaar booggeweer. Deze zorgen voor zware littekens op het monster, maar doordat je langzamer bent in het ontwijken, kun je ook zelf gemakkelijker schade oplopen. Het is per missie wikken en wegen, maar het goede van alles is dat je vrij bent in een keuze en dat je voor de meeste opties al een proefwapen in de persoonlijke schatkist hebt zitten. Het is plezierig om hiermee te experimenteren en kijken wat je persoonlijk het beste ligt. Wees wel gewaarschuwd dat het leren omgaan met het booggeweer je de meeste tijd zal kosten, gezien het richten ervan niet altijd vlekkeloos verloopt. Daarnaast zul je constant materialen moeten verzamelen om de betere kogels te kunnen gebruiken, wat wellicht meer werk is dan nodig in vergelijking met de andere wapens. In totaal zijn er 1014 wapens toegevoegd ten opzichte van Monster Hunter 3-Tri, wat het totaal op bijna zes keer zoveel keus brengt. Opnieuw een indrukwekkende hoeveelheid toevoegingen.

Later in de game zul je qua armor en wapens geen betere varianten meer aan kunnen schaffen en zul je deze zelf moeten upgraden in Moga Village bij de smid. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat onderdelen van monsters nodig zijn of dat je in grotten mineralen moet vinden. De smid vertelt meestal waar de objecten te vinden zijn, zodat je ze ietwat gemakkelijker kunt vinden. Nadat je dit routinewerk hebt verricht, word je door deze voorwerpen sterker en zul je ook meer quests tot je beschikking krijgen. Door deze missies te voltooien, verdien je ook geld en nieuwe voorwerpen, waarmee je nog sterker wordt en nog meer missies aan kunt nemen. Zo gaat de vicieuze cirkel door en wordt de uitdaging bij elke stap groter en interessanter. Belangrijke items voor de overwinning De wapens betreffen slechts 50% voor de voorbereiding, want de andere helft zul je moeten regelen via je voorwerpen. In de winkels van Moga Village vind je onder meer potions om de levensmeter bij te vullen en slijpstenen om de wapens weer gebruiksklaar te maken. Eenmaal bij de opdracht en in het jagerskamp aangekomen, zul je hier ook nog eens een kist vinden. Hier vind je allerlei belangrijke items die de missie dragelijker zullen maken, maar je kunt slechts een beperkt aantal meenemen. Neem je vlees mee om de vijand gemakkelijk af te leiden of ga je toch voor een extra kogel in het geweer? Ook de wereld waar je in terecht komt, heeft een invloed op de keuze: in koudere omgevingen is het bijvoorbeeld belangrijk dat je de juiste health items op zak hebt. Bij dit alles is echter de belangrijkste regel dat je altijd ruimte in je tas overlaat voor voorwerpen die je tijdens de quest kunt verzamelen. Later in het spel kun je grotere hoeveelheden voorwerpen met je meedragen, maar de monsters worden dan vaak ook gecompliceerder. Het spel blijft je zo uitdagen, waardoor je geboeid blijft. In totaal zijn er 1028 nieuwe armor pieces en 580 nieuwe items ten opzichte van Monster Hunter 3-Tri toegevoegd, wat respectievelijk zo goed als een verdriedubbeling en verdubbeling van de content is.

The Ultimate difference Tot dusver lijken de verschillen met Monster Hunter 3-Tri minimaal, maar Monster Hunter 3 Ultimate kent wel degelijk een aantal grote veranderingen of toevoegingen. Zo is het in een nieuw onderdeel van het spel, genaamd Port Tanzia, mogelijk om diverse andere quests aan te nemen. Waar het reguliere avontuur je vooral in een slakkengang alles introduceert, kent Port Tanzia zijn eigen winkels en mogelijkheden en kent het zijn eigen snelheid qua progressie. Hier zul je een vast aantal missies moeten voltooien voordat je een ''Urgent Quest'' krijgt, waarmee je in Hunter Rank kunt stijgen en een nieuwe set aan uitdagingen kunt vrijspelen. Het betreft hier een snellere vooruitgang dan in het reguliere avontuur, wat op deze manier een grotere verscheidenheid aan spelers aan zal spreken. De progressie van deze quests worden ook gedeeld met de singleplayer campagin, de lokale multiplayer en de online-functionaliteiten. Dit maakt het woest aantrekkelijk om de verhaallijn vaarwel te zeggen en spontaan in deze nieuwe omgeving te duiken. Het wordt nog beter doordat Capcom hier nieuwe missies aan toe wil voegen via gratis updates, waardoor je wellicht nog jaren terug zult keren naar Port Tanzia. Monsters op je televisie via de Wii U Als je besluit Monster Hunter 3 Ultimate op de Wii U te spelen, zul je van een aantal zaken op de hoogte moeten zijn. Zo betreft het hier een port van de Nintendo 3DS-versie en niet andersom. Op het touchscreen van de Wii U GamePad kun je hierdoor allerlei informatie lezen en via panelen zelf een indeling maken van wat je belangrijk vindt. Zo kun je de meters naar het onderste scherm halen, sneller naar je items grijpen of simpelweg de kaart bekijken. Het probleem is hier dat de volledige breedte van het scherm niet gebruikt wordt en dezelfde aspect ratio kent als de Nintendo 3DS-versie: 4:3. Dit is zeer zwak van de ontwikkelaars, want het kost hierdoor soms onnodig veel moeite om alles aan te raken op het scherm. Het is daarbij gemakkelijk om de knoppen te gebruiken op de Wii U GamePad, waardoor het gebruik van het touchscreen een beetje zinloos is. Het is eventueel handig als je het spel bestuurt met de Wii Classic Controller Pro of de Wii U Pro Controller, maar zelfs dan is het mogelijk om alle opties te benutten zonder een tweede scherm. Waar de Wii U GamePad wel handig voor is, is de functie voor Off TV-Play. De Wii U-versie van Monster Hunter 3 Ultimate ondersteunt dit, waardoor je in principe een gelijkwaardige ervaring krijgt als op de Nintendo 3DS, maar dan met mooiere graphics en zonder touchscreen-functionaliteiten.

Multiplayeren op de Wii U, lokaal en online Het belangrijkste aan de Wii U-versie is dat deze versie ook online en lokaal gespeeld kan worden op het televisiescherm, terwijl de Nintendo 3DS-versie niet op zichzelf online kan. De lokale multiplayer stelt je in staat om maximaal drie Nintendo 3DS-systemen te linken aan de Wii U, waardoor je in staat bent met zijn vieren een missie onder handen kunnen nemen. Eén persoon speelt dan via de televisie, terwijl de andere drie op hun scherm op de Nintendo 3DS kijken. Het is hierdoor een vereiste dat de Nintendo 3DS-spelers de Nintendo 3DS-versie van het spel hebben. Dit is allemaal zeer veeleisend en vrij omslachtig in de uitwerking, maar het zorgt er wel voor dat de progressie die je maakt wordt opgeslagen in je eigen game dankzij de toevoeging van Port Tanzia. Toch is het jammer dat er geen mogelijkheid bestaat om via één Wii U-versie van Monster Hunter 3 Ultimate met meerdere spelers te spelen met bijvoorbeeld een Wii Classic Controller Pro of een Wii U Pro Controller. Wanneer het mogelijk was geweest om in-game verschillende personages op te slaan, had dit gekund, maar dat is helaas niet het geval. Het duurt hooguit een minuut of twee totdat iedereen verbonden is met de Wii U en de connectie tussen beide systemen werkt zonder enige moeite of problemen. De online multiplayer is waar de game werkelijk straalt en tot leven komt, gezien je met vier vrienden uit overal in Europa of Amerika kunt spelen. In de vele gevechten die we met anderen hebben bevochten, hebben we hooguit een enkele disconnect gehad, wat boekdelen spreekt over de goede servers. Het is helaas niet mogelijk om met meerdere spelers lokaal online te gaan, wat opnieuw een misser is. Met elkaar communiceren via tekst is echter wel een stuk verbeterd dankzij het digitale keyboard op de Wii U GamePad en je kunt zelfs een hoofdtelefoon gebruiken voor meer persoonlijk contact. Op de Wii was dit een stuk omslachtiger door de noodzaak van een toetsenbord en Wii Speak.

Graphics van de Wii U-versie Op de Wii U loopt Monster Hunter 3 Ultimate als een zonnetje, maar de grafische kwaliteit roept vraagtekens op. De omgevingen zijn kleurrijk en de monsters zien er scherper uit dan voorheen, maar echt hoogstaand wordt het nooit. Sommige gebieden hebben nog steeds lelijke textures, waardoor de term HD doorgaans misplaatst lijkt. Daarbij is het spel niet vies van rare animaties of hier en daar een glitch. Zo hoef je niet raar op te kijken wanneer je de staart van een monster door een begroeid bos ziet verdwijnen, want in de Wii U-versie van Monster Hunter 3 Ultimate komt dit meer dan eens voor. Dit is allemaal erg jammer, want de Wii-versie leek hier beduidend minder last van te hebben, evenals de Nintendo 3DS-versie van hetzelfde spel. Monsters in je handen via de Nintendo 3DS Met Monster Hunter 3 Ultimate op de Nintendo 3DS zou je verwachten dat de ervaring door de minder krachtige hardware een heel stuk minder zou zijn dan op de Wii U, maar daar is niets van waar. De reguliere besturing werkt uitermate prima op de Nintendo 3DS met een aantal goede tweaks ten opzichte van Monster Hunter 3-Tri. De belangrijkste aanpassing betreft de L-knop, waarmee je de camera direct kunt focussen op een vijand. Dit zorgt ervoor dat je meer overzicht houdt op het kleinere scherm. Op het touchscreen van de Nintendo 3DS kun je allerlei informatie lezen en via panelen zelf een indeling maken wat je belangrijk vindt en dit zorgt voor veel vrijheid op het 3D-scherm. De besturing van de camera kan gedaan worden met een Circle Pad Pro of via een virtuele vierpuntdruktoets op het touchscreen. Die laatste optie is lichtelijk onwennig en zal voor sommige mensen een belemmering zijn om van de Monster Hunter 3 Ultimate-ervaring te kunnen genieten. Gelukkig biedt de Circle Pad Pro (XL) daarvoor uitkomst, want dit werkt voortreffelijk, ondanks dat het je Nintendo 3DS een stuk minder handzaam maakt in het vervoer.

Multiplayeren op de Nintendo 3DS, lokaal en online De lokale multiplayer in de Nintendo 3DS-versie stelt je in staat om met drie andere vrienden op pad te gaan en de monsters een lesje te leren. Hiervoor heeft iedereen, net als bij de lokale multiplayer op de Wii U, het spel nodig, wat opnieuw als voordeel heeft dat je progressie in de multiplayer wordt bijgehouden via Port Tanzia. Ten opzichte van de lokale multiplayer is er hierdoor geen verschil met de Wii U-versie, behalve dat één persoon bij de Wii U-versie op de tv speelt. Dat is echter niet zo interessant, waardoor de Nintendo 3DS op het gebied van de lokale multiplayer net zo vlekkeloos verloopt en daarmee veel punten scoort. Wat wel een tekortkoming is, is dat de Nintendo 3DS-versie van Monster Hunter 3 Ultimate zelf geen online multiplayer kent. Capcom komt spelers tegemoet via een speciale, gratis applicatie op de Wii U eShop waarmee je de game met het internet kunt verbinden en vrienden kunt uitnodigen voor een avontuur. Je moet hiervoor dus wel over een Wii U beschikken, maar een Wii U-exemplaar van het spel is niet nodig. Dit klinkt wellicht al wat omslachtig, maar het wordt nog erger wanneer blijkt dat je gebruik moet maken van een Wii LAN adapter om verbinding te maken. Daarnaast zijn de online opties gelimiteerd, met geen ruimte voor voice chat of lobbies waar je elkaar kunt ontmoeten. Ook kun je alleen online samenspelen met andere Nintendo 3DS-bezitters: online cross-play met de Wii U-versie is niet mogelijk. Hierdoor voelen de online mogelijkheden op de Nintendo 3DS alles behalve optimaal aan en ben je op dit gebied beter af met het wachten op Monster Hunter 4, die wel eigen online functionaliteiten zal kennen op de Nintendo 3DS.

StreetPass en SpotPass Wat de Nintendo 3DS-versie wel heeft en de Wii U-versie niet, is ondersteuning voor StreetPass. Door andere Monster Hunter 3 Ultimate-bezitters tegen te komen via StreetPass wissel je speciale Guild Cards uit. Met deze kaarten kun je extra krijgers inhuren die je kunnen helpen met de strijd, wat zeer aangenaam is wanneer je voor moeilijke missies staat. Via SpotPass kun je extra missies binnenhalen die Capcom uitstuurt, evenals de informatie over deze nieuwe missies. In de Wii U-versies gebeurt dit automatisch ingame waarna je de informatie krijgt in specifieke menu's. Graphics van de Nintendo 3DS-versie Monster Hunter 3 Ultimate straalt op de schermen van de Nintendo 3DS. De game kan zonder twijfel bestempeld worden als één van de meest indrukwekkende titels op het systeem. Alles verloopt lekker vloeiend met slechts zeer zelden een stottering in de animaties. Er is hier en daar een framedrop te bespeuren, maar het breekt de gameplay totaal niet op. Als je de 3D-slider omhoog gooit, krijgt alles ook nog eens extra diepte en ziet het er nog mooier uit. De uitgestrekte omgevingen passen perfect op het kleine systeem, al zijn de dialogen tussen de speler en dorpbewoners af en toe wel wat te moeilijk te lezen.

Save-files wisselen tussen Wii U-versie en Nintendo 3DS-versie Als je zowel de Nintendo 3DS- en de Wii U-versie bezit van Monster Hunter 3 Ultimate, is het mogelijk om save-files te delen tussen beide systemen. Op de Nintendo 3DS zul je hiervoor eerst via de Nintendo eShop een speciale applicatie moeten downloaden. In de Wii U-versie is dit niet nodig en gebeurt het vanuit het hoofdmenu. Heb je eenmaal alles klaar staan, dan kies je welke file je naar welk systeem wil zenden, waarna het zo'n twee minuten duurt om informatie over te zetten. Dit werkt allemaal vrij omslachtig en zorgt niet voor een naadloze crossplay-ervaring. Het was bijvoorbeeld mooi geweest als je Wii U en Nintendo 3DS automatisch savefiles met elkaar uitwisselden via een draadloze verbinding, zoals SpotPass dat doet op de Nintendo 3DS, maar dit is niet het geval. Wel is het zo dat eventuele nieuwe informatie die via StreetPass of SpotPass gedeeld is op de Nintendo 3DS, ook naar de Wii U wordt gestuurd en dit betekent dat je de Guild Cards gewoon kunt blijven inzetten. Geluid De sound design in Monster Hunter 3 Ultimate is meer dan uitstekend, dit zowel op de Nintendo 3DS als Wii U. De soundtrack slaat een goede toon aan en zorgt voor de juiste emoties op de verschillende momenten van het spel. Als je door Port Tanzia of Moga Village loopt, hoor je rustige en vriendelijke klanken. Tijdens de gevechten met de giganten hoor je pompende, orkestrale muziek, wat ervoor zorgt dat je op het puntje van je stoel zit. De effecten in de omgevingen verdienen zeker ook een pluim met zeer natuurlijke geluiden voor watervallen, bossen en open vlaktes. De overtuigende schreeuwen van de monsters maken het geheel af en zorgen voor een festiviteit in het gehoor.

Conclusie Monster Hunter 3 Ultimate voor de Nintendo 3DS en de Wii U is een overweldigend avontuur, maar vergt wel veel aandacht en geduld om gewaardeerd te kunnen worden. De eerste paar uur verlopen hoe dan ook in een slakkengang en dat is vooral voor bekenden met de reeks tergend. Toch is het de investering meer dan waard, want Monster Hunter 3 Ultimate kent ten opzichte van Monster Hunter 3-Tri ruim twee keer zoveel content op gebieden als quests, monsters, wapens, armor en items, terwijl de fundering nog steeds staat als een huis. Vooral de toevoeging van Port Tanzia is zeer geslaagd. Dit zorgt ervoor dat de gameplay aanzienlijk uitgebreider is, waardoor het spel ook op tactisch gebied veel meer keus biedt. Wel is het zo dat het spel soms wat verouderd overkomt op speltechnisch gebied door glitches en lelijke textures. Dit is vooral bij de Wii U-versie zo, maar de verschillen tussen de twee versies zijn verder minimaal: de Wii U-versie is grafisch teleurstellend, terwijl de Nintendo 3DS-versie niet op zichzelf online kan. Het is ook zo dat de Nintendo 3DS-versie een Circle Pad Pro (XL) benodigt voor optimaal spelplezier. Uiteindelijk maakt het echter weinig uit voor welke versie je gaat, want de essentie is identiek: Monster Hunter 3 Ultimate weet voor honderden uren aan uitmuntend speelplezier te bieden, zowel voor nieuwkomers als bekenden met de reeks.

N1 Score: 8.5

+ ["Volwaardige Monster Hunter-ervaring op beide systemen","Port Tanzia zorgt voor uren aan extra plezier","Meer dan twee keer zoveel content ten opzichte van Monster Hunter 3-Tri","Verbeterde communicatie-mogelijkheden voor online gameplay in Wii U-versie","Grafisch zeer indrukwekkend op Nintendo 3DS","SpotPass- en StreetPas-ondersteuning op Nintendo 3DS","Off TV-Play-ondersteuning op Wii U"]

- ["Eerste paar uur verlopen erg traag door tutorial en is niet te skippen","De lokale multiplayer vergt voor beide versies meerdere game-copy's","Grafisch stelt de Wii U-versie teleur","Online voor Nintendo 3DS-versie kan alleen via een Wii U en is omslachtig","Nintendo 3DS-versie vergt Circle Pad Pro (XL) voor optimale besturing","Crossplay door middel van savefiles werkt omslachtig ","Speltechnisch soms een wat verouderde game wat anno 2013 kan tegenvallen"]

Gekoppelde games

Monster Hunter 3 Ultimate (Nintendo 3DS)

Monster Hunter 3 Ultimate (Wii U)