[Review] Geschreven door Randy1 op 2004-03-22 01:18:37

Skies of Arcadia: Legends

De game is al heel lang uit, en meerdere Reviews van non-crewleden maken deze Review eigenlijk overbodig. Zie dit artikel dus als uiting van een gefrustreerde jongeman, die gewoon moet uitschreeuwen hoe deze game in elkaar steekt... Review Nummer 3 Aangezien GameQube een hele verandering ondergaan heeft, zijn bepaalde oude Reviews helemaal veranderd. De screens doen het niet meer, games zijn niet gelinkt aan bijpassende gameprofiles, kortom, allemaal vage dingetjes die niet zo 1, 2, 3 zijn op te lossen zorgen ervoor dat bepaalde titels in onze bibliotheek een verfrissing nodig hebben, en na de 2 aanwezige Reviews van Sega en Overwork's Skies of Arcadia: Legends bekeken te hebben, zag ik m'n kans schoon, want hey...die game mag wel een nieuwe, frisse Review krijgen. Deels zeg ik dit natuurlijk vanwege de bovenstaande reden; verfrissing, compleetheid, updates. Het grootste deel voor deze plotselinge schoonmaak-drang komt echter voort uit een bevelende stem in mezelf die gewoon moet vertellen over Skies of Arcadia: Legends, een game die ik al een aantal maanden lang in m'n 'Cube heb zitten, afgewisseld door uurtjes Sonic Heroes en BG&E. Reviewen zal op een aantal mensen misschien overkomen als ''een beetje lomp vertellen over een spel, omdat het moet'', maar soms kom je gewoon een titel tegen waarbij je de hele wereld wilt vertellen dat 'ie ZO goed is. De 2 al aanwezige Reviews hebben pech...ik moet en zal vertellen over deze game...ik moet...ik zal...grrr. Koetjes, Kalfjes, en Air Pirates Skies of Arcadia: Legends is een traditionele RPG die, anders dan anderen, zich afspeelt in de lucht, oftewel de Skies of Arcadia. Een wereld vol eilanden, hangend in de wolken en varierende luchtstromen, met schepen die vliegen door de lucht alsof het water is. Verschillende continenten, die niet altijd een al te vriendelijke verhouding met elkaar hebben, die elk beschermd worden door een ''moon'' oftewel maan, en die elk bestaan uit meerdere steden en dorpen. Het is een droomwereld zoals we allen kennen, liggend op het gras en kijkend naar de hemel, dromend dat je vleugels hebt en daar vliegt, tussen de vogels...of op een schip dus. Maar elke droom brengt soms nachtmerries. De ene dag is het een goede, rustige droom. De andere dag is het een duistere droom, waarin je sterft, of een eeuwige val maakt. De droomwereld van Skies of Arcadia kent ook slechte zaken. Duisterheid van slechte mensen, die op een dag besluiten de wereld te gaan beheersen met dodelijke wapens. Met reuzen, die zeker geen broertjes van Roald Dahl's GVR zijn. Wezens die gigantische fysieke kracht hebben, en hoog boven de hoogste wolken uitsteken, waar bijna alle schepen niet kunnen vliegen vanwege zuurstofsgebrek. Natuurlijk zijn dit de die-hard slechterikken. Voor de zakkenrollers en soms een moord moet je zijn bij de Air Pirates, en dan heb ik het vooral over de Black Pirates, die scenes schoppen om zelf sterker in de knieholtes te worden. De Black Pirates hebben echter tegenpolen, die vaak roet in het eten werpen, genaamd de Blue Pirates. Deze luchtpiraten zijn de ''Robin Hood's of the Skies'', en stelen en beroven alleen rijke mensen, en geven het geld aan de armen. Waarom ze dan zelf alles houden? Nou, omdat ze zelf de armen zijn...

[img]"http://www.gameqube.nl/files/soal8.jpg" width=400 border="1"[/img]
Meet Vyse, een Blue Pirate. Vyse bevaart op een dag samen met zijn on-officiele vriendin Aika de lucht en stuit op een schip van Valua, het duisterse continent in de game. Met het idee in hoofd dat het Valuaanse schip wel wat goud en juwelen aan boord heeft, enteren Vyse en Aika het schip, om die uiteindelijk na een goed gevecht te verlaten met, naast de nodige schatten, een blond, vreemd gekleed meisje. Meet Fina, die van Skies of Arcadia: Legends een avontuur die zich splitst in tientallen verhalen maakt, maar toch nog de mogelijkheid ziet om een rode, rechte lijn in het geheel te stretchen, waar je op en af bounced tijdens de tientallen uren die de game duurt. Voetjes op de vloer Ik ga niet veel over het verhaal vertellen, afgezien van dat het echt briljant, de drijfkracht achter de game, en de reden waarom je bepaalde locaties buiten je schip, zoals grotten en steden betreed is. Zie Skies of Arcadia: Legends als een extreem goed boek. Als je normaal gesproken de laatste pagina leest, weet je al wat er vooraf zo ongeveer afgespeelt heeft. Bij Skies of Arcadia...nee. Verraad, wazige, verlegen liefdesverklaringen, echte vriendschap, opofferingen, massamoorden, en daarmee dus ook de dood leveren je kippevel als je weer eens merkt hoe, op het moment dat je denkt alles gezien te hebben, het verhaal opbloeit tot een nog hoger niveau. Je gaat met de game naar bed, en als je je ogen tegenwerkend sluit om de slaap te vatten denk je aan Vyse & Co., speculerend over hoe het avontuur zich zal voortbewegen, en vrezend voor de aftiteling. Een traditionele RPG dus, met een traditioneel verhaal waarin de rol die je speelt evalueerd van ''jongetje'' naar ''beruchte gozer'', en van ''beroemdheid'' tot ''leider'', en van ''leider'' naar Vyse, The Determined, die de wereld van haar ondergang wist te redden. Een traditionele RPG, met een traditionele turn-based manier van vechten. Met magische spreuken, en al-vernietigende supermoves. Een traditionele RPG, die het presteerd om toch te verschillen van andere traditionele RPG's met spirit points, die je het recht geven deze magische en supermoves uit te voeren. Die je dwingen om een goed team te hebben, want als je team zwak is, heb je weinig van deze points om een goed offencief te starten. Handjes in de lucht Een traditionele RPG, die gevechten van de grond afhaalt en ze de lucht inblaast in de zeeslag-style shipbattles, die allemaal draaien om strategisch inzicht en de juiste keuzes, zoals het in het echt ook gaat dus. Alhoewel de game in een droomwereld verkeerd, is het realisme met deze shipbattles erg groot, afgezien van al die energiestralen die afgevuurt worden natuurlijk. Je neemt het op tegen verschillende schepen met verschillende kanonnen, en verschillende strategiƫn. Haal je een schip in om zo meer kans te hebben om 'em te raken, of blijf je even hangen, om veilig uit het bereik van de vijandelijke kanonnen te blijven? De keus is aan jou, kapitein.
[img]"http://www.gameqube.nl/files/soal7.jpg" width=400 border="1"[/img]
Keuzes. Ren je weg in random battles, of versla je de monsters met 1 magische spreuk of supermove? Vlieg je later in de game op enorme hoogtes om contact met levende wezens te vermijden, of duik je head-first elke uitdaging in? Negeer je zwakke schepen, of schiet je ze in 2 schoten weg, in de hoop dat ze een moonberry bij zich dragen waardoor je nieuwe suermoves aan je assortiment kan toevoegen? Skies of Arcadia: Legens is een berg van keuzes. Sidequests als de ''wanted list'', waarop piraten met een prijs op hun hoofd staan bieden je de vraag of je zin hebt om voor bounty hunter te gaan spelen. Een uitdager die jouw hoofd het liefst onder haar rechtervoet ziet bied je het antwoord op de brandende vraag waarom je een litteken onder je rechteroog hebt. Of jij het antwoord wil op deze vraag is een keus. Kies je de lange weg die om de rode verhaal-draad heenkronkelt, of stap je soms van de draad af om erachter te komen wat er buiten de grenzen ligt? Traditionele Minpunten De game is een opgevoerde poort van een Dreamcast game, en stiekem brengt dat een van de weinige, en soms opvallende minpuntjes aan de game met zich mee; de graphics. Over het algemeen is de game namelijk matig op grafisch gebied, en mensen die niet door een langzame start heen kunnen racen leggen Skies of Arcadia al neer voordat ze bij het punt komen waarop de game echt begint. Supermoves zorgen later namelijk voor grafische uitblinkers, alsof Koeman ineens een penalty neemt op een bepaald moment van een wedstrijd, genaamd Skies of Arcadia: Legends. Niet uitblinkend is de minimale voice acting, die als ''laatste toevoeging'' is vastgespijkerd. Kleine zinnetjes als ''thank you very much'' tot one-word quotes als ''DIE!'' ondersteunen de textvakjes die het verhaal ontbloten, en zijn overbodig. De muziek aan de andere kant, is niet slecht, en samen met de soundeffects doen ze het nodige werk waardoor de game voor het oor meer dan genoeg lusten bevredigd. Verder zijn de minpunten slechts ''naar iemands mening''. Zo zijn random battles megavaak voorkomend, en irritaties kunnen verschijnen bij mensen die sowiezo niet echt houden van een RPG bereid volgens de traditionele kookwijze. Ook is de game nou niet bepaald moeilijk, en zijn eindbazen vaak zo ontzettend cool vanwege de betekenis die zij in het verhaal hebben. Als je een admiraal van Valua afslacht die constant in het verhaal voorkomt voel je je geweldig, terwijl die admiraal stiekem niet zoveel voorstelde. Het ligt allemaal aan de rang en het character, en Skies of Arcadia is een ware role-playing game, die characters echt een rol geeft in het geheel.
[img]"http://www.gameqube.nl/files/soal6.jpg" width=400 border="1"[/img]
Conclusie Skies of Arcadia: Legends is een geweldige RPG, met een ongelovelijk indrukwekkend verhaal die zelfs voor het genre, waarin grote verhalen bekend staan als een standaard feature, bijzonder is. Het is zo'n game waarvan je het hoesje opent, zonder een idee te hebben dat dat kleine schijfje een enorme inhoud bevat, die je na de eindtiteling een voldaan, maar ook een kutgevoel bezorgt. Damn, wat een mooi einde...maar shit...het is over... Aan al het goede komt een eind, en wat goed is, moet een vervolg hebben in de gameindustrie. Overworks en Sega leveren met Skies of Arcadia: Legends een game die me doet twijfelen aan heel wat hoge cijfers die ik in het verleden heb uitgedeeld, een game die aantoont dat de technische onderdelen niet altijd geweldig hoeven te zijn, en een game die veel van de nieuwe RPG's achter zich laat in een gouden stofwolk. Het waarschijnlijk hoogste cijfer die ik ooit ga uitdelen aan een poort en in een korte Review, gaat uit naar Vyse & Co., als dank voor de beste game die ik in jaren heb mogen spelen.

N1 Score: 9.5

+ [""]

- [""]

Gekoppelde games

Skies of Arcadia Legends (Nintendo GameCube)