[Preview] Geschreven door Benjamin op 2013-05-02 22:39:38

Mario and Donkey Kong: Minis on the Move

Tijdens het Nintendo 3DS-evenement van vorige week kregen wij bij Nintendo de kans om alvast kort aan de slag te gaan met Mario and Donkey Kong: Minis on the Move. Ligt de game in de lijn met de vorige delen of speelt het toch compleet anders? Na alle voorgaande delen op onder andere de Game Boy Advance en Nintendo DS, keert de Mario vs. Donkey Kong-serie terug in een downloadvorm. Voor de gelegenheid heeft Nintendo de titel veranderd in ‘Mario and Donkey Kong’ met de subtitel ‘Minis on the Move’, omdat het in deze titel er niet om gaat dat je Pauline redt uit de klauwen van Donkey Kong, maar simpelweg puzzeltjes oplost met de verschillende mini’s in de vorm van Mario, Peach, Donkey Kong, Toad en Pauline. Het pick-up-and-play-gehalte ligt in deze game dan ook een stuk hoger en past daardoor prima bij het feit dat het een download-only game is.

Puzzelen met de mini's Op het bovenste scherm van de Nintendo 3DS wordt alle actie weergegeven, terwijl je op het touchscreen al het werk moet doen. In alle modi van de game, er zijn er vier in totaal, is het de bedoeling om de mini’s te leiden naar het einde van het level. In het begin zijn dat hele kleine levels die simpel op te lossen zijn, maar de latere levels die we konden spelen werden alsmaar groter. In de Mario’s Main Event-mode plaats je tegels in de gaten van het level om de mini’s, die vanzelf voortbewegen, langs alle voorwerpen te leiden. De tegels die je tot je beschikking hebt vallen echter als een soort Tetris-blokken naar beneden en hebben elk hun eigen vorm, zoals een bocht naar links, een kruising of een recht stuk. Op het moment dat je je eerste tegel geplaatst hebt, begint de mini te lopen die niet meer te stoppen is tot hij het einde van het level bereikt heeft. Je zult daardoor snel moeten handelen om ervoor te zorgen dat de mini’s niet te pletter storten. Het is een simpele vorm van vermaak, maar biedt gek genoeg wel enige uitdaging. Tijdens de korte speelsessie kwam zelfs al een vorm van verslaving naar boven drijven, wat veel goeds beloofd voor de uiteindelijke versie. Naast de Mario’s Main Event-mode kent de game nog drie andere modi die we allemaal even kort konden spelen en variaties zijn op het gehele puzzelconcept. In Puzzle Palace vallen de beschikbare tegels niet als Tetris-blokken naar beneden, maar krijg je direct een beperkt aantal tegels tot je beschikking waar je het mee moet doen, waardoor je van tevoren moet uitvogelen hoe je het level uit moet spelen. In Many Mini Mayhem moet je meerdere mini’s per level naar het einde loodsen. Qua gameplay heeft dit wat weg van de ouderwetse schuifpuzzels, omdat je hier geen tegels krijgt om te plaatsen maar slechts bestaande tegels moet schuiven om zo de weg vrij te maken. De laatste hoofdmodus heet Giant Jungle en hier zijn de levels aanzienlijk groter dan bij de andere modi en ligt de moeilijkheidsgraad hoger. Het doel is om alle sterren in de levels op te rapen middels hetzelfde principe als in Mario’s Main Event, waardoor het meer aan voelt als moeilijkere levels dan een gameplay-variatie. Desalniettemin lijken alle modi voor enige verslaving te kunnen zorgen en zijn de puzzels simpel maar doeltreffend. Tot slot kun je ook je eigen levels maken, maar hier hadden we helaas geen tijd meer voor. Gezien de kwaliteit van soortgelijke modi in de vorige games, verwachten we dat het ook in deze game helemaal goed komt. De modi die eruit springt is Mario's Main Event, voornamelijk door de originele twist met de vallende blokken en omdat de rest daar op gebaseerd is.

Minigames Net als de andere Mario vs. Donkey Kong-games kent Mario and Donkey Kong: Minis on the Move meerdere minigames. In totaal bevat de game vier minigames, maar in onze korte speelsessie hebben wij alleen de eerste minigame kunnen testen, genaamd Mini Target Smash. Je moet hier met een katapult de mini’s de lucht in schieten om zo de schietschijven te raken. De katapult wordt op het touchscreen weergegeven, waardoor je middels de stylus de mini’s kunt lanceren, waarna ze op het bovenste scherm terechtkomen. Het gaat hier voornamelijk om het maken van combo’s om je score te verhogen, waardoor je jezelf steeds wil verbeteren. De minigame bood genoeg afwisseling ten opzichte van de rest van de game, al gaat hij niet heel erg diep. Graphics en geluid De stijl van de game is hetzelfde als bij de vorige titels, waardoor je weet wat je kunt verwachten. Speelgoed-achtige mini's met vrolijke en felle kleuren en de puzzel ziet er prima uit in 3D. Qua muziek is het wat we tot nu toe hoorden veelal een herhaling van de vorige titels, wat wel enigszins een teleurstelling is. De presentatie zit verder prima in orde, zeker voor een downloadgame.

Voorlopige conclusie Mario and Donkey Kong: Minis on the Move is een originele puzzelgame die simpel vermaak biedt voor kortere speelsessies. De basis van de game zit goed in elkaar en met de verschillende modi is er genoeg variatie. Hoewel de titel qua gameplay wel verschilt met de delen uit de Mario vs. Donkey Kong-serie, heeft hij wel hetzelfde gevoel, wat mede komt door de overeenkomstige uitstraling. Mocht je geen zin hebben in een puzzeltje, dan kun je je altijd wagen aan de minigames waarvan de eerste ons al een goed gevoel gaf. Mario and Donkey Kong: Minis on the Move is toegankelijk voor iedereen, maar lijkt ook genoeg uitdaging te gaan bieden voor de meer geoefende speler.

Gekoppelde games

Mario and Donkey Kong: Minis on the Move (Nintendo 3DS eShop)