[Preview] Geschreven door Marco op 2013-05-17 17:40:37

The Legend of Zelda: A Link to the Past 2

Afgelopen maand liet Nintendo in haar nieuwste Nintendo 3DS Direct-video weten dat The Legend of Zelda: Oracle of Ages en The Legend of Zelda: Oracle of Seasons nog dit jaar in de Europese Nintendo 3DS eShop zouden verschijnen. Daarnaast werden nog een hoop andere titels aangekondigd of getoond, zoals Mario Party 3DS en Yoshi's Island 3DS. Aan het einde van de Nintendo Direct video liet Satoru Shibata weten nog één speciale verrassing voor ons in petto te hebben. Nog geen seconde later begon de alom bekende muziek van The Legend of Zelda te spelen en schoten voor veel mensen zeer bekende beelden over het scherm. Voor een kort moment leek het te gaan om een remake van de legendarische klassieker The Legend of Zelda: A Link to the Past, welke in 1992 voor de Super Nintendo verscheen. Al snel liet Satoru Shibata echter weten dat het hier om een heus vervolg gaat voor de Nintendo 3DS dat zich zal afspelen in dezelfde gamewereld. The Legend of Zelda: A Link to the Past wist de lat in het verleden zeer hoog te leggen en wordt vandaag de dag door velen nog steeds gezien als één van de beste The Legend of Zelda-games ooit. Zal Nintendo deze lat weten te evenaren, of misschien zelfs weten te overtreffen? Wij speelden alvast de demo.

De demo die Nintendo ons voorschotelde, begon op een eenvoudig titelscherm, waarop alleen het bekende The Legend of Zelda-logo te zien was. Dit vanwege het feit dat Nintendo de game nog niet van een officiële titel voorzien heeft, al gaat hij momenteel in Japan door het leven als The Legend of Zelda: A Link to the Past 2. Na het titelscherm begon de demo bij de ingang van een kerker die eerder te aanschouwen was in de trailer. Een poging om rechtsomkeert naar buiten te lopen mislukte helaas, omdat je dan weer automatisch binnen de kerker geplaatst werd. Een tripje door de Hyrule Overworld zal daarom hoogstwaarschijnlijk op zich laten wachten tot de volgende demo of de uiteindelijke release van de game. Zeer vertrouwelijk Na een rondje door de eerste kamer van de kerker gelopen te hebben, viel op dat de game erg veel gelijkenissen toont met zijn voorganger. De omgeving, vijanden, obstakels en Link zelf zijn ditmaal volledig in 3D uitgevoerd, maar het cameraperspectief is wederom een bovenaanzicht zoals in The Legend of Zelda: A Link to the Past en een aantal andere klassieke The Legend of Zelda-games. Vrijwel meteen liepen we tegen rode en blauwe muren op, die doormiddel van een schakelaar overwonnen konden worden. Ook zijn de vijanden oude bekenden. Zo werden we in de eerste kamer lastiggevallen door zogenaamde Hardhat Beetles, die pas kwetsbaar zijn wanneer ze ondersteboven belanden. Gelukkig heeft Link naast de boog en zijn vertrouwde zwaard en schild de beschikking over een grote hamer waarmee deze vijanden gemakkelijk een kopje kleiner gemaakt konden worden. Items zoals sleutels en het kompas kwam Link gaandeweg tegen in de welbekende kistjes, evenals heel veel Rupees. De kaart was aan het begin van de demo al beschikbaar, maar mogelijk zal Link in het uiteindelijke spel hiernaar op zoek moeten.

Verderop in de kerker kwamen we nog veel meer bekende vijanden en obstakels tegen. Denk bijvoorbeeld aan Mini-Moldorms, Stalfos-skeletten, vliegende tegels die op je af schoten en grote gaten waardoor Link naar lagere verdiepingen kon vallen. Hierdoor voelde de demo voor de doorgewinterde fans van de serie zeer vertrouwd aan, misschien zelfs iets te vertrouwd. Het gevoel van een remake in plaats van een vervolg ligt daarom op de loer. Echter, gelukkig is niet alles gerecycled werk. Zo waren er muren met een gezichtje aan de bovenkant, die fungeerden als springplank wanneer Link ze een flinke klap met de hamer verkocht. Dit zorgde ervoor dat Link gemakkelijk en snel op hogere verdiepingen kon komen die in The Legend of Zelda: A Link the the Past 2 een grote rol lijken te gaan spelen. Zo kende de kerker in de demo maar liefst dertien verdiepingen, hetgeen aanzienlijk meer is dan we gewend zijn in de reeks. Ter afsluiting van de demo moest Link het opnemen tegen een Moldorm, een enorm wormachtig beest dat zich met hoge snelheid over een platform bewoog, waarvan alleen het puntje van zijn staart kwetsbaar was. Helaas leken de hoofdbaas zelf, de omgeving en de benodigde tactiek direct uit de Tower of Hera afkomstig, een kerker die eerder speelbaar was in The Legend of Zelda: A Link to the Past. Dit gebrek aan vernieuwing en uitdaging was enigszins een domper, maar we hebben goede hoop dat de uiteindelijke game meer originele content zal kennen.

Van 2D naar 3D en weer terug Eén van de meest vernieuwende features van de game is de mogelijkheid om Link met één druk op de knop te laten veranderen in een 2D-wandtekening die zich horizontaal langs muren kan voortbewegen. Het cameraperspectief verandert hierbij naar een zijaanzicht waardoor je als speler een hele andere kijk op de kerker krijgt. Het is nu bijvoorbeeld mogelijk om langs de muur naar een ander platform te lopen, die met een normale sprong buiten bereik was. Stuit je op ramen met tralies? Deze vormen geen enkel probleem meer, want 2D-Link kruipt er moeiteloos tussendoor naar buiten. Deze feature zorgde in de demo voor een aantal zeer leuke en vernieuwende puzzels. Zo moest je creatief gebruik maken van de muur om een schakelaar te bereiken, die op zijn beurt weer een obstakel uitschakelde. Een andere puzzel liet je meeliften op bewegende blokken die je anders van het platform zouden vegen. De gebruiksduur wordt echter beperkt door een energiemeter die langzaam leegloopt wanneer je in tekeningvorm bent. Deze energiemeter loopt ook leeg bij het gebruik van de hamer en de boog, maar vult zich uiteindelijk vanzelf weer aan. Een voordeel hierbij is dat Link nu altijd beschikt over pijlen zolang de energiemeter gevuld is.

Beeld, geluid en besturing Op grafisch gebied zag de game er redelijk goed uit, waarbij veel geleund wordt op de grafische stijl van zijn SNES-voorganger. Zo is bijvoorbeeld het model van Link gebaseerd op de klassieke artwork van zijn voorganger. Deze gelijkenissen zijn niet slecht, maar de kerker oogde wel wat aan de kale kant. Wat meer variatie in de gebruikte textures en wat meer oog voor detail, zoals mos op de vloer of hier en daar wat scheuren in de muur, zouden de game goed doen. Wat wel erg mooi uit de verf kwam, was het 3D-effect van de Nintendo 3DS. Door het bovenaanzicht leek het echt alsof je de diepte in staarde wanneer Link langs de buitenkant van de kerker klauterde. Ook het lanceren via de eerdergenoemde springplanken zorgde ervoor dat Link echt op je afkwam. Het geluid en de besturing bleken dik in orde. Zo betrof de audio een mix van oude en nieuwe geluidseffecten, gemengd met de muziek zoals we die van The Legend of Zelda-serie gewend zijn. De besturing van Link via de Circle Pad op de Nintendo 3DS lijkt vloeiender dan ooit, mede dankzij de vlotte 60 FPS. De kerkerkaart en het inventory-scherm waren tevens gemakkelijk te bereiken via het onderste scherm. Het touchscreen werd hierbij gebruikt om door de verschillende verdiepingen van de kerker te bladeren, of om eenvoudig items vanuit het inventory-scherm op de X- en Y knoppen te plaatsen.

Voorlopige conclusie De demo van The Legend of Zelda: A Link to the Past 2 was veelbelovend. Alles speelde enorm soepel en de game lijkt alle elementen aan boord te hebben om weer een geweldige The Legend of Zelda-klassieker te worden. Een kleine teleurstelling is dat er veel herkenningspunten in de demo zaten op het gebied van obstakels en vijanden, waardoor het gevoel van een remake op de loer ligt. De mogelijkheid om Link als een tekening over muren te laten lopen lijkt dit deels op te lossen, want het betrof een erg leuke feature die nu al voor een aantal leuke en interessante puzzels zorgde. Het is echter de vraag of deze feature genoeg zal zijn om de game te laten onderscheiden van zijn SNES-voorganger en de andere The Legend of Zelda-games. Dit geldt ook voor de graphics: ze lijken net niet imponerend genoeg te worden om het spel op te laten vallen. We zijn daarom benieuwd of Nintendo ons op deze gebieden in de komende tijd weet te overtuigen, voordat het spel tegen het einde van het jaar verkrijgbaar zal zijn.

Gekoppelde games

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds (Nintendo 3DS)