[Review] Geschreven door Daan op 2013-05-25 23:42:25

Injustice: Gods Among Us

Als de naam Ed Boon je iets zegt, dan ken je vast en zeker ook de fighting game franchise Mortal Kombat. De heer Boon en zijn collega’s bij NetherRealm bouwden met deze serie een heel epos op, met als een recentelijk hoogtepunt de Mortal Kombat-game uit 2011. Met dit spel, dat verscheen op de Xbox 360 en PlayStation 3, wilde de uitgever proberen de saga opnieuw te vertellen en deed dat met zeer grote klasse. De gameplay was daarnaast uiterst solide en er waren vele game-modi, waardoor de titel uren speelplezier bood. Met dit uitgangspunt wilde NetherRealm proberen een nieuwe richting in te slaan en de developers besloten om voor de DC-stripboekhelden te gaan. Kan NetherRealm met Injustice: Gods Among Us dezelfde kwaliteit bereiken als met hun vorige titel? Een uitstekende introductie De verhaallijn in het vechtspel is doorgaans niet erg diepgaand. NetherRealm heeft ons in 2011 geleerd dat dit niet het geval hoeft te zijn en gelukkig zetten ze deze trend voort met Injustice: Gods Among Us. Het verhaal begint in een andere dimensie waar de Joker op succesvolle wijze Superman weet te foppen. Door een aaneenschakeling aan gebeurtenissen gebeurt het dat Superman Lois Lane en hun ongeboren kind ombrengt. Hij kan zijn woede hierover niet in de hand houden en creëert een nieuwe wereld waar hij de oppermachtige baas is. De andere leden van de Justice League hebben besloten om Superman bij te staan of zitten ondergedoken en zoeken hulp uit andere dimensies. In het begin is het soms moeilijk om de verschillende dimensies te onderscheiden, maar desondanks blijft het verhaal constant boeiend. Het zit vol met actie, ontdekkingen en legitieme grappige oneliners die liefhebbers van stripboeken heel erg zullen waarderen. Het verhaal is goed voor vier uur speeltijd en het vormt een uitstekende introductie voor elke speler. In de twaalf verschillende hoofdstukken maak je kennis met een groot spectrum aan personages en leer je omgaan met verschillende speelstijlen. Als je het spel werkelijk goed wilt kunnen spelen, dan is het verhaal een goed het beginpunt van de reis.

Natuurlijke besturing In zijn basis is Injustice: Gods Among Us niet veel anders dan de meeste fighting games. Je gebruikt de vierpuntsdruktoets of de linker-analogestick om naar links en rechts te bewegen. Dan zijn er de ABYX-knoppen aan de rechterkant van de Wii U GamePad, die gebruikt worden om verscheidene aanvallen uit te voeren en deze kun je helemaal naar eigen inzicht instellen. Drie knoppen gebruik je voor de lichte, medium en krachtige aanvallen, terwijl je de vierde zult inzetten voor speciale aanvallen die je tijdelijk iets sterker maken. Het werkt allemaal prima en het maakt niets uit of je nu met de Wii U GamePad, de Wii U Pro Controller of de Wii Classic Controller Pro speelt. De meeste tijd zul je spenderen aan het leren van combinaties, gezien alle 24 personages unieke aanvallen hebben en deze kun je alleen in actie zien als je alle personages van top tot teen kent. Als je de Wii U GamePad gebruikt en op de televisie speelt, dan zul je op het touchscreen altijd een lijst bij de hand hebben. Dit is misschien wat lastiger als je de game in Off-TV Play speelt, al is de lijst ook aanwezig in het pauzemenu. Wat Injustice: Gods Among Us zo verschillend maakt van Mortal Kombat, is dat deze game meer gebruikmaakt van grotere aanvallen en de juiste momenten om ze in te zetten. Dit voorkomt dat je per se series aan combinaties moet uitvoeren om te winnen en dit maakt het spel veel aantrekkelijker voor de nieuwkomer. Een ander verschil is dat iedere ronde op het strijdtoneel nu twee levensmeters kent, waardoor er genoeg tijd is om jezelf te corrigeren bij fouten. Een vernieuwd concept zul je ook meteen in de HUD bespeuren in de vorm van de Super Meter. Deze meter vult langzaam maar zeker op en dit gaat voornamelijk hand in hand met schade die je toegebracht krijgt. Als je veel geraakt wordt en soms de competitie niet aankan, kan het een steuntje in de rug zijn. De Super Meter stelt je in staat om speciale aanvallen in te zetten en deze verschillen in omvang. Met een druk op de ZR-knop wordt er een simpele maar doeltreffende aanval uitgevoerd. Besluit je echter nog even te wachten totdat de balk vol is, dan kun je door beide ZL- en ZR-knoppen tegelijk in te drukken een supermove uitvoeren. Supermoves gaan gepaard met over de top actie en in het bijzonder, heel wat narigheid voor je tegenstander. Het laat ook de tofste elementen van personages zien en het verdient een dikke pluim hoe NetherRealm de personages met respect heeft behandeld. Vooral Batman is hier indrukwekkend, die vanaf afstand zijn auto bedient en hem met veel snelheid op de tegenstander loslaat. Superman mag zeker ook niet ontbreken, gezien hij zijn tegenstander letterlijk het universum in stompt. De Super Meter wordt ook gebruikt voor zogenaamde ''Clashes'', die hier en daar voorkomen na een woeste opstoot. Hier zul je een deel van de meter moeten opofferen om de tegenstander weg te pushen. Doe je dit succcesvol, dan krijg je gezondheid terug op de levensmeter. Het zorgt voor een strategisch element, iets wat door de meer simpele fighting game spelers vergeten wordt.

Zo veel te zien, zo weinig tijd Ondanks dat het verhaal zo snel achter de rug is, valt er uitermate veel te beleven in Injustice: Gods Among Us. Zo zijn er de Battles, die garant staan voor alle arcade-achtige actie die je maar zou willen. Je speelt dan tegen een groep van verscheidende computergestuurde tegenstanders en je zult moeten proberen ze allemaal te verslaan. De twist hier is dat je twintig verschillende mogelijkheden hebt om uit te kiezen en deze bepalen de regels van deze strijd tot het bittere eind. Zo is er de Classic modus, maar wat dacht je van een ronde in Poisoned modus? Hier zul je moeten proberen vijanden uit te schakelen, terwijl langzaam de levensmeter in kracht afneemt. Wil je echter nog meer stress in de gevechten, dan kun je in de Countdown-modus een gevecht in dertig seconden proberen te voltooien en dat is nog maar pas het begin. Door in het spel in level te stijgen speel je meer van dit soort modi vrij. Je stijgt in level dankzij experience points, die je kunt verdienen door gevechten en door bepaalde moves uit te voeren. Dit kan je allemaal leuke extra's opleveren, zoals speciaal bonus materiaal en nieuwe uitdagingen in het spel. Een ander belangrijk aspect voor de singleplayer modus is S.T.A.R. Labs, waar je probeert uiteenlopende missies te voltooien met specifieke, door het spel gekozen personages. Sommige missies zullen je vragen om alleen maar bepaalde moves uit te voeren, terwijl je weer in andere missies bijvoorbeeld een burger moet beschermen. Wanneer je de missie hebt voltooid, word je beloond met één tot drie sterren en deze schoonheden gebruik je om vervolgens weer nieuwe missies te ontgrendelen. Er is een constante beloning om S.T.A.R. Labs te doorlopen, maar de missies zijn aardig pittig en niet bepaald vergevingsgezind. Vaak worden de missies te strikt, wat het speelplezier flink kan verminderen. Het spel biedt 240 van deze missies, waardoor een geduldige speler hier nog een flink aantal uur in kan steken. Naast deze drie modi is het mogelijk om een snelle Single Fight te spelen of je skills te ontwikkelingen in de Training. Het zijn niet de meest interessante mogelijkheden die het spel te bieden heeft, maar als je meer scholing nodig hebt, zijn ze absoluut essentieel om te hebben.

Lokaal en online tegen elkaar knokken Een echte fighting game is nergens zonder zijn multiplayer en Injustice: Gods Among Us heeft dit ook in zijn feature set. Je kunt één-op-één gaan knokken en meedoen aan speciale leaderboards om te laten zien wie de beste is. Spelers kunnen zich ook verzamelen in lobby’s voor maximaal acht spelers en kunnen genieten van nog twee andere opties. Zo is er King of the Hill, waar je van gevecht naar gevecht gaat en probeert als winnaar uit de strijd te komen. Zodra je verslagen wordt, zul je moeten wachten tot de andere speler verliest en dan zal de nieuwe winnaar moeten proberen jullie allemaal te verslaan. Dit gaat net zo lang door totdat iemand in staat is gebleken om de competitie uit te schakelen. In Survival probeer je zoveel mogelijk gevechten te overleven met de twee levensmeters op zak. Je krijgt hier niet zo gemakkelijk energie terug, waardoor het smeden van strategieën een vereiste is. Hoewel dit allemaal goed in elkaar steekt, zitten er wat haken en ogen aan. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om simpelweg een vriend uit te nodigen en daarmee te spelen. Je kunt een lobby opzetten en wachten totdat ze daar naar binnen treden, maar dat is geen garantie voor een gevecht. Dit kan leiden tot frustratie, ook omdat er vaak disconnects optreden. Naast de online multiplayer-opties biedt het spel een lokale multiplayer. Er zijn echter in vergelijking met de Battles-modus niet veel verschillende opties aanwezig. Je kunt slechts voor reguliere gevechten kiezen, met alle mogelijke aanvallen. Daar is weinig mis mee, maar het was leuk geweest wanneer hier meer modi beschikbaar waren.

Graphics en geluid Injustice: Gods Among Us ziet er overweldigend op de Wii U, zowel op de Wii U GamePad als op het televisiescherm. De personages en omgevingen zijn zeer rijk aan details, wat niet minder wordt tijdens de snellere porties van de constante actie. De strijdtonelen kennen meerdere lagen en je kunt, vergelijkbaar met Dead or Alive, mensen van de zijkant van het level afschoppen voor speciale animaties en extra schade. De omgevingen zitten ook gevuld met voorwerpen die de personages kunnen gebruiken en uitvinden hoe je ze kunt gebruiken is een sleutel tot succes. Er valt visueel ook nog van alles te ontdekken en dat is uiterst fraai. De soundtrack mag er ook wezen en deze past helemaal bij de stijl van de titel. De epische en orkestrale muziek geeft de game wat extra smaak mee en het speelt goed in op de actie die op dat moment op het scherm plaatsvindt. De voice acting is ook van grote klasse met bekende stemacteuren als Kevin Conrroy en Tara Strong, die de personages een sterkere identiteit geven. Conclusie Injustice: Gods Among Us is een uitstekende fighter voor de Wii U en absoluut een aanschaf waard voor liefhebbers van het genren en/of de stripboeken. De singleplayer-content is aantrekkelijk en je zult er zeker meer tijd aan spenderen dan aan de meeste vechtgames. Het helpt dat de gameplay solide in elkaar zit, dat er constante variatie inzit en het prima wegspeelt met de verschillende besturingsmogelijkheden. Dit betekent niet dat het spel perfect is, want de online mogelijkheden van het spel hadden beter gekund. Je kunt steeds genieten van het opnemen tegen nieuwe tegenstanders, maar het is jammer dat er totaal geen opties zijn voor spelen met vrienden. De lokale multiplayer kent ook zijn grenzen en dat is jammer, want de speelopties uit de Battles-modus hadden een leuke toevoeging kunnen vormen. De game ziet er echter fantastisch uit en het staat zeker garant voor uren aan vermakelijk speelplezier.

N1 Score: 8

+ ["Verhaallijn vormt een solide introductie","Singleplayer opties houden je bezig","Variatie in de gameplay houdt het fris","Uitstekende presentatie maakt de game"]

- ["Geen opties om met vrienden online te spelen","Lokale multiplayer heeft te veel beperkingen","Missies in S.T.A.R. Labs iets te strict"]

Gekoppelde games

Injustice: Gods Among Us (Wii U)