[Review] Geschreven door Daan op 2013-05-30 23:15:56

Swords & Soldiers 3D

Toen Swords & Soldiers in 2009 uitkwam voor WiiWare, spraken veel mensen vol lof over de titel. Het was één van de meer uitmuntende titels op Nintendo's eerste digitale service, met aandoenlijke cartoony stijl en verslavende zijwaartse strategy gameplay. Dankzij dit succes zou de titel later ook op vele andere platformen uitkomen, waaronder de PlayStation 3 en op de PC via Steam. De titel is diepgeworteld in Nederlandse trots, want hij is gemaakt door Romino, een groep van Utrechtse developers. CIRCLE Entertainment besloot een Nintendo 3DS-eShop titel van de game te maken. Is deze handheld-overzetting gelukt of had het beter op de console kunnen blijven?

Een herintroductie Het eerste wat je aan Swords & Soldiers zult opmerken, is dat de game geheel eigen ideeën bevat over hoe een strategy game gespeeld moet worden. Het is een sidecrolling-game, wat betekent dat je alleen maar links en rechts over het speelveld zult bewegen. Door zijn simplistische design lijkt het wellicht alsof de game weinig diepgang kent, maar dit is niet het geval. Het doel van de levels is om de toren van de tegenstander te vernietigen. In het begin bouw je mijnwerkers, waarmee je goud kunt vergaren en verscheidene soldaten kunt bekostigen. Deze soldaten zullen vervolgens automatisch over het scherm bewegen, totdat ze in aanraking komen met de vijand. Je werk is dan nog niet klaar, want er is ook nog magie en hiermee help je de soldaten tegenstanders uit te roeien of hunzelf te verdedigen. Nieuwe soldaten, speciale aanvallen en voorwerpen koop je via een upgrade-scherm. Mogelijke upgrades verschillen per kant die je hebt gekozen en waar je de focus op wil richten. Zo zijn er de Vikingen die graag een harde tik uitdelen, de Azteken die brute speciale aanvallen zoals vergif inzetten en de Chinezen die vanaf een veilige afstand proberen je te grijpen. De verscheidenheid aan personages zorgt ervoor dat je constant met nieuwe ideeën moet komen, zodat je uiteindelijk de rechterkant van het speelveld kunt bereiken. Hier staat een grote vijandelijke toren en als je dit gedrocht weet neer te halen, dan is de overwinning de jouwe. De ware magie van het spel is leren om alles op zorgvuldige wijze toe te passen en als je dat doorhebt, dan wordt Swords & Soldiers een ware beleving. Althans, op de console-versies. Bij de Nintendo 3DS-versie valt het spel echter snel uiteen.

Problemen met de besturing De problemen beginnen al met de besturing, die simpelweg probeert om de WiiWare-versie te kopiëren en hierin pijnlijk faalt. In plaats van alle actie op het touchscreen te laten plaatsvinden, heeft CIRCLE voor een bizar format gekozen. In de Wii-versie bewoog je met de vierpuntsdruktoets en je klikte met de pointer. Dit werkte uitstekend, maar voor een Nintendo 3DS is de besturing nogal onlogisch ingedeeld. Met de Circle Pad of de vierpuntsdruktoets beweeg je over het speelveld op het bovenste scherm, maar dit werkt niet goed. Zelfs als je maar heel zachtjes tikt beweeg je veel te hard. Dit kan ervoor zorgen dat je op cruciale momenten niet op de actie kan focussen en dit is ongelofelijk irritant. Een ander probleem is het kiezen van aanvallen. Je beweegt over het touchscreen om de de juiste positie aan te merken op het bovenste scherm. Als je eenmaal de juiste positie gekozen hebt, dan druk je op de L-toets, waardoor de aanval wordt uitgevoerd. Tijdens de aanval moet je het touchscreen blijven aanraken. Als je te vroeg loslaat, dan verdwijnt de aanval en is al het werk voor niets. Mocht je dit allemaal op succesvolle wijze lukken, dan verdien je een trofee. Door de verschrikkelijke besturing verlies je onnodig veel manschappen, zelfs in de makkelijkste missies van het gehele spel. Een derde probleem heeft te maken met de aanrakingen van het touchscreen. Gezien het gehele spel draait om het aankopen van units, zou je verwachten dat het touchscreen goed reageert op aanrakingen. Dit is echter niet het geval. Soms lukt het pas na meerdere slagen op het touchscreen om manschappen aan het team toe te voegen en het benodigde aantal tikken is telkens verschillend. Ook reageert het spel traag op juiste aanrakingen, wat zorgt voor een flink verlies in de flow van Swords & Soldiers 3D.

Problemen met de content De volledige campaign van de WiiWare-release is nog steeds aanwezig, maar door de besturingsproblemen van de Nintendo 3DS ontstaan er allerlei moeilijkheden. Tijdens een missie krijg je vaak nieuwe informatie en hier moet je goed op letten. In de originele game stopte de actie tijdelijk tijdens zo’n dialoog, zodat je kon genieten de teksten, die vaak humoristisch zijn. In de Nintendo 3DS-versie neemt de tekst het gehele bovenste scherm in beslag en als een extra middelvinger naar de speler blijft de actie gewoon stug doorgaan. Dit kan er wederom voor zorgen dat units onnodig doodgaan en dat is verschrikkelijk, vooral voor een strategy game. Om de informatie te vergaren moet je tikken en daarna het touchscreen vasthouden, wat gezien de besturings-problemen niet goed werkt. De tekst is daarnaast vrij klein, dus als je op een reguliere Nintendo 3DS speelt is de kans klein dat je het goed kunt lezen. Dit zorgde bij onze speelsessie ervoor dat we onze reis met Swords & Soldiers 3D moesten staken. Naast de reguliere verhaalmodus zijn er drie verschillende uitdagingen om aan te gaan. In de enige uitdaging die wij konden vrijspelen, is het de bedoeling dat je een enkele unit zo lang mogelijk probeert te laten overleven. Dit is interessant en het vervaagt de lijnen tussen de verschillende kampen door alle beschermingsmaatregelen erin te verwerken. Echter zoals met de problemen hierboven beschreven, is het moeilijk om het überhaupt twee minuten vol te houden. Daarnaast is er een optie om met losse gevechten te spelen tegen computertegenstanders. Er zijn geen opties voor download play, lokale multiplayer of zelfs online en dat is nogal een doodslag voor een spel met deze focus.

Graphics en geluid De game behoudt nog steeds de cartoony stijl van het origineel en dat is waar de positieve punten eindigen. De framerate is een verschrikking en het maakt totaal niets uit of je het spel in 2D of 3D speelt. Het zorgt ervoor dat de game heel traag loopt en soms worden er letterlijk frames overgeslagen in de meest simpele animaties. Voor wat het waard is, de muziek en geluidseffecten zijn prima. De soundtrack geeft orkestraal gevoel en maakt je lekker voor de strijd. Het staat allemaal standaard wel iets te hoog in volume, maar dit kan makkelijk aangepast worden in de opties. Conclusie Swords & Soldiers 3D heeft grote kans om de titel van ‘meest teleurstellende Nintendo 3DS eShop-titel’ te vergaren. Het originele WiiWare-deel en al zijn charme zijn door de fouten van CIRCLE Entertainment teniet gedaan. De besturing is uiterst slordig in het spel verwerkt en voelt als een slappe compensatie voor de Wii Remote. In plaats van een eigen versie te maken, wil de Nintendo 3DS-versie te veel lijken op iets wat het totaal niet is en dat zorgt voor een zure nasmaak. De dialogen verminderen het speelplezier en de input van het touchscreen is buiten alle normen. De framerate is eigenlijk de kers op de taart en daarmee is alles wel gezegd. De campaign of het feit dat de game alle vormen van multiplayer mist kunnen genoemd worden, maar de strijd is al gestreden. Koop Swords & Soldiers voor WiiWare (of andere platformen) en vermijd deze versie op elke mogelijke manier.

N1 Score: 2

+ ["Volwaardige campaign aanwezig","Behoudt zijn charme een beetje"]

- ["Slecht ge\u00efmplementeerde besturing","Touchscreen problemen breken de flow","Ondanks de dialogen gaat de actie door","Helemaal geen multiplayer","Framerate is van bijzonder laag niveau"]

Gekoppelde games

Swords & Soldiers 3D (Nintendo 3DS eShop)