[Review] Geschreven door Randy1 op 2004-03-29 21:56:11

Beyond Good & Evil

''J-j-jaded...You’ve got your mama’s style but you’re yesterday’s child to me''. Ubi Soft neemt je mee in een langverwacht avontuur, en toont je de wereld van Jade...laatste oordeel, inside. Jaded Meet Jade, een getinte, lekker in haar vel zittende journaliste. Jade is het typische geval van een goedhartige character, met 2 in haar verleden verdwenen ouders en een liefde voor kinderen die ze aantoont door, ala War Child, kinderen onderdak te bieden in de vuurtoren waar zij en haar half-varken zijnde peet-oom Pey'j, wonen. Het is Hilly's, een wereld in de toekomst, die al jarenlang in oorlog is met de Domz, een ander ras afkomstig uit een planeet ergens in het universum, en zoals je al kunt raden; Jade is de sleutel tot vrede.

[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=5.jpg" width=450 border=1[/img]
Tenminste, dat ga je, langzaam maar zeker, inzien. In het begin van de game zijn daar namelijk altijd, als een Hercules bij nood, de zogenoemde ''Alpha Forces'', die de inwoners van Hilly's beschermen tegen de Domz. Alhoewel het op het eerste gezicht lijkt dat de Alpha Forces echt aan de goede kant staan, kom je stukje bij beetje te weten dat er een gruwelijk verhaal gaat achter deze groepering. Je komt in aanraking met de verzetsgroep IRIS, en met hen als steunpilaar ontdek je meer dan je lief is. Je ontdekt het goede, je ontdekt het slechte, je ontdekt het verleden, en je staat oog in oog met je toekomst, of je dood. Het is Beyond Good & Evil, het is Ubi Soft. Is het wederom geweldig? Aaaaction! BG&E kent geen opbouw naar het toppunt. Je begint regelrecht in de actie, en meteen al is het tijd voor een bossfight, waardoor je voldaan na het verslaan ervan achteruit zakt om waar te nemen hoe je stiekem belazerd wordt door de Alpha Forces. Ik vond het opvallend dat je al weet hoe je de game moet spelen voordat je eigelijk weet wat de bedoeling is. Er is helemaal geen saaie, langdradige tutorial-sessie aanwezig om je te showen hoe je vooruit moet komen, en de controls zijn gemaakt voor de 'Cube controller. Perfect begin. Speels kom je erachter hoe de wereld waarin Jade rondwandeld in elkaar steekt. ''Verdulleme, er is geen stroom! Wat nu?!''. ''Tijd om geld te verdienen Jade, zodat we de rekening kunnen dokken!''. Slechts luttele secondes later loop je, camera strak in de hand geklemt, door een fruitig gebied, op zoek naar beesten waar je waardevolle foto's van kunt maken. Dit geld en waardevolle items verdienen door foto's te maken is een sidequest die constant aanwezig is. Zit je vast? Hm, misschien nog maar wat foto's maken dan! Zelda-style zoek je naar uitwegen op de momenten waar de game je in een dwangbuis stopt. Het verschil met Zelda is echter dat de oplossingen ook altijd vlak voor je neus liggen. De wereld is een stuk kleiner, doch een stuk drukker, en dit maakt het zoeken naar uitwegen makkelijker. Dat de uitwegen meer ''crowded'' zijn is wel zo. Zo kom je in hysterische races, waarin je het met je hovercraft moet opnemen tegen andere water-coureurs, en sta je met je rug tegen de muur tussen een stel soldaten, al zoekend naar de weg van punt A naar punt B. Of moet je toch een viaduct nemen naar punt C?
[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=1.jpg" width=450 border=1[/img]
Star Fox Adventure en Metroid Prime Hovercraft races, puzzles, eindbazen, foto's schieten voor geld en items. De gameplay in Beyond Good & Evil is ongelovelijk gevarieerd, en alhoewel ik al aangaf dat de game het gemakkelijkst te vergelijken is met Zelda (de game voelt ook als Zelda), zijn er meer gameaspecten ''geleend'' van grote titels. Zo lijken de plaatsen in de game waarop je een voertuig bestuurd veel op de kleine Star Fox Adventures ''ritjes'' op de sneeuwscooter e.d., met als uitzondering dat er meer vrijheid is. Het fotograferen is vergelijkbaar met het scannen in Metroid Prime, met als uitzondering dat het je wat opbrengt, en dat het niet zo vloeiend vaak voorkomt. Ken je de Earth en Wind Temples in The Wind Waker? Soortgelijke dubbel-character puzzles zijn ook groots aanwezig in BG&E. Je start met Pey'j aan je zijde, die hekken kan openkraken met een grote schroevendraaier, en die met z'n ''straallaarzen'' de lucht in kan vliegen, om een kleine aardbeving te veroorzaken die jou, of je tegenstanders weg kan blazen, tegen muren (tegenstanders), of op voorheen onbereikbare platformen. Er zijn veel ''secundaire'' characters in de game die je een helpend handje toesteken, en alhoewel Jade met haar volwassen vormen niet echt behoefte heeft aan een ''babysitter'', voelt het altijd goed om te weten dat er iemand in de buurt is zonder kwade bedoelingen. Hak, tjak...silence! Tegenstanders zijn er natuurlijk ook, en je neemt het op tegen een mix van aliëns en ''normale'' tegenstanders, die er dus menselijk uitzien. Je wapens bestaan uit een lange stok (daidinges), een stel vage discjes die je uit je camera kan knallen, en tot slot, je eerdergenoemde vrienden, afgezien van je voeten die je kunt gebruiken om wezens die over de grond kruipen, zoals ratten en gemuteerde snottebellen, plat te stampen. Misschien dat het aantal wapens nogal ''klein'' klinkt, maar zie het wederom als Zelda. Link z'n zwaard is genoeg voor een hele game.
[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=3.jpg" width=450 border=1[/img]
Want ja, ook Jade is een echte meester met haar gevechtsstok. Ze jumped heen en weer, weert rechts een tegenstander af ala Tom Cruise in The Last Samurai en prikt enkele secondes later een andere tegenstander als een saté zoals je plaatselijke Mans Garden Chinese Food kok dat altijd zo mooi doet. Als je dacht dat dit het was, zit je fout. Klemmend met de rug tegen de muur loop je stapje voor stapje rechtdoor, en uiteindelijk kijk je dan het hoekje om, om te zien dat daar een of andere gare Alpha Force gozer in z'n neus staat te peuteren. Wat nu? Besluip je 'em en schop je de deksel van z'n gastank eraf waardoor 'ie stikt, of speel je liever op safe? Stealth is ook aanwezig ja, en is, anders dan bij andere wannabe-adventures met stealth elementen, perfect uitgewerkt. Je loopt gebukt en vluggetjes langs een kleine muur, rent als een ontsnapte gevangene langs een groepje baddies, in de hoop dat ze zo verbluft zijn dat ze de laser-hekjes te laat openen, en je hijst je als een Adriaan met een grotere boezem op aan een krat die net de lucht in gehezen wordt door een hijskraan, waardoor je je tegenstanders uitzwaait terwijl je over hun onnozele hoofdjes heen zweeft. Het is te merken dat de ervaring die Ubi heeft met Splinter Cell aanwezig is in BG&E, want de game doet, afgezien van het feit dat de game alleen ''stealth aspecten'' heeft, en niet in hetzelfde genre geschreven staan, niet onder voor de avonturen van Sam Fisher. Graphics & Sound Over het algemeen; top. Het is half cartoony, maar aan de andere kant heeft het een realistisch tintje, totdat je de duidelijk fantasieheid in characters als Pey'j opmerkt tenminste. De speelwereld is waanzinnig, de characters zien er erg inspiratievol uit, en ''drukke'' omgevingen, zoals de stad, zijn erg...druk, iets wat je meteen opmerkt, en zoals het hoort dus. Het enige minpunt is te vinden in de gebieden waar meerdere tegenstanders die je ook echt direct aanvallen rondzwerven. De framerate dropt een beetje, en alhoewel je niet belemmerd wordt in je manier van handelen, valt het toch erg op.
[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=4.jpg" width=450 border=1[/img]
Qua sound is de game erg vreemd. Ik heb een Franse/Nederlandse versie van de game, wat bij Ubi Soft inhoud dat de characters ook echt Frans of Nederlands lullen. Persoonlijk vind ik de voice acting niet slecht, alhoewel dat vooral onder een ''vergeleken met'' thema is. Na een tijdje begint de Nederlandse voice acting namelijk gigantisch droog en saai te klinken, en alhoewel Pey'j z'n trademark uitspraak ''Verdulleme!'' grappig kan klinken, is dat meer vanwege de ''stomheidsfactor''. Het tegenovergestelde van de voice acting zijn de soundtrack en de soundeffects, die gewoon geweldig zijn. Ik ga dan ook niet te hard trekken aan de voice acting vanwege de varierende versies van BG&E die in de winkels liggen, en mijn advies luidt dan ook; koop een Engelse versie, want de Nederlandse voice acting is matig. Mierenneuken Minpunten zijn er ook, alhoewel er maar 1 opvallende is. Ten eerste is er dus de deuk in de framerate op bepaalde momenten...en ten tweede is er de herkenbaarheid van BG&E voor Zelda gamers. De game is een beetje een 2004-versie van Star Fox Adventures, omdat 'ie echt vreselijk veel op Zelda lijkt. Nu heb ik in het verleden Star Fox Adventures becijferd met een stevige 90, en alhoewel ik met de jaren mee kritischer gegroeid ben vind ik ook dat BG&E, alhoewel soortgelijk, geen dikke puntaftrek verdient vanwege het lijken op Zelda. Alleen kan ik dat bij deze game ook goed onderbouwen. De puzzles zijn namelijk soortgelijk, maar daarmee ook beter dan die in Zelda. Je hebt namelijk ''de controle'' over je secundaire character, wat alles al interactiever maakt, en het constante ''journalist''-luchtje aan BG&E zorgt voor heel wat happy ''you got mail''-puzzle oplossingen, die zeker verfrissend zijn voor de gemiddelde Zelda gamer. BG&E brengt zeker ''geleende'' zaken met zich mee, maar wie ben ik om die zaken af te straffen als Ubi ze ook heeft verbeterd? Het grootste minpunt is veel minder ver gezocht, en kost ook geen tot weinig uitleg. De game lijkt lang, maar na een uurtje of 10 zie je de aftiteling als tranen al over je beeldscherm heenrollen. BG&E is kort, maar hoe kort het ook precies is, het neemt niet weg dat je al uitkijkt naar een deel 2, die ongetwijfeld zal komen.
[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=2.jpg" width=450 border=1[/img]
Conclusie Ubi Soft is al een hele tijd bezig te groeien, op zowel kwalitatief als economisch gebied, en al zouden ze in de rode cijfers staan eind dit jaar, ik kan niets anders doen dan na Splinter Cell en Prince of Persia wederom op te staan, en in m'n handen te klappen voor weer een geweldig avontuur van de Fransen, die deze keer niet zo realistisch is als Sam Fisher, maar ook niet zo cartoony is als XIII, en dus niet alleen een geheel andere Ubi-gameplay ervaring brengt, maar ook een geheel andere Ubi-graphics ervaring. De game heeft al heel wat 8tjes en tegen-de-9 aan liggende cijfers gehad, maar mijn oordeel gaat een eind maken aan die mierenneukerij. Met 30,- euro op zak kom je namelijk zelden een parel als deze tegen, en als je deze ''Beyond'' goede game laat liggen, ben je of uit je plaat, of Beyond Evil. Johan's Mening Na het lezen van de Randy’s review kan ik niet anders concluderen dan dat ik het met hem eens ben. Het is een lekkere mix van verschillende spellen met de overall feeling van Zelda, de omgevingen verkennen op een manier die we in Metroid Prime tegen kwamen door alles en iedereen te scannen, alleen krijg je nu behalve informatie ook nog eens keiharde centen ervoor terug, de Starfox achtige gevechten en de stealth gameplay zoals we die kennen uit Splinter Cell. Behalve het “leentje buur” spelen bij andere spellen, wat voor de verandering wel eens goed is uitgewerkt, heeft BG&E ook nog voldoende andere kwaliteiten om zich te onderscheiden van andere spellen. Ik heb het dan bijvoorbeeld over de uitmuntende kwaliteit van de muziek. Die, vooral in het begin, de toon en de sfeer neer zet voor de rest van het spel. Maar ook de humor en de samenwerking met de andere karakters is erg leuk, waarvan het roze ronde varken Pey’j, na het spelen van BG&E, tot een van mijn favo karakters behoort. Mocht er ooit een Oscar uitgereikt gaan worden voor beste “varkenlijke” bijrol dan heeft Pey’j ‘hem wat bij betreft al in de “pocket”. Oh ja, en dan vergeet ik voor het gemak maar eventjes dat Jade een goede kandidaat is voor de nieuwe Lara Croft van de huidige generatie consoles.
[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=7.jpg" width=450 height=253 border=1[/img]
Ook ik heb echter nog wat op en aanmerkingen op BG&E, zo vond ik het varen en racen met de hovercraft rond uit irritant om te doen, werd het fotograferen op den duur saai en liep Jade niet altijd even soepel. Maar dit wordt allemaal niet storend en mocht je nog ergens 30 euro in een oude sok hebben liggen en ben je niet vies van een lekker, meeslepend avontuur dan is BG&E een uitstekende remedie. Deze 90 is daarom meer dan terecht, ik ben wel van mening dat als het spel voor 60 euro in de winkels zou liggen, het cijfer een 85 moeten worden. Maar puur kijkend naar het prijs-kwaliteit niveau dan heb je zeker wat moois in handen.

N1 Score: 9

+

-

Gekoppelde games

Beyond Good & Evil (Nintendo GameCube)