[Preview] Geschreven door Daan op 2013-06-27 22:33:53

Super Mario 3D World

Toen Super Mario 3D Land in 2011 werd aangekondigd voor de Nintendo 3DS was de nieuwe stijl gelijk duidelijk. Door de oude 2D-levelopzet te combineren met de nieuwe 3D Mario gameplay kwam een stijl naar voren die velen op prijs stelden. Daarnaast was de opzet uitermate geschikt voor de handheld, en we beloonden het spel in onze recensie met een 9,2. Dankzij het succes besloot Nintendo verder te experimenteren in deze richting en ging met het concept op de Wii U aan de slag. Komt dit concept tot zijn recht op de console of had Nintendo beter een volwaardige 3D Mario uit de doeken kunnen doen? We gingen aan de slag met de demo en kwamen snel achter sommige antwoorden. Niet wit, niet zwart Super Mario 3D World is de grote broer van Super Mario 3D Land en dit is gelijk te merken aan het begin van het eerste level. De omgevingen zijn gevuld met gekleurde blokken, waar je zult moeten springen en sprinten om uiteindelijk de vlaggenmast aan het einde van het level te bereiken. Het is wellicht wat streng om het ‘gemakzuchtig’ te noemen, maar verbazingwekkend is het allemaal niet. Het doel in ieder level is om drie groene sterren te verzamelen, die verspreid liggen in de ongeveer vier minuten durende levels. Je kunt ook de gewoonlijke rits aan munten, power-ups en andere objecten verzamelen. Naast de bekende stof zijn er ook vernieuwingen te bespeuren. Aan het begin van het eerste level valt een belletje op de grond en deze geeft Mario een kattenkostuum. Dit kostuum is met klauwen uitgerust, hetgeen in tal van situaties erg handig is. Met behulp van het kostuum kan Mario vijanden op een elegante manier kortwieken en kan hij op muren klimmen. Dit werkt op zich allemaal aardig. Het lijkt er echter op dat het gebruik van de klauwen geen limiet kent, waardoor het mogelijk zou kunnen zijn om stukken van een level over te slaan. Dat gezegd hebbende, het kattenpak is aandoenlijk en zal zeker voor interessante taferelen zorgen.

Een ander nieuw aspect zijn de Clear Warp Pipes. Hier was één van de levels volledig aan gewijd. Met de normale groene pijpen heb je geen controle over je bestemming, maar dat is hier compleet anders. De nieuwe buizen bevatten allerlei verschillende paden die je kunt bewandelen en dit is een aangenaam concept. Zo was er een deel in het level waar alle spelers een sleutel moesten vinden en hiervoor moesten ze allemaal een ander pad bewandelen. Wanneer je alleen speelt, bezoek je deze paden allemaal zelf, al is dit niet zo vervelend als je wellicht zou denken. Aan het einde van dit level was er zelfs een kleine doolhof naar de bovenkant van de vlaggenmast. Als je al een klein foutje maakte, werd je naar beneden of ver weg van vlaggenmast geslingerd en dit was erg vermakelijk. Plezier in multiplayer Een belangrijk onderdeel van Super Mario 3D World is de multiplayer, waar de game meer op lijkt te bouwen dan de singleplayer. De volledige game kan met één tot drie vrienden gespeeld worden, wat zorgt voor de nodige hilarische taferelen. In de demo was een level speelbaar waarin je een dinosaurus besteeg en een rivier bevoer. Tijdens de reis moest goed samengewerkt worden om allerlei objecten te verzamelen en verscheidene obstakels te overkomen. Communicatie is hier uiterst belangrijk, want als een enkele speler een misstap begaat, loopt snel alles in het honderd. De groene sterren die de sterrenmunten vervangen uit vorige games, zaten op de meeste geniepige locaties en waren moeilijk te bereiken. Elke mislukte poging motiveert echter om de sterren de volgende keer wel te grijpen.

Personages en besturing De multiplayer-modus is meer overtuigend dan bijvoorbeeld die van New Super Mario Bros. U, waar alle personages gelijkwaardig zijn. Je kunt in Super Mario 3D World spelen als Mario, Luigi, Toad of Peach en ieder kent zijn of haar trucs van Super Mario Bros. 2 op de NES. Zo kan Toad sneller rennen, kan Luigi verder springen en kan Princess Peach zweven in de lucht voor een korte tijd. De unieke mogelijkheden van ieder personage zorgden voor variatie en gaven de demo zijn flair. De eerste speler speelt op de Wii U GamePad en gebruikt de control stick of vierpuntsdruktoets om rond te lopen. De andere spelers maken gebruik van de Wii Remote door deze zijwaarts te kantelen en dit voelt wat onwennig. De afstandsbediening brengt niet hetzelfde gemak als de Wii U GamePad, waardoor deze speler voordelen heeft. Gelukkig ondersteunt het uiteindelijke spel ook de Wii U Pro Controller, waardoor dit probleem dan zal worden opgelost. De speler met de Wii U GamePad heeft nog wat extra trucs achter de hand en kan deze gebruiken via het touchscreen. Hij of zij kan vijanden en platformen aanraken en deze bevriezen, zodat deze gemakkelijker neergeslagen kunnen worden. Je kunt ook op zoek naar geheime blokken en verstopte munten in de omgevingen en deze kun je voor iedereen op het grote beeldscherm zichtbaar maken. Het zijn leuke functies, maar niets buitengewoons of heel speciaals.

[align] Graphics en geluid Grafisch zag Super Mario 3D World er prima uit met volledige 3D-werelden die van het televisiescherm afspatten. De kleurrijke omgevingen geven de game zoals gewoonlijk zijn charme, al maakt het geen gebruik van de volledige potentie van de Wii U. De levels zijn compact en het spel kent geen grotere hub-wereld om naar uit te kijken. Het is duidelijk dat Nintendo hier voor het klassieke course principe heeft gekozen, wat voor de liefhebbers een goede keuze is. De muziek was vrolijk te noemen en het bevatte een scala aan fijne deuntjes. Het behoudt aardig de jazzy stijl van Super Mario 3D Land, hetgeen vooral duidelijk werd tijdens de boss fight. Het gevecht vond plaats in een arena die bijzonder veel op een circustent leek, waardoor de toon al aardig was gezet. Door de bijgevoegde muziek kreeg alles een extra positieve lading. [align=center]

Voorlopige conclusie Super Mario 3D World lijkt wederom een vermakelijke titel te worden met al het springen, rennen en bewegen wat erbij komt kijken. Het is echter de vraag hoe de levels uit zullen pakken in het uiteindelijke spel, gezien het hier toch wel een tikkeltje eenvoudig aanvoelde. Het nieuwe kattenpak brengt enige twijfel met zich mee, gezien het er misschien voor kan zorgen dat gehele gebieden kunnen worden overgeslagen. In de multiplayer waar je met maximaal drie andere vrienden de verschillende levels doorkruist, was het plezier echter meer dan voelbaar. Alle personages hebben eigen vaardigheden en dat zal de fans van Super Mario Bros. 2 vast en zeker bekoren. Het is echter wel wennen om door een 3D-wereld te lopen met de vierpuntsdruktoets van de Wii Remote. Super Mario 3D World lijkt een leuke titel te worden, maar de demo is nog niet volledig overtuigend. Of de kritiek terecht is, zullen we merken als Super Mario 3D World in december te verkrijgen is.

Gekoppelde games

Super Mario 3D World (Wii U)