[Preview] Geschreven door Benjamin op 2013-07-04 23:30:21

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Donkey Kong is weer helemaal terug. Na de terugkomst van Nintendo’s bekende aap in 2010 met Donkey Kong Country Returns voor de Wii, verscheen diezelfde game dit voorjaar als remake ook voor de Nintendo 3DS. Als kers op de taart heeft Nintendo een gehele nieuwe game met Donkey Kong in de maak, welke op de E3 voor de Wii U aangekondigd werd en gemaakt wordt door de mensen van Retro Studios, dezelfde studio die ook de Wii-game maakte. Biedt deze game wel enige vernieuwing ten opzichte van het eerste deel? Wij speelden de vier levels van de E3-demo. Donkey Kong Country: Tropical Freeze is het directe vervolg op eerder genoemde Donkey Kong-game. Deze keer wordt het eiland van Donkey Kong in zijn greep gehouden door dieren uit de Antarctische omgeving en vandaar dat gekozen is voor de subtitel Tropical Freeze. Waar de vijanden in het vorige deel voornamelijk levende muziekinstrumenten waren, kom je in deze game pinguïns, walrussen en nog veel meer tegen, allen gehuld in een Viking-kostuum. We grepen de Wii-afstandsbediening en Nunchuk in de hand en doken letterlijk het eerste level in.

Zwemmen en trekken Na een korte glijpartij kom je in het eerste level direct een terugkerend aspect tegen: onderwater zwemmen. Donkey Kong Country Returns bevatte, in tegenstelling tot de delen daarvoor, geen onderwater levels. Deze zijn in de nieuwe game weer terug van weggeweest en dit werkte meer dan prima. Een ander nieuw element in dit eerste level was dat je nu voorwerpen zoals hendels uit de grond kunt trekken. Dit element is geïnspireerd op het vastpakken van vijanden en het uit de grond trekken van plantjes in Super Mario Bros. 2 en wordt in deze nieuwe game na jaren van afwezigheid opnieuw geïntroduceerd. Het lijkt erop dat dit element de vervanger is van het blaasprincipe uit het vorige deel, waar weinig mensen een fan van waren. Waar het blazen van plantjes en bloemetjes om geheimen te onthullen nogal suf was en de snelheid uit het spel haalde, is het trekken van hendels uit de grond veel creatiever. Vaak tover je dan ook geheime plekken tevoorschijn waar een letter of puzzelstukje verstopt is. Verder leek dit eerste level heel erg op de levels uit de Wii-game, waardoor het al snel vertrouwd aanvoelde. In het tweede level stond het welbekende mijnkarretje centraal, welke ook aanwezig was in voorgaande Donkey Kong Country-games. Terwijl je met je karretje obstakels zoals gaten in de rails moest trotseren, moest je ook oppassen voor rondvliegende onderdelen van een neergestort vliegtuig. Ook kende dit level een stuk met een ronddraaiende camera, maar erg veel verschil maakte dat voor de gameplay niet omdat je nog steeds letterlijk on-rails aan het spelen bent. Het maakt het level wel wat meer divers en dynamischer en bracht daarmee het vertrouwde plezier dat je van de Donkey Kong Country-games gewend bent.

Dynamisch Het was echter het derde level die de show stal en liet zien wat de verschillen zijn met het vorige deel. In dit level staan de Donkey Kong-barrels centraal die je door het hele level heen schieten. Het is vooral de timing die in dit level erg belangrijk is, zodat je jezelf op precies het juiste moment af schiet om langs bommen te komen of net dat ene puzzelstukje te pakken krijgt. Dit soort levels waren ook aanwezig in Donkey Kong Country Returns, maar in Donkey Kong Country: Tropical Freeze is de actie een stuk dynamischer door een meedraaiende camera. Je wordt niet alleen van links naar rechts geschoten, maar ook voor naar achter en diagonaal en elke andere richting die je maar kunt bedenken. Hierdoor heb je helemaal niet het idee dat je ‘maar’ een in essentie 2D-platform game aan het spelen bent, maar heb je meer de indruk dat je een soort adventure-game speelt. Dit derde level liet een erg goede indruk achter en belooft veel goeds voor de andere levels die de game te bieden heeft. Zeeleeuw Het laatste level waar we ons aan mochten wagen was de eindbaas die in de demo beschikbaar was. We namen het hier op tegen een grote blauwe zeeleeuw die in een soort half-pipe aan het glijden was om jou van je hartjes te beroven. Terwijl hij heen en weer gleed, was het de taak van Donkey Kong om op hem te springen. Dit werd afgewisseld met het ontwijken van andere dieren, zoals vissen en pinguïns, die de boze zeeleeuw naar je toe wierp. Na een paar goed getimede sprongen op het lichaam van de zeeleeuw, hadden we hem alweer verslagen. Deze eindbaas getuigde nog niet van heel veel originaliteit en moeilijkheid, maar dit is waarschijnlijk dan ook één van de eerste eindbazen.

We hebben de E3- demo op meerdere manieren gespeeld. De standaard optie was het gebruik van de Wii-afstandsbediening en Nunchuk, wat op exact dezelfde wijze werkt als in de Wii-game. Door de controllers heen en weer te bewegen, trommelt Donkey Kong op de grond en door deze beweging te maken terwijl Donkey Kong aan het rennen is, rolt hij over zijn vijanden heen. Met de Wii U GamePad werden deze acties vervangen door een druk op de knop, vergelijkbaar met de Nintendo 3DS-remake van Donkey Kong Country Returns. De game was op de beurs ook nog even speelbaar in Off-TV Play en dat werkte erg goed. We hebben ons ook nog gewaagd aan de multiplayer-optie door een level samen te spelen, waarbij de ene speler de controle nam over Donkey Kong en de andere speler over Diddy Kong. Dit werkte net als in de Wii-game meer dan prima en teamwerk staat hierbij centraal. Graphics en geluid Wat betreft graphics is te merken dat dit een stap vooruit is ten opzichte van de Wii-game. Donkey Kong ziet er eindelijk weer uit als een echte aap met daadwerkelijk een vacht en dit komt op beeld goed over. Wat verder opvalt, is dat er een hoop gebeurt in de achtergrond gedurende de levels. Je ziet pinguïns lopen die voorwerpen met zich meedragen en druk in de weer lijken te zijn met het opbouwen van een soort dorp. Waar de achtergrond in een New Super Mario Bros. U vrij vlak is, valt er in Donkey Kong Country: Tropical Freeze altijd wel wat te zien en lijkt de wereld veel levendiger. De muziek belooft weer een ijzersterk aspect te worden met David Wise aan het muzikale roer; Wise was eerder verantwoordelijk voor de muziek in Donkey Kong Country en Donkey Kong Country 2.

Toch zijn er nog een aantal onduidelijkheden omtrent deze titel. Dixie Kong is al aangekondigd als speelbaar personage en met haar staart zal zij langer door de lucht kunnen zweven, maar Retro Studios heeft ook bekend gemaakt dat er nog een ander personage speelbaar zal zijn. Tevens is nog niet helemaal duidelijk of je wederom achterop de rug van dieren kunt gaan rijden zoals in voorgaande delen wel mogelijk was. Dit zijn allemaal vragen waar Retro Studios de komende maanden antwoord op zal geven. Voorlopige conclusie Donkey Kong Country: Tropical Freeze lijkt weer een ouderwets vermakelijke Donkey Kong Country-game te worden en verbetert enkele punten van het vorige deel. Zo heeft het blaasprincipe plaats gemaakt voor het uit de grond trekken van voorwerpen, geïnspireerd op Super Mario Bros. 2. De game moet het echter vooral hebben van zijn dynamiek door de wisselende camerapositie waardoor het spel een stuk levendiger aanvoelt dan de standaard 2D-platformer. Grafisch zag de game er strak uit met een mooie harige vacht van Donkey Kong, al word je niet echt weggeblazen door grafisch geweld. Donkey Kong Country: Tropical Freeze is misschien niet het grootse en meeslepende avontuur van Retro Studios waar veel fans op gehoopt hadden, maar dat neemt niet weg dat dit nieuwe Donkey Kong-avontuur kwalitatief gezien weer prima in elkaar lijkt te steken.

Gekoppelde games

Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Wii U)