[Review] Geschreven door Rutger op 2004-03-31 18:21:51

Harvest Moon: A Wonderful Life

Harvest Moon: A wonderful Life is geen game die met veel herrie en bombarie aangekondigd is. Nee, waar andere games tegenwoordig voor hun release al geprezen worden vanwege alle nieuwe, inovatieve snufjes blijft Harvest Moon teruggrijpen op een vrij oud concept met zo hier en daar een nieuw item of character. Is dit een slimme zet, of moet Natsume ook maar eens wat creatieve meesterbreinen inschakelen? Het eerste deel van Harvest Moon kwam al weer een kleine 8 jaar geleden uit op de SNES. Het was geen spel waarin je zoveel mogelijk aliens in een kleine tijd af moest schieten, het was ook geen spel waarin je van platform naar platform sprong of waarin je de characters in je party beter maakt door ze tegen andere te laten vechten. Nee, in Harvest Moon hielt je je jarenlang bezig met het verbouwen van gewassen en het melken van koeien. Kortom: je was bezig met het onderhouden van een boerderij! Het concept van Harvest Moon klonk bij lange na niet zo spannend en uitdagend als andere spellen van die tijd, maar toch zat er in Harvest Moon een soort van charme die je in andere spellen niet vaak tegen komt. Want het opbouwen van een mooie boerderij en een soort van routine vinden in je dagelijkse activiteiten bleek toch wat leuker te zijn dan je in eerste instantie mischien wel zou denken. In Harvest Moon: A Wonderful Life start je als jongeman en ervaar je maar liefst 30 jaar van zijn leven als boer. Nou ja, eigenlijk is het niet echt 30 jaar, maar aan het einde van het spel is je character 30 jaar ouder. Het spel is namelijk verdeeld in 6 chapters die elk 1 tot 3 jaar in beslag nemen en tussen elk chapter wordt een aantal jaar overgeslagen. Het eerste chapter (The beginning) duurt een jaar en laat je kennis maken met de basis van het spel en voorziet je van het belangrijkste boerderijgereedschap. Ook kan je in dit hoofdstuk trouwen, maar hier over later meer.

De boerderij Je vader is overleden en omdat jij toevallig zijn zoon bent ben jij de uitverkorene om zijn grote droom te verwezelijken: het bouwen en onderhouden van een grote familieboerderij! Gelukkig sta je er niet helemaal alleen voor. Takakura, een goede vriend van je vader, heeft besloten om je een handje te helpen bij het opstarten van je boerderij en je de fijne kneepjes van het vak te leren. Uiteindelijk kom je terecht in een gehucht in de forget-me-not valley, waar toevallig nog wel een stukje land voor je over is. Voor de belangrijkste dingen heeft Takakura al gezorgd; een klein huisje, een stal, een weiland en een aantal stukken landbouwgrond staan vanaf het begin gratis en voor niets tot je beschikking en je bent vrij om er mee te doen wat je wilt. Ook krijg je van Takakura een koe, die hij uit voorzorg maar al vast voor je gekocht heeft in de hoop dat je na de eerste dag al niet gelijk met de handen in het haar zit. Het is echter wel de bedoeling dat je je vee en gewassen zelf onderhoudt. Takakura blijft in het hele spel altijd aanwezig op je boerderij om je advies te geven (hij heeft namelijk op een steenworp afstand van het jouwe ook maar gelijk een huis voor zichzelf gebouwd), maar je zult hem geen koeien zien melken of planten water zien geven. Wel is Takakura bereid om de melk en eieren die je met veel pijn en moeite geproduceerd hebt naar de stad te brengen en ze daar voor een aardig zakcentje te verkopen. Het produceren van melk en eieren is vrij simpel. Je zorgt er voor dat je koeien gelukkig blijven door ze te borstellen, te knuffellen en zo nu en dan als het goed weer is buiten in het weiland te zetten. Zijn je koeien blij, dan zullen ze veel melk geven. Maar is je koe ongelukkig of ziek, dan zul je voor een tijdje deel van de inkomsten moeten missen. Verder stopt je koe met melk geven 40 dagen nadat ze een kalfje het leven heeft gegeven. Dit is vrij irritant, omdat je zo verplicht wordt om elke koe elk jaar weer zwanger te laten worden om het fatsoenlijk melk te laten geven, waardoor je je koe weer 2 seizoenen voor niets in de stal hebt staan.
Gelukkig gaat het met de kippen iets makkelijker. Zij blijven maar eieren leggen en zelfs als je een bevrucht ei hebt kun je het gewoon verkopen. Kippen vergen ook lang niet zoveel verzorging, aangezien ze ongeveer een heel seizoen met een pak vogelvoer doen en ze niet geborsteld of gewassen moeten worden. Verder kun je nog schapen, geiten en eenden houden, maar ze zullen waarschijnlijk niet zo'n groot deel uitmaken van je boerderij als de koeien en de kippen. Ten slotte kun je je als boer nog bezig houden met het verbouwen van groenten en fruit. In het begin zul je je voornamelijk bezig houden met de wat bekendere plantjes zoals tomaten en watermeloenen, maar al snel zul je overstappen op de veel makkelijker te onderhouden bomen. Er zit namelijk een klein probleem aan het verbouwen van groenten: het kost erg veel tijd. De meeste mensen zullen gelijk hun hele veld volstrooien met zaadjes om zo veel mogelijk te verdienen in een korte tijd, maar dat valt heel erg tegen. Het zal in het begin erg veel tijd kosten om alle plantjes met je kleine gietertje water te geven, het is ontzettend saai werk en het levert uiteindelijk helemaal niet zo heel veel op. Nee, dan is het onderhouden van (fuit)bomen een stuk makkelijker, daar hoef je namelijk helemaal niets voor te doen! Je moet alleen zorgen dat je je boom niet naast een andere boom plant en dan heb je er tot dat hij volgroeid is geen omkijken meer naar. Je zult niet met je gietertje in de weer zijn, want je hoeft bomen geen water te geven! Ze groeien vanzelf en op het moment dat er fruit aan hangt moet je ze alleen maar plukken en verkopen. Het is een beetje jammer dat de dingen die het spel zo belangrijk doet lijken (de koeien en de groenten) veel moeilijker te onderhouden zijn de aan hun eigenlijk ondergeschikte kippen en (fruit)bomen. Maar als je naar de inkomsten kijkt en ziet dat er maar weinig geld in het laatje komt dan is de verleiding om moeilijk en slecht-betaald werk in te ruilen voor makkelijk en goed-betaald werk erg groot. Toch blijft het leuk om uit te vinden hoe jij het liefste je boerderij runt en hem vervolgens te zien groeien tot een boerderij van formaat. Het mag dan wel niet zo origineel meer zijn, het blijft nog steeds een erg leuk concept.

Een klein gehucht

Forget-me-not valley en zijn bewoners Zoals eerder is gezegd ben je in een naamloos gehucht terechtgekomen in de forget-me-not valley. Dit gehucht bestaat uit een stuk of 10 huisjes waaronder een bar, een hotel en een grote villa. Dit lijkt allemaal heel leuk en aardig, maar schijn bedriegt. Deze gebouwen hebben namelijk weinig tot geen nut en zijn eigenlijk ook totaal niet van belang voor het welzijn van je boerderij. In het hotel zijn maar een paar kamers en die worden bezet door de kinderen van de eigenaar. Er zijn 2 broers die vuurwerk maken, maar je kunt geen vuurwerk van ze kopen. Het enige gebouw dat mischien nog een beetje nut heeft is de bar, waar je tijdens de openingstijden een drankje kunt kopen om je weer wat meer energie te geven. Dan staat er een klein stukje verder op nog een boerderij, hier kun je zaadjes kopen om te planten. Hiermee is de boerderij dus het enige gebouw in de omtrek dat je iets levert dat je ook werkelijk nodig hebt voor je boerderij. Er is wel een stad, maar daar kun je vanwege een onduidelijke reden zelf niet naar toe. Je zult je dus moeten beperken tot het kleine, levenloze gehucht aan de voet van je boerderij. Hierdoor kun je ook niet anders dan alle gebouwen, dieren en gereedschappen bestellen die je nodig hebt via een soort van thuis-catalogus; een heel avontuur dus. Het kleine gehucht heeft ook een aantal bewoners die stuk voor stuk erg warm van hart zijn. Nou ja, zodra je het spel gaat spelen zul je merken dat bovenstaande bewering ironisch bedoeld is. Ik grijp de gelegenheid gelijk even aan om een vergelijking te slaan met The legend of Zelda: Majora's mask. Er zullen hier vast wel een heleboel mensen zijn die dat spel ooit gespeeld hebben, maar voor diegene die dat niet hebben zal ik nog even uitleggen waarom die vergelijking hier zo goed op zijn plaats is. In Majora's Mask had je namelijk net als in Harvest Moon een klein dorpje (Clock Town) waarin een aantal bijzondere mensen wonen. Deze mensen hadden echt een doel in het leven. Zo was er een postbode, een soort van bankier, een hotelmanager en een burgemeester. Al deze mensen waren op bepaalde tijdstippen op bepaalde plaatsen en zij waren daar ook met een doel. Als je iemand van de ene plaats naar de andere zag lopen dan deden zij dat altijd met een reden en na een tijdje wist je van een aantal mensen al precies wat hij wanneer aan het doen was. Deze mensen leefden echt en als je ze op een ongewone plek tegenkwam dan dacht je bij jezelf: "he, hoort dit persoon niet daar en daar te zijn". Maar nee, dan bleek dat dit personage hier weer iets belangrijks te doen had en dat hij zeer spoedig terug naar zijn huis zou gaan. Elk character was anders en elk character leefde zijn eigen leven.

Maar bij Harvest Moon: A Wonderful Life had ik dat gevoel niet. Je ziet regelmatig mensen voorbij lopen, maar waar ze naar toe gaan of waarom is volstrekt onduidelijk. Veel mensen hebben totaal geen doel meer in het leven en schijnen zomaar iets te doen. Ook hebben ze in hun leven al veel te veel creatieve dingen gezegd, want de zinnetjes die ze uitkramen zijn nogal inspiratieloos te noemen. Het enige personage in je kleine wereld waar je iets aan hebt is Van, de reizende handelsman. Als je iets niet kunt bestellen in de stad kun je het zeer waarschijnlijk wel bij Van kopen. Bovendien koopt Van dingen van je die Takakura niet meeneemt naar de stad, zoals groenten, fruit en vis. Maar verder heb ik voor de inwoners van dit gehucht geen goed woord over. Het is heel aardig dat je wat gezelschap hebt in deze eenzame wereld, maar deze mensen hadden wel iets beters kunnen doen dan de hele dag maar uit hun neus eten. Dan kun je met deze fantastische mensen ook nog vrienden worden! Hiervoor bestaat een zeer gecompliceerd en moeilijk uit te voeren systeem. In de wereld van Harvest Moon zijn namelijk allerlei voorwerpen te vinden. Geef je er een aan iemand uit het gehucht, dan zal hij je aardig vinden. Geef je er nog een, dan vindt hij je nog leuker. En geef je hem er elke dag een, dan wordt je uiteindelijk vrienden. Goed uitgewerkt, toch? Niet dus. Je merkt het verschil tussen vriend en geen vriend niet eens en er is ook geen enkele manier om het te controleren. Het is nog wel zo geavanceerd dat alleen bepaalde mensen bepaalde dingen leuk vinden, maar meestal wordt ik geen vrienden met iemand door hem simpelweg alleen maar dingen te geven (alhoewel je daar in deze wereld waarschijnlijk best goede vrienden mee zou kunnen maken). Er is echter een uitzondering op deze regel. Je kunt namelijk ook met iemand trouwen. Natuurlijk moet dit wel beperkt blijven, want er zijn in heel het dorp maar 3 meisjes die je ten huwelijk kunt vragen (bij de rest van de vrouwen in het gehucht heb je blijkbaar automatisch al helemaal geen kans meer). Je wordt op dezelfde manier vrienden met deze meisjes als met alle andere mensen in forget-me-not valley, door ze veel dingen te geven dus. Elk meisje heeft een soort van dagboek waarin je kunt controleren hoe leuk ze je vinden. Uiteindelijk krijg je een item waarmee je een meisje een huwelijksaanzoek kunt doen en als ze hem accepteert zijn jullie verloofd. Na het eerste chapter zullen jullie trouwen en komt ze bij je in huis wonen, waarna ze je zal helpen met de boerderij en met het verzorgen van het bij de vrouw gratis geleverde kind.
Je merkt dat ik over heel forget-me-not valley en de enkele huisjes die er staan niet erg positief gestemd ben. Het is erg aardig dat Natsume er aan gedacht heeft het maincharacter wat gezelschap te geven, maar ik kan me een Harvest Moon herinneren waarin deze mensen ook nog werkelijk een doel hadden, en dat hebben deze mensen duidelijk niet. Events Over de Events in A Wonderful Life kan ik vrij kort zijn, er zijn er namelijk maar heel weinig. De events zijn in A Wonderful Life min of meer ingeruild voor een aantal cut-scenes, die je kunt bekijken door op bepaalde momenten bepaalde huizen binnen te gaan. Soms gaan deze cut-scenes over bepaalde festivals en soms krijg je er een item door, maar je zult niet meer kunnen deelnemen aan de paarden-races of iets anders dat lijkt op events uit de voorgaande delen van Harvest Moon. GBA link-up Veel spellen maken tegenwoordig gebruik van de NGC-GBA link-up. Zo ook Harvest Moon: A Wonderful Life, dat zich laat koppellen aan Harvest Moon: Friends of Mineral Town. Als je in A Wonderful life de weg naar Mineral Town inslaat wordt je gevraagd of je wilt linken met Friends of Mineral Town. Hierna kun je een bezoekje brengen aan Mineral Town waar je op bepaalde tijden Van tegen kunt komen. Hierna zullen er een aantal events van A Wonderful Life naar Friends of Mineral Town gekopieerd worden en andersom. Ook zal Van een aantal nieuwe voorwerpen in voorraad hebben. Heel veel bijzonders is het niet, maar toch leuk om even te melden.

Conclusie

Graphics De graphics in Harvest Moon: A Wonderful Life zijn niet superspectaculair te noemen. Een aantal dingen, zoals het water en de schaduw zijn mooi gedaan, maar er zijn ook een aantal dingen waar ik nou niet bepaald van stond te springen. Bij dit soort spellen kijk je makkelijk door de graphics heen en het is dan ook alleen maar mooi als de graphics er gewoon goed verzorgd uit zien. Een beetje irritant is wel dat sommige animaties er erg onrealistisch uit zien. Een paard kan bijvoorbeeld in een seconde 10 keer om zijn eigen as draaien als je de control stick in het rond draait. Een beetje vreemd, maar we nemen het Natsume niet kwalijk. Sounds De sounds zijn een minpunt van A Wonderful Life. Er zijn maar weinig spannende effecten en de beesten kunnen maar een paar verschillende geluiden maken. De characters kunnen niet meer dan een raar kreuntje uitstoten en alle dialogen worden dan ook gevoerd door middel van textboxen. Bovendien is er alleen achtergrondmuziek als je dicht in de buurt van een huis met een platenspeler bent. Je kunt nog wel verschillende platen krijgen, maar hier zou nog veel en veel meer mee gedaan kunnen worden. Gameplay Het feit dat Natsume verzuimd heeft om iets nieuws toe te voegen aan unieke Harvest Moon gameplay is geen reden om het spel onderuit te halen. Want ik moet toe geven dat A Wonderful Life eigenlijk gewoon een oude Harvest Moon in een nieuw jasje is. Maar het melken van je koeien, het oogsten van je planten en het berijden van je paard, het heeft toch een soort van charme. Het is jammer dat alles buiten je boerderij niet echt veel nut heeft en dat je met de inwoners van forget-me-not valley niet echt een band hebt, maar de klassieke formule waarmee je je boerderij laat uitgroeien tot een gerespecteerd familiebedrijf is nog steeds erg verslavend en weet nog steeds mijn aandacht te trekken. Dit is Harvest Moon zoals het hoort te zijn.

Replay Het is maar net de vraag of je het geduld hebt om A Wonderful Life helemaal uit te spelen, want soms gaat de tijd op een boerderij angstaanjagend sloom. Hoe het ook zijn moge, je zult jezelf een flinke tijd achter je cube terugvinden om alle upgrades en items te krijgen en je boerderij succesvol te maken. Het kan soms wat eentonig worden en vooral aan het einde van het spel zal je regelmatig dagen achter elkaar hetzelfde schema aanhouden omdat er naast het dagelijks vereisde onderhoud ook niet veel anders meer te doen is, maar de drang om bepaalde dingen te krijgen zal groot genoeg zijn om Harvest Moon een lange tijd te blijven spelen. Conclusie Harvest Moon: A Wonderful Life is zeker geen flop, maar het is ook niet het pareltje geworden dat het mischien had kunnen zijn. Als je de vorige delen van Harvest Moon leuk vond en er vele uren aan besteed hebt dan zal je dit deel zeer waarschijnlijk ook weer erg leuk vinden, maar als je Harvest Moon tot nu toe niet veel aan vond zal dit deel daar ook geen verandering in brengen. En voor de mensen die de serie nog niet kennen, probeer het gewoon een keertje. Er is een grote kans dat ook jij binnen de kortste keren verslaafd bent aan Harvest Moon. Het spel is alleen af te raden als je geen geduld hebt, want geduld zul je vaak nodig hebben in A Wonderful Life. Mischien had Harvest Moon: A Wonderful Life meer kunnen zijn dan dat het nu is, maar mischien behoeft de serie ook wel helemaal geen spectaculaire uitbreiding. Mischien kan de serie, terwijl andere developers het hoofd breken omdat ze maar nieuwe revolutionaire ideeen moeten blijven bedenken, met dit concept nog wel jaren en jaren mee. Een feit blijft in ieder geval dat A Wonderful Life weer een geslaagd deel is in een reeks van velen en dat ik en vele anderen met mij daar weer erg blij mee zijn. Dus heb jij een beetje geduld en wil je wel weer een keer iets anders, koop dan Harvest Moon: A Wonderful Life. Het zal je niet teleurstellen.

N1 Score: 8.2

+

-

Gekoppelde games

Harvest Moon: A Wonderful Life (Nintendo GameCube)