[Preview] Geschreven door Benjamin op 2013-07-09 23:30:40

Yoshi's New Island

Na jaren wachten is Yoshi weer terug met zijn eigen games. Niet alleen voor de Wii U in de vorm van Yarn Yoshi, maar ook op de Nintendo 3DS met een klassieke Yoshi’s Island-game. Bij gebrek aan creativiteit is de voorlopige officiële benaming Yoshi’s New Island, maar het is nog maar de vraag hoeveel er daadwerkelijk nieuw is in deze game. Wij doken de meest recente demo in om het uit te zoeken. De Yoshi’s Island-reeks begon in 1995 op de SNES in de vorm van Super Mario World 2: Yoshi’s Island en kenmerkte zich met een unieke getekende grafische stijl. Deze stijl werd in 2006 doorgezet in Yoshi’s Island DS voor de Nintendo DS en na jaren wachten is Nintendo nu bezig met een derde game in de reeks voor de Nintendo 3DS. De serie openbaart zich als een platformgame met een vrolijkere uitstraling, maar ook qua gameplay zijn er een paar elementen anders ten opzichte van de normale Mario-titels. In de Yoshi’s Island-reeks zit Baby Mario, of één van de andere baby’s in Yoshi’s Island DS, op de rug van Yoshi. Op het moment dat je door een vijand geraakt wordt, verlies je Baby Mario en moet je deze zo snel mogelijk weer te pakken zien te krijgen. Ook heeft Yoshi de vaardigheid om vijanden op te slokken en om te toveren in eieren, waarna hij deze tegen nieuwe vijanden aan kan gooien. Dit concept is de afgelopen jaren niet veranderd en is ook in Yoshi’s New Island aanwezig.

Groot ei In het eerste level van de demo word je geïntroduceerd met bovenstaande spelelementen, waardoor de game al snel heel erg vertrouwd aanvoelt. Wat wel direct opviel, was dat dit spel niet een simpele platformer is waarbij de actie van links naar rechts gaat. Je kunt in de levels meerdere kanten op, zodat je de omgevingen kunt doorzoeken naar items. Het eerste nieuwe aspect dat we tegen kwamen was het gebruik van de gyrosensoren van de Nintendo 3DS. Op een bepaald punt had je de mogelijkheid om een overzicht te krijgen van het level. Door je Nintendo 3DS te kantelen kon je om je heen kijken, wat goed werkte. Het was niet speciaal en van weinig toegevoegde waarde, maar het laat wel zien dat de game gebruik probeert te maken van de unieke eigenschappen van de Nintendo 3DS. Direct daarna kregen we het eerste nieuwe gameplay-element voorgeschoteld: een reusachtig ei. Zodra Yoshi in de buurt komt, grijpt hij dit ei vast. Daarna kun je het ei door het level heen gooien en stuitert deze door het level en beukt door pijpen en muren heen. Het is daarbij wel van belang dat je gericht gooit, omdat je anders je grote ei kwijt bent en dan helaas een bepaald gebied in het level niet meer kunt betreden. Heel erg spannend was dit nieuwe element niet, maar het was in ieder geval wel iets nieuws ten opzichte van de vorige Yoshi’s Island-games.

Uit de kluiten gewassen vleermuis In het tweede level stond het exploreren centraal. Dit level bevatte meerdere deuren waar sleutels gevonden voor moesten worden, zodat je uiteindelijk uit kwam bij de eindbaas van de demo. Deze sleutels waren verstopt bij vijanden zoals Piranha Plants en Shy-Guy’s. Ook zijn de bekende voorwerpen in het level verstopt, zoals sterretjes die de baby-timer verlengen zodat je langer de tijd hebt om Baby Mario terug te pakken nadat je geraakt bent. Na een korte doorloop van het tweede level kwamen we alweer terecht in het derde level met een soortgelijke bos-uitstraling. Qua gameplay hebben we ook hier helaas geen nieuwe dingen gezien. Het doorlopen van het level bestond voornamelijk uit het betere klim-, spring-, gooi- en smijtwerk en dat was helaas een grote teleurstelling. Ook de eindbaas stelde in de demo niet veel voor. In dit gevecht met een uit de kluiten gewassen vleermuis was het de bedoeling om de aanvallen van kleinere vleermuizen te ontwijken, terwijl je de kans greep om bovenop het reuze exemplaar te springen. Deze eindbaas was tamelijk eenvoudig, waardoor onze speelsessie behoorlijk snel afgelopen was. Graphics en geluid Het meest positieve aspect van deze speelsessie was de beleving van de nieuwe graphics. De stijl ziet er op de screenshots misschien wat raar uit, zeker ten opzichte van de getekende stijl van de vorige games. Echter zijn de beelden in beweging erg leuk uitgewerkt en met name wanneer het 3D-effect actief is, komen de graphics goed uit de verf. Hierdoor springt Yoshi er net even wat meer uit ten opzichte van de achtergrond, wat prettig werkt. Wat vooral nieuw is aan deze stijl is dat de personages niet meer plat zijn maar als 3D-modellen weergegeven worden. Wel is het jammer dat de achtergrond wat saai is, maar daar kan in de komende ontwikkelperiode nog genoeg aan gesleuteld worden. Immers verschijnt Yoshi's New Island pas in 2014. Wat betreft de muziek is het voor nu vooral vergelijkbaar met de eerdere delen, waardoor de gehele ervaring met de game te vertrouwd aan voelde.

Conclusie Nintendo heeft nog een hoop werk te verrichten met Yoshi’s New Island. Hoewel in de titel het woordje ‘nieuw’ nadrukkelijk naar voren komt, kwamen we in de demo helaas maar weinig nieuwe dingen tegen. Het enige nieuwe aspect was het gooien met een enorm ei waarna deze door het level heen stuitert, mits goed gegooid, maar heel bijzonder was dit allemaal niet. Van een nieuwe Yoshi’s Island game verwachten wij meer innovatieve elementen om de serie fris en vernieuwend te houden, zonder dat het gevoel van de vorige delen verdwijnt. De nieuw gekozen stijl is wel een geslaagd aspect, maar alleen hier gaat de game geen hoge ogen mee gooien.

Gekoppelde games

Yoshi's New Island (Nintendo 3DS)