[Special] Geschreven door Mink op 2013-07-25 19:30:00

Pikmin 3-gids voor Pikmin en hoofdpersonages

Het eerste spel van Pikmin volgde het verhaal van protagonist Olimar, in deel twee was deze minuscule held wederom aanwezig, met een vriend genaamd Louie. Nu het derde deel net niet binnen handbereik is, is het handig om te weten met welke wezens en personages je te maken gaat krijgen wanneer je dit avontuur begint. Olimar en Louie zullen geen hoofdrol vertolken in Pikmin 3, maar drie andere kapiteins doen dat wel. Leer hier over alle eigenschappen, rare kapsels, zwakke punten en de verbondenheid van Alph, Brittany, Charlie en de wereld van Pikmin.

Meet the Captains! Alph is de jongste van de drie kapiteins en kent een jeugdig enthousiasme. In het blauw gekleed en met zomerse sproeten op zijn wangen loopt Alph tussen de mysterieuze Pikmin. Het is geen toeval dat Alph eropuit is gestuurd om met de andere twee kapiteins te gaan zoeken naar voedsel voor hun thuisplaneet. Alph is de kleinzoon van de engineer van de S.S. Drake, het ruimteschip waarmee de drie kapiteins reizen. Van jongs af aan is het repareren van ruimteschepen er met de paplepel ingegoten en Alph zal tijdens de reis mede als reparateur werken om ervoor te zorgen dat er niets mis kan gaan met het ruimteschip van zijn grootvader. Brittany is de eerste en enige vrouwelijke kapitein en is geheel in het roze gehuld. Niet alleen verschilt de kleur van haar ruimtepak, ook heeft het een heel ander, vrouwelijk, design. Brittany’s neus is zeer spits, ze is de grootste van de drie kapiteins en ze heeft als een van de weinige personages uit het spel een volle bos haren op haar hoofd. Verder heeft deze vrouwelijke kapitein het gevoel dat ze beter is dan Alph. Dit is te merken dankzij haar vraatzucht, welke er al snel voor zorgt dat ze fruitsappen van Alph wil drinken. Wanneer het groepje niet genoeg fruit weet te verzamelen, kleineert ze Alph door hem “Alphie” te noemen. Brittany is tot het groepje ruimtereizigers opgenomen dankzij haar hoge IQ, haar baan als onderzoeker en haar verstand van planten.

De laatste, gespierde en de in het groen geklede kapitein gaat onder de naam ‘Charlie’. Deze volwassen man heeft veel overeenkomsten met een generaal in het leger: zijn ster op zijn ruimtepak, zijn kortgeschoren kapsel en zijn lichaamsbouw doen dit allemaal vermoeden. Charlie is dé kapitein van het ruimteschip S.S. Drake en op iedere missie neemt hij een rubber eendje met zich mee voor geluk. Verder heeft Charlie niet zo veel met of tegen Alph, maar heeft hij een rare voorkeur voor Brittany. De besnorde kapitein neemt zijn taken zeer serieus en hij wil niet stoppen voordat zijn thuisplaneet, Koppai, weer voorzien is van voldoende voedsel. The Little Helpers Hoewel het verhaal grotendeels om de wezens draait die oorspronkelijk wonen op Koppai, speelt het spel zich voornamelijk af op de planeet PNF-404. Deze planeet wordt gesierd door veel verschillende wezens, waarvan niet allemaal even vriendelijk of goedaardig. De planeet kent prachtige flora en fauna welke op een schitterende manier in beeld worden gebracht. De meest bekende wezens die op de planeet PNF-404 leven, zijn de Pikmin. Deze kleine, kleurrijke wezens zijn niet te beroerd om een handje te helpen en zijn het meest effectief als ze met een grote groep zijn. De Pikmin zijn er in verschillende kleuren en grootte, waarvan iedere soort een eigen kracht kent. Nieuw in Pikmin 3 zijn de grijze Rock Pikmin en de roze Winged Pikmin. De Rock Pikmin kan wegens zijn lompe lichaam meer schade aanrichten en is zelfs de enige Pikmin die bepaalde kwaadaardige wezens kan verslaan. De Winged Pikmin heeft een roze huid met witte vleugeltjes en heeft hiermee het voordeel om over riviertjes en bergen te kunnen vliegen. Dit kan deze vliegende Pikmin een tactisch voordeel geven, aangezien ze meestal de kortste weg kunnen nemen. De oude bekende Pikmin, uit voorgaande delen uit de serie, zullen tevens aanwezig zijn om de kapiteins te helpen. De rode, blauwe, gele, paarse en witte Pikmin zijn met hun unieke eigenschappen aanwezig en zullen zorgen voor een spetterende regenboog op het beeldscherm.

Colorful friends De Red Pikmin is dankzij zijn scherpe neus en vurig karakter één van de sterkere kleine wezens. Zijn snelheid lijdt niet onder zijn iets sterkere kracht en dit beestje is tevens vuurbestendig. Zo kan hij door vuurzeeën lopen en vijanden die met vlammen bedekt zijn aanvallen zonder zelf schade te incasseren. Terwijl de Red Pikmin door vuurzeeën kan lopen, kan de Blue Pikmin hele oceanen oversteken. Deze Pikmin heeft geen problemen met water en kan als enige Pikmin probleemloos verkoeling zoeken in het water. Niet alleen kan dit wezentje door het water zwemmen en zo eerder onmogelijke plekken bereiken, het beestje kan tevens vechten in en onder het water. De Blue Pikmin heeft een gemiddelde kracht en snelheid. Het kleine diertje is iets zwakker dan zijn roodgekleurde soortgenoot in gevechten. De Yellow Pikmin heeft grotere oren dan de andere Pikmin maar het is onduidelijk of hij ook beter kan horen. Wat wel duidelijk is, is dat het beestje van elektriciteit houdt en hier tegen bestendig is. Verder is de Yellow Pikmin een lichte eter en dat blijkt uit zijn gewicht. Dit gele beestje is lichter dan de rest van de Pikmin, hetgeen ervoor zorgt dat hij verder gegooid kan worden dan de andere gekleurde wezens van planeet PNF-404.

Terwijl de Yellow Pikmin lichter is dan de Red en Blue Pikmin, is de Purple Pikmin juist de zwaarste Pikmin. Deze goedgevulde Pikmin weegt tien keer zoveel als de Blue Pikmin en dit maakt hem langzamer en lastiger te gooien. Het voordeel van zijn hoge gewicht is dat de Purple Pikmin tien keer zoveel kan tillen. Tevens kan dit paarse wezentje niet omgeblazen worden en heeft hij een veel hogere aanvalskracht dan de eerder genoemde wezens. Als laatste komt de White Pikmin aan de beurt, dit lijkbleke wezentje heeft bloedrode ogen en is het snelste van alle Pikmin. Dit snelle beestje heeft een gemiddelde aanvalskracht en een gemiddeld gewicht. Verder is deze Pikmin bestendig tegen gif. Dit komt goed van pas bij giftige omgevingen of tijdens gevechten tegen vijandelijke wezens. The Fierce Enemies De wonderschone wereld PNF-404 kent naast de goedaardige Pikmin genoeg bloeddorstige wezens. Deze vijandelijke wezens staan hoger in de voedselketen, maar dit wil niet automatisch zeggen dat ze als winnaar uit de bus komen wanneer er een gevecht plaatsvindt. Pikmin 3 kent vele vijanden en om te kunnen winnen, zul je de verschillende voor- en nadelen van deze wezens moeten kennen.

De meest bekende en door velen gevreesde vijand is de Red Bulborb, afkomstig uit de Bulborb-familie. Hij neemt als ontbijt, lunch en diner een grote stapel Pikmin. Dankzij zijn grote ogen kunnen Pikmin zeer lastig dit vraatzuchtige wezen onopgemerkt passeren. De rest van de Bulborb-familie kent dezelfde tactiek maar niet dezelfde kleur. Zo heb je de Orange Bulborb welke wakker wordt zodra er een Pikmin of kapitein langsloopt, de Haired Bulborb welke vooral in koude omgevingen voorkomt en sneller is met het eten van Pikmin en de Dwarf Red Bulborb welke een stuk kleiner is als de Red Bulborb, maar net zo hongerig. Een andere familie waar de Pikmin altijd voor uitkijken, is de Blowhog-familie. De Blowhog is een wezen dat zowel de lucht als het land onveilig kan maken. Alle soorten Blowhog hebben een lange snuit waarmee ze lucht, water of vuur kunnen spugen. Deze familie zal er alles aan doen om je Pikmin zo ver mogelijk weg te blazen. De Watery Blowhog zal met water spugen in plaats van lucht en dit zorgt ervoor dat je Pikmin kunnen verdrinken. Het geheim om iedere Blowhog te verslaan, is om zo snel mogelijk het wezen op de grond te krijgen door hem te verzwaren met Pikmin. Wanneer het wezen dan hopeloos op de grond ligt te sputteren, kun je hem aanvallen met je overige Pikmin. Let wel, sommige Blowhog zullen er alles aan doen om je Pikmin van zichzelf af te blazen.

Gekoppelde games

Pikmin 3 (Wii U)