[Preview] Geschreven door Randy1 op 2004-04-04 18:40:25

Pikmin 2

Shiggy's Moestuin 2 (voor de lijpo's) is onderweg naar de 'Cube, en brengt heel wat nieuwe zaken met zich mee als je deel 1 al kende. Alles over de game inside. Pikmin? De zomer komt er weer aan, en waar denken we dan allen aan? Juist; zon, strand, bloemen, kortom, allemaal zaken van de natuur die je niets kosten, tot op het moment dat mensen het gaan uitbuiten. Zo kosten ijsjes op het Haagse Parkpop altijd een ongelovelijke zak duiten, terwijl je om de hoek er zo eentje haalt voor één-derde van die zak. Natuurlijk zou de game industrie er helemaal niets van snappen als er geen developers aanwezig waren die de zomerpret zouden uitbuiten, en zo lag er Juni vorig jaar, een game in de winkel die precies bij het natte gras en het ontwaken met een zon in je gezicht paste. Pikmin, een creatieve uitspatting van monsieur Miyamoto, die geen verdere achtergrond informatie nodig heeft. Pikmin was een strategy game, maar niet zo'n click-koop-oorlogje-voer PC rip-off. Je stond in de schoenen van de astronaut Captain Olimar, die op een dag lekker in de karnemelk weg rondvloog, tot op het moment waarin hij als een komeet een krater achterliet in een onbekende planeet. Met nog 30 dagen zuurstof in de tank moest Olimar tegen de tijd racen om alle onderdelen van zijn schip, die bij de knal over de hele planeet heen waren verstrooit, terug te vinden, en zich terug naar huis te haasten. Hij kreeg hierbij hulp van...

Piet Meet Piet. Piet is een echte heethoofd, en de grote monsters die hij tegenkomt nemen hem vaak niet serieus om z'n lengte. Piet is echter megasterk, en als hij meerdere van zijn Piet-achtigen in de strijd betrekt, loopt dat 9 van de 10 keer uit op winst in het slagveld. Piet is de eerste Pikmin die Olimar uit de grond zal laten ontspruiten.
Karim De gele Pikmin heet Karim. Karim, ooit een dappere strijder voor het Al Heida terroristen netwerk, heeft de optie om de gevaarlijke bomb rocks te dragen, die, gebruikt in grote hoeveelheden, hele muren kunnen wegblazen en zo nieuwe wegen kunnen openen. Karim kan door Olimar ook veel verder gegooit worden om een tegenstander uit te schakelen, want Karim kan een beetje zweven, als een vliegtuigje zeg maar.
Inge Inge is een megagoed zwemster, en dat kun je natuurlijk zien aan haar blauwe, doch Beyoncé-achtige zachte huidje. Inge is daarmee de enige Pikmin die het water in kan, en daardoor kun je met haar dus eilanden bereiken, en bruggen in elkaar bouwen die je niet kunt bereiken met Piet en Karim. Inge kan dankzij haar lessen bij Mitch ook heel goed andere Pikmin redden die aan het verdrinken zijn, dus werp Inge achter Piet en Karim aan als die perongeluk in het water vallen!
[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=mitchpik.jpg"[/img]
Piet + Karim + Inge = Pikmin! Piet, Karim en Inge dus, oftewel Pikmin. De game kwam op een lekkere 16 Juni in 2002 uit, en is tot nu toe een van mijn favoriete games voor de 'Cube geweest. Hij was creatief, leuk, zag er grappig uit, kortom, de originaliteit die gamers zoeken in Nintendo straalde er vanaf. Toch kende de game ook wat minpunten. Zo was 'ie erg kort, en had je na afloop dat snakkende gevoel naar meer. Dat de game zo kort was kwam deels omdat elke ''dag'' in Pikmin, die je dus volspeelde, maar 15 minuutjes duurde. Dit alles, plus het succes van de game, zorgde ervoor dat het tijd werd voor Miyamoto om maar eens een sequel in elkaar te zetten waarin deze minpunten pleite waren. Pikmin 2 dus. All About The Benjamin's Het is 2 jaar na de ontwikkelingen op de planeet van de Pikmin, en Olimar werkt nog steeds bij het NASA-style bedrijfje waar hij altijd al werkte...maar de zaken gaan slecht. Er worden bijna geen ruimtevaarts spullen meer verkocht, en langzaam maar zeker beginnen de getallen en statistieken rode vormen aan te nemen. ''Wat te doen om het bedrijf te laten overleven?'' is de vraag die rond gaat onder het personeel, en op het moment dat niemand meer een antwoord verwacht op die brandende vraag krijgt Olimar een idee...hij moet terug. Want wat voor spullen zijn veel waard? Juist, zeldzame artikelen. Waar de vraag naar hoog is, en het aanbod klein is, stijgt de waarde van hetgene wat gevraagt wordt. Wat willen de van nature nieuwsgierige mensen over het algemeen? Dingen ontdekken, en nieuwe uitvindingen doen. Waar is de vraag dus hoog naar? Juist, zeldzame objecten. Dingen van aliëns, zeldzame stenen, afkomstig van andere planeten.
[url="http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=pikmin2s3.jpg"][img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=pikmin2s3.jpg" width=400[/img][/url] En ineens kom je er dan achter van welke planeet de goedkope-ring-dragende Breezah Sletjes komen
Dus Olimar gaat terug naar de planeet waarop de Pikmin, wederom baas-loos en bedreigd door de grotere inwoners, hem de vorige keer hebben geholpen, maar deze keer met een serieus doel. Het gaat op zoek naar zeldzame items, die hij vervolgens bij de terugkeer op z'n thuisplaneet kan verkopen, om zo zijn werkplaats uit de rode cijfers te helpen. Op het punt dat Olimar vertrekt wandelt collega Loojie het schip binnen...en pats, boem, tjingeling-dum-dum, Olimar heeft er een partner bij deze keer. Nieuwe Vriendjes Na zichzelf herenigt te hebben met Piet, Karim en Inge (oftewel, de Pikmin) merken Olimar en nieuwkomer Loojie dat er nieuwe vriendelijke inwoners op de planeet zijn. 2 nieuwe soorten Pikmin, een wit en paars exemplaar, nemen een plaatsje in rondom het kampvuur. Een van de vele nieuwe features in Pikmin 2 is, zoals je al kon raden, dat er dus nieuwe Pikmin zijn, die elk weer hun eigen krachten hebben. Zo hebben de paarse Pikmin een overweldigend overgewicht, wat ervoor zorgt dat, naast de nodige voetstappen, ze veel harder aankomen. Ze lijken op m'n dikke broer, ze lopen als m'n dikke broer, en ze halen als m'n dikke broer dus ook erg hard uit naar tegenstanders. Wat ze echter niet gemeen hebben met mijn dikke broer is dat ze ook echt wat nuttigs uitvreten naast vreten en kracht uiten. Bepaalde schakelaars en knoppen zullen namelijk alleen omgehaald en ingedrukt kunnen worden door deze zware Pikmin. De witte Pikmin zijn, bij wijze van spreken, van het type zwerver. Dankzij hun onhygiënische manier van leven (niet douchen, geen handjes wassen na zelfbevrediging, neuspeuteren, enzovoorts) zijn ze, zachtuitgedrukt, verrot van binnen. Werp je een witte Pikmin in de mond van een reusachtige tegenstander? Dan valt die vergiftigd neer voordat je met je busje Axe Marine kunt gaan spuiten. Waar het klokje thuis tikt, zijn geen Pikmin De game is vergeleken met haar voorganger moeilijker en uitgebreider geworden, en het was dus, naast de klachten erop, alleen maar logisch dat Nintendo de klok heeft weggenomen uit de gameplay. Je kunt nu dus op je dooie gemakje puzzels uitproberen, voordat je ook echte de moeite neemt om ze op te lossen, en je zit niet meer als een paranoide gans haastend om je heen te kijken of een van je lelijke eendjes verdwaald raakt.
[url="http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=pikmin2s4.jpg"][img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=pikmin2s4.jpg" width=400[/img][/url] ''Save us Mitch!!!''
Ook een reden om de klok te verwijderen is de aanwezigheid van Loojie. Alhoewel de character niet echt in het nieuws is geweest de laatste maanden, is het al een tijdje bekend dat je Olimar en Loojie samen kunt laten werken door ze elk met een eigen groepje Pikmin een andere kant op te sturen. Zo kun je dus 2 obstakels tegelijkertijd tackelen, en er zullen natuurlijk ook een aardige bende puzzels aanwezig zijn die de hulp van beiden leiders vereissen. Loojie dient dus niet alleen als staart van Olimar. Maar deels wist je dat natuurlijk al. Sinds de game zich voor het eerst liet zien in 2003 is het namelijk al dik bekend dat er een multplayer mode aanwezig is, en alhoewel geruchten als LAN en een co-op mode groots over het web heen bulderen weten we op dit moment alleen dat er een 2-player battle mode aanwezig is, waarbij je in split-screen tegen elkaar strijd in een gevecht om de meeste punten, die je kunt verdienen door items te vinden en tegenstanders uit te schakelen. Een van de spelers speelt dus als Olimar, en de ander als Loojie. ''Read'' on... Niet dat ook maar iemand zich hier bekommert om het apparaatje (alhoewel ik er wel eentje heb), maar Pikmin 2 biedt de zeldzame feature om te linken met de GameBoy Advance e-Reader. In Japan zullen er namelijk een serie e-Cards uitgebracht worden die helemaal in het teken staan van Pikmin 2, en als je deze kaartjes met je in de GameCube-geplugte GBA-met-e-Reader scanned (watte?!) kun je minigames unlocken. Leuk en aardig, afgezien van het (zowat 100% zeker zijnde) feit dat wij de e-Reader nooit zullen ontvangen. Laat ik je troosten, het apparaat is toch onboeiend. Maar dat geld niet voor Pikmin 2. Vaak zijn er van die sequels die helemaal niets nieuws brengen, en die doorstomen op oud succes, als de jaarlijkse intocht van de Sint. Mensen prijzen de grote lijn in de game, maar zijn niet tevreden met de dunne draadjes. Miyamoto & Co. nemen de kritiek echter serieus, en proberen van alles, van de draadjes tot diep op het bot, een lekkernij te maken. Persoonlijk kan ik echt niet wachten om mijn vorm in dit stukje draadjesvlees te steken, en dat terwijl het nou niet bepaald mijn lievelings eten is.
[url="http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=pikmin2s2.jpg"][img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=pikmin2s2.jpg" width=400[/img][/url] En toen kwam er een vrachtwagen met een gigantische bumper...
En gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt. Heel veel mensen die zo'n 10 maanden geleden aanwezig waren op de Power Unlimited Game Awards, en daar voor het eerst Pikmin 2 aanraakten, hoorde en hoor ik erg positief praten over de sequel, en (zoals ik al dik 10 alinea's uitstippel) is dit helemaal terecht. Verwacht meer over Pikmin 2 hier op GameQube zodra de Europese release deze Zomer naderd.

Gekoppelde games

Pikmin 2 (Nintendo GameCube)