[Special] Geschreven door Marcel op 2013-08-19 11:35:53

Platinum Games

Uit de as van Capcom’s creatieve Clover Studio herrees in 2007 een nieuwe groep fanatieke Japanse game-ontwikkelaars die de Amerikanen en Europeanen voor eens en altijd wilden bewijzen dat Japan nog steeds hoogwaardige console-games kan maken. De eerste mede-oprichter van Platinum Games was Shinji Mikami die als director van de eerste Resident Evil-game en Resident Evil 4 zijn fanbase en status opbouwde. Met een iconische zonnebril en het uiterlijk van een duistere Yakuza-baas creëerde hij het imago van de stoere Japanse game-ontwikkelaar. Achter het uiterlijk van Mikami schuilde echter een groot dilemma. Capcom wilde hem na het floppen van de zogenaamde Capcom-5 buitenspel zetten, omdat Mikami de lovende kritieken van de pers buiten Resident Evil niet in financieel succes kon omzetten.

Shinji Mikami Meest bekende uitspraak: "I will cut off my head!"

De Capcom-5 De exclusieve deal voor vijf Capcom Nintendo GameCube-games bleek niet lucratief, omdat de PlayStation 2 een veel groter succes werd. Ondanks dat een aantal van de Nintendo GameCube-games, zoals P.N.03, Viewtful Joe en Killer 7 best goed ontvangen werden, waren alle projecten geteisterd door mismanagement en uitstel. De game Dead Phoenix werd nooit afgemaakt en Resident Evil 4, de spreekwoordelijke parel op de kroon van de Capcom-5, kreeg een port voor de PlayStation 2. Mikami had de pers eerder laten weten dat als Resident Evil 4 geport werd naar een ander platform hij zichzelf zou onthoofden en het management van Capcom maakte het bestaan van de port vlak voor de release van de Nintendo GameCube-versie van Resident Evil 4 bekend. Mikami verliet daardoor met schaamte Capcom Production Studio 4. Met zijn collega en goede vriend Atsushi Inaba creëerde hij een nieuw team binnen Capcom onder de naam Studio 9. Al snel kreeg de groep de eigen naam Clover Studio. De naam had meerdere betekenissen, maar de voornaamste was ‘Creativity lovers’. Mikami en Inaba waren de talloze Resident Evil-games zat en wilde unieke nieuwe franchises maken. Opvallend genoeg was Clover’s eerste game een vervolg op een eerder titel. Viewtful Joe 2 kreeg het groene licht en werd Clover’s eerste project. Hideki Kamiya, Mikami’s leerling die eerder Viewtful Joe en Devil May Cry 3 regisseerde, mocht aan een nieuw eigen project gaan werken wat uiteindelijk Okami werd.

Okami

Het einde van Clover Studios was het begin van Platinum Games Keiji Inafune trad steeds meer naar de voorgrond en vond dat Capcom niet langer meer eigen games moest maken. De westerse ontwikkelaars waren beter en dus werden projecten overgedragen aan studio’s buiten Japan. Mikami zag toe hoe Clover Studio geroemd werd door pers en fans, maar de verkoopcijfers keer op keer tegenvielen. Het floppen van Okami voor de zeer populaire PlayStation 2 zorgde ervoor dat Capcom steeds minder enthousiast werd over het plan om te stoppen met sequels, omdat andere game-ontwikkelaars, zoals Square Enix en SEGA juist groter succes hadden dankzij vervolgen op populaire games. Mikami’s laatste Clover Studio-game in de vorm van God Hand kon de studio niet redden en ook diverse spin-offs van Viewtful Joe vonden geen publiek. Capcom besloot daarop om Mikami’s en Inaba’s creatieve Clover Studio te sluiten. Mikami en zijn pupillen, zoals Hideki Kamiya, besloten daarop om Capcom te verlaten. Eerder al had de producer en CEO van Clover Studio Atsushi Inaba met Capcom gebroken. De drie creatievelingen richtte samen Seeds op. Een nieuwe kleine gamestudio die tot dan toe nog geen geldschieter had, noch een uitgever. Even daarvoor had elders binnen Capcom Tatsuya Minami zijn werk neergelegd. Als producer van een berg aan Mega Man-games had hij een goede reputatie opgebouwd. Zijn nieuwe bedrijfje onder de naam ODD Limited had net als Seeds geen geldschieter en geen uitgever en Mikami, Inaba, Kamiya en Mimami besloten om hun krachten te bundelen en voegde Seeds en ODD samen tot Platinum Games.

Hideki Kamiya Meest bekende uitspraak: "Do you eat shit?"

Het idee van een studio die de Japanse game-industrie weer terug op de kaart moest zetten kwam op precies het goede moment. De discussie over de levensvatbaarheid van de Japanse game-studios en de toekomst van de game-industrie in het algemeen was losgebarsten. Hierdoor werd er ook door Konami, Square Enix en andere uitgevers flink in het personeelsbestand gesneden. Platinum Games kon veel nieuw personeel aantrekken die allemaal hard wilden werken voor hetzelfde doel. De studio had alleen nog een uitgever nodig en daarvoor bleek SEGA wel te porren. SEGA had op papier de ‘juiste’ weg gevolgd door steeds meer games in Amerika en Europa te laten maken en steeds minder games in Japan te ontwikkelen. Echter waren vrijwel alle experimenten en HD-games jammerlijk gefaald. SEGA tekende daarom een contract met Platinum Games voor vier nieuwe titels. De eerste was MadWorld, een action-game voor de Wii, de tweede titel kreeg de naam Infinite Space, een Space-RPG voor de Nintendo DS. Als derde game beloofde Platinum Games hen Bayonetta, de spirituele opvolger van het populaire Devil May Cry, en de vierde game werd later uit de doeken gedaan als Vanquish en betrof een nieuw third-person shooter project van Shinji Mikami zelf.

Een spannende toekomst De nieuwe line-up van Platinum Games wist wederom de verkooplijsten niet te domineren, maar de titels verkochten genoeg om de toekomst van de studio te waarborgen. Toch besloot Mikami om alleen verder te gaan en hij richtte kort na de release van Vanquish de nieuwe studio Tango GameWorks op die later is gekocht door Zenimax Media. Bij Platinum Games bleven Inaba en Kamiya achter om nieuwe contracten te winnen en nieuwe games te ontwikkelen. SEGA had door het milde succes van Bayonetta oren naar een vervolg, maar kapte dit project af toen men de focus van consoles naar smartphones en web-games verplaatste. Het nieuwe project van Platinum Games lag daarom iets minder voor de hand, maar sloot perfect aan bij de ervaring die de studio had opgedaan tijdens de ontwikkeling van Bayonetta. Platinum Games mocht het gefaalde Metal Gear Solid: Rising-project van Konami uit het slop trekken en deed dat overtuigend in de vorm van Metal Gear Solid: Rising Revengeance. Niet veel later onthulde Nintendo de Wii U en ook Nintendo bleek Platinum Games te hebben opgemerkt.

[img]http://static.n1ntendo.nl/file/misc/specialNintendo/DevelopersNintendo.JPG[/img] Platinum Games kopstukken tussen de producers en directors van Nintendo. Een hint naar de toekomst?

Op de E3 van 2012 werd The Wonderful 101 aangekondigd als exclusieve nieuwe Wii U-franchise. Hideki Kamiya mocht wederom zijn talenten gebruiken om een unieke action-game te bouwen. Kort na de E3 volgde een Nintendo Direct met nog een extra verrassing van Platinum Games. Nintendo had het Bayonetta 2-project nieuw leven in geblazen en tot grote woede van veel Xbox- en PlayStation-bezitters omgetoverd tot een Wii U-exclusive. Sindsdien zijn de banden tussen Platinum Games en Nintendo verder versterkt. Inaba en Kamiya stonden zij aan zij tussen Shigeru Miyamoto en andere directors en producers om tijdens de E3 van 2013 The Wonderful 101 en Bayonetta 2 te promoten. Platinum Games heeft de ontwikkeling van The Wonderful 101 afgerond en is begonnen met het afwerken van Bayonetta 2. Het is onbekend welke creatieve projecten er in de toekomst worden aangekondigd, maar wij van N1ntendo blijven deze bijzondere studio nauwlettend in de gaten houden.

Gekoppelde games

MadWorld (Wii)

The Wonderful 101 (Wii U)

Bayonetta 2 (Wii U)