[Preview] Geschreven door Benjamin op 2013-08-25 23:35:16

Mario Kart 8

Begin volgend jaar is het tijd voor een nieuwe Mario Kart-game, die zal verschijnen voor de Wii U. De serie staat garant voor hoge verkoopcijfers, maar de laatste jaren kreeg de serie ook enige kritiek in verband met de aanwezige geluksfactor. Wij hebben de E3-demo meerdere malen uitgebreid gespeeld en praten je bij over Mario Kart 8. Traditiegetrouw voegt elke nieuwe Mario Kart-game nieuwe elementen toe aan de bekende race-serie en in Mario Kart 8 is dat niet anders. Het unieke aspect wat in de eerste demo centraal stond, was de anti-zwaartekracht. In bepaalde delen van de banen zijn schansen geplaatst, waardoor je bijvoorbeeld over muren kunt racen. Het ontwerp van de banen maakt gebruik van deze nieuwe mogelijkheid. Naast dit nieuwe aspect zijn ook enkele elementen uit vorige Mario Kart-games terug, zoals het racen op motoren uit Mario Kart Wii en het zweefvliegen uit Mario Kart 7. Met veel aangekondigde opties, zoals de uitgebreide online modus en het delen van bewegend beeldmateriaal via Miiverse, belooft Mario Kart 8 een complete ervaring te gaan leveren.

Anti-zwaartekracht De demo begon met een selectie van twaalf traditionele Mario-personages, waar meteen opviel dat Waluigi na zijn afwezigheid in Mario Kart 7 weer terug is op de racebaan. Het selecteren van een eigen voertuig behoorde in de demo helaas nog niet tot de mogelijkheden, waardoor je bijvoorbeeld standaard met een motor reed als je voor Donkey Kong koos. In totaal bestond de demo uit drie nieuwe banen die elk hun eigen unieke kenmerken kennen. Het eerste level is een klassiek Mario Circuit, waarbij je racet door de wereld van het Mushroom Kingdom. Echter komt al snel de anti-zwaartekracht om de hoek kijken, omdat je letterlijk ondersteboven rijdt. Op het moment dat je een speciaal deel van de track betreedt, transformeert je kart van een normale wagen naar een soort hovercraft waardoor hij enkele centimeters boven de grond racet. Het voordeel hiervan is dat je een speedboost krijgt als je in deze staat tegen iemand aan botst. De anti-zwaartekracht zorgt niet voor enorme gameplay-vernieuwingen, maar zorgt vooral voor indrukwekkendere en overweldigendere banen. Het eerste level zorgde in ieder geval weer voor een enorme glimlach op ons gezicht, mede doordat de game erg lekker en vertrouwd wegspeelt. Het tweede level leek gebaseerd op San Fransisco en bevatte steile wegen naar beneden met trams die behoorlijk in de weg kunnen zitten. De rest van het level bestond uit smallere steegjes en meerdere shortcuts, wat bewijst dat er ook in Mario Kart 8 meerdere wegen zijn die naar de finish leiden. Bovendien kende dit level de nodige schansen, anti-zwaartekracht en stunt-mogelijkheden, waardoor ook hier de diversiteit van de game naar voren kwam. Het derde en laatste level liet ook duidelijk zien waar Mario Kart 8 toe in staat is. Dit level was gevuld met bekende Mario-elementen, zoals Boo’s en zet de sfeer van de spookhuizen uit verschillende Mario-games goed neer. Ook dit level bevat enkele anti-zwaartekracht elementen, waardoor je op een gegeven moment zijwaarts rijdt. Je krijgt hierbij sterk de neiging om met je hoofd mee te draaien, net als dat je vroeger deed als je een intensieve race-game aan het spelen was. Tot slot maakten we wederom kennis met het onder water racen uit Mario Kart 7, wat hetzelfde gevoel van gewichtsloosheid opwekt als bij de anti-zwaartekracht. Al met al vonden we de game lekker spelen en lijkt ook de balans wat beter te zijn dan in vorige delen van de serie.

Besturing Wat betreft de besturing kregen we tijdens de speelsessie enkele mogelijkheden. Om te beginnen kon je gebruikmaken van de Wii-afstandsbediening op zijn kant, waardoor je stuurt middels bewegingen. Mensen die Mario Kart Wii gespeeld hebben, weten wat ze kunnen verwachten, aangezien dit in Mario Kart 8 op dezelfde wijze werkt. Nieuwelingen zullen wel even moeten wennen aan deze besturing, maar na enige oefening werkt dit prima. De andere optie was de Wii U GamePad die zowel een klassieke besturing als een bewegingsbesturing biedt. Bij de klassieke besturing stuur je met de analoge stick, wat meer dan prima werkt. Standaard stond de Wii U GamePad ingesteld op de bewegingsbesturing, wat met een grotere controller zoals de Wii U GamePad net even wat minder prettig speelt dan de handzamere Wii-afstandsbediening. Met een tik op het touchscreen wisselde je van bewegingsbesturing naar klassieke besturing. Over het touchscreen gesproken: op de Wii U GamePad wordt standaard een toeter afgebeeld die je kunt gebruiken door erop te drukken. Je hebt echter de mogelijkheid om ook een traditionele kaart op je scherm af te laten beelden, wat toch wat functioneler is dan een simpele toeter, aangezien deze verder geen nut heeft. Het zou tof zijn als je via het scherm op de Wii U GamePad achteruit zou kunnen kijken, zoals dat kan in Sonic & All-Stars Racing: Transformed, maar vooralsnog zit dat niet in Mario Kart 8. Liefhebbers van het snaken uit Mario Kart DS zullen teleurgesteld zijn: ook Mario Kart 8 ondersteunt dit net zoals Mario Kart Wii en Mario Kart 7 niet. Ervaren spelers kunnen wel boosts krijgen op rechte stukken, maar lang niet zo gemakkelijk en efficiënt als in Mario Kart DS. Grafische pracht Waar Mario Kart 8 echt indruk mee maakte was, gek genoeg, de grafische kwaliteit van de game. Bij de vorige delen was de grafische kwaliteit nooit heel overweldigend, maar dat is bij Mario Kart 8 juist het tegenovergestelde. Mario Kart 8 is Nintendo’s mooiste HD-game tot nu toe met felle kleuren, erg mooie schaduweffecten en erg veel detail in de scherpe omgeving. Zo zul je regelmatig toegezwaaid worden door verschillende Toads en is er in elk level genoeg te zien. Mario Kart 8 is een genot voor het oog met een explosie aan kleuren. Wat betreft het geluid is het wat je van Mario Kart kunt verwachten: vrolijke deuntjes, sterke geluidseffecten en vrolijke stemmetjes.

Desondanks was de demo op vele aspecten beperkt. Wat betreft items waren alleen de standaard items beschikbaar, zoals de banaan, het rode en groene schild en de mushroom voor de nodige speedboost. Er is daarnaast nog niets concreets aangekondigd over nieuwe items of items die terugkeren uit het verleden, waardoor we nog maar even moeten afwachten wat de mogelijkheden zullen zijn. Tevens is het aantal beschikbare personages en banen om over te racen nog niet bekend, maar gezien de vorige Mario Kart-delen lijkt ook dat goed te komen. Toch zetten we nog wel enkele vraagtekens bij de game, vooral wat betreft mogelijkheden. Bevat de game nog een Mission Mode als in Mario Kart DS? Hoe wordt de Battle-mode dit keer uitgewerkt? Wat zijn de mogelijkheden voor de online opties? Dit zijn slechts enkele vragen waar wij mee zitten en waar we de komende maanden hopelijk antwoord op krijgen. Voorlopige conclusie Mario Kart 8 lijkt één van de beste en meest complete Mario Kart-ervaringen ooit te gaan bieden. Dankzij meerdere gameplay-elementen uit de vorige games gecombineerd met de nieuw geïntroduceerde anti-zwaartekracht is Mario Kart 8 een feest om te spelen. Toch is het de grafische pracht die zorgt voor de overweldigende indruk die de game achtergelaten heeft. Ondanks alle lof vragen we ons nog wel af welke opties we straks allemaal krijgen, vooral wat betreft spelmodi en hoe deze uitgewerkt zijn. Mario Kart 8 is voor elke Mario Kart-fan een game om naar uit te kijken en in begin 2014 misschien wel dé reden om een Wii U in huis te halen.

Gekoppelde games

Mario Kart 8 (Wii U)