[Preview] Geschreven door Benjamin op 2013-09-03 22:46:38

Pokémon X/Pokémon Y

Het is eindelijk zover: de Pokémon-reeks maakt de volgende stap in haar traditionele RPG’s. Over een maandje liggen de games in de winkels en wij doken in de eerste beschikbare demo, waar direct al enkele nieuwe elementen naar voren kwamen. Pokémon X en Pokémon Y lijken de grootste sprongen te gaan maken in de geschiedenis van de Pokémon-reeksen. De games op de Nintendo DS hebben in vergelijking met de oudere games daarvoor weinig schokkende veranderingen doorgemaakt. Met de komst van de Nintendo 3DS, en de bijbehorende extra grafische kracht en andere mogelijkheden, krijgt de bekende Nintendo-serie de kans om zich verder te evolueren.

Ritje op een Pokémon De demo speelt zich af in een soort grote tuin waar we kennismaakten met enkele nieuwe elementen van deze twee titels. Als eerste konden we een ritje maken op de nieuwe Pokémon Skiddo, al was dit beperkt tot een simpel rondje. Het camerastandpunt schakelde hierbij over naar schuin van boven, waardoor het overzicht een beetje verloren ging. Desalniettemin geeft dit een indruk van hoe het reizen op de rug van een Pokémon in zijn werk gaat. Door achterop de Pokémon te zitten, verplaats je je al een stukje sneller dan te voet, waardoor het een vervanging kan zijn van de alternatieve transportatiemogelijkheden. Het tweede deel van de demo bestond uit een groter stuk waar zowel trainers als wilde Pokémon te vinden waren. Als trainer heb je enkele nieuwe Pokémon tot je beschikking, zoals de gras-Pokémon Chespin, welke één van de drie nieuwe starter-Pokémon is. Direct bij het begin van een gevecht merken we dat het geheel een stukje dynamischer is. Trainers gooien nu hun Pokéball in flitsende beelden de strijd in, wat er in 3D mooi uit ziet. Ook beweegt de camera dynamischer dan voorheen op momenten dat je je keuze maakt voor welke aanval je uit wil voeren. Dit zorgt ervoor dat het geheel verfrissender aanvoelt, ook al is het niet echt sneller dan voorheen.

Mega-Mewtwo Het laatste element van de demo was een gevecht tegen een professor. Deze professor schenkt jouw zijn Mewtwo, omdat hij benieuwd is hoe de mega-evoluties in zijn werk gaan. Met jouw Mewtwo in de strijd kun je met een druk op een grote knop op het touchscreen evolueren tot Mega-Mewtwo, waarna hij transformeert in zijn nieuwe gedaante en andere statistieken en vaardigheden krijgt. De transformatie ziet er stoer uit en zal voor fanatiekelingen die druk met statistieken bezig zijn voordelig uit kunnen pakken. Voor hen zorgt de mega-evoluties voor nieuwe tactieken, terwijl ook minder fanatieke spelers kunnen genieten van nieuwe vormen van Pokémon. Een ander extra speelbaar onderdeel, was Pokémon Amie. Pokémon Amie kan omschreven worden als een Pokémon-versie van de handheld-game Nintendogs. Op het touchscreen wordt een Pokémon weergegeven, waarna je hem kunt aaien, eten kunt geven en nog veel meer. Dit moet voor wat meer interactie zorgen, maar in de demo waren de opties nog aan de beperkte kant. Desalniettemin zorgt het wel voor meer afwisseling naast het beleven van je avontuur en het vechten tegen Pokémon en verbeter je er ook nog enkele statistieken van je Pokémon mee.

Technisch vlak Het technische aspect van de demo van Pokémon X en Pokémon Y liet op een paar vlakken wel wat kansen liggen. Ten eerste kon de wereld alleen in 2D weergegeven worden, waardoor het voorlopig nog gissen is hoe de nieuwe regio er in 3D uit ziet. Tijdens de gevechten was het 3D wel aanwezig, wat aangenaam overkwam. Toch viel op dat de framerate een stuk lager lag tijdens deze 3D-beelden, wat negatief uitpakte voor de algehele soepelheid van de gevechten waardoor je geneigd bent om ook de gevechten in 2D te spelen. We gaan er vanuit dat dit in de uiteindelijke versie van de game niet meer het geval zal zijn en dat dan ook daar alles soepel zal gaan lopen. Een ander aspect dat opviel was dat de Pokémon alle blieb-geluidjes maken, vergelijkbaar met de vorige Pokémon-games. De enige Pokémon die wel haar eigen naam uitspreekt, is Pikachu. Het is jammer dat dit niet bij alle Pokémon het geval lijkt te zijn. Ook hadden we nog wat moeite met de besturing door middel van de Circle Pad, vooral op momenten dat je door smallere gangetjes wil lopen of op een andere manier nauwkeuriger een pad wil volgen. Hopelijk zal dit met wat oefening gemakkelijker verlopen. Voorlopige conclusie Al met al houden we een positief gevoel over aan onze speelsessie met Pokémon X en Pokémon Y, ondanks het feit dat de game op technisch vlak te wensen over laat, vooral wat betreft het 3D-effect. Wel is door de komst van de Nintendo 3DS en de bijbehorende extra kracht te merken in de mooiere presentatie en dynamischere gevechten, wat een welkome toevoeging is. Toch is er nog een hoop onduidelijk, vooral wat betreft de wereld waarin Pokémon X en Pokémon Y zich afspelen en de opdrachten die je daar zult moeten uitvoeren. Wij kunnen in ieder geval niet wachten tot het 12 oktober is wanneer we weer op avontuur kunnen gaan met nieuwe Pokémon, in een nieuwe wereld en op Nintendo’s nieuwste spelsysteem.

Gekoppelde games

Pokémon X (Nintendo 3DS)

Pokémon Y (Nintendo 3DS)