[Review] Geschreven door Daan op 2013-09-17 20:37:54

Bugs vs. Tanks

Nu we twee van de drie Guild02-titels hebben voltooid, sluiten we het geheel af met Bugs vs. Tanks. Deze titel komt van de geestelijk vader van Mega Man Keiji Inafune en trok gelijk de aandacht van een flink aantal gamers. De heer Inafune heeft alweer een tijd terug zijn stekje bij Capcom opgegeven en is een nieuwe studio begonnen die de focus legt op originele content. De studio heeft samen met Level-5 gewerkt aan een Nintendo eShop-titel. Is het Inafune en zijn team gelukt om iets bijzonders af te leveren of was het beter geweest om nooit aan de samenwerking te zijn begonnen? Bugs vs. Tanks speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en draait om een groep soldaten, die op mysterieuze wijze zijn gekrompen tot een microscopisch formaat. Het verhaal gaat niet veel dieper dan dat en het is vooral een kwestie van de verscheidene missies heel goed proberen door te komen. De gameplay kan het beste omschreven worden als een top-down shooter, waar je alle actie van bovenaf bekijkt. Je crost door verschillende terreinen met je tank, schiet op vijanden en probeert de doelen in iedere missie te voltooien. In het begin gaat het allemaal leuk en eenvoudig, maar geleidelijk komen de proberen duidelijk naar de voorgrond.

Vele problemen De grotere problemen zitten diepgeworteld in de structuur van het spel, want er worden maar weinig dingen daadwerkelijk uitgelegd. Je krijgt wat simpele instructies aan het begin van iedere missie, maar de wegen naar deze doelen zijn je compleet onduidelijk. Zo was er een missie waarin je vier tanks moest opsporen binnen vier minuten. Normaal gesproken zou je dan naar de kaart kijken op het touchscreen, zodat je weet waar je naar toe moet. Het probleem is dat de tanks niet op de kaart worden aangegeven, waardoor je onnodig het terrein afzoekt voor de taak. Dit zou niet heel problematisch zijn, ware het niet dat het spel het geheel niet gelijk trekt. Bij sommige missies verschijnt juist wel informatie op de kaart. Dit is echter meestal voor de lineaire missies en dat maakt het onnodig om deze informatie überhaupt te hebben. De veertig missies kennen geen duidelijke balans en dat laat het werk vrij nutteloos aanvoelen. Bugs vs. Tanks kent veertig missies, maar ze bevatten zeer weinig variatie en worden bijzonder snel saai. De gameplay ontwikkelt zich niet na de tutorial-missies en dat maakt de rit niet echt plezierig. Elke missie is niet langer dan vijf minuten. Dit maakt Bugs vs. Tanks niet lang, want je zult niet meer dan een uur of vier ermee bezig zijn. Er zijn highscores die je kunt verbeteren bij iedere missie, maar het geeft nooit een werkelijke extra voldoening. Er zijn verscheidene moeilijkheidsgraden en de missies worden daadwerkelijk moeilijker. Het is echter maar een druppel op een gloeiende plaat, want het wordt simpelweg niet beter.

De besturing en andere mogelijkheden In tegenstelling tot de saaie missies is de besturing prima in orde. Je stuurt de tank rond met de Circle Pad of de vierpuntsdruktoets en het geweer stuur je 360 graden met Y- en de A-toetsen. Er is ook de optie om het geweer te sturen via het touchscreen en dit werkt net zo goed, dus uiteindelijk is gewoon een kwestie van kiezen. Je vuurt met de R-toets, waardoor je het ongedierte uit de weg kunt ruimen. Deze duidelijke besturing zorgt ervoor dat je nog redelijk op de been blijft in de reis, want de insecten kunnen op sommige momenten nog best intimideren. Ze zijn snel en zien niets liever dan dat je tank voor hun ogen explodeert. Dit maakt hier en daar tactiek belangrijk, al liggen deze momenten redelijk ver uit elkaar. Door StreetPass te activeren, kun je extra back-up krijgen tijdens de missies en zal je worden bijgestaan door een andere tank. Het is geen verkeerd idee, maar warm of koud word je er niet van. Het interessante is dat je de tank naar eigen inzicht kunt aanpassen, extra wapentuig eraan kunt toevoegen en het geheel zelfs kunt voorzien van een fel kleurtje. Deze zelfgemaakte tanks komen ook van pas in de co-op multiplayer modus die het spel bevat, al is het hier een nadeel dat iedereen de game in zijn bezit moet hebben. Er zijn unieke missies te vinden en dat maakt in principe aantrekkelijk, maar ze kennen dezelfde problemen als het reguliere avontuur.

Graphics en geluid Grafisch ziet Bugs vs. Tanks er niet geweldig of opwindend uit, maar het doet zijn werk tot op zekere hoogte. De tanks en insecten kennen aardig wat detail en de omgevingen zijn aangenaam genoeg om doorheen te scheuren. Toch zijn er onderdelen, zoals de ondergrond, die te wensen over laten en dat zijn kansen die de developers hebben laten liggen. De textures van deze ondergronden zijn zeer eentonig en zien er nogal modderig uit. Het 3D-effect is sterk vertegenwoordigd in de game en maakt een verschil tussen de verschillende lagen duidelijk. De soundtrack doet ook zijn ding en brengt de atmosfeer van het leger goed naar voren. Trompetten en heel wat getrommel zorgen voor wat leven in de missies en de klanken staan prima in hun schoenen. Conclusie Bugs vs. Tanks heeft goede en slechte kanten, maar tegen het einde van de rit zal niemand werkelijk onder de indruk zijn. De gameplay wordt nooit beter of intenser na de eerste paar missies, al zijn hier en daar wat vermakelijke momenten te vinden. Deze momenten liggen echter flink uiteen en voor de rest van het avontuur zul je het gewoon een saaie bedoeling vinden. Je kunt de game daarnaast met vrienden spelen in speciale co-op missies, maar ze zullen allemaal het spel moeten aanschaffen en ook hier worden de elementen nooit echt plezierig. De presentatie en besturing staan wel degelijk goed in de schoenen, maar die kunnen de teleurstelling niet verzachten. Het is duidelijk dat de makers wel best hebben gedaan, maar soms is dat gewoon niet genoeg en dat maakt het verhaal achter Bugs vs. Tanks zo jammer.

N1 Score: 5

+ ["Degelijke besturing","Prima presentatie","Uniek gebruik van StreetPass"]

- ["Missies worden nooit al te interessant","Game hanteert niet altijd dezelfde regels"]

Gekoppelde games

Bugs vs. Tanks (Nintendo 3DS eShop)