[Media] Geschreven door Bas op 2013-09-29 13:21:27

EuroGamer Expo-presentatie van Ubisoft geeft veel achtergrondinfo van Watch Dogs

De EuroGamer Expo-presentatie van Ubisoft geeft veel achtergrondinfo van Watch Dogs voor de Wii U. In Watch Dogs wordt een grote stad gecontroleerd door CTOS, Central Operation System. Dit systeem controleert alle elektronische apparaten en machines zoals bewakingscamera's, verkeerslichten, metro's en stadsverlichting. In principe controleert een computer nu een grote stad. De vraag is echter wie de computer bestuurt. Private bedrijven die veel te winnen hebben van een systeem als CTOS. Bedrijven weten nu waar je bent, wat je interessant vind, hoe je denkt, wat je koopgedrag is, je ziektebeeld en noem het maar op. Alles wat zij weten kan tegen je gebruikt worden in marketing maar ook je visie op de wereld beïnvloeden. Maar een computer kan gehackt worden. De focus van Watch Dogs ligt op de enorme sprong die de technologie de laatste jaren gemaakt heeft. Het grootste deel van de westerse bevolking loopt vandaag de dag rond met een smartphone en een enorm deel van de wereldbevolking is verbonden met internet. Watch Dogs speelt zich af in de stad Chicago in de Amerikaanse staat Illinois. De keuze voor Chicago heeft een aantal redenen. Allereerst is de politieke status van Chicago een heel interessante om mee te werken. Chicago heeft een geschiedenis van hoge criminaliteitscijfers omdat politici en wetshandhavers zeer gevoelig waren voor corruptie. Ook staat Chicago wereldwijd bekend om zijn urbanisme en verschillen in de demografie welke geholpen worden door de verschillende crisissen die de stad heeft doorgemaakt. Maffiabaas Al Capone had in Chicago zijn hoofdkwartier en ook heeft de stad te maken gehad met een grote brand die praktisch alles in de as legde. Telkens heeft de stad zich weer herbouwt en hersteld. Ubisoft zag Chicago daarom als de beste kandidaat om als eerste CTOS te implementeren.

Ubisoft heeft veel aandacht besteed aan het voorkomen van de protagonist Aiden Pearce. De manier hoe hij gekleed is en hoe hij loopt als hij achtervolgd wordt, overal is over nagedacht. Ondanks de bijzondere manier van kleden van Aiden kan hij zich toch onopvallend door Chicago bewegen. Het grote speerpunt van Watch Dogs is het creëren van een dynamische wereld. Alles moet zo natuurlijk mogelijk aanvoelen. Voetgangers voeren gesprekken met elkaar, automobilisten maken fouten in het verkeer en er is veel ruimte voor spontane gebeurtenissen. Voor Watch Dogs is de nieuwe engine Disrupt gebouwt. Deze engine kan bijvoorbeeld de stroming van de wind simuleren en de dynamics van water genereren. Deze engine is gebouwt om een groter gevoel van realiteit en 'immersion' mogelijk te maken. Als laatste wordt de companion-app besproken die voor Watch Dogs ontwikkelt is. Een speler kan toestemming geven aan een ander persoon die de companion-app op smartphone of tablet heeft. Deze persoon kan vervolgens de politie besturen, obstakels plaatsen voor de speler en andere zaken om een nieuwe vorm van uitdaging te creëren. De volledige presentatie vind je hieronder. Watch Dogs zal vanaf 21 november 2013 in de Europese winkelschappen liggen voor onder andere de Wii U.

Gekoppelde games

Watch Dogs (Wii U)