[Review] Geschreven door Benjamin op 2013-10-04 17:01:36

Pokémon X/Pokémon Y

Het was 1995. De Japanner Satoshi Tajiri besloot iets creatiefs te doen met de hobby die hij als kind had: het verzamelen van insecten. Dit was voor hem een uiterst prettige bezigheid en zo is het idee voor de Pokémon-serie ontstaan. Nu, zo’n achttien jaar verder, is de serie populairder dan ooit. Met het overbekende kaartspel met heuse toernooien, een anime-serie op televisie en de razend populaire games, is de serie geliefd bij zowel de jongere als de oudere speler. Elk deel leek nog succesvoller dan de ander, maar stiekem begon er wat veroudering in te sluipen. Hoop op vernieuwing werd gericht op de Nintendo 3DS en begin dit jaar kondigde Nintendo dan ook de nieuwste delen in de gamereeks aan voor de nieuwste handheld: Pokémon X en Pokémon Y. Wij doken in dit nieuwe verhaal om zo de kwaliteit en de geheimen van deze nieuwe titels te ontdekken. Pokémon X en Pokémon Y beginnen als ieder andere Pokémon-game. Na een korte introductie van Augustine Sycamore, de professor van de regio Kalos, kom je terecht in het eerste stadje waar je net naartoe verhuisd bent: Vaniville Town. Samen met een paar leeftijdsgenoten uit de buurt ontvang je je eerste Pokémon: de Grass-Pokémon Chespin, de Fire-Pokémon Fennekin of de Water-Pokémon Froakie. Het verschil met de andere Pokémon-games is hier meteen duidelijk: je ontvangt je eerste Pokémon niet direct van de lokale professor maar van je reisgenoten die je gedurende het verhaal ook meerdere keren zult tegenkomen. De eerste stap richting vernieuwing is gezet.

Verhaal Al snel krijg je de opdracht om af te reizen naar professor Sycamore, maar deze bevindt zich helemaal in de hoofdstad van Kalos, Lumiose City. Voordat je daar aankomt, doorkruis je enkele andere steden en kom je een hoop mensen en Pokémon tegen. Wat meteen opvalt bij de eerste gevechten is dat je geregeld oude Pokémon tegenkomt. Denk hierbij aan een Pikachu, Caterpie, Weedle en Pidgey uit de eerste games, maar ook een Azurill, Ledyba en meer uit de Gold-, Silver- en Crystal-titels. Wat ook vertrouwd overkomt, is dat één van de eerste gebieden die je betreedt, een afgesloten bos is, zoals dat ook in Pokémon Red, Blue en Yellow het geval was. Als je je daar eenmaal doorheen gevochten hebt, kom je terecht in één van de eerste grotere steden: Santalune City. In deze mooie stad met een groot standbeeld op het plein bevindt zich de allereerste Pokémon Gym. Gymleider Viola maakt gebruik van insect-Pokémon en zij is nogal gemakkelijk te verslaan. Snel daarna gaat de moeilijkheidsgraad verder omhoog, ook omdat er na de eerste gym een hoop gebeurt. Het stuk tussen de eerste en tweede gym is echter behoorlijk lang en staat niet in verhouding tot de rest, waardoor het een beetje langdradig wordt en langzaam op gang komt. De grote stad Lumiose City biedt eindelijk de ontmoeting met professor Sycamore die ook nog een verrassing voor je heeft. Je ontvangt van hem een tweede Pokémon, waarbij je de keuze hebt tussen de drie klassieke starter-Pokémon: Bulbasaur, Squirtle en Charmander. Van de professor krijg je ook je eerste opdracht, naast het compleet maken van je Pokédex: kom meer te weten over de geheimen van de zogenaamde Mega Evolution. Dit nog in mysterie gehulde concept dient verder onderzocht te worden en het is aan jou om uit te zoeken hoe de vork in de steel zit en om mensen te spreken die er meer vanaf weten. Tijdens je reis kom je enkele ongure types tegen die eveneens vol zitten met mysterie, zoals de leden van de organisatie Team Flare. Door deze nieuwe elementen en opdrachten biedt het verhaal van Pokémon X en Pokémon Y een diepere beleving dan alleen het doel om de beste Pokémon-trainer worden. In totaal ben je ongeveer vijftig uur kwijt aan het hoofdverhaal, maar daarna kun je nog vele uren spenderen om alle Pokémon te pakken te krijgen.

Het ontdekken van de wereld Al snel is te zien dat de wondere wereld van Kalos hevig gebaseerd is op Frankrijk. Bij een blik op de landkaart is de overeenkomst direct zichtbaar. Daar houdt het echter niet op, want ook in de game en steden zelf is de Franse invloed goed zichtbaar. Zo zijn de gebouwen in meer Europese stijl gebouwd en klinken sommige stadsnamen erg Frans. Op sommige bordjes bij winkels kom je zelfs Franse woordjes tegen. Ook in andere gebieden is de Franse invloed goed te zien. Zo betreed je op een gegeven moment een groot goudkleurig paleis dat wel heel erg veel weg heeft van het Franse Versailles. Op deze manier bevat de Kalos-regio nog meer trekpleisters en locaties die aan Frankrijk doen denken, maar ze passen de Pokémon-serie als een warme jas. Een andere vernieuwing die te bespeuren is in de gebieden, is dat je de omgeving vaak vanuit verschillende gezichtsvelden ziet. Zo bevindt de camera in de grote stad Lumiose City zich recht achter het personage en zijn er ook enkele grotten die een ander standpunt dan het standaard camerabeeld aannemen, wat zorgt voor een frisse kijk op een nieuwe wereld. De frisse kijk is ook vertaald naar hoe je personage eruit ziet. Je hebt nu de mogelijkheid om de looks van je personage aan te passen met nieuwe shirts, broeken, schoenen, tassen en hoedjes die je in winkels kunt kopen, waardoor je jouw personage wat eigens mee kunt geven.

Gameplay-vernieuwingen Wat gameplay betreft, vind je de grootste vernieuwing in de gevechten en dan vooral in de weergave. Nu de gehele game in 3D weergegeven is, zijn ook de Pokémon geen simpele 2D-sprites meer maar volledig levendige 3D-modellen. De game speelt nog steeds op dezelfde wijze weg als alle andere Pokémon-games, wat wil zeggen dat je om beurten aanvalt en dat het spel beïnvloed wordt door allerlei statistieken van de Pokémon en de aanvallen, zoals types en vaardigheden. Tot zover is er weinig nieuws onder de zon, maar de gevechten zijn nu wel dynamischer en sneller dan voorheen. Het grote verschil zit hem bijvoorbeeld in de verschillende camerastandpunten die tijdens de gevechten en de aanvallen zelf te zien zijn. Zo schakelt de camera regelmatig naar een bovenaanzicht of kun je ook eens het gezicht van je eigen Pokémon in beeld zien, in plaats van dat je alleen naar z’n achterkant zit te kijken. Hierdoor wordt het geheel een stuk levendiger en speelser, wat een zeer welkome verandering is na praktisch achttien jaar hetzelfde vechtsysteem.

Ook zijn er in Pokémon X en Pokémon Y twee nieuwe gevechtssoorten geïmplementeerd. De zogenaamde Horde Battles kom je in het wild tegen, waarna je met één Pokémon van jezelf tegen een hele horde wilde Pokémon vecht. Zo kan het voorkomen dat je tegen vijf Yanma’s aan het vechten bent. Deze zijn vaak van een lager level, maar toch duren de gevechten aan de wat lange kant, helemaal wanneer alle Yanma’s één voor een aan gaan vallen. Om ze snel te kunnen verslaan, zul je daarom een aanval moeten gebruiken die meerdere Pokémon tegelijk kan raken. Toch zijn deze gevechten eerder irritant dan vermakelijk en dat is jammer. Een ander nieuw soort gevechten zijn de Sky Battles die alleen bij bepaalde trainers voorkomen. Zoals de naam doet vermoeden, begeven de gevechten zich in de lucht, waardoor je alleen kunt spelen met Pokémon die kunnen vliegen of zweven. Deze gevechten geven een mooi plaatje met uitzicht over de omgeving en bieden daarom als het ware een exclusieve feature voor bepaalde Pokémon. De gevechten spelen echter als alle normale gevechten, waardoor het niet meer blijft dan een aardige toevoeging voor de afwisseling.

Mega Evolutions De eerdergenoemde Mega Evolutions nemen compleet nieuwe gameplay met zich mee. Onder de juiste condities en omstandigheden kunnen sommige Pokémon verder evolueren dan hun oorspronkelijke eind-vorm. Zo kunnen bijvoorbeeld Venusaur, Charizard en Blastoise nog verder evolueren in een nieuwe en sterkere vorm, maar hebben ook Blaziken en Lucario een nieuwe gedaante. Sommige Pokémon, zoals Mega Mewtwo, verschillen per versie, waardoor Mega Mewtwo er in Pokémon X anders uit ziet dan in Pokémon Y. Dit zorgt ervoor dat beide titels nog meer exclusieve elementen kennen, wat het onderscheid tussen de games vergroot. Hoe de Mega Evolutions in zijn werk gaan, is echter wel flink anders dan de normale evoluties. Bij het selecteren van je aanvallen, bevindt zich op het touchscreen een grote knop waarmee je de Mega Evolution voor die specifieke Pokémon kunt activeren. Na een korte animatie is de Pokémon getransformeerd naar zijn nieuwe gedaante en voert hij de door jouw gekozen aanval uit. Gedurende het gevecht behoudt de Pokémon deze gedaante en er kan maar één Pokémon in je party tegelijk deze megavorm aannemen. Na het gevecht keert de Pokémon weer terug naar zijn normale vorm, waarna het verhaal in het volgende gevecht weer opnieuw kan beginnen. De Mega Evolutions zijn niet alleen sterker, maar kunnen ook van type veranderen, waardoor je in bepaalde situaties ineens in het voordeel kunt zijn, of juist niet. Dit zorgt voor een extra tactiek en het is bijzonder spannend om te ontdekken welke Pokémon allemaal kunnen transformeren in de nieuwe gedaantes en hoe ze er dan uit zien. Pokémon X en Pokémon Y bevatten ook vele nieuwe Pokémon die mooi over het gehele gebied verspreid zijn, waardoor je gedurende het verhaal telkens weer nieuwe Pokémon ontdekt. Er is een aantal goed ontworpen en creatieve Pokémon bij gekomen, zoals Skiddo en Gogoat, en ook de leeuw-achtige Pokémon Litleo en Pyroar zijn erg geslaagd. Het is goed om te zien dat de makers nog nieuwe Pokémon hebben kunnen maken die er relatief normaal uitzien en geloofwaardig overkomen, zoals ook Tyrunt en Tyrantrum. Naast de nieuwe Pokémon is er ook een nieuw Pokémon-type bijgekomen: de Fairy-Pokémon. Deze zijn extra sterk tegen Dragon-Pokémon, waardoor er wat meer balans in de verschillende types zit. Naast enkele nieuwe Pokémon behoren ook enkele oude Pokémon (deels) tot dit nieuwe type, zoals Mr. Mime.

Onderste scherm Op het onderste scherm van je Nintendo 3DS-systeem zijn enkele nieuwe elementen te vinden. Als eerste is er Pokémon-Amie, wat te omschrijven is als een mini-versie van Nintendogs. In Pokémon-Amie kun je middels het touchscreen je Pokémon aaien, koekjes geven en spelletjes spelen. Zo kun je vreemde gezichten trekken voor de binnenste camera van je Nintendo 3DS, waar de betreffende Pokémon op reageert. Daarnaast kun je ze eten geven en korte touchscreen-gebaseerde minigames spelen, al zijn deze niet echt de moeite waard. Over het algemeen is het aardig tijdverdrijf, maar heel veel doe je dit waarschijnlijk niet. De relatie met je Pokémon wordt door het gebruik van Pokémon-Amie wel wat verbeterd, waardoor een beloningssysteem gelukkig wel aanwezig is. Het tweede nieuwe systeem is de Super Training. Via de Super Training kun je bijvoorbeeld een Pokémon tegen een stootkussen aan laten botsen, waardoor sommige basisstatistieken verbeteren. Ook kun je met je Pokémon ballen schieten op grote ballon-Pokémon. Met deze training verhoog je niet direct het aantal ervaringspunten van de Pokémon, maar worden er andere basisstatistieken verbeterd. Dit is een aangenaam tijdverdrijf met een zeer praktische beloning.

Tot slot is er het Player Search System, ook wel het PSS-systeem genoemd. Hierin worden alle spelers opgeslagen waar je ooit lokaal of via internet contact mee gehad hebt. Deze worden dan verdeeld in drie categorieën: vreemden, kennissen en vrienden. Bij de vrienden vind je je geregistreerde Nintendo 3DS-vrienden en bij kennissen worden spelers gecategoriseerd waarmee je al eens gelinkt of gevochten hebt, al dan niet online of lokaal. Je Nintendo 3DS scant de lokale omgeving en maakt verbinding met het internet om spelers te ontmoeten. We hebben dit echter niet kunnen testen, omdat het online systeem op moment van schrijven nog niet in de lucht is. Via dit PSS-systeem kun je ook online gevechten houden, online Pokémon ruilen en nog veel meer dingen doen zoals we gewend zijn van de laatste Pokémon-titels. Dat dit nu bij elkaar onder één systeem valt, is extra handig en schept duidelijkheid. Ook StreetPass en SpotPass vallen onder dit nieuwe systeem, waardoor het ook nog nuttig is om je Nintendo 3DS de straat mee op te nemen. Via StreetPass worden er allerlei gegevens uitgewisseld, zoals het uiterlijk van je trainer, je regio waar je vandaan komt en een uniek ID-nummer. Dit laatste is nog een beetje onduidelijk, omdat we dit nog niet hebben kunnen testen. Ook kun je zien hoeveel mensen de andere StreetPass-speler al gepasseerd is. Het is helaas niet mogelijk om via StreetPass te vechten tegen de Pokémon van de trainers die je op straat tegengekomen bent. Via SpotPass krijg je informatie binnen van zowel Nintendo als The Pokémon Company. Graphics en geluid Pokémon X en Pokémon Y zijn de eerste Pokémon-games in de reguliere serie die in zijn geheel in 3D vormgegeven zijn en dat is op een zeer nette wijze gedaan. Hoewel het niet de mooiste Nintendo 3DS-game is die je ooit gezien hebt, zijn de wereld, de omgeving en de Pokémon mooi weergegeven in een stijltje dat goed bij Pokémon past en wat wegheeft van de anime-serie. Daarnaast moet gezegd worden dat de animaties van de Pokémon goed uitgevoerd zijn en ook de aanvallen strak op je beeldscherm getoverd worden. Dezelfde aanvallen kunnen bij andere Pokémon andere animaties opleveren, waardoor het geheel overtuigender overkomt dan voorheen. Het mag best een verademing genoemd worden als je ziet dat als Bulbasaur Sleep Powder doet, dat hij dan op zijn voorpoten gaat staan en het poeder uit de plant op zijn rug komt, terwijl Butterfree extra hard met haar vleugels zwaait om het poeder te verspreiden.

Toch is niet alles wat betreft presentatie een feest. Het kleurgebruik in de game kan soms wat dof overkomen. De wangen van Pikachu zijn bijvoorbeeld eerder oranje dan rood te noemen en ook de strepen op zijn rug zijn wat te licht van kleur. Het grootste probleem wat betreft presentatie schuilt hem echter in het gebruik van het 3D-effect. Over het algemeen wordt het 3D-effect in de wereld tijdens het ontdekken van het gebied niet gebruikt, wat betekent dat alles in 2D weergegeven wordt. Er zijn echter sommige locaties waar ineens wel gebruik wordt gemaakt van een licht 3D-effect, zoals een specifieke grot. Waar het 3D-effect meestal wel aangezet kan worden, is in de gevechten, maar of je dat wil is een tweede. Het kan nogal eens voorkomen dat de framerate het wel eens laat afweten als het 3D-effect aangezet wordt, helemaal als er in de achtergrond ook allerlei zaken bewegen en de aanvallen wat intenser worden. Bij het ene gevecht heb je meer last van deze framedrops dan bij het andere gevecht, waardoor er niet echt een touw aan vast te knopen is. Daarnaast is het 3D-effect in twee-tegen-twee-gevechten en Horde Battles weer afwezig. En als het dan wel eens gebruikt wordt, is het nooit echt indrukwekkend. Het algehele 3D-gebruik in de game is daarmee zo inconsistent, dat het eigenlijk beter is om het maar helemaal uit te zetten. Het geluid van de Pokémon-games kent vaak twee kanten. Aan de ene kant is de muziek prima verzorgd met klassieke tunes in een nieuw jasje, maar ook nieuwe melodietjes die de sfeer prima overzetten. Aan de andere kant zijn er de bliepgeluidjes van de Pokémon uit het Game Boy-tijdperk en die tweedeling is in Pokémon X en Pokémon Y niet anders. Toch is er wel enige progressie gemaakt wat betreft de geluiden van de Pokémon. Zo kraamt Pikachu wel in alle glorie zijn of haar eigen naam uit, terwijl de andere Pokémon soortgelijke geluidjes maken als voorheen. Het klinkt allemaal wat mooier en scherper en minder 8-bit dan voorheen, wat een positieve ontwikkeling is. Het is echter jammer dat niet alle Pokémon hun eigen namen roepen zoals Pikachu dat wel doet. Een gemiste kans.

Conclusie Pokémon X en Pokémon Y zijn de Pokémon-games waar fans al tijden op wachten. Met een toffe setting in een mooie wereld en een leuk verhaal, is er weer genoeg te beleven in deze nieuwe titels. Ook qua gameplay is er eindelijk eens een stap gezet naar een dynamischer en levendiger gevechtssysteem met een wisselende camera, vlottere animaties en mooie 3D-modellen. Daarnaast zijn er ook nieuwe zaken op succesvolle wijze toegevoegd, zoals de Mega Evolutions en de nieuwe Pokémon. Toch is niet alles even geslaagd, want de Horde en Sky Battles voegen weinig toe en het 3D-gebruik is niet noemenswaardig en inconsistent. Toch doet dat amper tot niet af aan de ervaring, want Pokémon X en Pokémon Y hebben de volgende stap gezet die de serie na al die jaren nodig had. Gotta catch ‘em all!

N1 Score: 8.8

+ ["Een goed verhaal met spanning en mysterie","Mega Evolutions bieden nog meer tactiek en sensatie","Kalos-regio een interessante locatie","Gevechten zijn een stuk dynamischer en levendiger","Nieuwe Pok\u00e9mon om te ontdekken","Biedt vele uren gameplayplezier"]

- ["Horde Battles en Sky Battles voegen weinig toe","Nog steeds bliepgeluidjes voor de Pok\u00e9mon","Gebruik van 3D-effect is buitengewoon slordig en te verwaarlozen","Komt een beetje langzaam op gang"]

Gekoppelde games

Pokémon X (Nintendo 3DS)

Pokémon Y (Nintendo 3DS)