[Review] Geschreven door Randy1 op 2004-04-10 23:24:13

Metal Gear Solid: The Twin Snakes

Metal Gear Solid is eindelijk uit op de 'Cube, maar zijn de 2 discjes bedekt met onzichtbaar goud of onzichtbaar vuilnis? Judgement Day has come, dus lees ons oordeel inside... Metal Gear Solid Er zijn altijd een aantal titels in deze met-crap-overgoten game industrie die wereldwijd bekend staan als ''geweldig''. Namen van het caliber Legend of Zelda, Final Fantasy en Grand Theft Auto zijn langzaam aan naar een niveau gestegen dat zo hoog ligt, dat elke gamer, hoe casual en onwetend dan ook, er wel met het vingertje naar wijst. Mensen, wie is de King of Pop?!

[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=jacksonm.jpg"[/img]
We weten het allemaal. We weten het ááááááállemaal! Solid Snake zette in 1998 een nieuw puntje neer op de ''kijk, en toen gebeurde er iets geweldigs''-tijdbalk des gamen, en alhoewel dat misschien teveel info is, weten we allemaal dat Metal Gear Solid een geweldige game is. Dat het een stealth game is? Goh, zal best. Dat de woorden Metal Gear al eerder aanwezig waren in titels op oude Nintendo consoles? Tja, uhm, dat zal best wel eens kunnen. Waar het om draait is dit; iedereen kent de game Metal Gear Solid wel, en zeker iedereen die 'em niet gespeelt heeft kent 'em in positieve vorm. Zo staat de game bekend. Van bekendheid moet je gebruik maken, want een beroemd iets trekt veel mensen. Daarom kwam er op de PS2 al snel een sequel op Metal Gear Solid uit, en daarom werd die sequel nog geen 2 jaar later alweer uitgebreid overgezet naar de Xbox en PC. Daarom is het ook zo dat er al een deel 3 in de maak is genaamd Snake Eater, en tot slot is het daarom ook zo dat Hideo Kojima, de bedenker van het beroemde Metal Gear Solid, op een dag de deal sloot met Shigeru Miyamoto om een exclusieve, Nintendo-style remake te gaan maken van het origineel in de nu al uitgemolken serie titels. Deze game, genaamd Metal Gear Solid: The Twin Snakes, neemt de start van de bekendheid mee naar nieuwe handen. Silicon Knights Het is 2002, en de GameCube, Nintendo's nieuwste console, verschijnt in Amerika. Dankzij de aanwezigheid van andere consolemakers, Sony en Microsoft, zijn er nieuwe begrippen in de industrie aanwezig, zoals ''kiddy'', en ''mature''. Nintendo, het bedrijf van de altijd vrolijke Pokémon, de schattige roze Kirby en laten we vooral alle vrolijke, wandelende, glimlachende paddestoeltjes en bloemetjes niet vergeten, staat vanaf vandaag bekend als een ''kiddy'' developer. Alhoewel hier op zich niets mis mee is, worden de gamers ouder. Gamen is niet langer meer het begrip genaamd ''spelen'', maar is een begrip als...tja, een gewone, normale, tijddodende activiteit. Studerende kids, die graag tepels zien (of die nu opengereten zijn door zombietanden maakt ze niet al teveel uit) willen dus geen ''kiddy'' games meer. Nintendo denkt na...en opent de portomonnee.
[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=mgs8.jpg" width=400 border=1[/img] ''Nou Snake, ik had toch wel een groter slangetje verwacht...''
Een klein aantal studio's wordt overgekocht, en onder Nintendo's aankopen zit de veelbelovende studio Silicon Knights, die op dat moment bezig was met een psycho-thriller game genaamd Too Human. Nu, in 2004, weten elke Nintendo kenner wel dat Silicon Knights het hele ''mature'' games gebeuren naar ongekende niveau's heeft getilt. Het was geen horrofilm, het waren mindgames. Silicon Knights werkte met speciale gameplay effecten, maar ook met ongelovelijk realistische characters die diepe voice-acting ingebouwd hadden, zich werkelijk een weg naar de kern van je hoofd binnen, en als jack in the box begonnen ze daar te spelen met je gedachtes... Silicon Knights had dus een talent...een manier waarop ze je wisten te raken..maar niet in de vorm van een technologie ofzo. Ze hebben gewoon die zeldzame zielrakende vingertjes, die van een vrouwelijke stem die ''BILLIE JEAN IS NOT MY SON!'' zingt, een reincarnatie van Murder She Wrote kunnen maken. Welke developer is meer geschikt voor het ontwikkelen van een remake van een game waarin het verhaal, de characters...nee; de hele reden waarom de game zo geweldig is draait om ''het onverklaarbare''? Geweldig (!) Irriterend Verhaal Metal Gear Solid: The Twin Snakes draait volledig om het spectaculaire, constant-veranderende, en soms zelfs ziekelijk hoog IQ-vereisende verhaal. De basics zijn echter heel kort uit te leggen. Een groep terroristen hebben een militaire basis overgenomen, en daarbij is een belangrijke persoon (aka DARPA Chief Donald Anderson) gegijzeld. De mysterieuze, overal-schijt-aan-hebbende, doch eer-kennende huurling Solid Snake wordt uitgezonden om alles op te knappen, en het kleine stapeltje opdrachtjes waarmee Snake het vijandelijke terrein betreed, groeien tot een berg waarvan de top niet zichtbaar is zonder 'em te beklimmen. Een gigantisch verhaal dus, die verteld wordt door gesprekken via een telefoon-style communicatie systeem genaamd CODEC, en natuurlijk door middel van bergen spectaculaire cut-scenes, waarin de dood maar al te vaak recht in Snake's ogen en neus kijkt en ademt. Het eerste wat ik ga zeggen over The Twin Snakes op een manier van oordelen, is dat als je een constant game-game zoekt, waarin je dus alleen maar bezig bent met de gameplay, je niet aan een aanschaf moet denken. De game leunt als een invalide op krukken op het verhaal, en als je allergisch bent voor veel luisteren en kijken zonder echt iets te kunnen inbrengen, dan zal de ademloosheid snel toeslaan bij deze stealth game. Want serieus, het verhaal is ernstig lang. De game is niet al te lang, maar het is af te vragen hoelang je ook daadwerkelijk iets uitvreet. Je loopt 2 druk bewaakte gangetjes door, gaat een trapje af, wandelt een deur in, en je staat oog in oog met een eindbaas, die geintroduceerd wordt door een hele spraaksessie, en sterft met een levensverhaal als achtergrondmuziek. Het grootste kritiekpunt aan Metal Gear Solid was in de PlayStation versie al dat er teveel cut-scenes en andere verhaal vertellende zaken aanwezig waren, en met deze Twin Snakes remake, die een heleboel nieuwe (en ook echt stoere) cut-scenes kent, groeit de irritatie en de drang naar het drukken op de start-knop sterk. Sneaky Gameplay De standaard gameplay van Metal Gear Solid draait allemaal om het geluidloos rondbewegen, en je zo dieper in het kern des kwaads dringen. Je kruipt langs muren, draait nekken om, en je maakt je standaard socom .42 gun geluidloos, kortom, sneaken is wat gedaan moet worden. Er zijn echter uitzonderingen. Speel je de game op Very Easy, Easy of Normal? Trek dan gewoon die pistool uit je zak en leg iedereen met z'n schouders tegen de vloer, want veel kwaad doen ze toch niet als ze zich tegen je kogels verzetten.
[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=mgs7.jpg" width=400 border=1[/img] ''Sorry Jasper, hoeveel je ook klaagt, ik blijf je een nerd vinden''
Een andere uitzondering zijn de gevechten met de stoere eindbazen. Je neemt het Cowboy-style op tegen de Russische gunmaster Revolver Ocelot, je verzet jezelf tegen de truukjes van Psycho Mantis en varierende mechanische tegenstanders, waaronder een Tank en een Helicopter, vereissen explosieve uitingen om letterlijk het loodje te leggen. Het stoere van de eindbazen leunt, zoals de hele game, ook op het verhaal. Elke eindbaas komt verpakt met een eigen manier van praten, lopen, leven. Elke eindbaas komt verpakt met een eigen niveau van ''slechtheid''. Je kunt je favoriete slechterik achteraf zo aanwijzen, en je moet er eventjes over na denken. Zegt dat niet genoeg over de stoerheid van Metal Gear Solid? Lees Pagina 2 voor de Losse Flodders en de Conclusie

Metal Gear Solid: The Twin Snakes Page II

Graphics & Sound Dat Silicon Knights gewerkt heeft aan deze game is overduidelijk te zien aan de geweldige animaties en look van de characters. Van Snake's overweldigend mooi ogende close-ups, tot het enigzins ''harlekijne'' uiterlijk van Meryl (alhoewel dat niet bedoeld is als negatieve opmerking), de Eternal Darkness-invloed is op te merken. Wat echter geheel anders is als bij Eternal Darkness, zijn de graphics over het algemeen. Het is precies de style van het origineel, maar dan veel mooier, en zonder bergen onafgewerkte kartelrand-muren dus.

[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=mgs10.jpg" width=400 border=1[/img] Het lijkt het Forum wel, met al die mensen die uit de kast komen...
De cut-scenes bestaan allemaal uit in-game graphics, en, op wat kleine uitzonderingen na, is er geen frame-drop te bekennen. Uitzonderingen zijn er vooral op momenten waarin Snake zich mega-snel beweegt om bijvoorbeeld een raket te ontwijken. De frame-rate wil nog weleens '''wazig'' worden op die punten, waardoor een mislukte Matrix-style slow-motion ontstaat. Gelukkig komt dit niet al te vaak voor, en zal alleen de echte mierenneuker kunnen zeiken op de grafische zaken. Qua sound is zeiken niet te doen. Zoals met Eternal Darkness ook al het geval was, heeft Silicon Knights wederom perfect gehandeld met de voice-acting, en Snake zal menig vrouwentong de vloer laten aanraken met z'n diepgaande, soft-erotische stem (ahum). De soundtrack is meesterlijk ''geremixed'', en heeft ook aardig wat geërfd uit het origineel wat zorgt voor de nodige nostaligische momenten. Mijn middelvinger gaat bij deze uit naar de mensen die kunnen zeiken op de kwaliteit van het geluid in The Twin Snakes (bij wijze van spreken natuurlijk). Als je namelijk zo'n klein geslachtsdeel hebt om zo te kunnen mierenneuken, ben je sowiezo al uitermate zielig... Levensduur Wat ook zielig is, is dat de game(playsmatig) dus erg kort is, alhoewel ik moet zeggen dat de lengte ook deels ligt aan je eigen keuzes. Je kunt hersenloos, al Rambo-style gillend en schietend door de omgevingen heenrennen (Very Easy, Easy), of het jezelf moeilijker maken door de game dus op een moeilijker niveau te spelen, of door het te doen hoe het hoort. Over het algemeen is de game zo'n 10 uur lang, en zoals ik eerder al aangaf bestaan een hele hoop van die uren ook uit filmpjes checken en verhalen beluisteren. Remake De game is dus een remake, wat altijd betekend dat er gamers zijn die het origineel al eens hebben gespeelt. Moeten deze gamers The Twin Snakes ook aanschaffen? Naar mijn mening niet. Alhoewel de game zeker wat nieuwe zaken kent (de gameplay toevoegingen van deel 2, Dog Tags, nieuwe cut-scenes) is het niet genoeg. Wat Metal Gear Solid namelijk zo sterk maakte, was het verhaal, en het verhaal is nagenoeg niet veranderd. Het is dan ook echt een game die je 1x speelt en herdenkt, hopend op een ownage vervolg. Maar je kunt het ook van een minder zonnige kant bekijken. De nieuwe filmpjes bieden alleen maar meer kijk-en-luister materiaal, terwijl de tijd waarin je echt iets uitvoert alleen maar is afgenomen door de nieuwe gameplay opties die je hebt. Eerst was het echt rauw sneaken, maar nu is het uitgebreid/geavanceerd sneaken, wat alles net ietsje makkelijker maakt. Is The Twin Snakes een geslaagde remake? Als een remake moet zorgen voor nieuw plezier voor gamers die het origineel al kenden, dan is dit geen geslaagde remake. Conclusie Metal Gear Solid: The Twin Snakes is wat het was. Het is een interactief boek, met een titel die iedereen kent, en die iedereen zeker 1x gelezen moet hebben. Als je 'em echter uitleest, en dan nog een keer openslaat, kunnen zelfs interessante nieuwe items die je unlocked hebt niet zorgen voor meer toffe gameuurtjes. Misschien blader je wat nutteloos door het geheel heen uit verveling, maar meer ook niet.
[img]"http://www.gameqube.nl/viewerscreen.php?screen=mgs9.jpg" width=400 border=1[/img] Mensen die het niet eens zijn met mijn cijfer kunnen het met de beargumentatie altijd nog op discriminatie tegen homosexualiteit werpen...
Ik ben niet teleurgesteld. De GameCube heeft er een hele goede ''mature'' game bij, waarin bloed vloeit zonder het geheel ranzig te maken. Wat echter jammer is is dat ik als reviewer niet kan zeggen dat iedereen deze game moet kopen. Ik kan hoogstens zeggen dat de titel een plaats in elke collectie waard is, maar feitelijk kun je de game 1 dag huren, 'em uitspelen, en 'em voor sluitingstijd nog terugbrengen, iets wat je met geweldige herinneren doet. Een hoog cijfer voor een game waarvan ik de review met een postieve zin mag afsluiten.

N1 Score: 8.6

+

-

Gekoppelde games

Metal Gear Solid: The Twin Snakes (Nintendo GameCube)