[Review] Geschreven door Zapp-x op 2004-04-13 10:01:04

R: Racing

R: Racing zou de eerste complete racegame op de Cube moeten zijn, maar is de compleetheid van deze game wel zo goed als het zou moeten? Namco heeft de eer om 1 van de beste arcade racers onder haar label te mogen uitbrengen, Ridge Racer. Maar Namco nam geen genoegen met die geweldige arcade titel, en zag ook wel iets in het uitbrengen van een realistische racer, die zou moeten uitblinken vanwege haar diverse aanbod van race-types. Als er namelijk iets is waar R: Racing in uitblinkt is het wel in diversiteit, de game bevat maar liefst 8 race-types! Dit betekent dat de game gevuld is met auto's uit de volgende klasses: GT Class 1, GT Class 2, GT Class 3, Prototype Class, Rally Class 1, Rally Class 2, Drag Class en Privateer Class. De GT klassen en de Prototype klassen bevinden zich op de snelle racebanen. De Rally Klassen bevinden zich in de modder en bergen. De Drag klasse bevindt zich op een lange rechte weg in de stad, en de Privateer klasse bevindt zich eigelijk overal, het is een echte liefhebber klasse. Nu kan ik me voorstellen dat je een wenkbrauw laat stijgen bij het lezen van het bovenstaande, want je bent tenslotte gewend dat een game maar 1 type race bevat, en niet 8, maar er zit ook een groot nadeel aan dit ideetje verbonden; geen van de klassen is namelijk perfect uitgewerkt, en dus in plaats van dat je 1 goede racegame hebt, heb je eigenlijk 8 matige racegames. Verder is er per racetype eigelijk maar 1 soort baan die makkelijk speelbaar is, je kan niet goed met een GT auto op een rally circuit gaan rijden. Dit zorgt er voor dat je ongeveer per klasse maar 4 banen (de reverse tracks uitgezonderd) hebt, wat natuurlijk veel te weinig is. Daarbij lijken de banen ook enorm veel op elkaar, en is er geen sluiproete of iets dergelijks mogelijk om het nog enigzins aantrekkelijk te maken.

[img]http://www.computerandvideogames.com/screenshots_library/dir_228/vortal_pic_114403.jpg width=400[/img]
De game biedt ons behalve het gewone racegeweld nog 2 bijzondere modes: Racing Life en Event Challenge. Racing Life voegt een slap verhaal met weinig uitdagingen toe aan het spel. Zo zul je in de huid van Rena moeten kruipen, die zich van Ambulance Chauffeur naar echte held op 4 wielen moet opwerken. Natuurlijk heeft Rena ook een rivaal, die zich niet zomaar gewonnen geeft. De opdrachten in dit verhaal zijn duidelijk, je moet vrijwel elke race zien te winnen, en ondertussen krijg je dan nieuwe auto's en banen tot je beschikking. Tijdens het racen merk je al snel dat het spel met 1 hand speelbaar is, en de andere hand dus voor andere doeleinden kan gebruiken..Namco heeft namelijk Brake-Assist uitgevonden. Dit zorgt er voor dat je niet hoeft te remmen, en dus de computer 99% van het werk kan laten doen, jammer dat ze geen "steer-assist" hebben toegevoegd, dan konden we ondertussen een ei bakken of iets dergelijks. Gelukkig kan de brake-assist uit worden gezet voordat je aan het racen begint, maar het irriteerde me al genoeg dat de optie er überhaubt bij zit.
[img]http://www.computerandvideogames.com/screenshots_library/dir_228/vortal_pic_114399.jpg width=400[/img]
Namco heeft nog iets nieuws in de game gestopt, iets wat wel goed uitpakt. Als je dicht achter je tegenstander gaat rijden krijgt deze tegenstander een balkje boven zijn hoofd. Hoe langer je achter hem rijdt, hoe meer druk op zijn/haar schouders komen te staan, en hoe meer druk hoe sneller er een fout wordt gemaakt. Dit levert erg leuke momenten op, als je namelijk al een behoorlijke tijd achter je snelle rivaal aanzit en je hem ineens weg ziet slippen gaat er een goed gevoel door je heen, je hebt er weer 1 te pakken! Met elke race verdien je RP's (Race Points) op basis van je goede rijvermogen. Die punten kun je later weer inleveren voor nieuwe auto's of upgrades aan je auto. Verder kun je met die RP's nieuwe Events kopen, en in die Events kun je weer nieuwe RP's winnen, dit zou de replay waarde aanzienelijk moeten verhogen zou je zeggen. Vooral als je toevoegt dat er maar liefst 53 auto's in het spel zitten, waarvan vele auto's nog 2 keer te upgraden zijn. Maar helaas, je verdient te langzaam RP's om al de auto's te kunnen kopen voordat de game saai begint te worden. De Events bestaan namelijk vooral uit "word eerste, versla je tegenstander of haal het binnen een bepaalde tijd" En aangezien het spel minder dan 20 banen heeft, wordt het behoorlijk saai om keer op keer weer op dezelfde baan te vechten voor je RP's. Het had zo mooi kunnen zijn.

Conclusie

Graphics De Graphics in R: Racing zijn niet goed, ze zijn nog slechter dan de 1e generatie Cube games. De game is enorm Crispy, wat betekent dat de textures in de game erg kartelig eruit zien, en dat het van een afstand net lijkt alsof je naar een tv met sneeuw zit te kijken. De omgevingen zijn inspiratieloos, en veel meer dan een reuzenrad en een groepje vogels zul je niet zien tijdens het rijden. De auto's zijn wel mooi geanimeerd, en vertonen dan ook gelijkenis met de originele auto's, de game heeft namelijk veel licenties opgekocht. Sound Het geluid is in 2 delen te zien. Je hebt de soundeffects en de achtergrond muziek in de game en bij de menu's. De soundeffects zijn niet bijzonder, het lijkt soms net alsof je naar een scheerapparaat aan het luisteren bent. Iets wat wel een leuke bijkomstigheid is, is dat je crew tegen je praat tijdens het rijden. Ze zullen je zeggen wat je beter kan doen, of wie er achter je rijdt, dit allemaal erg enthausiast, en dus ook niet altijd correct. Zo zul je vaak dingen horen als "You gotta lose the guy behind you" terwijl er een meisje achter je rijdt..

[img]http://www.gameqube.nl/showscreen.php?screen=rracing5.jpg width=400[/img]
De achtergrond muziek is wel goed, zoals we van Namco uit Ridge Racer gewend zijn, het is eigelijk de enige overeenkomst met Ridge Racer. De tunes zijn lekker snel, en stukken beter dan de sound effects. Gameplay Afgezien van het feit dat ik het brake-assist idee van Namco niet helemaal snap, zit het wel redelijk goed met de gameplay. De auto's voelen beter aan dan ze horen, en er zit ook daadwerkelijk verschil tussen de verschillende klasses in de auto's. Zo zal je enorm veel slippen als je met een GT auto op een Rally baan uit de voeten wilt. Replay Zoals ik al eerder had vermeld in de review, zou R: Racing een grote replay waarde moeten hebben, aangezien je veel auto's kan unlocken en upgraden in de Event mode. Maar na een tijdje wordt het behoorlijk saai, en dit komt vooral doordat Namco veel te weinig tracks in de game heeft gestopt.
[img]http://www.watch.impress.co.jp/game/docs/20031023/r_r23.jpg width=400[/img]
Conclusie Het had allemaal zo mooi kunnen zijn. 8 racetypes, 53 auto's, tig upgrades, enorm veel event matches (meer dan 100). Maar helaas, Namco heeft ergens tijdens het maken van deze game een paar grote steken laten vallen. De game stelt grafisch niet veel voor, en maakt dat niet goed tijdens de rest van de game. Ik blijf het zeggen, maar als Namco 10 extra tracks in de game had gestopt, en voor iets meer diversiteit had gezorgt in de omgevingen, dan was de game al een stuk leuker geweest. Moet ik deze game dan kopen? Het antwoord op die vraag is best lastig. Op de Cube heb je gewoon niet veel serieuze racers, en als jij verslaafd was aan Burnout 2 of Need for Speed: Underground, maar je het nu toch iets serieuzer wil aanpakken, dan is dit de ideale game om te huren. Je moet de game eigelijk alleen maar kopen als je helemaal gek bent van auto's, want als je dit spel koopt heb je gelijk enorm veel achtergrond informatie over enorm veel auto's, die er ook nog eens goed uit zien in de game. R: Racing is een gemiste kans van Namco.

N1 Score: 6.8

+

-

Gekoppelde games

R: Racing Evolution (Nintendo GameCube)