[Review] Geschreven door Mink op 2013-11-19 19:00:00

Super Mario 3D World

Super Mario 64, Super Mario Sunshine, Super Mario Galaxy en Super Mario Galaxy 2 zijn de vier 3D Mario-titels welke verschenen op drie verschillende consoles. Nu de Wii U in de winkelschappen ligt, was het slechts een kwestie van tijd voordat een nieuwe 3D Mario werd aangekondigd. Tijdens de afgelopen E3 was het dan zover: Super Mario 3D World kwam in gekleurde letters op het beeld. Niet iedereen was even enthousiast over deze titel, zo waren mensen teleurgesteld dat er geen Super Mario Galaxy 3 aankwam en legde het publiek de connectie met Super Mario 3D Land. In de afgelopen vijf maanden heeft Nintendo er alles aan gedaan om het publiek onder de indruk te krijgen. Is Super Mario 3D World het grote Mario-avontuur waar we met zijn allen op hebben gewacht, of heeft Nintendo de plank mis geslagen? Super Mario 3D World heeft één groot verschil met de vorige 3D Mario-spellen; het gehele avontuur is met vier man te spelen in plaats van één. Je kunt met de trouwe paddenstoel Toad, de altijd gekidnapte Princess Peach, de eeuwige nummer twee Luigi en de rode loodgieter Mario de verscheidene levels onveilig maken en de tirannie van de kwaadachtige Bowser proberen te stoppen. Dit is absoluut geen gemakkelijke taak en de eventuele hulp van één of meerdere vrienden is dan ook een vaak verlichtende toevoeging.

The Story Teller Mario, Luigi, Toad en Princess Peach lopen samen door het bekende Mushroom Kingdom wanneer ze een vreemde, doorzichtige Warp Pipe tegenkomen. Hieruit komt een licht getraumatiseerde Sprixie, een feeachtig wezen van niet-aardse afkomst, die paniekerig een verhaal vertelt over een kwaadaardig monster. Dit monster heeft al haar vriendjes en vriendinnetjes in glazen potten gestopt en het feetje vreest voor het leven dat zij de volgende is. Nog voordat de fee haar hele verhaal kan doen, komt Bowser uit de doorzichtige Warp Pipe, kidnapt het feetje om vervolgens de Warp Pipe weer in te duiken. Zonder aarzeling, met uitzondering van Luigi die twijfelt over zijn toegevoegde waarde en mogelijke gevaren, duiken de vier de aartsrivaal achterna. De verhalen uit de Super Mario-reeks staan niet bekend als diepgaand of intrigerend, de uitzondering daargelaten. Ook ditmaal weet het verhaal niet te bekoren. Er ontstaat geen affectie voor de feetjes en dit is zeker jammer maar absoluut geen gemis. Het gehele verhaal wordt zonder woorden aan je verteld en al snel zal je de problemen van de Sprixie achter je laten om aan het echte avontuur te beginnen.

Gameplay Super Mario 3D World kent heel veel levels en weet genoeg variatie erin te brengen. Ieder personage heeft zijn eigen zwaktes en krachten en dat is bij ieder level goed te merken. Kom je tegenover grote leemtes te staan of ben je een beginnende speler, pak dan de zwevende Princess Peach. Heb je maar weinig tijd om een level te voltooien en houd je van snelheid, ren dan met Toad naar de vlaggenmast. Moet je grote bergen beklimmen waar grote sprongen het geheel gemakkelijker maken, pak dan de kampioen hoogspringen Luigi. Ben je liever op alle vlaktes gelijk en vind je het niet erg nergens in uit te blinken, wees dan de all-rounder Mario. De variatie van de verschillende personages is goed uitgewerkt, maar deze is wel uit de oude trukendoos gehaald. Super Mario Bros. 2 Mario Madness voor de Nintendo Entertainment System kende dit systeem al en na het spelen van Super Mario 3D World voor de Wii U, kunnen we alleen maar beamen dat dit systeem niet is aangetast door de tand des tijds. Geen enkel Mario-spel ontkomt aan het grote arsenaal van power-ups. Ook Super Mario 3D World heeft een groot deel van haar gameplay te danken aan de nieuw bedachte en de oude bekende power-ups. De nieuw geïntroduceerde power-ups zijn van een hoge kwaliteit gemixt met een voldoening brengende fun-factor. Zo is er de Cat Suit, waarmee je verandert in een kat. Je kunt hierdoor op muren klauteren, vijanden met je staart verslaan en als een echte katachtige altijd op je pootjes terecht komen. Deze power-up kent, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Fire Flower en Boemerang power-up, geen projectielen om af te vuren. Ook nieuw is de Double Cherry. Wanneer een speler in aanraking komt met de Double Cherry ontstaat er een dubbelganger. Deze kloon neemt alle latere power-ups met zich mee en kan tevens projectielen afvuren wanneer de speler dat kan. Hierdoor kun je met wel vier Mario’s een vuurregen op je vijanden loslaten. Beide power-ups zijn zeer vermakelijk en dankzij verschillende puzzels ook nog eens uitdagend. Zo heb je platformen waar minimaal vijf mensen op moeten staan. Stel je speelt met drie vrienden, dan heeft slechts één iemand een Double Cherry nodig. Speel je helemaal alleen, dan moet je vier Double Cherry’s hebben gepakt en er geen verloren zijn. Dit is slechts één voorbeeld van de vele creatieve puzzels die Nintendo in het spel heeft verwerkt.

Level design and Big Bosses Nintendo heeft bijna alles uit de kast gehaald om de spelers een enorm scala aan vernieuwende levels voor te schotelen. De vele verschillende werelden en levels voelen slechts in het begin lichtelijk eentonig. Je start, volgt een parkoers en moet met drie groene sterren de bovenkant van de vlaggenmast zien te halen. Hoewel je in de eerste wereld gelijk toegang krijgt tot de Cat Suit, kan deze het eentonige gevoel niet wegnemen. Vanaf de derde wereld komt er een brede glimlach op je gezicht en merk je dat Nintendo echt alles in het spel heeft gestopt wat ze wilden. Onzichtbare wegen, de vele nieuwe vijanden en de vele paden zorgen ervoor dat de levels totaal niet lineair aanvoelen. Slechts enkele levels, welke op twee handen te tellen zijn, hebben een rechttoe-rechtaan sfeer. Hoewel dit normaal gesproken juist negatief is in een 3D Mario, is dit dankzij de creatieve input juist een verfrissing. Zo moet je soms als een 2D-shooter vele vijanden zien neer te halen terwijl het juiste pad voor je voeten verschijnt en dan ben je weer over een racebaan aan het cruisen met Mario Kart-muziek op de achtergrond. Super Mario 3D World wordt niet alleen dankzij zijn vrijwel identieke naam vergeleken met Super Mario 3D Land. Zo kent het Nintendo 3DS-spel eenzelfde uiterlijk. Eén van de grootste nadelen van dit handheld-avontuur waren de grote bazen; deze waren te herhalend en veel te gemakkelijk. Super Mario 3D World kent dit nadeel gelukkig niet. Hoewel het spel enkele eindbazen heeft gerecycled en sommige zelfs in het spel vaker voorkomen, zijn deze over het algemeen veel lastiger. De nieuw geïntroduceerde eindgevechten zijn gelukkig een lust voor het oog en doen een beroep op je vaardigheden. Het eindgevecht is zeer spannend en weet je iedere seconde aan te grijpen.

Extra’s De Wii U kent vele toepassingen en Super Mario 3D World lijkt van vele markten thuis te zijn. Het spel ondersteunt het sociale verkeer van de Wii U en voegt daar interessante mogelijkheden aan toe. Zo kun je in vrijwel ieder level een stempel vinden en deze gebruiken om je Miiverse-berichten op te leuken. Verder ondersteunt het spel alle mogelijke controllers: de Wii U GamePad, de Wii U Pro Controller, de Wii-afstandsbediening en de Wii-afstandsbediening met Nunchuck en als laatste de Wii Classic controller. Tevens kun je met alleen de Wii U GamePad spelen dankzij Off-TV Play, een ondertussen niet weg te denken feature van de Wii U. Als laatste kent de Wii U ook vele mogelijkheden in-game; zo kun je in de microfoon blazen om vijanden van hun à propos te brengen, geheime blokken of paden vrijgeven door met je stylus over het touchscreen van de Wii U GamePad te glijden en kun je vijanden tijdelijk vasthouden. Deze toepassingen werken over het algemeen goed en zijn in vrijwel geen enkel level een verplichting. Wanneer dit wel nodig is om het level te halen, ben je verplicht om te dansen naar Nintendo's pijpen. Dit is jammer want deze controls doen toch lichtelijk afbreuk aan de gameplay. Chaos and control Super Mario 3D World is, dankzij de toevoeging van een vier speler multiplayer, totaal verschillend met zijn voorgangers. De interessante en leuke toevoeging laat je kennismaken met de grootste chaos in tijden. Met tranen in je ogen van het lachen kun je met drie vrienden de werelden onveilig maken. Teamgenoten oppakken en in de afgrond proberen te gooien, snel alle power-ups verzamelen en snel door het level rennen zijn slechts enkele mogelijkheden om het je vrienden zo lastig mogelijk te maken.

De andere manier om Super Mario 3D World te spelen met drie vrienden is via het puntensysteem. Na het behalen van een level komt een tabel tevoorschijn en deze geeft aan welke speler de meeste punten heeft verzameld. Deze punten zijn een weerspiegeling van het aantal verslagen vijanden, verzamelde muntjes, gevonden geheime sterren en hoe hoog je in de vlaggenmast weet te komen. De winnaar wordt beloond met een kroontje en deze gaat mee naar het volgende level. Het leuke hiervan is, is dat samenwerking je net zo ver, dan wel niet verder, brengt dan elkaar tegen te werken. De multiplayer in Super Mario 3D World staat als een huis en weet zowel de chaosliefhebber als de controlefreak in jezelf vrij spel te geven. Betoverend Dit vernieuwende en vooral indrukwekkend uitziende avontuur is voor het eerst echt te bezichtigen in HD. De besneeuwde bergtoppen, bewegende grassprietjes en de kalme en woeste wateren zijn stuk voor stuk prachtig in Mario-stijl in beeld gebracht. Het kinderlijke uiterlijk spreekt sommigen misschien niet aan, maar dat neemt niet weg dat het allemaal adembenemend is. Super Mario 3D World kent een zeer breed arsenaal van magische klanken en betoverende muzieknoten. Per level wordt de perfecte sfeer gecreëerd dankzij de achtergrondmuziek. Speel je tegen een immens grote hoofdbaas dan neemt de muziek je mee naar het donkerste plekje in het Sprixie Kingdom. Loop je over de wereld op zoek naar dat ene level zonder groene ster, dan word je door rustgevende muziek begeleid. Alles klopt aan de gecomponeerde muziek en daarvoor verdient het gehele muzikale team een dikke pluim. Slechts Super Mario Galaxy kan de verhalende geluiden overtreffen.

Klik hier om de meningen van de andere redactieleden over de multiplayer-modus in Super Mario 3D World, de conclusie, het cijfer en de plus- en minpunten te bekijken.

Multiplayer-meningen, conclusie & cijfer

De multiplayer van Super Mario 3D World hebben we met een gedeelte van de crew gespeeld. In deze speelsessie waren onder meer Benjamin, Dyon, Marco, Patrick en Mink aanwezig. Hieronder vind je de mening van Benjamin, Dyon, Marco, en Patrick van deze nieuwe Wii U-titel waarbij de focus vooral wordt gelegd op de multiplayer. Patrick's mening De speelsessie met Benjamin, Mink, Dyon en Marco was erg interessant. De game speelt vloeiend weg en voelde aan als een standaard Mario-game. De besturing wende snel en de gespeelde levels hadden ieder iets unieks. Er moet gezegd worden dat een echte wow-factor ontbrak. De multiplayer zorgde echter voor meer dan voldoende plezier. Een medemens af en toe van het level afgooien, staat gegarandeerd voor gelach. De chaos in de multiplayer is gewoon heerlijk. Deze chaos wordt ook nog eens vergroot in de levels met de nieuwe Double Cherry power-up. De ranglijst dat aan het einde van ieder level getoond wordt, zorgt voor een competitieve onderlinge strijd. Wat de chaos alleen maar ten goede komt. De multiplayer van Super Mario 3D World is een echte aanrader. Geniet van de chaos en zit elkaar zo nu en dan flink in de weg. Dit zorgt ervoor dat je een erg plezierige speelsessie hebt met je vrienden.

Marco's mening Wanneer Nintendo op het punt staat om een nieuwe Super Mario game aan te kondigen lopen de verwachtingen vaak erg hoog op. Helemaal na het succes van de Super Mario Galaxy games voor de Wii, die door velen gezien worden als een van de beste en meest vernieuwende games uit de serie. Persoonlijk was ik daarom lichtelijk teleurgesteld toen Nintendo op de E3 van dit jaar Super Mario 3D World voor de Wii U uit de doeken deed. De game leek namelijk teveel op een HD versie van Super Mario 3D Land voor de Nintendo 3DS, zonder echt iets nieuws met zich mee te brengen. Na een zeer aangename speelsessie met een aantal leden van de N1ntendo crew moet ik zeggen dat ik wel positiever over de game ben gaan denken. Zo is het multiplayer aspect van de game weer als vanouds en hebben we een aantal uur dolle pret beleefd. De besturing verloopt weer heerlijk soepel en ook de stijl is weer zoals we dat van een Super Mario game gewend zijn. Maar dat is nou net hetgeen waarop de game naar mijn mening beter had gekund. Vrijwel alles is al een keer eerder gedaan en de game biedt daarom veel te weinig vernieuwing. Het kattenpakje, wat overigens een hele leuke toevoeging is, gaat daar helaas weinig verandering in brengen. De graphics zien er lekker scherp en kleurrijk uit, maar lijken de grafische capaciteiten van de Wii U niet volledig te benutten. Daarnaast wil er tijdens een verhit multiplayer potje wel eens enorme chaos ontstaan, wat op zichzelf erg leuk is maar waardoor je als speler het soms het overzicht verliest. Dit heeft als gevolg dat je soms onnodig veel levens verliest, wat enige frustratie kan oproepen. Al met al is Super Mario 3D World een leuke game maar is het hoog tijd dat Nintendo het hele Mario concept eens flink op de schop neemt.

Benjamin's mening Op de grote, nieuwe Super Mario-game kan ik me altijd verheugen, maar met de aankondiging van Super Mario 3D World was ik een stuk sceptischer dan gebruikelijk. Nintendo gooit het met Super Mario 3D World vooral op de multiplayer, maar verzekert ons er ook van dat de game voor de eenzame speler genoeg plezier met zich mee brengt. Ik ben zo'n eenzame speler die meestal alleen geniet van verschillende soorten titels, waardoor ik nog steeds behoorlijk sceptisch was. Met de andere N1ntendo-redactieleden doken we achter het grote scherm om Super Mario 3D World met z'n vieren te ervaren. De keuze voor Super Mario 3D World als multiplayer-game heeft mij ook enigszins verrast. De New Super Mario Bros.-games zijn goed geschikt voor meerdere spelers, dus waarom dan niet de 3D Mario als echte singleplayer-game bewaren? Aangezien de 3D Mario-games qua opzet veel vrijer zijn, je meer je eigen route kunt bewandelen en meer kunt ontdekken ten opzichte van de 2D Mario-games, vind ik Super Mario 3D World veel minder geschikt als multiplayer-titel. Waar de ene speler lekker snel door het level wil gaan, wil de andere speler het juist rustig aan doen en alle geheimen zoals groene sterren en stempels verzamelen. Dit zijn twee totaal verschillende soorten speelstijlen die maar lastig kunnen samenwerken in het spelen van een level, waardoor er (vooral voor de speler die meer wil ontdekken) irritatie ontstaat. Hoewel de camera wel degelijk een stukje uitzoomt, is dat wel vrij beperkt waardoor de speler die achteraan loopt vaak naar voren 'gewarpt' wordt. De hectiek die de game met zich meebrengt zorgt ook nog voor extra chaos, waardoor het overzicht vaak verloren gaat. Desalniettemin kun je je prima vermaken met de multiplayer-mode van Super Mario 3D World, omdat dat weer komische situaties oplevert. De game is qua gameplay misschien niet heel vernieuwend, maar een multiplayer-optie in een 3D platformgame als deze is dat wel. Voor mij als singleplayer-speler is dat echter niet voldoende om mij omver te blazen van de kwaliteit van Super Mario 3D World als geheel, want daarvoor wil ik toch eerst goed in het avontuur duiken. En ja, dat helemaal in mijn eentje.

Dyon's mening Toen ik voor het eerst Super Mario 3D World op de E3 aanschouwde was ik lichtelijk teleurgesteld. Met de verwachting dat Nintendo met een Mario Galaxy-opvolger zou komen was dit niet hetgeen waar ik op hoopte. Vijf maanden zijn inmiddels gepasseerd en na vele demo’s heb ik, samen met een select groepje van de redactie, de multiplayer op mijn gemak kunnen spelen. Als ik samen met een groep vrienden aan het gamen ben, ben ik al gauw de persoon die fungeert als het irritatiefactortje. Ik houd er van om snel door een level te rushen en mensen te ergeren door ze van een klif af te gooien. Super Mario 3D World leent zich hier uitermate goed voor. Chaos is tijdens de multiplayer alom aanwezig en als je daar niet van houdt heb je gelukkig de keus om de game gewoon in je eentje te spelen. Ik ben daardoor ook blij dat deze game geen online-multiplayer heeft. Dit zou in vele gevallen alleen maar tot irritatie leiden omdat de game als co-op dan waarschijnlijk onspeelbaar zou worden. Hier ligt ook gelijk mijn kritiekpunt. Ondanks dat ik mij erg vermaakt heb met de multiplayer is de game (uiteraard) meer een singleplayer. Tijdens de multiplayer zijn er een aantal levels die je enkel in je eentje kan spelen en in de overworld bepaalt altijd speler één naar welk level er wordt gelopen. Al met al vind ik Super Mario 3D World een leuke game. De multiplayer is leuk voor de spaarzame keren dat je met een grote groep vrienden de game speelt, maar is niet iets wat tot in de eeuwigheid leuk blijft. De replay-waarde is daardoor niet al te groot, maar dat is bij geen enkele Mario-titel zo geweest. Wat je hiervoor wel krijgt is een goed uitgewerkte game met originele levels en een hoop nieuwe gameplay-elementen zoals de kloonkersen en het kattenpakje. Super Mario 3D World is een toffe singleplayer-game met een leuke multiplayer als gimmick. Algemene conclusie Super Mario 3D World is misschien niet het 3D Mario-avontuur waar iedereen op zat te wachten, maar desalniettemin is het een absolute aanrader voor iedere Wii U-bezitter en Nintendo-fan. De vele geheimen, grote werelden en uitdagende levels zijn stuk voor stuk adrenaline verhogend. Tel daarbij op dat het geheel gehuld is in een mooi HD-hoesje waarbij alles op zijn plek valt met de hartverwarmende muziek. De multiplayer zorgt voor genoeg plezier en lachbuien, mits je van totale chaos houdt of duidelijke afspraken maakt. Hoewel het verhaal net zo mager is als in vele Mario-spellen, de echte uitdaging pas begint bij het verzamelen en je soms verplicht wordt om te blazen in de microfoon, blijft dit een absolute must. Mario maakt zijn 3D entree met een overweldigende prestatie die de Wii U absoluut ten goede komt.

N1 Score: 9.3

+ ["Heel veel content","Magische omgevingen","Prachtige muziek","3D Mario met multiplayer","Stempels voor Miiverse"]

- ["Echte uitdaging pas na de credits","Soms verplicht blazen in de microfoon of gyroscoop gebruiken om rond te kijken"]

Gekoppelde games

Super Mario 3D World (Wii U)