[Review] Geschreven door Bas op 2013-12-10 22:55:00

LEGO Marvel Super Heroes: Universe in Peril

Na de Wii U-versie van LEGO Marvel Super Heroes bespreken we de Nintendo 3DS- versie van de game. Deze heeft de subtitel 'Universe in Peril' gekregen, iets waar de helden van Marvel iets aan moeten doen. Staat deze versie gelijk aan de Wii U-versie of kunnen de Nintendo 3DS-versies van de LEGO-games voortaan beter opgeschort worden? De Nintendo 3DS-versie van LEGO City Undercover droeg ook een subtitel. Echter was LEGO City Undercover: The Chase Begins een compleet ander spel vergeleken met de versie op de Wii U. LEGO Marvel Super Heroes: Universe in Peril volgt in principe dezelfde lijn als de Wii U-versie maar met zijn eigen draai en aanpassingen. De helden in 3D Net als in de Wii U-versie vormen The Avengers, The Fantastic Four en Spider-Man een front tegen Doctor Doom. Het verhaal en de insteek zijn exact hetzelfde. Doctor Doom en de rest van zijn boosaardige kornuiten willen zoveel mogelijk Cosmic Bricks verzamelen om Doctor Doom's Doomsray of Doom aan te zwengelen. Echter plannen de superhelden daar een stokje voor te steken, LEGO-style.

Mens erger je 2.0 Al snel blijkt dat de open world die de Wii U-versie kende nergens te bespeuren is in de Nintendo 3DS-versie. Het is een verzamelspelletje geworden waarin je level na level moet afronden. Daarnaast voer je verschillende opdrachten uit om gouden stenen te verzamelen. Sprint binnen de tijd door een level, laat objecten heel of vergruis ze juist, laat bepaalde partijen met rust en zo voort. Met deze gouden stenen koop je vervolgens het volgende level open. Elk level bevat een tikkende klok die het hele spel gehaast doet aanvoelen terwijl je die klok enkel nodig hebt voor het halen van één gouden steen: die voor het binnen de tijd afronden van een level. Zelfs na het behalen van die steen blijft de klok zijn effect uitoefenen met stress als gevolg. Bij de besturing maak je gebruik van zowel de knoppen als het touchscreen. Met de knoppen rijg je aanvallen aan elkaar en met de D-pad verplaats je jezelf door het level. Het touchscreen zorgt vooral voor veel frustraties. Als je bijvoorbeeld met Iron Man het luchtruim wil kiezen, moet je een opwaartse beweging maken op het touchscreen. Dit is echter zo vreselijk onprecies dat je een aantal pogingen nodig hebt om Iron Mans stuwraketten aan te zwengelen. Het kan dan al te laat zijn, want in de Nintendo 3DS-versie is het verliezen van alle vier je hartjes een game over. Dit zorgt er af en toe voor dat je je Nintendo 3DS in tweeën wilt breken.

Nog iets vreselijks aan deze game: je hebt slechts één bestuurbaar personage. Een ander personage kun je eens in de zoveel tijd oproepen om ondersteuning te verlenen. Nadat dit personage zijn ding gedaan heeft, verdwijnt hij/zij van het strijdtoneel om je weer aan je lot over te laten. Om dat alles nog eens erger te maken hebben deze ondersteunende aanvallen vaak totaal geen nut omdat ze of missen, of niet sterk genoeg zijn om schade aan te richten. Je moet het dus zelf zien te rooien tijdens de levels waar je meestal doorheen zult sprinten door het gebrek aan aanvallend vermogen. Wat wel hetzelfde is gebleven is het verzamelen van de LEGO-noppen. Deze noppen springen uit iedere vijand en elk stuk versiering dat je naar de donder ramt. Door het verzamelen van deze noppen kun je verschillende personages en hun supermoves vrijkopen. Van de 155 vrij te spelen personages is helaas vrij weinig meer terug te vinden in deze versie, dit blijft steken op 91 stuks.

De cutscenes zijn exact gelijk aan de Wii U-versie en zitten zoals bij veel LEGO-games vol typische humor en hilariteit. Iron Man staat in het begin te kijken naar Central Station en een beetje in zichzelf te praten. Plots landt Hulk uit het niets op een auto, die in één klap vervormt is tot schroot. De reactie van Iron Man hierop is echt fantastisch. En zo heb je nog veel meer tussenfilmpjes met als taak de LEGO-sfeer overbrengen. Aan elke missie gaat een inleidende cutscene vooraf om je wat in de sfeer van het level te brengen. Dat klinkt allemaal geweldig, alleen zijn de cutscenes van zulke belabberde beeldkwaliteit dat je ze liever overslaat. Ook het geluid is tijdens deze filmpjes zwaar tergend. Technische tegenvaller De graphics zijn zacht gezegd om te janken. Zoals eerder vermeld is de beeldkwaliteit van de cutscenes te verwaarlozen kwaliteit en ook ingame valt er weinig pracht en praal te bespeuren. De 3D-modus kun je beter laten uitstaan, deze voegt vrij weinig toe. Je hebt af en toe al moeite met het inschatten van afstanden en posities maar dit wordt door het 3D-beeld aan te zetten enkel verergerd. Het geluid is ook tergend, krakend en eentonig. De muziek wordt overstemd door een overdaad aan geluidjes om je heen die hun gulle bijdrage leveren aan de toch al chaotische omgeving. De stemgeluiden van de personages, in de Engels gesproken taal, zijn vreselijk in alle opzichten, het lijken net ongepolijste opnames die direct in de game geplant zijn.

Nog een technische ergernis: de laadtijden. Het laden van een missie duurt zo lang dat je er liever helemaal niet aan begint. Zodra je dood gaat moet je opnieuw een eeuwigheid wachten tot je weer een nieuwe poging mag gaan wagen, een dubbele straf voor het te vaak incasseren van klappen. Extra's LEGO Marvel Super Heroes: Universe in Peril bevat geen Spotpass functionaliteiten, geen multiplayer en geen mooie ruimte met trofeeën en andere prijzen. Wat je wel hebt als mager extraatje is het verzamelen van kaarten via Streetpass-gevechten. Deze kaarten kun je vrijspelen op een manier die niet verder toegelicht wordt in het spel. Ook is het totaal niet duidelijk hoe een Streetpass-gevecht in zijn werk gaat en hoe je jezelf hier terdege op kunt voorbereiden. Het is dus aan jou als de speler om zonder enige vorm van hints, tips, introducties of aanwijzingen je kaartenarsenaal uit te gaan breiden. Na wat onderzoek bleek achteraf dat je kaarten vrijspeelt door het voltooien van opdrachten, hier krijg je tijdens het spel echter totaal geen feedback van. Conclusie LEGO Marvel Super Heroes: Universe in Peril voor de Nintendo 3DS is, net zoals zijn Wii U-broer, een van de meest complete superhelden-games in tijden. Helaas stoppen de pluspunten daar en volgt de waslijst aan minpunten. De klok die in elk level terugkomt zorgt voor een gehaaste sfeer en laat je niet genieten van de game zelf. Ook de hoeveelheid opdrachten die je per level kunt voltooien is onoverzichtelijk hoog. Op het moment dat je jezelf met veel moeite door een level geworsteld hebt, kun je er achter komen dat je onvoldoende gouden stenen hebt om naar de volgende missie door te stromen. De besturing is soms tergend onprecies en het geforceerde gebruik van het touchscreen zorgt voor veel tenenkrommende situaties. De cutscenes die vaak de toon zette voor menig LEGO-game zijn in deze game vreselijk uitgevoerd met de grafische kwaliteit 0,0. De game biedt ruim twintig uur aan gameplay maar als je zo ver komt, nemen wij onze superheldenpet daar voor af. In tegenstelling tot de Wii U-versie van de game is dit een absolute afrader.

N1 Score: 2.9

+ ["Alle Marvel-personages op je handheld","LEGO-sfeer zit er goed in"]

- ["Vreselijke besturing","Vreselijk verzamelconcept","Vreselijke graphics","Vreselijke laadtijden","StreetPass wordt totaal niet toegelicht"]

Gekoppelde games

LEGO Marvel Super Heroes: Universe in Peril (Nintendo 3DS)