[Review] Geschreven door Daan op 2014-01-03 17:37:19

RUSH

Nadat Toki Tori en EDGE een succesvolle overstap hebben gemaakt naar de Nintendo eShop, maakt nu RUSH zijn opwachting op de Wii U. De derde en laatste uitgave van de Two Tribes Classics zal bij sommige Nintendo-liefhebbers een belletje doen rinkelen. RUSH was al eerder verkrijgbaar op WiiWare, waar het uitsluitend gebruik maakte van de Wii-afstandsbediening. De makers hebben echter besloten om het nu bij de Wii U GamePad te laten. Was dat een goede keuze of maakt het deze versie juist minder aantrekkelijk?

Een blokkerig geheel RUSH is een puur puzzelspel waar het belangrijk is om goed na te denken omdat jouw reactie allerlei dingen in beweging zet. Je taak is om verscheidene soorten panelen neer te leggen op het speelveld en zodoende kubussen van punt A naar punt B te brengen. Dit lijkt makkelijk, maar er zijn een aantal regels waar de speler zich aan moet houden. Het voornaamste is dat de kubussen elkaar niet mogen raken, want het pad moet vrij zijn zonder dat ze onnodig hoeven te stoppen. Daarnaast is het ook noodzaak om ervoor te zorgen dat ze niet te pletter vallen of hun goal missen, anders is het werk voor niets. De panelen en verscheidene technieken worden je goed bijgebracht in tutorials tijdens je progressie in het spel. Zo leer je over panelen die de blokken in een andere richting sturen. Deze laten blokken over een lopende band rollen om een nieuw pad te bewandelen en laat ze langzamer rennen om zo niet in aanraking te komen met andere blokken. RUSH kent een vriendelijk progressiesysteem en vele stages die je voor een langere tijd zullen bezighouden. Het grote probleem is dat de game al een flinke uitdaging wordt als je bij de Normal levels arriveert. Je moet rekening houden met grote groepen gekleurde kubussen, panelen en hindernissen. Dit alles zal zeker de hersens doen kraken. De game vergt geduld van de speler en dit is niet bepaald voor iedereen weggelegd. Het is compleet anders dan de vorige twee klassiekers waar de actie en puzzels elkaar afwisselden. Gelukkig heeft Two Tribes er nog wat hulpmiddelen ingebouwd, zodat je als je echt vastzit de oplossingen alsnog kunt achterhalen. Eén knop vertelt je of je de panelen op de juiste locaties hebt neergelegd, terwijl de andere knop je vertelt waar de items moeten liggen zonder de specificaties. Er is geen penalty voor het gebruik van deze middelen, al wordt wel bijgehouden hoe vaak een hint is gebruikt. Dit zorgt wellicht voor lichte schaamte, maar buiten zal je niets ervan weerhouden op deze knoppen te klikken. Dit is wellicht een beetje jammer, want hierdoor kunnen sommigen er wel heel gemakkelijk vanaf komen.

Alleen voor de GamePad De vorige twee games in de Classics-series maakten gebruik van de knoppen van de Wii U GamePad, met als enige extra functie dat je off-TV kon spelen. RUSH doet het echter anders, gezien het spel alleen op de Wii U GamePad wordt gespeeld. Je legt de panelen neer door gebruik te maken van het touchscreen en je kunt door lijnen te trekken met de stylus de camerapositie veranderen. Als je daar geen zin in hebt, kun je ook gebruikmaken van de sticks om de camera rond te draaien en de schouderknoppen benutten om in te zoomen. Hoewel dit voor het grootste gedeelte goed werkt, is het wel krampachtig om het op een klein scherm te spelen. Het letten op de kleinere details werkt beter op een televisie, maar hier kent RUSH geen goed nut voor. Je kunt de televisie gebruiken voor een overzicht, maar alle input wordt nu op de GamePad gedaan. Het zou logisch zijn om als extra optie met de knoppen te kunnen spelen of een Wii Remote te kunnen gebruiken, maar dit heeft Two Tribes achterwege gelaten. Dit is vervelend, want het spel vraagt veel aandacht tijdens de laatste levels en om je blik nou constant te wisselen tussen twee schermen is niet bepaald fraai.

Graphics en geluid RUSH ziet er goed uit op de Wii U, met strak wit om de uitlijning van de levels aan te geven en een verscheidenheid aan kleuren om al het andere aantrekkelijk te maken. Het straalt meer op de televisie, maar helaas zul je daar weinig van zien. Je focus is op de Wii U GamePad en al ziet het er ook redelijk uit, het spel is duidelijk gemaakt een groter scherm. De muziek helpt een goede atmosfeer naar voren te duwen en kent vooral een elektronische vibe. De tunes zijn nooit overheersend, maar het is aanstekelijk genoeg om je hoofd te laten meebewegen. Conclusie RUSH is een aangenaam puzzelspel voor de Wii U, al zitten er wat lichte haken en ogen aan. Hoewel in de twee andere Two Tribes-games de Wii U GamePad was en bleef, is de game nu volledig afhankelijk van het kleinere scherm. Je maakt nu gebruik van het touchscreen. Dit is niet slecht, gezien het allemaal werkt voor het grootste gedeelte. Het was echter fijner geweest om de optie te hebben en eventueel de knoppen te kunnen gebruiken, mocht er behoefte daaraan zijn. De game is daarnaast ook echt bedoeld voor de doorgewinterde puzzelaar, gezien je hier geen actie of avontuurlijke elementen zult tegenkomen. Het is een vriendelijker spel dan dat en één waar je snel aan gewend raakt. De uitdaging liegt er echter niet om in deze laatste Two Tribes Classic. Mocht je hiernaar op zoek zijn, dan is RUSH de enige titel op de Wii U die dit durft en dat maakt hem wel degelijk een aanschaf waardig.

N1 Score: 8

+ ["Vermakelijk puzzelspel met vele levels","Maakt uitstekend gebruik van de Wii U GamePad","Strakke verschijning op de console"]

- ["Vraagt veel geduld van de speler","Geen opties om knoppen of Wii Remote te gebruiken"]

Gekoppelde games

RUSH (Wii U eShop)